gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

18.03.2008 Pražské Portování - predkola (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Reportáže

O jeden den méně než v předchozích 17 letech tentokrát čítala pražská předkola Porty - ve dnech 10. a 11. 3. 2008 se tradičně uskutečnila ve stodůleckém Mlejně. Hned v úvodu článku je třeba konstatovat, že nejenže ubývá soutěžechtivých interpretů (absolutně i relativně, další úbytek je patrný při přepočtu soutěžících na kusy - přibylo sólistů a dvojic), ale stále ubývá i folkové publikum. Sál byl slušně zaplněn soutěžícími a známými soutěžících. Folkové publikum tedy rovněž nezajímají novinky v žánru a potvrzuje se tak i další téma z jiné aktuální diskuse na tomto serveru - i folkoví lidé chtějí své osvědčené jistoty a jejich opakování. Nemůžete se tedy divit, že v rádiu jen výjimečně uslyšíte některého z předkolových interpretů, když na něj ani nepřijdete a naopak, že rádia opakují stále dokola ověřené jistoty.

Porota byla ve složení: Petr Balík Vohnout, Marcela Voborská, Honza Komín, Petr Guth a autor článku, zvučil Pája Jindrák, z nouze konferoval Petr Lochness Křivohlávek, který ale zasvěceně informoval především o novinkách v letošní organizaci Porty, organizačně se jako vždy výborně starala Maruška Navrátilová a soutěžili tito:

Pavel Petran - solidní nevýrazný standard, právě tou solidností a neexperimentováním vedoucím k jistotě v projevu i písničkách zaujal 80% poroty. Postup.

Kojoti - trpěli velkou trémou vedoucí k nesehranosti až klopýtání. Recept snadný: hrát, hrát, hrát - žánrově takovýchto kapel na pomezí country a bluegrassu moc není a bylo by škoda, kdyby toho nechali jen pro tu trému.

Jiří Řehulka - na rozdíl od minulých let porotu nezaujal, nejspíše asi zvoleným repertoárem. Byl sice veselejší než jeho kolegové, ale tak nějak komunálně agitačně.

Duo Svitky - vtipně nazvali své vystoupení "muzikál o třech větách", nejvýstižněji je lze charakterizovat jako "malí Panelfotři" - polovinou dua je totiž J. Kyncl. I polovina stačila na postup u 80% poroty.

Petr Brousil je lepší v kapele, jako sólista měl spíš technické problémy - netrefoval se do tónu.

Qjeten - zaujal bez výjimky porotu, skupina je rok od roku lepší, hrají pulsující moderní folk, i zpěvačka výborná. Postup zcela bez diskusí.

Kafecaj (sólista) - naopak porotu rozpoltil, já měl pocit, že si na blues jen hraje, že ho moc necítí a nedostatek souznění nahrazuje intenzitou projevu. Postup s odřeným úplně vším a podruhé by se to povést nemuselo.

Fromáž - mně se líbila jejich inspirace francouzským folkem či folklórem a syrové provedení písní, a to i přes problémy s intonací. Bohužel jsem byl v porotě jediný, kolegové slyšeli víc technických nedostatků.

Xindl X (O.Ládek) - jednoznačně největší letošní překvapení. Folkový rapper, včetně toho charakteristického vědomého obracení přízvuků. Drsný a přitom vtipný. Objev roku. Postup od 100% poroty.

Heduš a spol (duo) - podobně jako Kafecaj porotu rozpoltili, mě zaujal nosný melodický nápad v písních i odvaha k šansonu, ostatním v porotě víc vadila technika kytaristy. Postup na poslední chvíli.

Romana Sulčíková - "mály krýžek stójy f póly" - sorry, takhle to fakt asi nepůjde. Inspirace Radůzou a městským folkem byla až přehnaná, byla to komedie s operetními manýry, ale bohužel bez obsahu. Šlápnutí vedle při volbě tváře. A jak patrno z úvodu odstavečku - ani technicky to nešlo - pracovat na artikulaci je třeba, když už se zvolí tento typ projevu.

Šuplík - stále jsem zkoumal, jestli to myslí vážně nebo jestli si dělají s tak kamennou tváří p*del. Protože na to nepřišel nikdo z poroty, nepostoupili.

Josef Pithart - na závěr prvního večera byl komunálně satirický a plytký v tom nejhrubším vydání, verše o podprdě jsou fakt už oprděný dvacet let. Takže nic.

Věra Pivoňková - otevírala druhý večer a moc přehrávala úplně všechno: nepřirozeně protahovala dlouhé slabiky (nebohéééééóóóó) a přitom špatně artikulovala, složitě se doprovázela na kytaru a obsah textů jsme jí příliš nevěřili.

Dva z Vodrhova - sice měli kostýmy, ale to bylo všechno. Komunikovali s publikem a aktuálně upravovali písničku, ale bohužel, takto odvážný nápad musí být podpořen stoprocentní technikou. A ta tu nebyla. Trochu parodovali, ale zdá se, že by na parodování byli zatím zralí sami. Po první písni byl znám model celého jejich repertoáru. Nápadu se nevzdávat, ale dřít na něm, zní závěr.

Hanka Čechová - 2x zapomněla text, kombinace trémy se sklerózou mohla být smrtící, naštěstí se našla část poroty, které nevadila částečná formálnost a klišovitost intimních textových výpovědí. Postup jen tak tak.

Pražští trubadůři - zbytečně nabubřelý název vzhledem k repertoáru, který byl až moc obyčejný. Dopustili se snad všech začátečnických chyb: anglická pomalá píseň, ve které vynikly intonační a rytmické nepřesnosti a česká angličtina. Možná, kdyby ji nevybrali, měli by šanci. Všeobecně pak silové pojetí zpěvu. Sypající se brambory tam, kde bylo nutné souznění ve vokálech. Ale když budou hrát a hrát a hrát, tak třeba příště... U poroty nevzbudili zásadnější odpor, žádná z jejich chyb nebyla totiž nepřekonatelně veliká, ale dohromady nakonec dopadli hůře než třeba někdo s jednou velikou chybou, kdo porotu dokázal rozpoltit.

Zbyněk Zeman - Romana Sulčíková v kalhotech, řekl bych. Abych byl konkrétnější: silové pojetí zpěvu, nesedly některé rýmy a nedržel rytmus.

Kámen úrazu - tady to naopak vůbec kámen úrazu nebyl, skupina roste každým vystoupením. Třetí soutěžící, na kterém se porota shodla z 80%.

Jakub Janda - trošku popisný romantik, trošku bigotní, ale příjemně a nevtíravě, asi 5% Karla Plíhala v něm je. Až ho bude aspoň třetina, chce-li tedy jít tímto směrem, postoupí i od poroty, zatím mu stačí houf kamarádů na postup z diváckého hlasování.

Panelákoví fotři - bál jsem se, že překvapěj zase jen drsnějšími texty a rozervanějšími melodiemi, ale opak byl pravdou: kromě Bum-bum Ludvíka měli všichni čtyři banjo!!! A předvedli virtuózní a přitom strhující a bezchybný minikoncert, hudebně i slovně vtipný a technicky bez chyb. Na tom se shodla (potřetí a naposled) celá porota.

Fr. Barták - několikrát opakoval, jak pozorně čte recenze svých vystoupení. Škoda, že si z nich bere jen to, co chce a co dovede. A tak místo toho, aby klavír a jazykolamy, ke kterým asi měli moji recenzní předchůdci loni výhrady, opustil, tak se naopak snaží prohloubit. Jazykolamy mu bohužel ale stále nejdou (Františku, poslechni si Bobry - Strč prst skrz krk - to je dolní laťka), a klavír sice byl dynamický, ale sorry, takhle se to cvičí už v Lidušce. Snad jen čínská melodika v první písni zaujala, jenže tuto cestu Franta nerozvinul. A tak zase nepostoupil.

Mangabej - hráli moderní folkrock a možná mírná tvrdost projevu způsobila, že zaujali jen 60% poroty, trošku se inspirovali i Žalmanem. Pro mě byli v této kategorii těsně za Qjetnem.

Matěj a Buřt - uzavírali večer, snažili se být milí a originální, a tak jednu píseň odehráli se špunty v uších a třetí píseň jako že nezahráli vůbec, ale nějak nevím, proč vlastně vystupovali?

Suma sumárum - porota se shodla bez problémů a na první pokus na 7 jménech, a kdyby 7 nebylo na večer málo, bylo by to ještě jednoznačnější jednání poroty než v minulých letech. Protože se ale tak nějak cítilo, že by z 23 soutěžících mohlo postoupit těch 10, rozpoutal se o tři poslední postupová místa tak nelítostný boj, jaký jsem naopak ještě nezažil. V podstatě pak šlo už ne o to, kdo z těch tří posledních v desítce postupujících podal lepší výkon, ale kdo ho podal míň špatný. Z mých tipů neprošla akorát Fromáž, Heduš a spol se nakonec probojovali do toho závěru desítky. Jedenáct soutěžících na 16. 4. 2008 tedy slibuje příjemný poslech a vzhledem k vyrovnanosti většiny startovního pole v podstatě všichni začínají zcela znova.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Pepík Pithart  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |146.102.69.xxx |18.03.2008 11:58:00
Dekuji za trefnou kritiku, je opravdu podnetné pro další úcinkování precíst si tento clánek. Kdyby mi vytýkali, že obcas ujedu s tempem nebo že se mi nervozitou trásly ruce i hlasivky, takže jsem intonacne semtam ujel... nereknu ani n, ale takhle jsem se musel ozvat. Nesouhlasím s tímto pamfletem ani s MK a nebýt Honzy Komína, tak bych mel z Porty velmi negativní zážitky. PROSTE JE TO DES TAM BYT! Bohužel. Bohužel asi není kde jinde se prezentovat. (Nechci pusobit negativne, ale neco jsem ríct musel
MK  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |193.179.126.xxx |18.03.2008 12:10:00
Sorry, ale ta podprda je neoddiskutovatelná. To je nevkus, který cinil pobyt poroty také méne snesitelným.
Jinak já z vašeho príspevku zas nevím, proc bylo úcinkování na Porte tak strašný - takže nemohu ani s vaším "pamfletem" souhlasit ale ani nesouhlasit. Do kontaktu s porotou jste prakticky neprišel, byly doby , kdy porotci sdelovali svoje názory zacerstva hned po skoncení vecera. To byste se teprv dozvedel veci.
Rozepište se víc, pls
Pepik  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |146.102.69.xxx |18.03.2008 12:25:00
Komunikoval jsem s Honzou Komínem, který mi posílal i MP3ky z mého vystoupení a mluvil jsem s nim o názorech a chybách. Vim, jaký to byl des a nevim, jaktože se mi to takhle povedlo. Podprda je proste ptákovina. Nechápu proc by to melo porotu zrovna vydesit. Asi jsem to nezaradil správne(souhlas). Normálním lidem se smyslem pro humor se to líbí. Proste se jen zasmejou a nehledají v tom nic jiného. Proc se mi tam nelíbilo??? Je to pocit. nepopsatelný. Asi tam chybí ten humor, domáckost, pohoda, nadled, klid. Možná to tam postrádám jenom já. Možná je to moje reakce na souteže
Marek Jonáš  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |89.24.4.xxx |18.03.2008 12:29:00
Miloši, to že se dríve dovedel ucinkující od poroty jejich názor, byt to bolelo, tak me osobne velice chybí. Dle mého by to tak melo být vždy.mohl jsi se zeptat, oponovat, souhlasit. Ted když se zeptáš vypadáš jako že brecíš, stežuješ si
MK  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |193.179.126.xxx |18.03.2008 12:42:00
Já si taky myslím, že to bývalo OK. byl to tak trochu test soudnosti - na obou stranách nakonec :-
MK  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |193.179.126.xxx |18.03.2008 12:46:00
Každý porotce se soustredí na neco jiného - pódiové vystoupení je komplex aspektu. Proto je každý porotce jiný (já napr. nejsem muzikant, od toho tam byli jiní, víc "hlídám" napr. celkový dojem než jednotlivé tóny - a myslím, že obojí je treba) a každý se soustredí na neco jiného. No a já holt na tu podprdu , která prebila vše ostatní.
PS: Jiným pocítám napr. když zacnou vetu slovem TAKŽE. To se proste na pódiu taky nemá. (rada pro pražské kolo ostatním
Pepik  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |146.102.69.xxx |18.03.2008 12:47:00
Já to nemohu posoudit, jestli to bylo OK ci ne, ale jestli jo, tak bych navrhoval nejakou anketku mezi úcinkujícími, diváky a porotci, která by to trebas osvetlila. Nebo by to mel vzít do ruky nejaký schopný manager:-
Pepik  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |146.102.69.xxx |18.03.2008 12:57:00
Ok, poucim se. Celkový dojem bez podprdy. Príšte budou asi kalhotky. Nebo že bych napsal nejakou ptákovinu na podvazkový pás??
Honza Komín  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |82.100.58.xxx |18.03.2008 13:05:00
O nahrávku me požádalo celkem 5 kapel. Myslím, že poslouchat své nahrávky je dobrá vec. clovek vše slyší sám a nemusí se pak hádat, že není pravda, že zpíval falešne. S Pepou jsem si vymenil pár mailu a díky tomu navštívil jeho blog a musím ríct, že jsem se hodne nasmál. Mrknete se taky. Pochopil jsem, že 3 písne je casto hodne málo na to, aby clovek nekoho docenil. Nekdy se to v tech 3 písních ani neprojeví. Ale tak to zkrátka je. Poznání z toho plyne, že je treba vymezený cas využít ke snaze necím zaujmout na první poslech. H
MK  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |193.179.126.xxx |18.03.2008 13:12:00
5 z 23 - to je taky hodne vypovídající císlo. Jasne, je riziko, že dotycný vsadí na špatnou kartu "zaujmutí". Ovšem v kterém podnikání riziko není
Honza Komín  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |82.100.58.xxx |18.03.2008 13:20:00
