gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

04.05.2009 Pražské portování (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Reportáže

Snad poprvé jsem neabsolvoval poslech ve dvou až třech pražských předkolech a šel rovnou do poroty pražského finále - postupového kola do Řevnic. Jen z doslechu jsem tedy věděl, z čeho předchozí porota vybírala a nemohl srovnávat zlepšení, či schopnost podat dvakrát za sebou podobný výkon. 23.května v pražských Stodůlkách, ve velmi příjemném Spolkovém domě, který slouží nyní jako Mlejn po dobu rekonstrukce Mlejna opravdového, se mnou v porotě byli Honza Komín, Marcela Voborská, Martina Spurná a Jindřich Šrejber. Uváděl s vkusem vlastním a pohotovostí vynucenou (občas docházely informace) Jerry (Jeroným Lešner), dramaturgem byl Lochness (Petr Křivohlávek), o zvuk se starali Pája Jindrák a Marek Zavřel a celé to zastřešovala Amunka (M. Navrátilová).Duo Quaoar na ilustr. snímku; foto: Romana Balcarová ©

Začínal vítěz diváckého hlasování z předkol, skupina Bez not (a zvítězili v diváckém hlasování opět). Ukázali, jak je důležité vsadit na jednoho koně a toho se držet. Ze dvojice kvalita-kvantita to byla rozhodně ta druhá. Měli slušné housle a méně slušný, slušně řečeno dramatický zpěv, ve skladbě Jolene ani frázování úplně přesně nesedělo. Občas se trochu i sypaly brambory a tak to bylo přesně na tu posluchačskou cenu. Mají hodně přátel a kamarádů.

Zvláštností letošního ročníku bylo méně písničkářů, a tak i v pražském kole byli jen tři a jedna písničkářka - po zahajující skupině šel jako první sólista Pepík Pithart. Porušme chronologii a věnujme se sólistům najednou. Pepík Pithart upoutal mírným humorem v mezích zákona ve svých písních a přirozeně neučesaným projevem. Nemusel by tolik vysvětlovat obsah písniček. Tomáš Hokeš byl naopak hlasově na úrovni, laděný spíše do poetična, občas nezaintonoval a poslední písničkou si dojem (alespoň u mě) pokazil: zbytečná kytara a text trošku blábolivý. Další dva sólisty nejlépe charakterizuje srovnání: Krystyna je Radůza před deseti lety a Pavel Klinger je Xindl X před pěti... Pavel Klinger se časem jistě usadí, přestane místo zpěvu křičet a recitovat a začne prostě zpívat, přestane mlátit do kytary a bude to právě v době, kdy Xindl bude celebritou a ve folkovém rybníčku se jeho místo uvolní. Hlavně vydržet, že jo. Zatím získal druhou autorskou cenu toho večera. Krystyna trochu svou roli přehrává a exponuje, přízvuky sice obrací zdatně, ale nejsem si jist že autenticky, ale úlohu bude mít snažší: Radůza už svoje místo opustila tím, že se dala na vyprávění moderních pohádek a další multižánrové aktivity, kde folk hraje jen okrajovou úlohu. Krystyna zaujala i kamarádkou, která po celou první písničku produpala na jevišti. Dobrý nápad.

I další soutěžící skupiny cosi spojovalo - nejen to, že šly za sebou, ale že jejich název začíná na Q: Qjeten je stále stejnější: hraje dobře, ale trošku akademicky a já jsem přemítal, proč by měli postoupit. A pak jsem si zase říkal, proč by vlastně neměli postoupit? Pro jedno i druhé se mi hledaly důvody těžko, a tak to za mě vyřešili kolegové, kteří je našli a Qjeten postoupil na posledním postupovém místě. Nakonec jsem tomu byl rád. Měl jen o kousek víc štěstí než Quaoar (oceňuji vtip Jerryho: Quavovar), ale na něj se nakonec štěstí usmálo taky v podobě postupu díky autorské Portě. Opravdu by si členky dua mohly úlohy při zpěvu vyměnit (snad jsem skutečnost, nedávno na webech tolik diskutovanou, sdělil dostatečně ohleduplně). Jinak ale měly velmi pěkné vokály, tak dobré, že i rýmy typu Draci/Hrací/Vyndavací dokázaly podat s noblesou a šarmem. Když jsem duo viděl kdysi poprvé, neřekl bych, že takto dospějí - myslím hudebně a interpretačně.

I další interprety seřadím do dvojice: 9.patro a Š.O.K. - obě kapely předvedly trochu jiný folk než jsme zvyklí, laděný trochu do soft jazzu, swingu či funky. Nejraději bych nechal postoupit oba tyto soutěžící, ale na druhou stranu - byli si příliš podobní. Kolegové měli lepší mínění o výkonu Š.O.K.u a tak postoupil on. Já doufám, že i s 9.patrem se budu často setkávat.

Dalším soutěžícím byla skupina Bandaska. Zahráli celkem nevýrazný trampfolk, navíc trošku rozvleklý a ani text vždy nebodoval (zejména v písni Havran). Do soutěží to chce trochu života, no. Panelákoví fotři se zdají být jistotou, ale je vidět, že moc záleží na tom, jak vyberou repertoár a jak jim sedne den. V Tangu použili svůj fígl se čtyřmi banji, ale mohlo hrát jedno a bylo by to stejný. Nejlepší byla píseň Buči buči (asi proto že jsem ji neznal), naopak v písni Hezký večer (o chlastání, jak jinak) byly hezké zvuky vyluzované na vábničky. Text se ale mohlo povést vypointovat lépe. Nicméně kámoš z jiného hudebního žánru, který mě přišel na Portu navštívit, se bavil Panelfotrama královsky. Asi proto, že tenhle humor v technu holt nemají. Važme si toho, i když na postup to tentokrát nebylo.

A jsou tu poslední dvě kapely, a to i z hlediska časového. LeKapr měl sice saxofon i bicí, také zpěváka, který jen zpíval, ale chtělo by to soustředit se spíš na pilování provedení ve střídmější formě a pak přidávat nástroje. Tak nějak se to celé tlouklo. Nu, a zpěvák, když už na nic nehraje, by se měl více prosazovat jako osobnost, ne jen silou hlasu. Nejlepší byl originální Indián, kde jsem odpustil i celkem zbytečné opakování.

Celou dobu jsem se obával - nebo těšil - že závěr nakonec přebije všechno, a také se tak stalo. Jako poslední vystupovaly Piosenki a jako první málem taky postoupily, nakonec měly o nějaký ten bodík méně. V soutěži o titul Talent Countryradia jim postup mezi horních 10 unikl o fous, tady se jim to povedlo. Nemuseli by tolik mluvit mezi písněmi, ale asi je to součást image. Když už se má exploatovat folklórní odkaz odkudkoliv, prosil bych, aby se to dělalo až po poučení u Piosenek. Autorsky i interpretačně se v žánru jen inspirují, neopisují, nakonec do písně vloží vlastní, poučený názor. Moje chvála na Piosenky budiž i důkazem, že proti folklorobijcům nic nemám, pokud mají vkus.

Bylo to vydařené kolo, řekl bych, že za poslední léta kvalitativně nejlepší. Pokud se takto dařilo i v jiných krajích, mohly by Řevnice být vskutku reprezentativní žánrovou přehlídkou, a ne jen bohulibou a dobročinnou soutěží amatérských kapel. Na závěr jen poznamenám, že Lochnessovu chybu v časových počtech zachraňovaly Piosenki vystoupením nad rámec programu (končilo se ve 21.15, Lochnes ale Piosenkám přidal 20 minut v plánu a nakonec tedy i v reálu), taky Pája byl rychlejší, než je průměr a ke všemu skupiny neměly 6ti a více minutové opusy a tak kolo pěkně odsejpalo), a že v porotě jsme se v podstatě na postupujících shodli jako tradičně v podstatě bez diskuse - takřka všichni měli postupující na nějakém místě mezi kandidáty na postup a nikdo nebyl tudíž překvapen.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
babka  - Re: Pražské portování   |90.180.11.xxx |04.05.2009 10:55:00
Tedy žádné zpívání od plic, až se nechce věřit, že by mezi našimi mladými a nadějnými byly tak významné prohřešky.
Amálka  - Re: Pražské portování   |90.179.188.xxx |04.05.2009 11:37:00
Typicky zapšklý Keller. Trochu nuda, takový řečičky by mohl psát každý pohunek...
Honza Komín  - Re: Pražské portování   |82.100.58.xxx |04.05.2009 11:49:00
Je to napsané dobře. Souhlasím téměř se vším. Jen u skupiny Bandaska si myslím, že jejich písničky jsou dobré, jen je lépe secvičit. Honza
Cimbura  - Re: Pražské portování   |194.108.126.xxx |04.05.2009 12:13:00
Ale jo, je toho víc s čím by se dalo polemizovat:
Např. Krystyna obrací přízvuky zcela autenticky.
Jejím mateřským jazykem je totiž polština, jazyk s přízvukem na předposlední slabice. Čeština je pro ni jazykem a mě osobně je velmi sympatické, že v něm (vedle polštiny) tvoří. A taky nemám pocit, že její tvorba podobá Radůzině (byť před deseti lety), i když rovněž hraje na akordeon.
Ba si myslím, že je to stejný nesmysl, jako kybych tvrdil, že když Miloš Keller, o deset let mladší než já, nosí brýle, že je stejný, jako já před deseti lety...
Na závěr znamenám už jenom, že jsem rád, že je Miloš jiný než já a v žádném případě mu neupírám právo na to, aby měl vlastní názor a aby ho publikoval.
Cimbura  - Re: Pražské portování   |194.108.126.xxx |04.05.2009 12:15:00
Pardon, vypadlo mi slovíčko:
...čeština je pro ni NAUČENÝM jazykem...
Teprve s ním to dává smysl.
Karel Koutný  - Re: Pražské portování   |195.113.8.xxx |04.05.2009 12:47:00
Totéž si může myslet Miloš Keller o Cimburovi. Představte si, kdyby svět byl zaplaven Kellery a Cimbury, občas o obráceným zrakem a přízvukem. Ten Bůh to ale zařídil dobře.
babka  - Re: Pražské portování   |90.180.11.xxx |04.05.2009 13:14:00
Běžte si mazat někoho jinýho, kam na ty termíny chodíte?
Petr Brůžek  - Re: Pražské portování   |90.179.163.xxx |04.05.2009 13:20:00
Článek je velice příhodný, zvláště od porotce. Je to kvalitní subjektivní názor posluchače který má něco naposloucháno a odporotcováno a i když jsem tam nebyl, aspoň vím jak to vypadalo z pohledu někoho. I když "recenze" do MK moc nemusím, ale je to zkrátka názor, tak tahle reportáž mi přijde věcná a prospěšná, díky...
Janek  - Re: Pražské portování   |90.179.188.xxx |04.05.2009 13:41:00
Kdyby byl svět zaplněn Cimbury, bylo by všude spousta příležitostí pro muzikanty, kde si zahrát. Kdyby byl zaplaven Kelery, to si radši nechci představovat. I jeden je moc.
Dávám přednost první variantě.
Manka  - Re: Pražské portování   |62.209.192.xxx |04.05.2009 13:55:00
Já jsem tě varovala Kelere ,jak se zachází s "pravdou" ! Ten sršeň včera večer byl cvičený ,dávej si bacha a nechoď parkama , příčtě to už třeba vyjde. Aktuálně cvičím veverku šedou /Sciurus griseus/.
Cimbura  - Re: Pražské portování   |194.108.126.xxx |04.05.2009 15:31:00
Děkuji za důvěru!
Co se týče Miloše, je pravda, že je publicistou velice břitkého stylu; v recezích na můj vkus někdy příliš krutý a provokující - často se s ním neshodnu, mnohdy mě i hodně na...ne, to slovo sem nepatří!!! Chtěl jsem říci, že se podle mého názoru někdy i hodně mýlívá. Nebrání mi to ale v tom, abych si ho vážil jako velmi obratného, nestranného moderátora na scéně i v rozhlasovém vysílání. Jím redigovaný pořad FOLKmemu v nedělním večerním vysílání Country Rádia patří podle mě k nejlepším, které stanice vysílá. Zde podává tento, jinak obávaný bijec, pomocnou ruku především mladé folkové muzice jako málokdo!
babka  - Re: Pražské portování   |90.180.11.xxx |04.05.2009 18:54:00
Na vrcholu pyramidy není nikdy plno.
Renata =o)  - Re: Pražské portování   |213.194.243.xxx |04.05.2009 21:01:00
To je nutné, jinak zase okrade Cipíska.

