Roztočte sloty na krásnou českou lidovou hudbu s partnerem projektu Bizzocasino. Získejte své první bonusy bez vkladu. Чтобы азартная игра была по-настоящему увлекательной, важно выбрать качественную платформу. Вавада предлагает пользователям обширный выбор слотов, регулярные бонусы и простоту доступа для удобного и безопасного отдыха. Когда стоит вопрос выбора, Вавада – это платформа, где каждый игрок найдет все, что нужно для комфортного и прибыльного времяпрепровождения.
14.03.2024 38. ročník festivalu Folkové prázdniny proběhne 27. července – 3. srpna 2024 (Michal Schmidt) |
Festivaly | ||||||||||
Vážení přátelé, mám velkou radost, že se přípravy 38. ročníku skvěle daří, a tak Vás mohu seznámit s prvními informacemi. Folkové prázdniny se letos budou konat opět od soboty do soboty na přelomu července a srpna v termínu 27. července – 3. srpna.
Letošním tématem festivalu jsou Generace. Téma má pro mě dva významy. Ten první, zásadní, je předávání hudební tradice, poselství z generace na generaci v rodině, ve společenství, v oblasti, v národě. Ten druhý význam je „generační výpověď“.
Mám také radost, že v Roce české hudby, kdy si připomínáme výročí 200 let od narození Bedřicha Smetany, mohu oznámit, že festival zahájí premiéra mimořádného jazzového skladatele a multiinstrumentalisty Jiřího Slavíka Polkatime. Jiří Slavík a jeho 10ti členný soubor Polka-boys vrací do polky taneční odvázanost a humor. „Z polek slavných českých skladatelů jsem si vypůjčil témata, která však přetvářím, dekoruji a jak káže tradice jazzového muzikanství, improvozuji na ně,“ vysvětlil Jiří Slavík podstatu své autorské rekompozice děl Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka a dalších.
Jak víte, část účinkujících vybírám každoročně na světovém veltrhu world music WOMEX. Tam mám možnost vidět a slyšet výběr toho nejzajímavějšího, co se na scéně lidové hudby, folku, world music a jazzu v daném roce objevilo. Vloni mě nejvíce a naprosto okouzlila svým přirozeným a výjimečným projevem zpěvačka Valeria Castro z Kanárských ostrovů. Svou českou premiéru bude mít tato nominantka na cenu Latin Grammy na letošních Folkových prázdninách.
Protože ideu a programovou náplň Folkových prázdnin letos rámuje téma generace, Valeria Castro doslova zosobňuje příklad zpěvačky současné mladé španělské generace zaujímající k dnešku daleko otevřenější, empatičtější a v mnoha směrech i radikálnější postoje, než umělci před nimi. Valeria patří k hlasům dnešní generace, která svou výpověď podává zcela vlastním jazykem a to je pro mne velmi silné téma. Předávání hudebních vědomostí z generace na generaci nebylo nikdy snadnější než dnes. K zapsání not a převedení zpívaných textů na papír máme aplikace, melodii si natočíme do mobilu, a když si nevíme rady, kam přesně s prsty na nástroj, pustíme si instruktážní video. Mladí takovou mezigenerační výměnu považují za normu a jen těžko si dokážou představit, že ne zas tak dávno by se bez technických vymožeností museli všechno naučit od rodičů, učitelů a strážců pamětí národa, a že na světě pořád ještě existuje mnoho míst, kde se bez orálního přenosu neobejdou. Jde často o tisíce let staré tradiční postupy, které když se přestanou používat, nadobro zmizí a lidstvo tak přijde o další cennou část kulturní mozaiky. Letošní téma, ale vnímám i jako příležitost představit a připomenout nezastupitelnou roli mezigenerační tvorby, na které se rovnou měrou podílejí rodiče s dětmi a vnuky.
Valeria Castro pochází z malého městečka na kanárském ostrově La Palma, kde rodina zůstává nadevše a lidé tu k sobě, tradicím a půdě mají tak blízko, že si to ani nedokážeme představit. Ze všech španělských zpěvaček mladé generace proto působí nejcivilněji, nejkřehčeji a nejzranitelněji. Nahony vzdálená módním trendům a popkulturnímu shonu. Považuje se za písničkářku a na otázku jak by se definovala, s úsměvem odpověděla: pure, sweet and folkloric. Do zvukové estetiky svého písničkářství vtiskla reflexe tradiční hudby z Kanárských ostrovů, Španělska a Latinské Ameriky, jemný folkrock, elektropop a mnoho akustických nástrojů, včetně malé ostrovní kytarky timple. Důležité je pro ni také vědět, odkud pochází a co pro ni La Palma znamená. Nečekejte od ní proto písně o nešťastné lásce, depresích, existencionální bolesti natož hluboké rozbory průšvihů rozkymáceného světa.
Když v září 2021 vybuchla na ostrově sopka Cumbre Vieja a lávová erupce zničila, co se dalo, včetně rodného domu její babičky, Valerie se neštěstí hluboce dotklo. A protože v ten čas připravovala debutové album, nazvala ho Con cariño y con cuidado (S láskou a péčí). „Co se stalo, stalo se. A nemám v plánu dělat nic jiného než zůstat tady a pečovat o kořeny. Slunce přece nepřestane svítit a květiny kvést,“ zpívá Valeria v La raíz (The Root), písni o odpuštění a pochopení, že tíha věcí, nespadá pouze na naše ramena. Tedy ani výbuch sopky. Písni tak krásné, že za ni loni získala nominaci na Latin Grammy a pozvání na veletrh Womex, kde doslova zazářila vystoupením beroucím dech.
V dílech Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka nebo Leoše Janáčka, ale i ve skladbách mnoha světových autorů se podle jazzového skladatele a multiinstrumentalisty Jiřího Slavíka klavírní polka do značné míry proměnila v salónní umění. „V některých úpravách českých velikánů se polka změnila natolik, že se z ní občas úplně vytratil její původní účel – tanec,“ uvedl důvody, proč se s Polka-boys rozhodl polce vrátit její taneční charakter a přímočarou odvázanost. S humorem, nadsázkou, jednoduše, zato virtuózně a v synkopách jako u ragtime nebo jak to dokázali skladatelé Jan Rychlík s Vlastimilem Hálou v legendárním filmu Limonádový Joe.
„Z polek slavných českých skladatelů jsem si vypůjčil témata, která však přetvářím, dekoruji a jak káže tradice jazzového muzikanství, improvozuji na ně,“ vysvětlil Jiří Slavík podstatu své autorské rekompozice. Co z Polkatime vzejde, jakože nepochybujeme, že znovu něco mimořádného, Jiří Slavík & Polka-boys v české premiéře představí na otevíracím koncertu Folkových prázdnin. Namísto kontrabasu bude pokaždé, když odběhne od klavíru, držet v rukách akordeon a doprovázet ho bude kapela „Kdo je kdo v českém jazzu a klasice“. V sestavě: Cyrille Oswald (flétny a tenor saxofon), Michal Wróblewski (klarinet a alt saxofon), Marcel Bárta (basklarinet a tenor saxofon), Štěpán Blinka (housle), Milan Kárník Jakeš (viola), Jan Keller (violoncello), Taras Voloschuk (kontrabas) a Jakub Tengler (bicí a perkuse). Folkové prázdniny nabídnou také oblíbený „divadelní den“, rodinami s malými dětmi a dospělými hojně navštěvované výtvarné a hudební workshopy, celou řadu doprovodných akcí, výstav, happeningů a nečekaných překvapení.
Další informace najdete na webových stránkách www.folkoveprazdniny.cz.
Folkové prázdniny Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Copyright © 2025 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.
Lampa odešel
Mnohokrát jsme na vandru zpívali byl to skvělý kam...
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Spektrum pravidelně slýchám na regionálních akcích...
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Ahoj.kdysi jsem hrval ve skupine Spektrum Horni sl...
Hvězdy jihu 65 - Folk & Country ...
Pro úplnost: První album kapely Spolektiv ...a t...
Zahrada písničkářů 2024 představ...
Moc děkuji za možnost vystoupit na tomhle skvělém ...
Křest nového alba Jana Buriana V...
To si zase MK smlsne