| 15.03.2006 Pokrtený Reliéf Live (Džexna) |
|
|
|
| Reportáže | |||||||||||||||||||||||
|
Bluegrassoví fanoušci si svou muziku vždycky najdou, to jen na úvod, a proto téměř plné hlediště pražského KC Zahrada ve čtvrtek 2. března přesně vytvořilo tu pravou atmosféru pro koncert i slavnostní ceremoniál. Byl pokřtěn čerstvě vypálený blýskavý kotouček, v jehož jemných drážkách se ukrývá nahrávka živého koncertu skupiny Reliéf z 29. září 2005 v Divadle pod Palmovkou. Cédéčko s názvem Reliéf Live. Ale než ta památná chvíle nastala, pozval Jirka Holoubek na scénu kapelu hostující, která dle jeho slov hraje strašně rychle, na začátku, na konci a uprostřed také, o čemž jsme se měli možnost přesvědčit. Nastoupil pražský Vabank Unit. Kvarteto ve složení Marek Mikuláš (kytara), Jirka Klement (banjo), Honza Bíba (mandolína, housle) a Jarda Teska (baskytara a kontrabas) už spolu hraje nějakou tu sezónu a tak střídat (jak říká jeden můj kolega o dvou typech BG skladeb) rychlou a rychlejší jim nečinilo potíže, ba naopak. O víkendovém soustředění nacvičovali i nové rychlé, z nichž například instrumentálka No name na své jméno teprve čeká. V první půli koncertu volili repertoár v angličtině a až do první "Kůsovky" jsem vnímala skutečně především tempo. Lehkým vybočením ze stereotypu se stala příjemná countryovka Colorado Country Morning
Jirka Holoubek nás ujistil, že Reliéf tak rychle hrát nebude, jen rychle za sebou, přesto hned v první skladbě Pája Peroutka kontrabasovou ouverturou určil svižné tempo Born To Be With You. V té se představili ve společném vokálu, rychle pokračovali Lower On The Hog již se Zbyňkem Burešem v tenorovém sólu a třetí, tentokrát acapellovkou, osm let nehranou, na CD ji tedy nenajdete, kterou pamatuje jen Zbyňkova babička a Holoubkův tatínek. Báječně se v ní doplňovali dva tenoři - Bureš a Peroutka. Na program postupně přicházely skladby z dílny banjisty a dobristy Zbyňka Bureše, vlastní gospely i melodie ovlivněné country. Křest zahájil Jirka Holoubek poděkováním všem, kteří se na desce podíleli, bratrovi Ondřejovi, staviteteli nástrojů, fotografovi Honzovi Šroubkovi, sponzorům, bez jejichž finanční podpory by CD nespatřilo světlo světa a zejména věrnému vydavatelství Good Day Records Jirky Maška, zastoupenému v Zahradě paní Zuzkou Maškovou. Jako kmotra si Reliéf pozval Petra Kocmana, jednoho z hostů nového cédéčka, sympatického countrymana v černém. Petr ve slavnostní gratulaci vysekl Reliéfu poklonu a popřál desce, aby se dostala k co nejširšímu okruhu posluchačů. Pokřtěným cédečkem Holoubek namířil na Kozu (kamaráda v první řadě!), a sektem všichni připili na úspěch. Jen elegantní Kocman, který se, milí muzikanti, otřese jen při pouhém vyslovení slova lihovina, svou sklenku věnoval dámě v hledišti. Můžete mi věřit, že jsme se během křestního ceremoniálu nádherně bavili. Kladný hrdina Kocman spolu s Reliéfem zazpíval jednu z nejkrásnějších písní na CD, Nelsonovu Crazy v acapellové úpravě. Pak věren country zazpíval rock'n'roll Go Johny Go jako pravý bluegrass a byl odměněn bouřlivým potleskem. Reliéf dál exceloval Burešovými skladbami, nádhernou countryovkou Subway Rules, Dylanovým Seňorem, obvyklá výměna nástrojů v Tree Souls In A Body byla provedena jen částečně. Kytaru Holoubek Burešovi půjčil, ale banjo si musel přinést svoje. Ve všech se Bureš blýskl svým obdivuhodným zpěvem a zvláště významně si hlas procvičil v závěrečném kousku Blue Yodel. O přídavky jsme se ochudit nenechali, to si pište. Oba mě tak trochu zaskočily. Ready For The Times ve mně vyvolala
Druhé překvápko mi připravila jediná česká, oblíbená trampská dumka Už tichnou větry a la 30. léta minulého století. Vždycky jsem tipovala za autory písně Kordu nebo Mottla a houby! Na CD je uveden Karel Tampier, českobudějovický vtipálek, jehož kapely Bobři a Zřídlo měly leckteré legrácky na repertoáru. Dokonalá mystifikace se i Reliéfu podařila a snad další, podobná se plánuje. Petr Kocman přál muzice Reliéfu co nejširší okruh posluchačů. Myslím, že právě tohle se bluegrassové skupině Reliéf daří. Ač zpívá i vlastní skladby výhradně anglicky a obsah textů neangličtinářům zůstává skryt, obdiv získává za vokální kvality, výtečný barevný troj- či čtyřhlas. V sólech vyniká zejména v acapellovkách jasným tenorem v neuvěřitelných výškách kontrabasista - tanečník Pája Peroutka, ovšem jako přírodní úkaz se jeví zpěv Zbyňka Bureše s rozsahem od basu k tenoru, hlas barevně lahodný, nosný a čistý. Když posloucháte nástroje, jakoby jejich zvuk stavitel přizpůsobil vokálům Reliéfu. Pochopitelně jsem si CD doma hned poslechla, a protože jsem byla i při natáčení živé nahrávky, mohu potvrdit, jak vynikající zvuková kvalita atmosféru koncertu skvěle zachytila. Pokud doma CD nemáte, vězte, že v jedné z bleskovek jej můžete získat. A pozor! I s věnováním a podpisy pánů Holoubka, Bureše, Dvořáka a Peroutky. Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
|||||||||||||||||||||||



















Na to není nikdo zvědavej?
Rok 2025 a my stále posloucháme kundu Zaňákovou, x...
Druhé semifinále Notování – říje...
Řekl jsem si, že jako vtip stačí to Brno, ale vidí...
Druhé semifinále Notování – říje...
Takže znovu k názvu MandalaBanda. Sice už jsem to ...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Dušan řekl spoustu mnohem horších věcí
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Haló... to je omyl... Dušan to rozhodně neřekl o H...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Tak Madam v tričku jde za mnou, v tom jsem jako ko...