Domníval jsem se také, že bude popovídání s kapelami. Nakonec nebylo. Ale vždyt si každý mohl za porotci zajít a zeptat se. Sedeli jsme pred sálem skoro všichni. Když jsme ješte soutežili, také nekdy popovídání bylo a nekdy nebylo. Když nebylo, zašel jsem za Dankem zeptat se na nazor. Jeho odpoved si pamatuji dodnes: "Mam tu napsano, že jste byli sympaticky krátký". H
pravověrný Ozák  - Re: Máte štěstí, že nesoutěžila Osada Zlaté oči .   |62.84.129.xxx |18.03.2008 13:20:00
Soutežící se trásli, aby nevystoupila Osada Zlaté oci, lonský vítez pražské PORTY 2007. Vítez by byl totiž jasný !! ))) Jinak POZOR, Osada Zlaté oci stále žije a rozširuje si repertoár !
:-
MK  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |193.179.126.xxx |18.03.2008 13:51:00
To je tvoje svobodná volba, Pepíku. práve tak jako je svobodné mé rozhodnutí. A ješte poznamenávám, že já ciním jen 20% výsledku, takže samotná podprda moc nezmuže. Muselo tam být ješte neco, což uznáváš i sám . :-
MK  - Re: Máte štěstí, že nesoutěžila Osada Zlaté oči .   |193.179.126.xxx |18.03.2008 13:52:00
Se trásla i porota, nemysli si
MK  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |193.179.126.xxx |18.03.2008 13:55:00
Každý porotce dá holt na neco jinýho.
Trochu z cesty: Ano, i 3 šestiminutový písnicky a mezi nima dve tríminutový pruvodní slova a petiminutový zvucení a minutový loucení JE soutežní výstup, posuzovaný leckterým pototcem V CELÉ DÉLCE A KOMPLEXNE. Já se k tomu hlásím
Daniela/Kámen úrazu  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |212.47.6.xxx |18.03.2008 13:55:00
Minimálne 6 z 24 a možná víc... Nekteré kapely si to mohly nahrát i samy, treba zrovna my jsme s sebou meli své vlastní nahrávadlo a nahrávku jsme si porídili vlastnorucne, tak jako to deláme na všech našich vystoupeních. Souhlasím s Honzou, že takové nahrávky jsou velmi užitecné :-
Kaláb  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |80.188.72.xxx |18.03.2008 14:11:00
Sloupky delat a je t
Lucka (Mangabej)  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |213.29.33.xxx |18.03.2008 14:58:00
Ahoj Pepo, osobne te vubec neznám, ani jsem te neslyšela hrát, nechci ani posuzovat, co napsal do clánku MK (nekdo trefne poznamenal v reakci na to, že vyjde clánek MK o Porte: to zas bude masakr ) ale chci reagovat na to, jak jsi napsal, že to byl des tam být.. za sebe a myslím, že nejen za sebe musím ríct, že já tam tu pohodu nepostrádám, možná záleží taky na tom, jak to bereš, já si tam jdu zahrát, jsem ráda, že si me obcas poslechnou lidi, co me neznaj, vidím se a pokecám s muzikantama, který jsem dlouho nevidela, objevím treba zajímavý kapely atd.., je to možná divný, ale primární není u me postoupit, je to fajn, ale není to to nejduležitejší. Po skoncení oficiální cásti se tam ješte jamovalo a bylo to skvelý, tak , že nám ujelo poslední metro a museli jsme hledat v dešti nocní autobus a domu jsme se nakonec dostali ve tri ráno. Ale stálo to za to
Jikra  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |89.24.5.xxx |18.03.2008 17:00:00
Nechci rici, ze pohled nemuzikanta nema zadnou cenu, ale vice bych ocenil, kdyby hudebni prehlidku preci jen verejne hodnotil muzikant
Pepik  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |146.102.69.xxx |18.03.2008 17:02:00
uznávám, byla to hruza. Stydím se a snad to bude lepší
Pepik  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |146.102.69.xxx |18.03.2008 17:03:00
Možná to bylo tím, že jsem další den ulehl s nábehem na angínu a mojí prítelkyni se tam udelalo moc špatne
Klára von T.O.Klárov  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |82.113.54.xxx |18.03.2008 17:42:00
Pepíku, on je humor a humor.. Ten Tvuj byl vždycky dost..ehm.. specifický ;-), ale kdo Te nezná, tak to nemusí pochopit. O soutežní vystoupení jsem sice prišla, nicm. musím uznat, že minule jsi me docela príjemne prekvapil. A beru zpátky, co jsem ríkala nekdy ve tretáku na chajde, že tudy cesta nevede Chce to ale holt hrát co nejvíc. A navíc Tebe bych si spíš predstavila v nejaké kapele.. Být písnickár (a ješte k tomu úspešný), to je pomerne nárocné i pro výjimecné talenty
Pepik  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |146.102.69.xxx |18.03.2008 18:57:00
Ahoj Kláro, já si hraju pro radost. Nemyslím si, že bych byl talent, jen me to proste obcas baví. A ani si enmyslim, že bych prorazil
Kaláb  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |85.70.37.xxx |18.03.2008 19:33:00
Duležité je dbát na tretí dob
Kopírka  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |84.42.144.xxx |18.03.2008 23:35:00
Kalábe, ty se montuješ úplne do všeho! Co když to byla polka? Aha
Cmelak - Mangabej  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |89.176.22.xxx |19.03.2008 01:32:00
To byl zase masakr ;
Kaláb  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |85.70.37.xxx |19.03.2008 07:55:00
Polka ? To me nenapadlo, ikdyž... ? No, pockám s úsudkem
P.B.  -  Pražské Portování ­ předkola   |194.228.222.xxx |19.03.2008 16:17:00
Jen šokujme publikum i porotce. Jen tak dostaneme muziku nekam dál
Luky Lukac  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |165.72.200.xxx |19.03.2008 16:35:00
Ahoj, Milos a vsetci,
rad by som pridal svoj hlas pod posedenie sutaziacich s porotou. Ked som bol este mlady zacinajuci folkac, posedenie s porotou sa konalo na kazdej sutazi, ktorej som sa zucastnil a nametov na zlepsenie bolo neurekom. Skuseni porotcovia mi velmi pomohli. Vsetko prebehlo rychlo, v sukromi a ja som sa tesil, o kolko budem nabuduce lepsi.

Je mi trochu luto folkacov zacinajucich v sucasnosti. Jedinou spatnou vazbou su im Internetove clanky, ktore ich, casto dost netaktne, pochovavaju skor nez zacali. Tvoj prispevok do nich nezaradujem, pretoze popri kritike zaroven povzbudzuje (hrat, hrat, hrat...). Neobstoji u mna ale argument, ze ma folkac ist za porotou sam. Mal by dostat pozvanie.

Sam som zvazoval ucast na tohtorocnej Porte s mojou novou kapelou Krasky a zvire. Casovo sme to nedali dohromady, ale keby som vedel, ze budeme po vystupeni sediet s porotou, prehovaral by som ich viac. Aj ja, stary folkac , potrebujem nazory skusenych na svoje (nase) experimenty.

Este slovo pre Pepika - mas moje sympatie, nevzdavaj to. Nemusis hladat ospravedlnenie za to, ze si doniesol svoju kozu na trh a mal si odvahu sa prezentovat. Vzhladom k mojej povahe by som Ta za lacny humor (ak bol naozaj lacny) nepochvalil, ale staci, ak bol v hladisku jeden clovek, ktoremu si spravil naladu po zlom dni a malo to zmysel. Prajem Ti vela uspechov
Pepik  - Re: Pražské Portování ­ předkola   |146.102.69.xxx |20.03.2008 10:16:00
Díky, beru to tak nejak. Nemusí pršet, hlavne když kape

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Prosinec 2025 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
1516
232425262728
293031    

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
Copyright © 2025 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc