gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

24.07.2009 A taková to byla sláva… (Belmondo)    PDF Tisk Email
Názory

Pamatujete s jakým nadšením se objevila na Zahradě úžasná novinka? Předscéna hlavního jeviště na amfiteátru, na které hraje písničkářka, písničkář, duo nebo početně či nástrojově méně náročné těleso, zatímco za zataženou oponou se připravuje a ozvučuje další kapela. Odpadly tak delší pauzy. Řešení skvělé především pro diváky a spíkry. Skvělé se vám to bude zdát ovšem jen do okamžiku než se stanete právě oním vystrčeným muzikantem. Zatímco se snažíte svou produkcí zaujmout kotel, za vašimi zády zní zvuková zkouška. Do uší se vám míchají tóny, které do vašich písniček nepatří. Na tento problém si nesměle stěžovali muzikanti už v dřívějších letech, ovšem letos po změně hlavního zvukaře se situace vyhrotila ještě víc. Martin Rous odešel za oponu zkoušející těleso požádat o klid, Jura Nedavaška (Žamboši) to v zákulisí s trošku hořkým úsměvem komentoval: „Nakonec, kdy se mi podaří zahrát si společně s Jablkoní…“ A letos několikrát došlo k tomu, že zvuková zkouška se začala linout z odposlechů umístěných na předscénu.

Je tedy toto řešení opravdu přínosem? Rozhození a nešťastní písničkáři, dua či trojice pak ani divákům nemůžou předvést vystoupení v plném lesku. To je letos případ i Epy de Mye. Nestálo by za úvahu za oponou udělat pouze přestavbu a samotné zvučení provést až po doznění posledního tónu z předscény? Opravdu oněch pár ušetřených minut stojí za to?

Co myslíš diváku? Co myslíš muzikante? 


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Stranďa   |188.92.9.xxx |24.07.2009 07:40:49
Ahoj Belmondo. říkal jsem si, že se letos nebudu vůbec vyjadřovat k dění na Zahradě, už z toho důvodu, že jsme tam byli s Verunkou vlastně jen jeden den, který byl pro nás skvělý a vlastně se nás nic z toho ostatního netklo. Jenže, byli jsme si poslechnout naše přítelkyně z Přeletu a a bohužel jsme z toho jejich koncertíku nic neměli přesně z těch důvodů, které jsi zde nakladl. Během všech jejich písniček jim hrála další doprovod kapela, která se za oponou připravovala, teď už nevím kdo to byl. Ta kapela za to samozřejmě také nemůže, je to jen a jen věcí zvukaře a jeho týmu. Na Růži si na to stěžovali další předscénkáři, takže to, co jsme slyšeli u Přeletek, mělo pak pokračování i u dalších (Epy, Žamboši ..)
Nevím, proč letos nezvučil Míra Hron, který už měl amfík a práci s předscénami zvládnuté a vím, že být novopečeným zvukařem na takové scéně není žádná sranda.
Nezbývá doufat, že se Míra příští rok vrátí a nebo se ten nový polepší a bude to zvládat, já osobně bych byl pro to prvé. Tvé řešení, nejdříve přestavba a pak zvuk není tím pravým ořechovým, páč by tam byla zase ta prodleva ozvučení a spíkři by se museli zase o to více snažit, záleželo by zase jen na nich a kdyby to nezvládali, tak by se zase rozvinula diskuse o tom jak to ti spíkři nezvládají. Je to takový bludný kruh. Myslím si, že jediným řešením je rychlý, spolehlivý a kvalitní zvukařský tým.
Tomáš Pohl   |94.113.162.xxx |24.07.2009 07:52:57
Pamatuji, jak před několika léta tahle novinka fungovala na Kvítku. Na jedné straně pódia čili scény hrál pro pět lidí Jiří Smrž, zbytek lidí si povídal a pil pivo. Asi to nelze paušálně odsoudit, jak každé zlepšovatelské hnutí, ale záleží asi na to, kdo hraje, koho zvučí a kdo zvučí. Pokud do křehkých tónů kytary zní pokřik "hej, hej" a zvukař na to kouká, jak to tam houká, není to dobré. Hlavní slovo má organizátor a dramaturg.
