| 14.02.2006 Ozveny Zahrady v Zahrade potretí (Džexna) |
|
|
|
| Reportáže | |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Pokračování Ozvěn Zahrady přivedlo ve čtvrtek 9. února do KC Zahrada zhruba třicet diváků a tři uchazeče o účast na festivalech F&C, skupiny Markéta a Lazarové, Cuba Kubikula a písničkářku Simonu Klímovou. Jako host z nejmilejších přijela z Plzně skupina Strašlivá Podívaná, vlastnící od loňska diváckého Krtečka. Tradičně uváděl Jupp, o zvuk se svědomitě staral Pája Jindrák. Výsledky diváckého hlasování prozradím hned na začátku reportáže. Budou-li mít váhu i jako poradní hlas pro Juppovo rozhodování, koho na své festivaly pozve, uvidíme časem na webu F&C, nebo ještě dříve na dubnovém konkursu v Divadle za plotem. Zde připomínám kapelám, které ještě nezaznamenaly změnu v pravidlech konkursu, že své nahrávky a přihlášku mohou zaslat či donést do F&C ještě do 15. února. U diváků s předstihem zvítězila písničkářka Simona Klímová ze Slaného. Energická mladá žena je vnímavou pozorovatelkou života kolem nás, všímá si lidských osudů, zpívá o životních situacích, vzestupech i pádech, které nás v životě provázejí, aniž by její písně působily pesimisticky. V melodiích, které zdánlivě poklidně plynou, vždy jakoby zajiskří překvapivý moment, kontrast, sytý hlas se rozzáří nebo zesílí naléhavostí sdělení. I v průvodním slově, stačí jí dvě tři výstižné věty k uvedení písně,
I skupinu Cuba Kubikula jsem v loňské sezóně několikrát zaznamenala, její protagonistka Vesna Vaško Cáceres účinkovala na Zahradě i jako sólistka. Jak už název napovídá, skupina se věnuje kubánským hudebním stylům a v poslední době i hudbě brazilské. Vesna Cáceres má v žilách pestrou směs krve, po otci česko-maďarské, po matce chorvatsko-španělské, zpívá ve španělštině a portugalštině písně převzaté, ale i vlastní, některé v češtině. Doprovází se na akordeon, v kvartetu dále vystupují tři mladí muži: Vojtěch Želinský na kytaru, Petr Tichý na kontrabas a Standa Amcha na perkuse. Bohužel, ačkoliv muzikanti hráli bezchybně, zejména oceňuji výkon kontrabasisty, Vesna zpívala čistě a skladby střídaly rytmy i tempa, celkově "španělské rytmy" působily chladně a neosobně. Učesaný smutek, učesaná tanečnost bez spontaneity. Volnější písně přece jen vyzněly o něco lépe, ovšem v instrumentální části monotónní opakování několika taktů skladby zbytečně prodlužovalo a Cuba Kubikula začala nudit. V diváckém hlasování skončila druhá. Pouze s odstupem jednoho hlasu se jako třetí umístilo trio Markéta a Lazarové. Poprvé jsem si jich všimla tuším před třemi lety na obvyklých předkolech soutěží, kde se mi líbili a vnímala jsem je jako příslib do budoucna. V současnosti vystupují v obsazení Markéta Habermannová (zpěv, kontrabas), Monika Zátopková (housle,vokály) a Aleš Povolný (kytara, zpěv). Aleš je také autorem hudby a textů skladeb, z nichž se mi nejvíc líbila melodická píseň Ve větru. Ovšem Alešovu zpěvu chyběl náboj, výraz a sbory místy neladily. Myslím, že se tentokrát sympatické trojici nedařilo tak, jak by si asi přáli. A diváci to svými hlasy potvrdili. Po soutěžním vystoupení jsem se o to více těšila na Strašlivou Podívanou. Od prvních tónů dokázali diváky nadchnout a co je důležité, pozorně si je poslechli i všichni účinkující. Měli možnost slyšet a vidět, jak "málo" Strašlivce stačí, aby si diváky získala. Recept Strašlivky je prostý: melodická písnička, text s příběhem, jednoduché vesměs dvoukytarové aranže, spolehlivý basový základ, souzvuk hoboje a houslí, vtipně zapracovaná flétna, buben, vokály, pěvecky pestré hlasy. Duší, hnacím motorem Strašlivky a téměř výhradním autorem písní vycházejících z melodiky hudebně úrodného Plzeňska, je Petr Merxbauer. Osobnost, která do receptu na divácký úspěch přimíchává Čarovné bylinky. Cédéčka si zpravidla kupuji až po shlédnutí koncertu. CD Čarovné bylinky Strašlivé Podívané si od čtvrtka doma poslouchám. Strašlivá Podívaná spolu s Bezefšeho, příštími hosty Ozvěn Zahrady, patří podle mého názoru již do hlavních programů festivalů. I těch letních, velkých a největších. Nejen pro zisk Port a Krtečka, ale především pro originalitu, sdělnost, pojetí písniček a bezprostřední komunikativnost s publikem. Počkejme si, jaký názor budou mít dramaturgové. Už je jisté, že ještě v únoru je společně na jednom pražském festivalu uslyšíme? Na příštích Ozvěnách se sejdeme 9. března, představí se skupiny Samo sebou, Bob a bobci a Hluboké nedorozumění. Přijďte, bedýnky čekají a jaro už bude za dveřmi. Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
|||||||||||||||||||||||||||||||




















Na to není nikdo zvědavej?
Rok 2025 a my stále posloucháme kundu Zaňákovou, x...
Druhé semifinále Notování – říje...
Řekl jsem si, že jako vtip stačí to Brno, ale vidí...
Druhé semifinále Notování – říje...
Takže znovu k názvu MandalaBanda. Sice už jsem to ...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Dušan řekl spoustu mnohem horších věcí
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Haló... to je omyl... Dušan to rozhodně neřekl o H...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Tak Madam v tričku jde za mnou, v tom jsem jako ko...