Porta byla fajn, prostředí též, jen závěrečné čtení bylo sice prožívané, ale nezáživné. Škoda, že nebylo víc písniček od hosta...
S MK souhlasím, jen z Piosenek jsem až tak odvázaná nebyla, ale podobnost s Radůzou jsem zaznamenala už při vystoupení.
Halt vobyčejná divačka =o)
MK  - Re: Pražské portování   |193.179.126.xxx |05.05.2009 09:47:00
ad Manka: V poho, veverku hravě zaplácnu, není chráněná. To se sršněm nešlo.
Flora  - Re: Pražské portování   |62.24.89.xxx |05.05.2009 10:33:00
Moc nechápu, co píše MK o zpěvákovi z kapely LeKapr.
Mne zaujal hlavně jako osobnost a zajímavý frontman.
dana houdková  - Re: Pražské portování   |212.80.81.xxx |05.05.2009 13:28:00
Přirovnávat Krystynu k Radůze je podle mě stejné, jako přirovnávat Xindla k Žalmanovi...hrají na stejný nástroj. Krystyna pro mě má svojí vlastní tvář, a to jak hudební, tak i lidskou. Ta "kamarádka" Jana Samková nedupe, ale stepuje. Mně osobně přijde geniální použít lidské tělo jako hudební nástroj a ještě když se podaří, aby to nebylo prvoplánové, což Krystyna a spol. bezezbytku splňují. Myslím, že je škoda, že z podobných příspěvků více nevyplývá, že na soutěžích typu Porta není prostor ke komplexnímu představení kapel, přestože to vyplývá z podstaty věci. Spousta lidí si potom může udělat mylný závěr na základě něčího subjektivního hodnocení, a třeba se tím ochudit o další rozšíření svých hudebních obzorů. Pro mě je Krystyna jedno z nejpříjemnějších rozšíření mého hudebního světa.
babka  - Re: Pražské portování   |90.180.11.xxx |05.05.2009 14:24:00
"A přišlo vám to půvabné? Ani ne. A zapamatovatelné? Velmi zapamatovatelné. A osobní? Osobní tak akorát. A archetypální? To bych asi vycouvala. A pravdivé? Jako sám život."
Marek Jonáš  - Re: Pražské portování   |89.24.6.xxx |05.05.2009 14:32:00
Babko, vy jste ale kráva.
Tomáš Pohl  - Re: Pražské portování   |85.70.45.xxx |05.05.2009 18:08:00
Krystyna vystoupí na Folkomínu 5.9. 09. Výběr je stejně jasný jako vloni u Dany Houdkové. Jo, jsou to príma holky.
M.L.  - Re: Pražské portování   |78.108.108.xxx |05.05.2009 23:33:00
Babka je výborná...
Tomáš Pohl  - Re: Pražské portování   |94.112.202.xxx |06.05.2009 06:24:00
Na tu nemám spojení
-  - Re: Pražské portování   |94.112.233.xxx |06.05.2009 09:05:00
Bych se divil...
Hanka  - Re: Pražské portování   |62.209.192.xxx |06.05.2009 10:23:00
Kdyby mělo každé rádio svého Kellera a jeho FOLKmenu , měli by všichni začínající muzikanti i kapely větší šanci proniknout do éteru
Ondřej V. Vejsada  - Re: Pražské portování   |212.47.11.xxx |18.05.2009 14:29:00
Našel jsem zajímavý článek a dovolíte-li delší psaní, to podstatné bych použil:

JAK? se povznést nad negativní poznámky
30.4.2009 Moje psychologie 22 Navigátor - manuál

V mysli se vám znovu ozývají nepříjemná slova o vaší neschopnosti, která jste slyšeli před chvílí z úst některého ze svých nejbližších. Je to tak, skutečně jste tak nemožní jak tvrdí? Nebo spíš všichni ti kritici a posměváčci sami volají o pomoc?

* Je to jeho problém "Pokud někdo říká něco nehezkého, něco, co se nás dotýká, je dobré se zamyslet nejdříve nad potřebami člověka, který k nám mluví," říká Petr Pacovský, lektor a kouč v oblasti osobního rozvoje. Je totiž důležité odlišit konstruktivní kritiku od nekonkrétního obviňování, kdy si dotyčný člověk potřebuje ulevit, zbavit se napětí a stresu a bez jakéhokoli dalšího vysvětlení na vás útočí štiplavými poznámkami nebo vám vyčítá vaše chování. Chyba není ve vás, ale u vašeho partnera, který tímto způsobem vlastně "nešikovně volá o pomoc". Kdyby totiž kritizoval konstruktivně, jeho výtky by byly konkrétní a obezřetněji by volil i používaná slova. Neřekl by vám "jsi nespolehlivý", ale použil by třeba formulaci o tom, že je pro něj nepřijatelné, že mu odevzdáváte úkoly pozdě a s chybami.
* Přemýšlejte nad svou reakcí

Jak se zachovat, pokud uslyšíte jakoukoli ponižující poznámku? Petr Pacovský doporučuje nejprve získat časový odstup, aby vaše reakce nebyla podobná podnětu partnera, tedy plná emocí a nekonkrétních výtek. "Protože jinak bude přirozené, že jeho chování se bude opakovat nebo dokonce gradovat. Lidé se k nám totiž chovají hrubě a nekorektně zejména proto, že jim to umožňujeme," tvrdí. Zamyslete se nejprve nad možnou motivací partnerova jednání. A řekněte mu, že jestli vám chce sdělit něco konkrétního, budete mu pozorně naslouchat. Ovšem potřebujete, aby se o problému bavil klidně, bez emocí. Nebojte se ho upozornit, že vám vadí, když o vás mluví jako o nespolehlivém člověku bez uvedení konkrétního příkladu vašeho selhání.
* Zamyslete se nad sebou samými

Negativní poznámky samy o sobě neubližují. Ubližuje vám to, jak s nimi zacházíte ve své mysli, jak o nich podvědomě přemýšlíte. "Bohužel tento moment většina lidí není schopná zachytit, protože máme jen malou schopnost sebereflexe," říká Petr Pacovský. Snažte se o sobě častěji přemýšlet. V obtížných situacích hned nereagujte, ale pozorujte svou mysl. Uvědomte si intuitivní hodnocení situace a zkuste hledat jiné, alternativní, možná méně negativní. To vám pomůže nahlédnout na poznámku s odstupem. Přestanete o ní přemýšlet v negativních souvislostech, ale budete se ptát, jak by vám mohla pomoct.
* Nenechte ho na sebe útočit znovu!

Je velice snadné trávit dlouhé hodiny nebo dny přemýšlením o tom, jak svému protějšku negativní poznámku vrátíte. Nedělejte to, zbytečně si pak budete navzájem oplácet hrubosti. Ovšem nebojte se asertivně zareagovat (viz druhý bod), jinak si na vás váš protějšek bude své emoce a starosti vybíjet čím dál častěji. Znovu si uvědomte, že většina negativních podnětů vůbec nesouvisí s vámi, ale s partnerem, jeho osobnostní zralostí a především tím, jak se dokáže vyrovnat s náročnými situacemi. Pokud to neumí, jistě bude naštvaný. A že obviňuje vás? Pochopitelně, když jste mu v danou chvíli nejblíže. Nenechte ho útočit znovu, jinak se brzy stanete jeho oblíbeným hromosvodem.

Podepisuji v plném znění a je to v podstatě přesně to, co jsem se snažil již párkrát předat - zkrátka napsat = kytara neladí; je něco úplně jiného, než - je ubohej ;-)
MK  - Re: Pražské portování   |193.179.126.xxx |18.05.2009 17:01:00
Ale já miluju negativní poznámky.
Petr Pacovský  - Re: Pražské portování   |217.77.165.xxx |18.05.2009 23:24:00
Ale když on Vejsada je ubohej, i když samozřejmě také kytara neladí...

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Prosinec 2025 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 9101112
16
232425262728
293031    

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
Copyright © 2025 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc