gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

30.08.2002 Okor 2002 (McMandelinka)    PDF Tisk Email
Reportáže

III. ročník rock-folk festival

Okoř 2002 - foto: Michal Pravec ©

"Na Okoř je cesta jako žádná ze sta roubená je stromama?" nevím odkud přišel do Okoře autor této písně, ale od Prahy rozhodně ne. Stromy by musel nahradit poli a upravit text "až když jsem se k Okoři blížil spatřil jsem stromy.. jak já jak já jak jáá úúúááá jsem radostí hýřil" . Nicméně v samotném okolí zříceniny se nachází velmi pěkný a zachovalý kousek přírody včetně louky, která přímo láká k pořádání hudebních přehlídek. Ta, která se pořádá koncem srpna již třetím rokem, preferuje žánr rockový a folkový. Letos jej navštívilo přibližně stejně lidí jako loni, tedy cca 6000 diváků.

Dá se říct, že je jakýmsi protipólem větších folkových festivalů (Zahrada, Folkový kvítek, atd.) na kterých je preferován žánr folkový s hosty rockové scény. Zde má naopak prim rocková hudba a k ní jsou přizvané folkové formace či jednotlivci. Možná než o protipólu by se dalo mluvit o spojovacích článcích mezi čistě žánrovými akcemi, ať z jedné či druhé strany.

Triny - foto: Michal Pravec ©

Je ale pravdou, že mezi těmito festivaly se vyskytují větší či menší rozdíly patrné již na první pohled:
 Např. pořadatelskou službu zajišťují u folkových festivalů dobrovolníci, tady to byli najatí "securiťáci".
 Zatím co na folkových festivalech spíkři často melou po celou dobu zvučení kapely a tzv. baví lidi, tady je spíkr spíše v roli uvaděče, který před prvními tóny žhaví diváky na to co v zápětí přijde.
 Vzhledem k tomu, že festival pořádala i rádiostanice, zazněla vždy před uvedením nové formace, jaká si reklamní znělka. I to na folkových akcích neuslyšíte.
 Pořadatelé zde pamatovali i na děti diváků. Vytvořili na louce dětský koutek s jednoduchými atrakcemi - ne kolotočáři, které byly dětmi hojně navštěvovány. To není také na folkových akcích nějak často k vidění (výjimkou je Folkový kvítek).

Těch drobných odlišností bych mohl uvést i víc, ale nedá se říct ti jsou lepší a ti horší. Něco funguje tady lépe a naopak v něčem bych preferoval praktiky folkových akcí. U Okoře to byl např. výborný zvuk a osvětlení scény u folkových jsou mírnější ceny u stánkařů, mobilní WC zadarmo a lepší osvětlení mimo scénu.

Na Okoř jsem jel i se zvědavostí, jak asi přijmou rockoví diváci, komorního Karla Plíhala. Trochu jsem se obával nezájmu, ale mé obavy byly zbytečné. Dopadlo to stejně jako když např. na Zahradu přijede Mišík a Etc., velkým ohlasem. Čím dál víc se utvrzuji v tom, že dnešní posluchač nedělá žánrové rozdíly, ale vnímá hudební kvalitu. Posuďte sami : na Okoři vystoupili také zástupci world music - Triny , mimochodem skvěle pojatá cikánská hudba, zástupkyně z řad písničkářek Lenka Filipová, zdařilý festivalový comeback po třech letech nebo zástupkyně hudebního minimalismu Iva Bitová, se svou strhující hlasovou improvizací a všichni jmenovaní účinkující se setkali s příznivou reakcí publika.

Karel Plíhal - foto: Michal Pravec ©

Pořadatelé přichystali pro diváky jako vrchol celého festivalu kapelu Chinaski a Čechomor s Lenkou Dusilovou. Čechomor jsem bohužel pro celkovou tělesnou únavu již neviděl. Pro mne samotného bylo vrcholem festivalu vystoupení Kamila Střihavky s kapelou, který zde představil především písně ze své poslední velmi zdařilé desky Woo Doo a skupina Chinaski, která kromě starých hitů zahrála i písně z připravované desky, jenž má vyjít na podzim.

PS: Myslím že pro mnohé z vás by tento festival byl též zkousnutelný.

PS I: O mimořádnosti tohoto festivalu svědčí i to, že jste mezi diváky mohli zahlédnout i takové osobnosti jako je Hapka, Horáček, Muller či Hana Hegerová?

PS II: Pořadatelé mysleli i na oběti letošních povodní a prodávali zde vtipná tzv. "povodňová trička". Z každého prodaného kusu šlo 200 Kč,- na účet společnosti Člověk v tísni při ČT. Podle toho kolik triček jsem viděl na tělech návštěvníků, lidé se do této humanitární akce zapojili v poměrně velkém počtu.

Na festivalu OKOŘ 2002 vystoupili:
Dobrohošť, Triny,Kamil Střihavka & WOO DOO Band !, Lenka Filipová, Karel Plíhal, Iva Bittová, Support Lesbiens. Chinaski a Čechomor.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Jarda  - Re: Okoř 2002   |80.250.2.xxx |03.09.2002 16:49:00
Ahoj McMandelinko.
Nejsou mi jasné nekteré veci, o kterých píšeš ve Tvém clánku:
1) Co na Okori fungovalo dobre krom organizace parkování aut?
2) Kde jsi slyšel ten výborný zvuk, zvlášte v první puli festivalu?
3) Skutecne jsi neslyšel rev té fury vypitých vymaštencu, kterí Ivu Bittovou pri její produkci posílali do prdele a rušili poslech (nejen)jejího vystoupení?
4) Koho máš na mysli, když píšeš "pro mnohé z vás by byl tento festival též zkousnutelný"?
5) Odkdy o mimorádnosti festivalu svedcí to, kdo je v publiku, namísto toho, kdo je na pódiu, jaká je dramaturgie, organizace a celková pohoda?
Zdraví
McMandelinka  - Re: Re: Okoř 2002   |193.179.186.xxx |06.09.2002 17:08:00
Odpovídám na dotazy Jardy, kterému se zjevne celá akce nelíbila.
c.1 a)kontrola lístku byla dvoustupnová,
b) organizátori do vyhrazených sektoru poušteli pouze novináre
c) avizovaný detský koutek fungoval
d) sociální zarízení fungovalo
e) kdo a kdy hraje bylo vyvešeno i obsaženo na vstupenkách
nevím co k tomu dodat
c.2 v první tri vystoupení (Triny, Vinohrady, Dobrohošt) festivalu byl zvuk až narvaný to je pravda. Poté došlo k razatní zmene a zvuk byl nejkvalitnejší jaký jsem kdy na festivale slyšel.
c.3 Stál jsem u zvukare a tvé vymaštence jsem neslyšel. Na druhou stranu blok Ivy Bittové byl i na mne, který ocenuje její kvality, dlouhý. Nechci obhajovat vymaštence o kterých píšeš, ale je to možný duvod k jejich nespokojenosti. její vystoupení trvalo asi 50 min.
c. 4 jsem spíš založením rocker a beru to ze svého pohledu. Domnívám se že folkový fanoušek se nekterých akcí již dopredu obává a tak práve jim píšu tohle sdelení jinými slovy "není treba se obávat". akce by se vám mohla líbit.
c.5 asi sis špatne Jardo precetl reportáž. Vše tam je - dramaturgie, organizace i pohoda. Treba si vycetl neco co tam mít chceš
Jarda  - Re: Re: Re: Okoř 2002   |80.250.2.xxx |10.09.2002 19:37:00
Není pravda, že by se mi nelíbila akce, spíš velmi špatná organiazce, která nadejnou akci úplne zabila.
Co si myslet o organizátorech, kterí porádají 4. rocník festivalu a nenapadne je krom vchodu udelat zároven i východ? Kterí v rámci bezpecnosti kontrolují lidem batohy, ale v rámci té samé bezpecnosti je nenapadne vymezit základní pruchody areálem a udržet je volné? Kterí neodhadnou kapacity sociálních zarízení? A takto bych mohl pokracovat dlouho.
Z organizace i dramaturgie celé akce byla znát snaha vydelat peníze, méne už udelat "pohodový" festival, kterým Okor skutecne mohl být pro 2-3 tisíce lidí, nikoliv pro 6.
Mimochodem na plakátech i vstupenkách melo být, s cím je do areálu zakázán prístup, aby bezpecnostní agentura vubec mela právo neco kontrolovat.
Uznávám, že od vystoupení Kamila Strihavky se zvuk znatelne zlepšil, ovšem na festivalech jsem už slyšel lepší zvuk v menších (Telc) i srovnatelných (Ústí nad Labem) areálech.
Chápu, že vystoupení Ivy Bittové, ci kohokoliv jiného se nemuselo mhohým líbit. Pak je možnost odejít a netreba rušit její vystoupení sprostým hulákáním. To je ovšem opet ukázka špatné organizace. Odejít preskákáním všech lidí bylo znacne problematické, návrat ješte nárocnejší. Hoši z bezpecnostní agentury se zajímali pouze o to, zda nekdo nejde dovnitr bez lístku nebo s pet lahví, ale to je bohužel málo. Vykázat rušícího ožralu by jiste byli schopni, ale nejak nechápali, proc by to meli delat.
Tam kde jsem si rýpnul trochu osobne, jsem mel predevším na mysli, že nelze a priori predpokládat ctenárovo jasnozrení o tom, že jsi založením roker (nebo cokoliv jiného) a také, že ctenári folku nejsou jen folkoví posluchaci. Myslím, že by to meli autori clánku brát v potaz a podobné veci trochu jinak formulovat, jinak se ponekud shazují tím, že ostatní považují na "ménecené chudácky" (Pozor, nadsazeno, nebrat doslova !;o) Ono je dobré si pri psaní clánku vždy predstavit, že ho ctou zkušení hudební znalci a recenzenti, což je ostatne u stránek Folktimu pravda.
Reportáž jsem cetl velmi pozorne! Z vetší cásti se venuje organizaci festivalu, což si myslím, že je v porádku, kdyby tam o hudbe nebyly dva skromné odstavce, ve kterých se o konkrétních vystoupeních interpretu a kapel na tomto festivalu moc nedoctu. A když už, tak jen výberove.
Tot muj názor.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Prosinec 2025 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 910
16
232425262728
293031    

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
Copyright © 2025 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc