gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

06.02.2004 Zabíjeci písklat (Jaroos)    PDF Tisk Email
Skoroglosy

Moje milá Péťo

jak vydržím léťo

kéž by bylo léťa  míň

hlavu mám jak maxidýň

 

Mistři slova básnického prominou a dotyčná ze třetí lavice u okna si dnes už sotva vzpomene na uhrovitého mladíka, jenž jí, těsně před prázdninami, zaslal onen vzkaz způsobem listovní tajemství nerespektujícím - poštou dětských rukou.

 

Jistě, ta slova nesnesou srovnání s invencí Shakespeara, ba ani s rýmy lokálních veršotepců. No a? Je mu řekněme dvanáct, třináct let, a slabiky ho zajímají spíše na hodinách jazyka českého. Své výtvory adresuje samotné můze a kritiky z řad nechtěných čtenářů ignoruje, popřípadě, ve zvláště dotěrných případech, eliminuje pěstí. Ale přesto?

 

Stejně jako je prý negativní reklama reklamou, je i žádná odezva rovněž odezvou. Děti údajně umí být kruté a první lásky zvláště. Objekt zájmu vám neodpoví, myšlenkami je u Horáčka ze 7.B a vaše sebevědomí drtí spolu se žvýkačkou Pedro mezi pětkou vpravo nahoře a dole. Zrodil se kritik. Zatím tichý ?

 

Realita ovšem pracuje s kritiky "hlasitými". Někdy snad až příliš hlučnými. Uvědomme si ovšem, že hlavním rozdílem mezi našimi "figuranty" a realitou je otevřenost, touha oslovit publikum podstatně početnější než jednu jedinou konkrétní školní židličku. Člověk, v našem případě muzikant, uzavírá dobrovolně jakousi nájemní smlouvu na pár pokojíků ze své dušičky, které se rozhodne pootevřít posluchačům. Pro debutanty je možnost, že se mezi nimi vyskytne někdo, kdo si své dojmy nenechá jen pro sebe, v tuto chvíli důležitá přibližně jako podebraný palec sousedovy tchýně. Možná podvědomě počítají s jistou shovívavostí. Ti zkušenější pak vlastním dílům buď bezmezně věří, nebo hřeší na své dobré jméno. O dalších možnostech nespekulujme.

 

Mnohým z kritiků však bezpochyby chybí špetka čehosi, co jsme si zvykli nazývat "citem".  Psaní recenze totiž není mechanickou manufakturou.  Je třeba vzít v úvahu, zda se jedná o prvotinu, demosnímek či řadové album, nic neříkající slátaninu nebo nevydařenou upřímnou snahu atd? Bez milosti ztrhaný první pokus začínající kapely není o ničem. Už  to, že "texty jsou plytké, bezobsažné a  autor by se neuživil ani nadepisovaním obálek", se dá formulovat pozitivněji, s povzbuzením a případným přiznáním alespoň jediného, byť těžce vypoceného, pozitiva.

 

Na druhou stranu už druhé podání, popřípadě já nevím kolikátá sada, kterému navíc předcházejí i léta poměrně kvalitní (dříve i vynikající) práce, si  případnou ostřejší polemiku zaslouží. O to víc, cítíme-li z něj dosti nepříjemnou pachuť účelovosti

 

Jak by tedy měla optimální kritika (chcete-li recenze) vypadat? Zdá se, že jedinou obecně uznatelnou vlastností všech je subjektivita. Jistě. Ale jaká jiná by měla být? Je snad každé dílko rovnicí o jedné neznámé, tedy dobré/špatné? Zkuste si vybavit jediné jednoznačně přijaté album (v pozitivním slova smyslu). Očekávám od recenzenta viditelný přehled, posouzení případného vývoje kapely, dobře míněnou výtku i upřímnou chválu. Pokus o vyvážení kritiky slabších míst vyzdvižením byť i maličkostí. Barevnost v zamyšlení nad něčím černobílým.  Jednou větou - snahu o objektivitu.

 

Mezi již zmíněné aktéry našeho povídání, tedy kritiky, posluchače a muzikanty, nám však velmi často vstupuje ještě jakási "entita" čtvrtá. A tou je kritik kritika. Je to v drtivé většině případů mutant zrozený právě z jedné z těchto skupin. Tedy rozčilený fanoušek, který  veškeré zvuky nepocházející od jeho oblíbence považuje za smrtící akustické zbraně, sestrojené v tajných laboratořích CIA za účelem jeho likvidace, kritizovaný muzikant, často považující i dávno zesnulé legendy za své plagiátory, a odlišný názor zastávající kritik.

 

První dva z nich pak povětšinou ukončí diskusi "originálním" odhalením, že recenzent je pouhým břídilem, neschopným vlastní tvorby a tedy přiživujícím se na slávě jiných (třetí z nich tuto možnost pochopitelně nemá, neb, sám "pouhým" kritikem, ocitá se nechtěně ve stejné kastě). Je-li kritika pozitivní, je naopak plácán uznale po temeni, prohlašován za kapacitu a citován na stránkách příslušné skupiny v rubrice "Napsali o nás". Je to pochopitelně nesmysl. Dělám-li něco veřejně a pro veřejnost, musím s reakcí počítat. Ba co víc, je pro mne žádoucí. Být znamená být vnímán (to není ze mě - žádný strach).

 

Mladík z našeho úvodu má už dneska nejspíše svou novou Péťu. Takovou, co nehází papírky pod stůl. Anebo také ne. Třeba ji hledá. Stejně jako muzikanti své posluchače a místo "na výsluní" Se vším, co k tomu patří?


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Honza Žamboch  - Re: Zabíječi písklat   |195.22.39.xxx |06.02.2004 11:26:00
Nádherná básen o léte!
Za srdce zlehka vezme te.
Až s tebou bude jaro šít,
tak napiš další, Jaroosi!
A nesmutni, žijou písklata!
At po nich strílí! Tatata.
Jen trochu nemají rády
Hucíny, Kellery, Rady.
MK  - Re: Zabíječi písklat   |193.179.126.xxx |06.02.2004 12:51:00
Tohle mi nejak nejde dohromady:
"Jak by tedy mela optimální kritika (chcete-li recenze) vypadat? Zdá se, že jedinou obecne uznatelnou vlastností všech je subjektivita....
...Ocekávám od recenzenta viditelný prehled, posouzení prípadného vývoje kapely, dobre mínenou výtku i uprímnou chválu. Pokus o vyvážení kritiky slabších míst vyzdvižením byt i malickostí. Barevnost v zamyšlení nad necím cernobílým. Jednou vetou ­ snahu o objektivitu."
To je jako Ani pešky ani na voze, ani oblecená ani nahá...?

Postava mutanta je sqeláááááá - ten termín a popis budu používat!!! )))

Ovšem nepoplácává se po TEMENI (to jsou pohlavky, je to za trest a ne za odmenu a po tom se blbne, ovšem nekterí takto zretelne poplácávani asi byli) ale po RAMENI, Jaroosi

No a dukaz, že v nás kriticích je taky kus umelce mám tady tretí sloku:

Recenzenti v ofenzíve
po písklatech jdou však dive
z hledání nedají se vyrušit
kdo kde zapel jaký shit
po dobré poprave kritik dobre usíná
když obetí je Jeroným, Terka, Martina
Jaroos  - Re: Re: Zabíječi písklat   |62.24.75.xxx |06.02.2004 12:57:00
Kdybych napsal "poplácat po rameni", vytknul bys mi zcela jiste klišé...)))) Poplácání po temeni (nehlede na to, že ono slovo miluju) ber zkrátka jako duraznejší pohlazení. :-
Vašek Müller  - Re: Zabíječi písklat   |212.65.201.xxx |06.02.2004 14:47:00
Muj skrovný "archiv" odpovídá: MIKYMAUZOLEUM

(Zkuste si vybavit jediné jednoznacne prijaté album (v pozitivním slova smyslu).
Honza Hučín  - Re: Re: Zabíječi písklat   |195.113.83.xxx |06.02.2004 15:07:00
Ležím-li ti v žaludku,
jdu si kopat hrobecek.
Nekdo dá mi na budku,
dopadnu jak Nemecek.

