gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

24.05.2024 Hlavní program letošních Folkových prázdnin se světovými hvězdami world music připraven (Michal Schmidt)    PDF Tisk Email
Festivaly
Folkové prázdniny nepatří mezi nejhlasitější festivaly, straní spíš akustičtější hudbě a zvonění strun. A té se vám letos dostane v míře větší než obvykle od velšské harfenice Catrin Finch, houslistky Aoife Ni Bhriain, Firelight Tria s klavíristou Philem Alexandrem, portugalské fado zpěvačky Liny, hráčky na koru Sony Jobarteh z Gambie nebo mezinárodního projektu Citery nad Oslavou. Vybočuje snad jen Daniel Herskedal z Norska, ale pouze tím, že hraje na tubu.
Jedna věc je s národním hudebním pokladem experimentovat, za to úplně jiná věc je k písním fado přistupovat jako zpěvačka Lina. To je opravdu docela jiná kategorie, pro kterou snad navíc ani neexistují ta správná slova. Někteří Portugalci rodačku z Lisabonu zbožňují málem jako nevlastní dceru největší legendy fado Amálie Rodriguez a zbytek světa pak jen doufá, že se mu nádherně procítěný hlas Liny nezdá a po probuzení o něho tím pádem nepřijdou. Zatímco na nesmírně úspěšném debutovém albu zpěvačka před třemi lety málem slovo od slova převzala písně nesmrtelné Amálie, na tom letošním Fado Camões sdílí její přesvědčení, že verše a sonety navěky největšího portugalského básníka Luíse de Cam?ese jsou blízké tématům fado a tak je zhudebnila. Albu se okamžitě dostalo velké pozornosti a zásluhu na tom vedle úžasné zpěvačky mají také hráč na portugalskou kytaru Pedro Viana a Ianina Khmelik, střídající klavír se syntezátory, kteří Linu doprovodí, to když producent alba, britský kytarista Justin Adams je, jak je u něho zvykem, zaneprázdněn dalšími projekty.
Program hlavní scény festivalu Folkové prázdniny po jednotlivých dnech:
Program hlavní scény festivalu Folkové prázdniny po jednotlivých dnech:
Sona Jobarteh
z Gambie představuje fascinujícího obojživelníka: pochází z kasty vážených gambijských griotů, mistrovsky ovládá koru, je vnučkou legendárního hráče Amadu Bansang Jobarteha a v malíčku má tedy griotský repertoár, stejně tak ale evropský barokní repertoár. „Moje hudba není předem promyšlenou směsicí žánrů, ale spíše uceleným zvukem, vyjadřující mou identitu v její nejčistší podobě,“ uvádí absolventka londýnské Královské hudební akademie a klasicky vzdělaná violoncellistka, což je důležité, abychom pochopili její snahu zpochybnit vnímání tradic, aniž by je přílišnou modernizací někdy vydala napospas mainstreamu. Do griotských eposů vtiskla ženskou energii, hudební rozhled a ducha. Na koncertech, obklopená výbornou kapelou, předvádí na koru nejrůznější polohy, od afrofunkového staccata po jemně zvonivé melodie. Když ale bere do rukou elektrickou kytaru, ráda sonduje terén bluesrockového písničkářství, a proto se nedávno vydala na americké turné s legendárním bluesmanem Taj Mahalem.
Hráčka na nyckelharphu Ruth Morris, houslista Gavin Marwick a klavírista a akordeonista Phil Alexander proměnili v Firelight Triu evropskou tradiční hudbu do nebývalé krásy, až si s ní nebudete vědět málem rady. Jsou sehraní do trojjedinosti a proslulí uměním proměnit jednoduchost v monumentální kontemplativní hudební obrazy. Zanesly do nich dechberoucí barevnost, virtuozitu, instrumentální dobrodružství a především pocit, že vstupujete do děje imagináního filmu, ve kterém je vám dobře, ačkoliv se po celou dobu na židli vrtíte netrpělivosti, jak to všechno dopadne a v nejednomn případě si přejete, aby ten film nikdy neskončil. Do jeho různorodého děje se nádherně propsaly předchozí zkušenosti trojice se skotskou, bretonskou, švédskou, pobaltskou a východoevropskou židovskou hudbu. Taneční rytmy střídají nádherné a především nezvyklé harmonie, veselí melancholie a nad vším jako slunce svítí radost ze hry.
Norský hráč na tubu a skladatel Daniel Herskedal patří k fenoménům. Málokdy uslyšíte hudebníka s takovou hloubkou, emotivní intenzitou a zářivou virtuozitou, který zároveň posouvá hranice svého nástroje až na hranici možností. Třebaže u sólových projektů, v nichž spoluhráče nahrazuje looping, někdy panuje jistá nedůvěra, u Daniela zmizí s prvními tóny. Brilantním kompozičním uvažováním probíhajím v reálu, nápaditým vrstvením zvukových barev nástrojů, samplů, bubnování a rytmu vlastního dechu, posluchače postupně vtahuje do hudebního oratoria ze všeho nejvíc opravdu připomínající soundtrack k procházce po severské krajině.
Hudebně spolu houslistka z Dublinu Aoife Ní Bhriain a harfenice Catrin Finch ze západního pobřeží Walesu tančí jako jejich oblíbené včely během svého unikátního tance. Nenasměrovávají nás ovšem k tomu nejlahodnějšímu pylu, ale k hudbě protkané velšskými a irskými houslovými a harfenickými melodiemi a inspiracemi přesahujícími svět tradiční hudby a klasiky. Ačkoliv prý uznávají virtuozitu, což zrovna u klasiky lze pochopit, nenechají se jí svazovat a nehledají dokonalost, důležitá je pro ně svoboda a transcendentální prožitek. Mají toho hodně společného: vystudovaly klasiku, vystupovaly s předními světovými symfonickými orchestry, získaly nespočet ocenění, mají zvídavé kreativní povahy a rády přijímají nevšední výzvy. Z poslechu alba Double You nám také dojde, že jejich setkání bylo nevyhnutelné a naprosto nezbytné, jinak bychom přišli o příležitost poslouchat hráčsky oslnivou a ve výsledku nádhernou hudbu opylující nás jako životadárné včely.
Jak tradiční rezidenční setkání výjimečných hráčů v projektu Citery nad Oslavou dopadne, nevíme, zato jsme přesvědčeni, že jejich sobotní společný koncert bude jako vždy patřit k vrcholu festivalu. Jausmė z Litvy zahraje na kanklés, Eva Väljaots z Estonska na kannele, Barbora Xu z Liberce na finské kantele a čínský guzheng a Michal Müller na českou citeru. Sice se jedná o zvukově příbuzné nástroje, nicméně každý má odlišnou historii, pochází z jiné kultury a každý ze zmíněných hráčů, vlastně nevšedních písničkářů, vytváří docela svébytnou hudbu, ačkoliv je spojuje vztah k poezii a přírodě. Tolik citer a výrazných umělců na jednom místě navíc není moc běžné, takže se naskýtá příležitost nejen Folkové prázdniny, ale i svět ohromit něčím neslýchaným. No, neslýchaným, to zní jako reklama na zázrak, takže bez přehánění: určitě se dočkáme nevšední hudby do barevnosti vyvedené mnohajazyčností. Zpívat se totiž bude v česky, finsky, německy, estonsky, litevsky, anglicky a čínsky. „Zajímá mne, jak ta hudba dříve vznikala, jakou hráči používali techniku, ale nenechávám se tím svazovat, a proto se budeme všichni snažit vydat se kreativním směrem, v němž se prolnou tradice s moderními prvky a k vytvoření nové zvukomalebné krajiny využijeme všechny možnosti našich nástrojů,“ nastínila Barbora Xu, jak si představuje týden zkoušek, poznávání, hraní, nahazování nápadů a skládání, aby se nakonec všichni sladili do harmonie.
Folkové prázdniny nabídnou také oblíbený „divadelní den“, rodinami s malými dětmi a dospělými hojně navštěvované výtvarné a hudební workshopy, celou řadu doprovodných akcí, výstav, happeningů a nečekaných překvapení.

Folkové prázdniny
Náměšť nad Oslavou 27. července – 3. srpna 2024

Další informace najdete na webových stránkách www.folkoveprazdniny.cz.

Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Červen 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
      1 2
 3 4 5 6 7 8 9
10111216
1718
24

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc