04.09.2002 Jarret: Ten vlak už byl rozjetej, jen jsme si nastoupili? (Vladimír Konopas - Šaolín) |
Rozhovory | ||||||||||||||||||||||||||||
Rozhovor s jednou z největších folkových nadějí naší generace jsem točil během léta na etapy, ale myslím, že to není moc znát. Možná i proto, že názory Marka Štulíra a Bohouše Vašáka, mých dnešních interwijuků, se určitě den ze dne nemění, a také proto, že s nimi je příjemné každé setkání, byť by bylo sebekratší. Vy si uvařte dobrou kávu či čaj, a pohodlně se u svého monitoru usaďte - následný rozhovor je totiž asi nejdelší v celé historii FOLKtimu. Příjemné počtení. Jako celek působíte navenek velmi pohodovým dojmem. Podle mě ale každá kapela přeci jen má ve svém středu alespoň jednoho "prudiče", který se většinou stará o to, aby všechno fungovalo a všichni byli všude včas? Bohouš: To je daný tím, že jak jsme vedle sebe vyrůstali, tak ty přirozený vlohy, který v sobě každej z nás má, postupně vykrystalizovaly a staly se? Jak všichni víme z vašich stránek, kapelu původně založil Michal s Markem. Na co posléze nalákali tebe, Bohouši? Znali jste se už před tím? Bohouš: To je pěkná otázka, zrovna nedávno jsme tu historii oživili. Jde o to, že skupina vznikla tak, že kluci si chtěli zahrát, a taky Michal chtěl sbalit holky. No a pak získali hrozně rychle prestiž v celým Liberci. To byl docela racionální krok? Marek: Myslím, že to bylo docela výborný, protože takhle jako Bohouš bych na tu kytaru nikdy nehrál, a naopak, s tou basou jsem se strašně našel. U Michala to bylo jasný, Michal byl kytarista. I ten krok, že si potom koupil elektrickou kytaru, byl jasnej. Bohoušek totiž nosil vlastní písničky a sám si je i zpíval, protože se ukázalo, že ta interpretace svejch prožitejch věcí je nejlepší. Takže se naprosto logicky vyvinulo to, že Michal, jak postupně přestával zpívat ve větším, si vzal elektriku a hraje sóla. Jaké pohnutky vedly ke vstupu do Jarretu Hanku? Marek: To je otřepaná historka, kterou jsme říkali mockrát. Je potřeba vědět, že já jsem byl hrozně namachrovanej typ, uměl jsem asi sedm akordů na kytaru, a myslel jsem, že jsem asi nejlepší kytarista v Liberci - to je samozřejmý - a možná v celý republice, jestli ne v Evropě. Takže jsme s Michalem takhle furt machrovali a koukali jsme na někoho, jak hraje, když jsme tam zahlídli Hanku, která se nám hrozně líbila. Šli jsme tedy za ní domů - to jsme existovali asi tři měsíce, a měli jsme za sebou asi jeden koncert - a nabídli jsme jí, že bysme jí jako přijali. A ona že si to musí rozmyslet. A my na to: jak rozmyslet? Nakonec si to ale rozmyslela hned a řekla, že jo. K Pavlovi Havlíkovi jsem se právě chtěl dostat. A ještě mi povězte - spousta folkových i folkrockových kapel skuhrá, že mají horší pozici, protože nejsou pražáci. Vy jste si z toho udělali přednost. Pohovořte trochu o libereckém folkovém klimatu? Bohouš: V Liberci byli ve správnou dobu správný lidi na správným místě, a s otevřenýma ušima. Protože právě Pavel Havlík s Mirkem Ošancem a Honzou Nikendeyem, to byli lidi, který byli hodně ve předu. O tom svědčí už jenom to, že Havlík sám dostal lano od Nerezu, aby s nima hrál. Oni zkrátka poslouchali tu správnou muziku a byli trochu napřed. Jeli v tom správným proudu. A pamatujete si alespoň trochu dobu největší slávy A hostů? Chodili jste na koncerty, nebo jste se s jejich tvorbou seznámili až dodatečně? Marek: Já jsem přišel do Liberce v osmnácti, takže jsem vlastně viděl jen poslední dva koncerty A hostů, co vůbec byly. Ale v tý době už jsem je měl za hroznou legendu, protože tu partičku lidí už jsem vlastně znal z dob, kdy jsem ještě v Liberci nebydlel. Takže my jsme to všechno viděli jen v takovým krátkým záblesku, což je možná lepší, protože jsme si tu legendu o nich nikdy nemohli zkazit tím, že bysme je viděli hrát na živo. A pro nás to jsou opravdu legendární záležitosti. My jsme byli tenkrát taková ta partička mladých lidí, protože Bohouškovi bylo šestnáct, Hance čtrnáct, a nám s Michalem osmnáct, chodili jsme se dívat na ty Jentaky a byli jsme z nich u vytržení. Taky jsme hráli jejich písničky, protože se nám to strašně líbilo, a navíc ta kapela děsně šlapala. A teď se do těch Jentaků přelilo vlastně kus těch A hostů a fungovalo to dál, takže nejvíc Jentaků zažil Míša Kadlec, což byl Havlíkův nejoblíbenější žák. On do něj Pavel vkládal velký, a myslím, že vcelku oprávněný naděje. My díky tomu, že to v tom Liberci ty Jentaci takhle hrozně rozjeli, jsme se s tím svezli - to jsou i ty desky Pašijová hra nebo ty Vánoce. To je všechno ten vlak, ke spoustě věcí jsme přišli jako slepí k houslím. A ta největší deviza Jarretu je v tom, že se tam potkali lidi, ze kterých každej má jiný schopnosti. To asi nebyl původně Havlíkův záměr, i když asi tušil, že čteme stejný knížky a nebo posloucháme stejnou muziku. Protože na Bohouška nás s Michalem taky nasměroval Pavel, a on vlastně naopak pošťouchnul Bohouše k nám. Pavel Havlík vám asi pak pomáhal i s klubem a tak podobně, ne? Bohouš: On je a byl dramaturg Experimentálního studia, to znamená, že když jsme s ním měli takovejhle kontakt, tak nám dal prostor pro hraní. To je podstatný. Pavel Havlík byl a je bezesporu silná osobnost, a to i muzikantská. Čerpáš nějak, Bohouši, ve své tvorbě z jeho a A hostovského odkazu vůbec? Nějaké jejich písně hrajete dodnes, to se přece musí nějak projevit? Bohouš: No my teď hrajeme jen asi dvě nebo tři písničky od A hostů, ale ono to je o tom, že Pavel, jak jsme říkali, nám dal vizi, a to je to, co mi trčí v základech. My nakonec - formálně vzato - hrajeme tu muziku, co hráli oni - vycházíme ze stejnejch kořenů. Mě se ty Havlíkovy věci líběj moc, ale vůbec nijak to necejtím tak, že bych k tomu přistupoval jako Havlík. To je o tom, že to mám předaný, tahle jsem byl nasměrovanej, a takhle se na to koukám. A to je dohledatelný. Lidi samozřejmě viděj, že to je podobný, a že to z toho vychází, ale já si to neuvědomuju. Jenom prostě mám hodně podobný vidění, jako má on. Mluvili jste někdy vy dva s Havlíkem o tom, jak třeba on píše? Bohouš: Mockrát. Ono to totiž postupem času bylo tak, že se ze žáka stal partner. Že potom už je to takový: co píšeš?, já mám teďka tohle?Což jsem úplně zíral. On mi třeba mockrát říkal ohledně textů, že mi chybí řemeslo. Třeba mi vytýkal, že: uděláš si text a už na tom potom moc neděláš, kašleš na to. On mi říkal, že má na jednu melodii dvanáct verzí textu. Tak to mě svým způsobem motivuje, on má prostě svůj způsob práce. A já něco slyším, protože chci, a inspiruje mne to, a něco neslyším, protože nechci. A taky tím, jak se to posouvá jinam, tak se o těhle věcech už moc nebavíme. On už nám ani poslední dobou moc písní nedává, on už ani moc nepíše. Takže teď už je to spíš o tom ovlivňování lidským, než že bych cejtil, že za mnou stojí. A ty v tuhle chvíli tvoříš jakým způsobem? Co je pro tebe ten prvotní podnět? Vychází to nějak z melodie nebo z textu? Bohouš: To je tak, že prostě brnkám na kytaru když jsem čerstvej, snažím se dát do hromady nějakej shluk akordů a i rytmů, a dát dohromady první větu. To určitě znáš - najednou přijde moment, kdy se objeví ta věta, která sama o sobě rytmicky i melodicky něco otvírá, a dál už je to dosazovačka, je to prostě křížovka. Já jsem snad udělal v životě jen dvě věci, kdy jsem vycházel z textu, jednou to byla moje vlastní jakoby básnička a potřetí to byl ten Skácel (O nejbližší vině - pozn. aut.). Potřetí to bylo tak půl na půl, kdy chodím a rytmizuju si nějakej text a snažím se to do toho dosadit.To mi jde ale hůř, než opačně, kdy už to mám daný. A to pak hraju do zblbnutí, nejdřív se svahilštinou, postupně to do toho dosazuju, a takhle se to narodí. Já už jsem v recenzi psal, že mi ta poslední deska přijde hodně skácelovská, ty jsi nikde neprotestoval, takže budeš asi ovlivněnej.. Bohouš: Když to takhle řekneš a vidíš to tam, tak já jsem jenom rád. Já samozřejmě jeho věci čtu, tu a tam to může mít i charakter krádeže, že jsi třeba půjčím ten stracholam, ale jsou i věci, u kterých vím, že i pořadím slov nebo náhledem na svět? Ono totiž, když o tom textu uvažuju - tak já mám téma, který zpracovávám, a teď vím, že to jde říct různým způsobem. A v tom okamžiku jsem v takovým dilematu, kdy si říkám jak to bude, a můžu si na to půjčit třeba ten jeho způsob vidění. Tím Skácelem jsme vlastně už nakousli to, že jste nedávno vydali novou desku s názvem UNIKAT. Jak jste dospěli k tomu, že tam nebudou žádné cover verze, třeba od A hostů, které hráváte, ale že to bude celé autorské? Marek: To je jednoduchý - protože ty věci, který hrajeme převzatý, jsou už většinou někde natočený a spíš počítáme s tím, že bychom je někdy natočili živě. Aby tam byl určitej rozdíl. Tak to jste asi první kapela naší generace, u které vidím, že jí takhle záleží na hudební režii? Bohouš: To je ale vůbec nejdůležitější na celým natáčení! Kdybyste to měli vysvětlit, nějaké kapele, která se chystá na svou první desku: proč je tedy potřeba při natáčení zkušený hudební režisér? Bohouš: Protože co já vím, tak každej, kdo si točí vlastní desku, je přesvědčenej o tom, že to dělá nejsprávnějc, ale nevidí se zvenku. Proto jsou třeba ty cizí oči, cizí uši. Hlavně záleží taky na osobnostech v tý kapele. Když je tam člověk, kterej má o tom stoprocentní přesvědčení a vlastně to rozděluje ostatním, tak to chápu. Ale u kapely, kde to je tak, že se musí ke každýmu rozhodnutí dospět kolektivně, byla představa, že tam budeme říkat: tohle je dobrý, a někdo řekne: tohle není dobrý, a nakonec: tak je to dobrý nebo to není dobrý? - taková představa pro nás byla absolutně nepřijatelná. A to je to nejdůležitější - že my si neděláme patent na to, že to víme. Vy jste se s ním znali dopředu? Marek: My jsme s ním seděli někde v hospodě, věděli jsme o sobě, párkrát jsme někde společně hráli, ale že bysme se vysloveně znali, to ne. Tady taky hrál roli ten obrovskej respekt, kterej k němu máme, protože Jablkoň - to je pro nás pojem. Oni v tý hudbě něco dokázali, takže to není tak, že bys mu řek: nazdár, poď na pivo. To prostě takhle nefunguje. Já si moc dobře pamatuju, když jsme kdysi hráli poprvé s Marsyas, tak jsme chodili a sdělovali jsme si, že jsme čůrali s Kulhánkem na záchodě vedle sebe. A byli jsme z toho úplně u vytržení? Byly nějaké chvíle ve studiu, kdy jste měli pocit, že to nejde? Bohouš: Byla tam taková kosmetická záležitost, kdy jeden z nás se tam trošku nepohod s majitelem studia, ale nebylo to vůbec nic extra vyhrocenýho. Já jsem si na té desce všiml - a už dlouhá léta u Jarretu pozoruju - zvláštního frázování, zvlášť u Hanky a Bohouše. Je původcem tohohle stylu Bohouš, jak se domnívám? Pokud ano, kde ses inspiroval? Marek: Ta manýra je opravdu Bohoušova. Z vaší muziky mám pocit, že musíte zkoušet poměrně často. Jak je to ve skutečnosti? Marek: Ten režim je jednoduchej. My máme jednou za tejden v neděli od čtyřech hodin odpoledne už léta tříhodinovou zkoušku, která je rozpůlená čtvrthodinovou přestávkou, kdy si jdeme většinou pro pivo, nebo si poslechneme nějakou muziku nebo něco takovýho. Teď to máme tak, že máme tři zkoušky a soustředění. Na soustředění se odjíždí v pátek odpoledne, vracíme se v neděli odpoledne, a tam se pracuje intenzivně. Celý ten režim vzniknul, když jsme odešli na vejšky, a nebylo možno se vidět jinak, než o těch víkendech. Ale režim je to vynikající. Třeba ty soustředění už všichni v okolí naprosto respektují. Prostě kdokoliv z nás řekne: jedu na soustředění, tak si to nikdo v rodině neodváží jakkoliv zpochybnit. Navíc se na začátku jasně nastolilo pravidlo, že tam nesmí jezdit nikdo jinej. Vůbec neexistuje, že by tam přijela něčí partnerka. A my tam kolikrát vůbec nic neděláme, třeba jen koukáme na televizi, nebo neděláme nic, když je to potřeba. A ono to někdy potřeba je. Vlastně jenom tím, že jsme spolu, tak to krystalizuje. Honza Provazník už s vámi pravidelně nevystupuje, přesto je všude uváděn jako součást širšího kádru. Jak je to tedy s jeho bytím a nebytím v Jarretu? Marek: Honza Provazník je můj bratr. Já jsem Honzíka strašně chtěl přitáhnout k muzice, abych ho měl na očích. Jenže ono se ukázalo, že on je prostě hrozně dobrej. On už dneska hraje s takovejma esama jako je Kulhánek nebo Henych. On se sčuchnul s Bobby Houdou, s tím bluesmanem, a prostě na nás nemá čas (smích). Tak držím palce Honzovi i vám, ať se daří. Díky za rozhovor. Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Koncert kapely Fo3 v Balbínce
Jirka Kyncl nám napsal: Tak mi haxna po pádu z kol...
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...