| 05.12.2001 Je Tomáško skutecne legenda? (Šaolín) |
|
|
|
| Skoroglosy | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Se zájmem jsem si přečetl článek Vojty Kiďáka Tomáška, který vyšel v jedenáctém čísle Tornádova Portýra pod názvem Jsem legenda. Abyste byli i vy v obraze, dovoluji si citovat inkriminovanou část článku:
"Projel jsem spousty festivalů a můžu zodpovědně prohlásit, že až na pár výjimek jsou v podstatě na jedno brdo. I když nevím, na které. No, posuďte sami. Větší nebo menší plac se sedačkama, pódium s plachtou, zvukař, pořadatelé, kapely, diváci. A stánky. Hlavně s pitím a klobásami. Pokud nehraje jó hvězda (známá z obrazovky, protože tou se určuje pro průměrného diváka kvalita), diváci, až na pár výjimek, se klidně baví, pijí, chroupají, posílají SMSky, nechávají pobíhat děti před pódiem, prostě se chovají tak zvaně volně neboli free. A muzikant se snaží, potí se, namáhá hlasivky ve snaze přeřvat toho uječeného tlustého spratka, lítajícího před jevištěm a snaží se sdělit, že ve stříbrné rose si dívka chladí rozpálené tělo, mučené noční touhou a do toho zvoní několik mobilů, syčí pípy a hluk z hlediště připomíná vietnamské tržiště v době špičky. Dá se s tím něco dělat? Nevěřím totiž, že by se jen tak vrátila doba slušnosti a tolerance."
Tolik tedy stať Tomáškova elaborátu. V úvodu celého článku se praví o tom, jak skvělá byla osmdesátá léta, a že co tehdejší vystupující, to dnešní legenda. Proti tomu nic, jsem v podstatě rád, že tomu tak je. Ani proti závěru článku nic nemám - Kiďák zde navrhuje jakýsi pojízdný jukebox, který by přejížděl od festivalu k festivalu a z cédéček reproduktoval "legendy" pokojně mezitím posedávající v zapadlých tichých hospůdkách - to jsem se aspoň dobře pobavil. S výše citovanou statí se ale ne a ne srovnat, a to už jsem si ji pozorně přečetl nejmíň patnáctkrát.
Ne, že by vždycky v hledištích současných festivalů vládlo hrobové ticho. Jenže? Kiďáka jsem poslouchal už jako kluk a jeho první desku jsem si běžel koupit ihned, jakmile byla v Gramodeskách pod naší školou k mání. Takže v tomhle problém nemám. Dokonce se občas na něj jdu podívat, když někde hraje v rámci festivalu, jehož se právě účastním. A to je právě to. Že jsem to viděl na vlastní oči. Malý příklad totiž následuje.
Do jednobrdových festivalů bude zřejmě muset Vojta Tomáško po letošku zařadit například i Mohelnický dostavník, který jsem pro příklad vybral (viděl jsem, slyšel jsem na vlastní oči a uši). Pro ilustraci musím předeslat, že program byl opravdu výborný a že i na sobotní hlavní scéně odvedl Aligátor coby dramaturg opravdu profesionální a bezchybnou práci. Všechno, co šlo gramaturgicky ovlivnit, opravdu šlapalo. Program - za vydatné pomoci spíkrovského dua Brabec, Souček - skutečně gradoval od první chvíle a co kapela nebo interpret, to další schůdek k vytoužené ohňostrojové nirváně. Jenže jednu věc dramaturg ovlivnit nedokáže, a to je výběr písní, které bude ten který interpret hrát. Před Kiďákem vystupovala Lokálka, před ní Daněk s Dvořáčkem. Obě sestavy zcela neomylně zařadily do svého repertoáru jak písně profláklé, tak třeba i ty méně známé, aby si posluchači zvykli i na písničky nové. Stěžejními opěrnými body u obou souborů ale byly (jak jinak na velkém festivalu, řeknete si) písničky, které chtěli diváci slyšet a kvůli kterým sem přijeli. Od toho už prostě folkové festivaly jsou.
Abych nezdržoval. Publikum bylo ještě při Lokálce zkoncentrované na maximum, reagovalo okamžitě na jakýkoli podnět z pódia, a jakékoli gesto těch nahoře směrem k nim odměňovalo bouřlivým aplausem. Potom přišel na pódium Vojta Tomáško s Ríšou Melicharem. Oproti Lokálce sice jasně výrazově (co do počtu nástrojů a hlasů) handicapovaní, nicméně přinejmenším stejně známí a oblíbení. Čekal jsem, kterou peckou zahájí a společně s klukama z Načasu jsme se přeli, jestli to bude Bílej tirák nebo Anděl strážnej můj. Bohužel pravdu z nás neměl nikdo. Kiďák začal naprosto neznámou písní z jeho desky Hvězdopad. Tak ta druhá, říkali jsme si, to bude ten Tirák. Zase Hvězdopad. Třetí písničku jsem vůbec neznal a když jsem se rozhlíd po okolí, zjistil jsem, že zřejmě nejen já, ale ani nikdo z okolostojících diváků. Publikum, rozpálené Lokálkou na nejvyšší možnou míru nejdřív zarazila statická nehybnost těch dvou pánů a protože nepřišel žádný známý podnět v podobě známé písně, kterého by se mohlo chytit, začalo postupně vychládat, až během třetího songu ztratilo koncentraci úplně. A co byste řekli, že se dělo dál? Správně. Kiďák s Ríšou si jeli "svý" písně ze "svý" desky (Kiďákem tolik zavrhované "byznys je byznys" v praxi), kterou ale (uvažujme, že by se jí doposud mohlo prodat tak dva, maximálně tři tisíce, vydavatel je z Plzně, čili tady jí z pěti tisíc lidí mohlo mít doma tak maximálně padesát posluchačů) skoro nikdo neznal a publikum lomozilo stále víc, až v hledišti i všude kolem zavládl brajgl Kiďákem posléze hbitě popsaný v jeho zmíněném legendoidním článku. A pokud jsem kdy měl Kiďáka Tomáška (přiměřeně jeho výšce, samozřejmě) za hvězdu, a pokud mělo jeho a Ríšovo vystoupení skutečně připomenout album Hvězdopad, pak musím potvrdit, že hvězdopad to tentokrát opravdu byl. A pořádnej.
Tedy. Po odchodu dua Tomáško - Melichar ze scény by musel Jirka Brabec udělat minimálně salto mortále, aby publikum znovu úplně zkoncentroval. A ačkoli se to spíkrům nakonec částečně podařilo (publikum netrpělivě očekávalo premiéru Jíry Meisnera v Kamelotu), měl toho stejně Roman Horký plný kecky a do varu dokázal diváky přivést až svým graciózním zahlavousólem. Festival od této chvíle pokračoval ve starých kolejích a já si šel dát do zadu k syčícím pípám velkýho ruma.
Co z toho všeho vyplývá? Kiďákův užalovaný článek mi připomněl jeho nejoblíbenější textové téma - naříkání, jak to dřív bylo všechno lepší, tráva byla zelenější a kamarádi kamarádštější. Přitom si myslím, že stačí přestat skuhrat, zamyslet se nad tím, proč se to tak může jevit a pokusit se najít příčinu. Jasně, ne vždy to jde. Ale v tomhle konkrétním případě je příčina hluku v publiku víc, než nabíledni. Že na velkém festivalu s tak různorodým publikem, jako je právě Dostavník se dají ve třiceti minutách zahrát maximálně dvě tři (!) neohraný věci, ví už dneska nejen Samson, Žalman nebo Pavel Dobeš, ale i takoví rybízkové českého folku (pánové a dáma prominou), jako Víťa Troníček, Jirka Mrázek nebo Žofka Kabelková. Jen některé legendy to bohužel nevědí. K jejich velké smůle.
Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||



















Na to není nikdo zvědavej?
Rok 2025 a my stále posloucháme kundu Zaňákovou, x...
Druhé semifinále Notování – říje...
Řekl jsem si, že jako vtip stačí to Brno, ale vidí...
Druhé semifinále Notování – říje...
Takže znovu k názvu MandalaBanda. Sice už jsem to ...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Dušan řekl spoustu mnohem horších věcí
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Haló... to je omyl... Dušan to rozhodně neřekl o H...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Tak Madam v tričku jde za mnou, v tom jsem jako ko...