Netušil jsem, že vás ze me
porád berou mory.
Kéž mi bude lehká zeme.
Pozde kricet: "Sorry!
Ivo Cicvárek  - Re: Re: Zabíječi písklat   |193.179.161.xxx |06.02.2004 15:38:00
No Vašku, urcite bych našel dost lidí (stacilo by zapátrat mezi studenty), kterým se ani Mikimauzoleum nebude líbit - vždyt je zvukove nemoderní, nedá se na nej tancit a texty jsou príliš složité až existenciální...
Zrovna dneska jsem studentum vysvetloval podstatu kritiky takto:
Kritika nikdy není objektivní, ale má taková být. Hezký protimluv (a pak jsem tu myšlenku musel deset minut vysvetlovat, což tady delat nehodlám:
Ivo Cicvárek  - Re: Re: Re: Zabíječi písklat   |193.179.161.xxx |06.02.2004 16:06:00
Tedy samozrejme - MIKYMAUZOLEUM
Johny  - Re: Re: Re: Zabíječi písklat   |160.218.99.xxx |06.02.2004 21:59:00
Nekterým lidem trcí temeno ze zadku. :
Tomáš Pohl  - Re: Zabíječi písklat   |62.177.74.xxx |07.02.2004 10:12:00
Jan Rejžek kdysi napsal o jedné debutující zpevande, že pri poslechu jejího alba má clovek chut vzít koš na smetí a vyhodit smetí do popelnice. Nic jiného jej totiž nenapadne. Ta holka jiste pár nocí nespala. Nejde o hlazení po temeni, rameni nebo zadku. Jde jen o trochu citu a taktu a ne pouze o zviditelnení pana kritika ci paní kriticky. Pan ucitel Ivoš Cicvárek jiste potvrdí, jak je težké vynadat a soucasne nenapráskat. V tom je velikost osoby kritika, který byl a je a bude vždy subjektivní. Nesmí ale pritom cnít nad okolím, když obcas nemá ani cím cnít. Koegovi Jarooovi snad šlo jen o "laskavé pohlavky" kritika. Vnímal jsem reakci Terky Tercové na jednoho kritika jejího alba a vím presne o co jde. Jinak, ten epigram , Honzo Žambochu, je výborný, stejne jako všechny tvé písnicky. Tolik jsem chtel ríct,prominte za rozkecání se.
P. S. Kdybyste si , hoši, precetli, co psal F.X. Šalda o dílech Karla Capka v dobe, kdy kandidoval na Nobelovo cenu... Ono se nic nemení jen s tím, že F.X. Šalda byl jen jeden, ikdyž už dnes ani nevím, že byl rovnež neúspešný dramati
Vašek Müller  - Re: Re: Re: Re: Zabíječi písklat   |212.65.201.xxx |08.02.2004 16:07:00
Samozrejme máš pravdu, ale myslel jsem to tak, že V RECENZÍCH (o které tady asi šlo) bylo Mikymauzoleum prijato asi dost kladne. (Mám doma dost recenzí na toto album, a všechny kladné, címž samozrejme netvrdím, že treba nebyly i ty záporné.)Kritik nesmí jedno - hrát si na Boha. To je jasné a bohužel práve to se mnohdy deje.
V
zkf  - Naopak   |147.228.164.xxx |09.02.2004 09:15:00
- "Pokus o vyvážení kritiky slabších míst vyzdvižením byt i malickostí."

Mne spise v drtive vetsine recenzi chybi pravy opak. Tedy pokus o vyvazeni vyzdvihovanych malickosti jasnym a klidne i duraznym upozornenim na jakakoli slabsi mista.
I kdyz je to z jine oblasti, tak mi to neda. Osobne bych byl mnohem radeji, kdyby mi v knize navstev na vystave mych fototografii nechaly telefoni cislo osoby, ktere mi do ni napsaly i nejaka negativa, nez jedna, ktera to videla jako souznejici s jejim srdcem. Zbyne
Škopy  - Re: Zabíječi písklat   |217.11.233.xxx |09.02.2004 10:46:00
Muj milý Jarooši,
nezdá se že lenošíš,
presto ale jaký div,
do temena kopnut nebyv,
poucen jsem vlastne rád,
na hlavu dám si cihlu, helmu, drát

Sám bych na tohle téma citoval film Na dosah slávy: "Nemilosrdne a spravedlive" (samozrejme pokud se to nebude týkat HN :-
Jupp  - Re: Zabíječi písklat   |194.228.143.xxx |09.02.2004 22:07:00
Dost casto jsme obetí matení pojmu. To, co je vydáváno za recenzi, za kritickou analýzu, je proste jenom popisem práve vyšlé desky, popisem pocitu, které "recenzent" pri poslechu desky mel, a tak dál.
Ale vrátím se k tomu, co napsal Jaroos. Cím je kritik zralejší a moudrejší, dokáže poklesky zacátecníku zhodnotit sice, prísne ale bez zbytecných jizev. (Samozrejme jsou i kapely, které si ránu mezi oci zaslouží: to když vedle neumetelství z nahrávky cítíte zretelne nepoctivý kalkul.) Bohužel mladé a nezkušené muzikanty hodnotí vetšinou mladí a nezkušení recenzenti.
Dobrý recenzent si nejdrív poslechne predchozí nahrávky kapely, utrídí dojmy a informace z živých koncertu, vysype si na stul pytlík s informacemi o dotycné kapele nebo se probrouzdá internetem, poslechne si originály prevzatých skladeb? (Nemyslím si, že by nutne musel rozeznat A7dim od A9+.) Když je takto vybaven, hrozí malé nebezpecí, že se dopustí vážných úletu a hovadin. A je-li schopen skutecne kritické analýzy (to fakt není dáno každému), získá si on a jeho názory respekt u ctenáru i u postižené kapely, která to od nej schytala levým hákem.
A pokud muzikanti (nebo jejich fanoušci nebo jejich alternativní nicky) dají v diskusi vedet, že recenzent je "zakomplexovaný kretén, který sám nic porádného neumí", zacínám mít jako ctenár pocit, že s tou kapelou není úplne všechno v porádku a že bych se pred ním mel mít trochu na pozoru. (A je-li recenze opravdu tupá a zfušovaná, dá se recenzentovi fakt, že je blbec, sdelit i velmi noblesním a elegantním zpusobem.)
Jupp
JL  - Re: Re: Re: Zabíječi písklat   |195.113.58.xxx |10.02.2004 00:07:00
Já treba nemohu prekousnout, že v Opave mají trilobita v oddelení tretihor, když, jak doufám všichni víme, vyhynul na konci prvohor.

Pak se taky rozhodne nehodlám smírit s tím, že vlaštovka jí zrní, byt jí ho nasypal sám Ludvík fun Beethoven.

J
JL  - Re: Re: Zabíječi písklat   |195.113.58.xxx |10.02.2004 00:17:00
Rekl bych, že popis pocitu, které v clovekovi (at už si ríká nebo neríká recenzent) deska vyvolává, je velmi duležitý. Pokud je mi známo, recenze má dílo interpretovat, nikoli ho rozpatlávat - stejne nikdo nerozumí duvodum vzniku díla tolik, jako autor. Popis pocitu proto považuji za velmi duležitý.

Ad téma: Mladý banjista ... natocil se skvelými muzikanty CD, které namá vadu bookletu a asi niceho, krome toho detailu, že je nesmírne nudné a nelze ho poslouchat déle než 15 minut. Jak si s takovým oríškem poradí "opravdový recenzent"?

J
Vašek Müller  - Re: Re: Re: Re: Zabíječi písklat   |212.65.201.xxx |10.02.2004 09:39:00
Jak tak sleduju tahy opavského magistrátu a dalších místních institucí, jsem si jistý, že v Opave je možné všechno

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Prosinec 2025 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
1516
232425262728
293031    

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
Copyright © 2025 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc