| 17.06.2004 Trampská Porta: Prístav Martiny Trchové (Džexna) |
|
|
|
| Reportáže | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Nadpis vám připomněl jména vítězů letošního 37. ročníku Trampské Porty, která proběhla o víkendu 11. a 12. června v Ústí nad Labem. Autorskou Portu převzala Martina Trchová z Prahy za píseň Křížem krážem, zároveň byla zvolena Miss Trampská Porta 2004, interpretační i diváckou Portu a šek na 20 hodin v nahrávacím studiu Macac si do Brna odvezla kapela Přístav. Zvláštní ocenění poroty za muzikantskou všestrannost dostala Romama Tomášková. "Doživotní" čestnou Portu převzal jeden z otců zakladatelů, pan Zdeněk Friedl. Ve finále rozhodovala porota ve složení: Ivan Dostál (Ústí n/L) - předseda, Marcela Voborská (Praha), Renata Lankašová (Ústí n/L), Jiřina Třešková (Brno), Petr Kocfelda (Praha), Ivan Doležal (Praha), Miloslav Feltl (Hradec Králové), Václav Mladý (Cheb), Václav Jeriga (Bratislava), Milan Tesař (Brno), Bohumil Röhrich (Plzeň). Tolik oficiální zpráva.O pátečním programu, večer vygradovaném společným koncertem Mikiho Ryvoly a Nezmarů, si jistě přečtete v reportáži některého z mých kolegů. Já vás provedu sobotou. Počasí bylo jako tenkrát, když pejsek s kočičkou sušili prádlo, ale přece jen s převahou sluníčka. Finále se uskutečnilo v nově zrekonstruovaném letním kině a předcházely mu dvě semifinálové přehlídky, v nichž se pětičlenným porotám představilo
Letní kino opravdu prokouklo. Nová dlažba, bytelné dřevěné, oranžově namořené sedačky, scéna v kombinaci dřeva a betonu se zkulturněným zázemím pro účinkující pod jevištěm, nové sněhobílé plátno, kam se promítal znak TP, to vše posazené do upraveného parku, se městu Ústí nad Labem opravdu povedlo. Co se naopak ukázalo jako nepříjemná komplikace pro mistry zvukaře i diváky, bylo zazdění průhledů do parku v zadní části zastřešeného hlediště. Zvuk se od kompaktní zdi odrážel jak míč zpět ke stěně překryté promítacím plátnem nad scénou a zase šup zpátky. Zvukařské týmy Mirka Hrona a Páji Jindráka s tímto ping pongem bojovaly statečně, leč jediným účinným prostředkem, když už se do investice za 32 miliónů nevešel výpočet akustických vlastností amfiteátru, by věru byl krumpáč. Na několikanásobné echo jsme si po čase zvykli, co jiného se dalo dělat. Raději se věnujme dění na scéně. Vlajku, netradičně frázovanou, zazpíval dětský sbor společně s pánskou sekcí Pacifiku, Petr Křivohlávek Lochness s konferenciérem Jindrou Šťáhlavským finálový koncert zahájili. Představili jedenáctičlennou porotu včele s předsedou Ivanem Dostálem, házením míčku do obecenstva byla ustanovena porota laická. Poté Pacifik připomněl repertoár z počátků svého účinkování na Portách v sedmdesátých letech a pět minut před čtvrtou začalo na scéně, rozdělené na dvě poloviny, finále. O několik poznámek k soutěžícím se s vámi podělím, písmeno v závorce označuje semifinálovou skupinu, ze které postoupili: Rybníkáři (A) z Českých Budějovic, omlazené trio, dvě kytary s baskytarou, přímočará čistá trampská muzika s romantikou dálek, skal a toulání, autorské písničky vybízející ke společnému zpívání, k ohni?
Hlediště zaplněné asi ze dvou třetin sledovalo, jak se o předěl před druhou polovinou soutěžících postaral Kapitán Kid. Amfiteátrový zvuk okomentoval slovy: "Co jeden chlap a jedna kytara nadělají kraválu." Publikum potěšil svými songy, inovovaným Šansonem a před přídavkem suchým humorem. "Víte, já se nerad vnucuju." Opravdová legenda. Pak přenechal scénu dalším finalistům. Na chvíli motýli (B) z Brna, dívčí kvarteto předvedlo vlastně a capellové zpívání, ačkoliv spodní tóny dokreslovaly klávesy. Původní skladby profesora Lerchova gymnázia Pavla Žemly připravily prostor pro promyšlený dívčí čtyřhlas. Jindra Šťáhlavský provázel soutěží velmi střídmě, vzhledem k výborné koordinaci zvukařských týmů měl jen prostor k nezbytnému představení kapel, tu a tam přidal pozvánku ne některou z připravovaných akcí. Po skončení finále předal slovo
Neodpustím si poznámku k samotné soutěži a udělování cen. Divácké ocenění nijak nekomentuji, divák se rozhoduje podle sebe, vlastního vkusu, na co je zvyklý, případně podle jména interpreta, kterého si pamatuje, může se nechat i ovlivnit míněním souseda... Odborná porota musí vždy zůstat nad věcí. Její rozhodnutí vždy respektuji, ať se mi líbí, či ne. Ale dovolte mi srovnání výroků poroty v pražských kolech a poroty celostátní. Shoda v případě udělení autorské Porty vypovídá o tom, že se Martině Trchové podařilo napsat mimořádně silnou píseň, málokdo z poučených tipoval jinak. Při udělování interpretační Porty si shodou tak jistá nejsem. V Praze při rozhodování o postupujících nad hlídáním trampského žánru stála originalita repertoáru a osobitost kapely, v Ústí se ve finále zřejmě preferovala nikde nepsaná žánrová čistota. Bylo-li tomu tak, a proč? Toť otázka. Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||





















Na to není nikdo zvědavej?
Rok 2025 a my stále posloucháme kundu Zaňákovou, x...
Druhé semifinále Notování – říje...
Řekl jsem si, že jako vtip stačí to Brno, ale vidí...
Druhé semifinále Notování – říje...
Takže znovu k názvu MandalaBanda. Sice už jsem to ...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Dušan řekl spoustu mnohem horších věcí
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Haló... to je omyl... Dušan to rozhodně neřekl o H...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Tak Madam v tričku jde za mnou, v tom jsem jako ko...