| 12.07.2006 Pár postrehu z Trebone (Šaolín) |
|
|
|
| Reportáže | ||||||||||||||||
|
Je pravda, že letošní Okolo Třeboně neproběhlo úplně v suchu, avšak předpovědi (a kupodivu ani zaručené zprávy "po") škarohlídů se nepotvrdily, a tak musím říct, že sobotní dopoledne v Třeboni bylo sice protkané sirénami hasičských vozů (malá část okrajové čtvrti Třeboně se skutečně ocitla pod vodou) a odpoledne asi na čtvrt hodinky déšť skutečně účastníky festivalu pozlobil, ale jinak na všech třech třeboňských scénách vládla pohoda a lehký vánek. Ano čtete dobře, experimenty všeho druhu proslavený tým Pavla Barnáše nezahálel ani letos a rozhodl se všechnu muziku v Třeboni vměstnat do jediného dne, a to hned na tři scény. A tak kromě již tradiční hlavní scény na nádvoří zámku vyrostla ještě jedna - rocková na dvoře pivovaru (tedy mdlou chůzí pouhé dvě minuty od té hlavní) a jako majstrštyk byla umístěna na
Něco jako Open scéna má pochopitelně v Třeboni již dlouhou předlouhou tradici, a tak při neustálém vývoji festivalu je zcela logické, že i zde se obejvují neustále nové nápady a vylepšení. Scénu Houpací kůň měl tentokrát organizačně i dramaturgicky na starosti Vašek Koblenc z Bonsaje č. 3 a musím říct, že alespoň z mého pohledu se chopil příležitosti naprosto dokonale. Když jsem se rozhodoval, jestli do Třeboně letos vyrazit, byla pro mě kromě ověřených jmen z hlavního programu lákadlem právě sestava této scény. Jak už to tak bývá, něco se osvědčilo, něco ne, ale každopádně jsem rád, že jsem si mohl v Třeboni po čase poslechnout například Shivers, znovuzrozené Bonsai č.3 nebo 16 strun a šmytec. Novinkou pro mě byla skupina Hegeš a také letošní laureátka Folkového kvítku, jedenáctiletá Veronika Polívková. Ta je na svůj věk poměrně dobře hlasově vybavená, a tak lze jen doufat, že se jí do budoucna podaří vymanit z autorského područí své maminky a že ke skromnému klávesovému doprovodu přibydou dva tři šikovní muzikanti. Po dlouhé době jsem v Třeboni opět slyšel Janu Vébrovou, písničkářku z Větrného Mlýna, která v mých očích dohnala a předehnala svoji kolegyni Radůzu (obě zpívají a hrají na tahací harmoniku) a spěje v opravdovou osobnost. Všimne-li si jí v budoucnu svět nebo ne, to je už otázka jiná, ale pokud měla žánrová akademie letos na jaře tolik odvahy představit národu bázlivého Jiřího Smrže, přimlouval bych se, aby zatím alespoň po očku sledovala i Janu Vébrovou... Radost poslouchat byla v Třeboni opět duo Nestíháme, také oni rostou, a to nejen muzikantsky, ale porovnám-li aranže a autorský vklad ve starších písních s těmi novými, je to opravdu diametrální rozdíl. Stejný, ne-li výraznější posun pozoruji u tria Epy de mye, jejichž vystoupení v Třeboni mi skoro celé uniklo (moc lituji!), ale pokud hráli minimálně stejně dobře jako před týdnem v Ústí nad Labem (podle posledních tónů soudím, že ano), jistě potěšili mnohá srdce bezchybnou instrumentací a čistými vokály. Vítězem Houpacího koně (rozhodovala šestičlenná porota) se tentokrát stala pražská skupina Hromosvod, a myslím, že zcela po právu. Muzika Hromosvodu nejen že je nabitá energií (ovšem pozor - ne takovou tou lacinou z word & ethno music open-airů
Na terase pivovaru se hrálo samozřejmě i dál po vyhlášení Houpacího koně, asi nejvíc mě tam překvapilo zmrtvýchvstalé Bafalo. Michal Braxatoris našel ve svém současném působišti - v Ústí nad Labem - dokonce tolik šikovných muzikantů, že Bafalo hraje prakticky v podobném obsazení jako hrálo před léty to pražské, a myslím, že pokud jim to vydrží, můžeme se v prosinci těšit na vydařenou první desku v tomto složení a ještě o něco dříve na pražský commeback, který se odehraje 23. září na festivalu FOLKomín. To už ale padal soumrak bledý a já v tu chvíli pendloval mezi všemi třemi scénami, ve snaze zachytit to nejzajímavější. Poznatky z rockového nádvoří pivovaru si patrně nechám pro sebe (snad se jen zmíním, že ve znovu obnoveném Feritu vystoupil s basovou kytarou na plecích samotný ředitel festivalu - Pavel Barnáš) a připíšu jen pár poznámek o tom, co jsem viděl a slyšel na nádvoří zámku.Zde byl letos znát poměrně velký dramaturgický rozptyl, a tak v duhové škále od folkově ortodoxních Nezmarů, Karla Plíhala (tentokrát mimořádně tichého, jinak musím ocenit bezvadný zvuk Jakuba Lise) nebo Vaška Koubka až po superstárového Petra Bende a superpopového Mekky Žbirku si asi vybral kde kdo. Pominu-li, že jsem přišel o akustický Blue Effect, byl pro mě už dopředu velkým lákadlem svérázný písničkář Xavier Baumaxa, kterého jsem letos slyšel poprvé právě v Třeboni. Přiznávám ale rovnou, že moje nadšení z prvních poslechů tohoto excentrického písničkáře je totam, ačkoli i v sobotu se pár světlých momentů v jeho vystoupení našlo a nakonec jsem rád, že jsem ho po čase zase slyšel. Totéž platí i u Fleretu, který jsem už dlouhá léta před tím vůbec nepostrádal, ale vše se změnilo s příchodem dvou backgroundových muzikantů Vítka Rokyty a Tomáše Vunderleho. Sledovat na pódiu tyhle dva muzikanty je opravdu neskutečná radost, dohromady s ostatními členy Fleretu včetně tradičních tahounů Bartošíka a Hrachového prostě bomba. Abych zde zase nešířil bludy o jednodenním festivalu - v Třeboni pochopitelně i letos nechybělo páteční cimrmanské divadlo a již tradiční koncert Třeboňských pištců, který se tentokrát uskutečnil v neděli večer ve Schwanzenberské hrobce. Ale to už já jsem byl zas daleko daleko na severu... Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |



















Na to není nikdo zvědavej?
Rok 2025 a my stále posloucháme kundu Zaňákovou, x...
Druhé semifinále Notování – říje...
Řekl jsem si, že jako vtip stačí to Brno, ale vidí...
Druhé semifinále Notování – říje...
Takže znovu k názvu MandalaBanda. Sice už jsem to ...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Dušan řekl spoustu mnohem horších věcí
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Haló... to je omyl... Dušan to rozhodně neřekl o H...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Tak Madam v tričku jde za mnou, v tom jsem jako ko...