gototop
13.03.2006 Pokorný Švec Gregor Sedlácek s Tercovou v Zahradní kavárne (Džexna)    Tisk
Reportáže

Zvukový mistr Pája Jindrák nemívá vůbec špatné nápady. Uspořádat komorní koncert v kavárně dvorany KC Zahrada v Praze na Jižním Městě byla jeho myšlenka, která se potkala se vstřícností zdejšího dramaturga Tomáše Rulfa. A tak jsme se ve čtvrtek 16. února uvelebili v pohodlných sesličkách u kulatých stolečků a ke kávě či sklence dobrého moku jsme se chystali ochutnávat z nabídky písniček dua Petr Sedláček a Tomáš Gregor a hostující Terezy Terčové.

Krátce po 19. hodině, v intimním osvětlení, na nás ovšem čekalo překvapení. Předkrm nachystal vysoký kučeravý mladý muž, písničkář Pavel Pokorný z Třebíče. Z Brna, kde si vyzvedl opravenou kytaru, si návrat naplánoval přes Jižní Město. Proč hned spěchat zpět ku Třebíči, že? Do širšího diváckého povědomí se zapsal vítězstvím písně Samoty v lednové hitparádě pořadu ČT Na moll. Tři písničky mu stačily k navázání kontaktu, a to o nich zlí jazykové tvrdí, že neoplývají přílišným optimismem. Vyvážil je krátkými zprávami z tisku. Např. z Ruska, kdy po soutěži v pití vodky slavný vítěz šťasten zemřel,

foto: Lucie Dvořáčková © www.ifolk.cz

Petr Sedláček

foto: Lucie Dvořáčková © www.ifolk.cz

atímco druhý a třetí v pořadí skončili v nemocnici s otravou. Zahradní diváky rozezpíval písní Klučovská hora, pouze Cimbura zatvrzele mlčel. Pavel dokončil nové CD Pokoj pro hosty, křest je naplánován na 8. dubna na Folkovém špízu v Náměšti nad Oslavou.

V třípísničkovém úvodu se představilo duo Gregor Sedláček, nazvěme je tak podle titulu jejich prvního společného demáčku. Pájovými reflektory nasvícen červeně Tomáš Gregor a zeleně Petr Sedláček. Symbolizovalo to snad Sedláčkovo vegetariánství a Gregorovu masožravost? Hned v první písni osvětlili, proč musí dělat folk (Kdybych tak byl doktor věd). Po Tramvaji Petr mě velmi potěšil písní s vroucím vyznáním K smrti rád.

Třemi písničkami se uvedla i hostující Tereza Terčová. Sdělila nám sice, že se jí moc dobře nezpívá, neboť ve škole - studuje Ježkovu konzervatoř - absolvovala čtyři hodiny zpěvu a zažertovala, že ještě nikdy nezpívala na chodbě (rozuměj dvorana Zahrady!!!), její osobní pocit se ale k našim uším nepřenesl. Terčin hlas zněl v celé své kráse a jasně zářil hned v první písni Nejdelší tunel světa. V mystické Až jednou, kdy se ptá  "Jak tě tam jednou potkám v tom davu andělů", či v Pouštním chrámu jsem více než obsah písní uhranutě poslouchala ve všech polohách krásný sytý a znělý hlas.

S přítelem Danem Švecem vytvářejí nejen příležitostné pěvecké duo, ale i dvojici autorskou. Jejich společné Kapky nabídly zpěvný zapamatovatelný duet, v Křídlech pegasů jsme se zaposlouchali do svěží, hravé, nijak komplikované melodie. Až se mi doprovod kytar zdál nedostatečný a podvědomí mi začalo doplňovat bicí, basu a posléze celou kapelu.

Dan tak často jako Tereza nevystupuje, společný výstup si užíval a rozpovídal se, až byl na scéně zkušenější partnerkou lehce uzemněn: "Dane, víš proč nemám ráda některé písničkáře? Protože víc kecají než hrajou." Díky, Terezko, kdybych to napsala jako kritickou připomínku, byla bych za přísnou já. Dan se zastyděl a vše napravil, když se posléze vrátil na scénu recitativem "V mou krev rozpuštěný, až překročíš můj práh" v Terčině písni V peřinách.

Petr Sedláček poslední rok strávil přemýšlením, jestli po letech neodejde z folkové scény.

Pak potkal skvělého bluesového kytaristu, saxofonistu a zpěváka Tomáše Gregora z Prievidze. Již jejich společné vystoupení vloni na iFOLK JAMu, kde jsem je slyšela poprvé, dávalo tušit, jak by jim spolupráce slušela. A jsem ráda, že po životních peripetiích posledního roku Petr kytaru Anežku neodložil do futrálu, dostal novou chuť k hraní a začal psát nové písničky. Petr 

foto: Lucie Dvořáčková © www.ifolk.cz

Jeroným Lešner kouká přes rameno Tomáše Gregora

foto: Lucie Dvořáčková © www.ifolk.cz

s Tomášem si porozuměli lidsky i hudebně a je to na jejich spolupráci znát. Gregor se vedle výmluvného Sedláčka jevil jako tichý společník s výrazem a gestikulací náčelníka Inčučuny, ovšem s jiskrou šibala Scappina. Kromě dua s Petrem prý hraje na Slovensku s nějakým Müllerom a má vynikající bluesovou kapelu.

Petr Sedláček oprášil i několik písní, které dlouho a někdy hodně dlouho na recitálech neuváděl. Ze svého muzikantského šuplíčku vybral, jestli jsem dobře počítala i s přídavky, patnáct především milostných písní. Písní možná posmutnělých, ale vždy s jiskřičkou naděje. Písní, v nichž se muž vyznává ze svých citů milované ženě. Vždy vroucně, někdy nesměle, jindy rozpustile, zdrženlivě i vášnivě, často až bolavě upřímně. Co svět světem stojí, a lidé jsou lidmi, hluboký milostný vztah je povznáší i sužuje, obohacuje i bere. A snad se o prohrách i bolestech lásky zpívá s větším nadhledem, prožívá-li autor a interpret v jedné osobě šťastnější období. Gregorova kytara přesně akcentuje náladu písniček nápady a hravostí opatřenými sóly, přesně mířenými detaily k jejich obsahu. Laškovně se rozcvrliká nebo tlumeně zavzlyká, je v tom nesmírný vtip, zkratka, umírněnost, zkrátka porozumění.

Z písní, které letos vydali na svém demu, uvedli v zahradní kavárně všechny, energickou hitovku Včera jsi nebyla doma, Klíčovou dírku, Velké slovo, Bohnice blues a Co mi na očích vidíš. Zde Petr vyzdvihl textařský podíl Tomáše, složil část českého textu. Cituji: Pampadadadada, pampadadadada?, původně slovensky Pampadadadada, pampadadadada?, ale nemuseli bychom rozumět, že?

Během koncertu jsem si nezaznamenávala obvyklé poznámky, ale zapisovala si úryvky z písní, části textů, které mě zaujaly svou obrazotvorností a poetikou. Než si dovolím ocitovat několik z nich, uzavřu své povídání o prvním koncertu ve folkové kavárně KC Zahrada konstatováním, že to byl jeden z nejpříjemnějších zážitků letošní sezóny.

K smrti rád

Mám v hlavě vorvaně Johanku v Arku/ Nohy mám ve vaně a hlavu v parku
Hlemýždě v ulitách morgánu fatu/ Ještě jsem nevytáh z trnu svou patu

Havraní

Skončily zprávy okamžik pro rolety/ Zbyl tu tvůj parfém ta vůně jedné věty
Chtěl bych to vrátit - proč nešel jsem sám/A ty víš, že jsi ta jediná koho tu mám

Bohnice blues

Včera jsi odnesla všechnu mou vůni/ Zůstal jsem čistej jak operační sál
Vzalas mý dotyky zrcadlo z tůní/ Nahej a bosej - nevím kudy dál/ Kam a proč dál

Než půjdeš blíž

Než půjdeš blíž zahojím potají/ Pár starých ran pár starých bolestí
Znáš mě a víš někdy mě volají/ Někdy mám smůlu někdy se poštěstí

Prkna, co znamenají nebe

Až pro mě v divadle jednou nezbyde místo/ Až uvidím v kulisách neznámý kus
Až jeviště bude náhle tak divně blízko/ Až usnou všechny mé písně - vzít si mě zkus
   


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Terka T.  - Re: Pokorný Švec Gregor Sedláček s Terčovou v Zahr   |158.194.114.xxx |13.03.2006 11:09:00
Ahoj Dzexno, dekuju za clanek..
Olina  - Re: Pokorný Švec Gregor Sedláček s Terčovou v Zahr   |194.108.199.xxx |13.03.2006 13:05:00
Bylo to príjemný, jen me tak napadlo, byla to jednorázová akce nebo to bude castejc
Džexna  - Re: Pokorný Švec Gregor Sedláček s Terčovou v Zahr   |83.208.9.xxx |13.03.2006 13:24:00
To je otázka pro Páju a Tomáše Rulfa. A pro diváky. Jestli by zase príšte prišli... )
Džexna  - Re: Pokorný Švec Gregor Sedláček s Terčovou v Zahr   |83.208.9.xxx |13.03.2006 13:26:00
Terezko, zpívej, zpívej, zpívej... )
Olina  - Re: Pokorný Švec Gregor Sedláček s Terčovou v Zahr   |194.108.199.xxx |13.03.2006 14:49:00
Já jo, pokud bych zrovna nebyla na necem jiným
Lisak (www.lisak.info)  - Re: Pokorný Švec Gregor Sedláček s Terčovou v Zahr   |193.165.2.xxx |14.03.2006 03:14:00
Uvidim zda neco vymyslim, a pokud ano tak kdy, a kdyz uz tak kdo by Vam mel hrat... :o) necham myslenky krouzit prostorem a mozna si nektera sedne tam kam ma. Kazdopadne me moc Tesi, ze se Vam vecirek libil

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."