|
"Jaro už bude za dveřmi," končila jsem s nadějí minulou reportáž z Ozvěn. Ani náhodou!!! Počasí jako v Brtajblech, pršosníh, lezavo a větrno, všude louže a čvachtanice. Zmatky na cestách asfaltových i železných zpozdily příjezd první kapely. Ale zase jsme ve čtvrtek 9. března 2006 viděli unikátní výjev - na scéně osamělého zvukaře Páju Jindráka, an sedíc s rukama v klíně očekával příchod umělců. I diváci postupně docházeli ještě 10 minut po 20 minut opožděném začátku a jejich počet se ustálil na plus mínus čtyřiceti. "Měl jsem bobky, jestli někdo přijde, ale to bylo samo sebou hluboké nedorozumění," popsal své obavy Michal Jupp Konečný a zároveň tak představil sestavu účinkujících. To jsme ještě netušili, že samo sebou by mohl bezefšeho opomenout.
Není každý den posvícení, říkala jsem si po skončení čtvrtých Ozvěn. Dokonce jsem uvažovala o tom, že reportáž tentokrát nahradím jen krátkým komentářem k fotogalerii z koncertu. Ale minimálně ke dvěma kapelám večera by to bylo nespravedlivé. K sestavě Bob a Bobci z Křižanova u Hrobu a hostům večera, loňským Krtečkům Bezefšeho.
Samo sebou z Dubí, kteří přijeli pozdě a nějak různě odjinud, jakoby nevěděli, na čí akci to vlastně dorazili. Nejistotu či trému zřejmě kapelník (nepředstavil sebe ani své tři spoluhráče!) přebíjel suverenitou a plácáním hraničícím až s neotesaností. Najít něco kladného na jejich vystoupení bylo dost těžké, zaujal snad zpěvaččin hlas a výkony flétnisty. Naštěstí písničky hráli krátké a nepokoušeli se v nich řešit svět. Ovšem i vtipné texty jim příliš nevycházely, absolutní rýmy možná byly úmyslem, ale hodně
 |
|
Tento večer vítězní Bob a Bobci |
|
foto: Vítek Školník Urban © | naivním. Snaha o radostný folk ztroskotávala na nesehranosti, klopýtání v rytmu a nevyzpívanosti. Kapelníkova rozladěná kytara, obrácené přízvuky a falešný zpěv zastínily i sem tam vydařené harmonické souzvuky flétny a druhé kytary, například ve valčíčku No a co. No a nic. Ty čtyři hlasy si snad do bedny hodili sami. Nejsem si jistá, jestli po vystoupení sledovali ostatní kapely. Jistě by jim prospělo podívat se, jak se představili jiní.
Bob a Bobci (pro německy hovořící - Große Bob und kleine Scheißen), vloni bramboroví Krtci na Zahradě a finalisté Trampské Porty v Ústí, kde bojovali bez náhle onemocnělého kapelníka baskytaristy a violisty Josefa Boba Zelenky. V kapele dále zpívají a na rytmické nástroje nebo flétny hrají Věra Teršípová (autorka textů), Lenka Vokounová a Lenka Špinková, na ukulele, ukebanjo, kytaru a baskytaru Jan Vyskočil, na akustickou kytaru René Ježek Kříž (autor hudby), který zároveň kapelu vtipně uvádí. V Zahradě, jak se nakonec ukázalo, vážného konkurenta neměli. Energičtí, uvolnění, s chutí zazpívali své vlastní písničky, odehráli jich celkem deset, a naznačili šíři repertoáru. Celá šestice působila naprosto kompaktně a dynamicky, hlasy zpěvaček dobře souzněly v triu i ve sboru s třemi barevně odlišnými mužskými hlasy. I sólově se jednotliví členové představili v příjemných melodických písničkách folkově laděných (Ve vzduchoprázdnu, Na cestě), s trampským nádechem, v dixie s ukebanjem Lechtivá (Pozval jsem si pozdě k ránu do podnájmu vztah) i v reggae Po nás potopa, dokonce mají i vlastní "lidovkou" Čekání. Když se zmínili, že s sebou přivezli čtyřpísničkový demáček, nezaváhala jsem a za 50 peněz si zakoupila Krásný pozdrav z Křižanova Bob a Bobci - Vám. Svůj styl tu nazývají "svobodný folk" a přejí při poslechu jen ty nejpříjemnější pocity a pohodu. V Zahradě jim jejich sázka na písničku vyšla, obdrželi nejvíc (15) diváckých hlasů.
Za hluboké nedorozumění patrně považuje pražské Hluboké nedorozumění svá soutěžní vystoupení. Běžte na jejich koncert a uslyšíte kapelu v dobrém rozmaru. Užijete si jejich pohodové folkově-trampské písničky i dobrou náladu, kterou dokážou z jeviště rozdávat. Tentokrát navíc dlel kdesi na britském souostroví baskytarista Pavel Škopy Škop, a v duchu hesla "Škopy za všechny, všichni za Škopyho" Hluboké nedorozumění vystoupilo jako trio: Láďa Jepťák Černý (kytara a zpěv) Eliška Zachariášová (zpěv) a Petr Klokan Vratný (kytara a zpěv). Basa tvrdí muziku, a bohužel tato pohonná jednotka v aranžích chyběla citelně, Jepťák ani Klokan na své kytary basový spodek nevytvořili. Skladby tak postrádaly dynamiku a to se projevilo i na nevýrazném zpěvu. Škoda, velká škoda, neboť zpěvné písničky ztratily svou sdělnost. S blížícím se koncem vystoupení jakoby Elišku i oba pány opustila svázanost soutěžní trémou a začali hrát a zpívat tak, jak je známe z koncertů a sejšnů. Poslední písničky Co vzalo léto a přídavek Pro další den, který Eliška zazpívala svým nevelkým jemně zastřeným mírně rozechvělým hlasem, nám připomněly, že Hluboké nedorozumění, jedna z mála mladých kapel s trampským srdcem, patří ke skupinám, které věrně slouží písničce. Ale tentokrát o tom přesvědčili jen 7 diváků. Tak pro příště, až zase někam půjdou soutěžit, neříkejte jim to. A zahrají vám jako například vloni na Osecké kytaře, která ač soutěž, svou atmosférou připomínala spíš přátelský happening.
Jupp nás seznámil s novou vizí festivalu Zahrada. Amfiteátr nebude mít hlavní scénu, alébrž v místech, kde se obvykle předvádí moře umělců se plánuje moře skutečné. Na pohled pěkné. Uklidňující pohled na bárky v dáli jistě uspokojí pocuchané nervy přepracovaného občana, ovšem jak budou šploucháním oceánu uspokojeny uši hudbymilovných příznivců??? Ze své připravované knížky Umakartový totem přečetl povídku Tunel s koncem neméně neobvyklým. Jestli si z nás po celou dobu nějak neutahoval. Juppe??? :-)
A když už skoro všechny lehce stírám, měla bych se také pustit do Bezefšeho. Jenže za co, že? Ale znáte to o tom psovi a holi. Především měli o přestávce vlastními těly zatarasit hlavní vchod, aby Zahradu neopustila část méně vytrvalých diváků. Ale to by se zase nestihli nazvučit. Tak jinak. V posledním půlroce Bezefšeho vystupují i s velkou bicí soupravou. Fakt je, že John do schlagwerku nijak přehnaně nebuší, leč některým kouskům možná bicí příliš nesvědčí. Například v aranžmá hitovky o dámském bědování Běda běda přehlušil dupák Zdenálovu basu a v šelestu se ztratila i Mikloňova kytara. Naopak jiným skladbám zase bicí prospívaly, a proto je nezatracuji. Jmenujme například dávnou Chladilovu swingovku Jezdím bez nehod, ve které Timil zvládl zpěv i saxofonovou sekci. Velký taneční orchestr Bezefšeho a sbor Michala Miklánka nám pamětníkům připomněl šlágr asi z roku 1962 (a v našich vzpomínkách i filmové zpracování - tehdy se neříkalo klip - s Milanem Chladilem v otevřeném kabrioletu zn. Škoda Felicia a Jardou Šterclem(?) na mopedu). Ovšem, sečteno a podtrženo: Bezefšeho ten večer opět nenechali nikoho na pochybách, že jsou naší špičkovou vokálně instrumentální kapelou a nám, kterým rostli před očima, bude velkým potěšením je letos vídat v hlavních programech velkých letních festivalů.
Shrňme si ještě výsledky diváckého hlasování: Bob a Bobci (15), Hluboké nedorozumění (7) a Samo sebou (4). Příště a naposledy se na Ozvěnách sejdeme ve čtvrtek 13. dubna a uvidíme Krtečka Šantré spolu s triem pokonkursistů Do větru, Vesna Vaško Caceres a Sekvoj. Sdílet na...
|