MK   |193.179.126.xxx |24.07.2009 09:56:18
Zvučení na folkových festivalech je ještě docela rychlé oproti fesťákům rockovým... Tam moderátor prostě jen řekne ..."a nyní si půl hodiny počkáme na kapelu tu a tu..." Nicméně je praxí prokázáno, že lze kvalitně nazvučit kapelu během 10, max.15 minut do sluchátek, ev. příposlechů, což je doba pro dva moderátory (nebo jednoho informovanějšího) i pro publikum ještě snesitelná a každý zvukař by měl o tento standard usilovat.
Jeroným   |90.179.188.xxx |24.07.2009 11:29:59
Podle mě je to chyba obou, jak zvukaře, tak muzikanta. Hraní, kdy musí muzikant překousnout špatný zvuk, vazbení, vřískot, hučící blbé odposlechy, zvukaře, který nereaguje na pokyny aj. je na festivalech třeba 70%. Zdaleka by byl omyl myslet si, že kapely na pódiu slyší své vystoupení tak pěkně libozvučně, jako diváci venku. Pro veřejné hraní je nutná zatracená otrlost. A s forbínou to platí dvojnásob. Situaci, kdy se Vám za zády chystá rockový bubeník nebo nespoutaný banjista v Gdur, zatímco vy, jako na potvoru, zrovna hrajete v Gis - to už tady bylo tisíckrát. Kromě všech forbín to muzikanti zažívají také na všech pódiích, kde se zvučí na dvě aparatury vedle sebe (vlevo/vpravo).
Tím nechci zlehčovat situaci, která některým nastala. Určitě bude pro muzikanty příjemné, pokud se budou na pódiu cítit lépe a diváci budou také spokojenější, protože uvidí sebejistější výkony. Koneckonců na forbíně jde právě o to nadstavbové "individuální" charisma konkrétního muzikanta, jeho schopnost uhranout dav, která se podobnými překážkami snadno oslabuje, protože se muzikant bojí odvázat a breakovat. Forbína není pro každého, musíte se smířit s tím, že bojujete na dvě strany - jak vůči kotli, tak vůči pódiu. Vůči kotli Vám musí pomoci zvukař (musí dávat pozor a ne pouze zvučit kapelu vzadu - což se na Kvítku historicky bohužel několikrát nepovedlo), boj s pódiem si ale musíte vyhrát sami. Držím palce jak pořadatelům, tak účinkujícím. Uf, zasnil jsem se... asi půjdu napsat pár forbínových pařících samb a přihlásím se .
Stranďa   |188.92.9.xxx |24.07.2009 16:15:37
S tím souhlasím, že se musí dotyčný muzikant obrnit proti tomu, že se mu za zády zvučí kapela, většina z nás si to už přece vyzkoušela a dá se to v klidu zvládat, jenže těm Přeletkám to nazvučování kapely v pozadí šlo i z hlavních beden během jejich produkce a to určitě není chyba muzikanta, ale zvukaře. To jen pro upřesnění.
egon  - Zvuk, forbína   |Registered |05.08.2009 06:21:07
Souhlas s Jeronýmem. Že hrát v takových podmínkách je obtížné a do určité míry nepříjemné, na tom se shodneme všichni. Jako divák nic nepoznám, dokud muzikant nezačne komentovat probíhající zvukovku za oponou, nejlépe otočen k divákům zády. A že jde zvládnout takovou situaci s přehledem a soustředit se na posluchače dokazuje nedělní forbína I.C.Q., na kterých tedy žádné rozladění znát nebylo.
Pokud jde o zvuk na amfíku obecně, já jsem letos naopak zaznamenal posun k lepšímu - po dlouhých letech jsem téměř u všech kapel (i u těch hlučnějších) rozuměl zpívanému textu. Je fakt, že zvukař několikrát chytil  nástroj (foukačka, dech) až ke konci písně. Naopak se mi nelíbil zvuk u Kapličky - ve zvukařských sluchátkách to asi slyšet není, ale bedny byly skoro pořád přebuzené, a dvě sobotní soutěžící kapely prohoukaly polovinu přiděleného času. Mám takovou soukromou teorii, že polovina terénních zvukařů je nahluchlá .
Kuba Horák   |82.150.164.xxx |24.07.2009 12:27:55
Jeden můj nejmenovaný kamarád po hraní na forbíně prohlásil, že se přesvědčil o tom, že zná svoje písně popaměti. U té nejdojemnější mu prý dobré tři čtvrtiny hrála z odposlechu, jak říkají lidi od fochu, "dobře šlapající" kapela. Ale jeho boj byl vítězný, tak...
Jiří Nedavaška  - Tož tak...   |88.146.158.xxx |24.07.2009 18:14:09
Zdravím všechny,
moje válka bez krve,proti aroganci zvukařů je blízkým lidem známa.Mimo jiné i proto,mám před jménem nerudný"...Pravdou je,že by měl hudebník se ztíženými podmínkami počítat,když jde hrát na forbínu,ale tentokráte to bylo skutečně ostřejší.Žamboši jsou punková partička a když nás zvukař pošle dle toho ven,rád si zase na takovém místě zaválčím i sám ze sebou.Moje tajné přání je si to jednou vyměnit s hvězdami za oponou...
S díky Váš Valach
Siesta  - Nějak méně...   |88.146.188.xxx |24.07.2009 22:47:59
Můj osobní postřeh letos byl takový, že i učinkujících na forbíně bylo o něco méně než v minulosti. Někdy se stalo, že celý čas propovídala moderátorská dvojice. Je to dobrý nápad myslím, ale zvukař co tam byl letos, nevím nějak se mně to nezdálo a občas asi nestíhal. Seděl jsem hned vedle "kabiny" zvukaře. I když obdivuju ty co vystupují, když jim za zády tluče někdo do bubnů, či zaduní basa. Proč byl zaběhlý zvukař vyměněn nechápua rád bych znal odpověď. Pochválit ,ale musím světelný park. To zvládli na jedničku.
Pavel Jarčevský   |Registered |25.07.2009 11:15:58
Přimlouval bych se za to, aby se vždycky vyhlásila přestávka na nazvučení další kapely. Hrát do situace, kdy se vedle nebo vzadu zvučí jiná kapela, je šílenství. Je to jako smíchat vepřo, knedlo, zelo a borůvkové knedlíky do jednoho talíře. Moderátoři to nezachrání. Musí se uchylovat k přemílání hloupostí nebo manipulaci s lidmi. Pro ucho i duši diváka by bylo rozhodně hygieničtější, kdyby si aspoň na pár minut při takovém maratonu odpočinul od decibelů. O tom, jaký vztek má muzikant hrající na forbíně nebo na druhé půlce scény, se raději nebudu rozepisovat. Je to neúcta ke všem, kteří se na písničce podílejí. On se s tou skladbou patlá třeba celé měsíce, nervuje se, ladí každý stupínek... však to znáte, jak písnička vzniká. A výsledkem pak je, že mu do ní rachotí bubny nebo kvílí elektrika. To není o zvukařovi. On s tím nic neudělá. Je to vážně o pokoře před hudbou. Písnička nejsou rajčata, která můžeme uskladnit vedle okurek. Právě od takových "maličkostí" bych začal, kdybych chtěl z jarmarku udělat zase zpátky hudební festival.
Jirka   |89.24.6.xxx |25.07.2009 12:02:08
Nemyslím si to, ale vůbec. Byly-li by mezi kapelami pulhodinove pauzy, neměly by večerní koncerty vůbec žádný spád. Jen si to zkuste představit, temer pulka večera plonková ... Hraní na forbíně je dobré jak pro diváka (chce-li mít klid, at jde pryč) tak pro trpícího umělce, každý si rád zahraje v amfiteátru, kam by se jinak nedostal, to at mi nikdo nerika, ze ne. Je to o profesionalitě jak umělce (ustát i horší podmínky), tak zvukaře (minulá léta dokazují, že to lze nazvučit i citlivě). Forbíny jednoznačně zachovat.
Marek Jonáš   |Registered |26.07.2009 11:05:07
Jirko??? Co to plácáš za blbosti o profesionalitě??? Zkusil jsi to někdy ty sám???
Zkusil jsi někdy na mikrofony zpívat vícehlas, nebo píseň kde hraje více nástrojů????
Ano máto spád, ale to je vše. Celkový výsledek je utrpení pro všechny.
Jirka   |82.208.57.xxx |26.07.2009 12:01:55
Marku, ano, hrál jsem za různých i velmi špatných podmínek. Profesionál se s tím musí umět poprat. Pokud je to pro muzikanty utrpení, mají možnost hraní v amfiteátru odmítnout, jako bys jistě odmítl ty.
Marek Jonáš   |Registered |26.07.2009 13:02:47
Mýlíš se Jirko, neodmítl, jen bych si to náležitě neužil . Což je přeci škoda
Víš sám a Arnošt to popsal také že je to čest tam hrát, jen prostě když už někde hraju , tak se mačkám jako citron a snažím se co vydat vše co ve mě je. K tomu mi ten zvuk moc nepomůže.
Jirka   |82.208.57.xxx |26.07.2009 13:06:15
Pak nechápu, proč jsi můj příspěvek označil za plácání blbostí, vzdyt rikam to same co Arnošt.
Marek Jonáš   |Registered |26.07.2009 13:10:19
Jojo, někdy mé horké bojovné srdce je rychlejší než hlava. Špatně jsem tvůj příspěvek pochopil, za což se omlouvám. Musím běžet.
Jirka   |82.208.57.xxx |26.07.2009 13:20:31
OK, v poho, hodně zdaru.
josma  - ZVUK   |81.19.5.xxx |25.07.2009 12:07:45
Jen něco málo:
Muzikantům, pořadatelům i návštěvníkům je letos jasné, že se zněna ZVUKAŘE na Amfíku, přes jeho obrovskou snahu nepovedla. Forbíňáci byli odepsaní a to jak muzikanti( většinou kluboví hráči ), tak konferenciéři. O to víc je třeba pochválit vtip a kreativitu zvolené dvojice JMB + Sedláček.
Buhužel ani hlavní kapely nebyli REDY. Je škoda, že se to projevilo i na vystoupení Nohavici
Arnošt F   |193.86.154.xxx |26.07.2009 12:43:24
Pohled z forbíny ...
Víte, ta forbína, není to tam jednoduché, ale z některých reakcí mám pocit, že by nám ji mohli zrušit. Pravda je, že letos to bylo drsnější, co se týký toho zvuku. Že budu mít za zády kapelu, která musí nazvučit s tím prostě musím počítat. To je moje "historická" úloha. Však on i ten Pavel Nedvěd nosil kdysi Pepovi Chovancovi kopačky, ne? (zase je ale nesmíte nosit pořád )Ale je fakt, že když ta kapela zvučí do mých odposlechů, tak to docela překvapí. To zase jo.
Jestli ale dostanu znovu takovou nabídku, jít před ten kotel, vezmu jí. Je to výzva. Člověk se s tím musí poprat. Do toho amfíku jdou vždycky kapely, nebo písničkáři, kteří už mají něco za sebou, měli by to zvládnout. Pravda je ale i ta, že když jsem tam sám, nemám to asi tak složité, jako ty kapely.
Ovšem ten zážitek, těch deset tisíc vás tam, to se nemusí opakovat. V dnešní době. Žádný jiný festival tohle nenabídne a místa je málo. Takže věřte mi, zaplaťpámbu za forbínu. Bylo to skvělé, snažil jsem se to užít, protože, kdybych tam byl nasranej, tak to jistě poznáte. Takže, není to za trest, zahrát tam, sobě i vám. Nechte forbínu žít, zvukaři by se měli poučit a polepšit a hrát na jednom podiu s Markytánem, Hladíkem, Nohavicou ... nevnímám to zrovna jako průser.
Objel jsem stovky festivalů, open scén a klubů, než jsem se tam dostal. Mít z těch písniček radost a pokusit se ji přenést na vás, vyvolat emoce, smích, pláč, vztek ... to chci já. A když se o to snažím, soustředím se jen na to i kdybych měl za zády tankodrom.
Arnošt Frauenberg.
P.S. Musím se připojit k řadě těch, kteří chválí Petra Sedláčka s Jirkou Brabcem. Smekám.
Jirka   |82.208.57.xxx |26.07.2009 12:47:38
Arnošte, mluvíš mi z duše.
Marek Jonáš   |Registered |26.07.2009 12:55:22
Ano, Arnošte, také s tebou souhlasím
Víťa Troníček  - forbína   |88.102.236.xxx |27.07.2009 12:04:13
Pokud vím, tak od počátku, kdy tento dramaturgicky geniální nápad s forbínami vznikl, Míra Hron s pódiákem Karlem Toupalem prosazovali, že je to jen čas pro to, aby si "hvězdné" kapely na hlavní scénu odnesly a přinesly nádobí a rozestavěli se. Zvučení se začalo odehrávat až ve chvíli, kdy forbíňák dohrál. A dost na to dbali, sám jsem zažil, jak Mirek Hron velice ostře sprdnul Greenhorny na Portě, když jsme zpívali něco pomalého vedle nich na jendom pódiu. Když vám někdo hraje za zadkem, hrát se nedá, to je nezpochybnitelný fakt a odkazy, že profík se s tím musí vyrovnat jsou blobost, protože profík by si především měl ohlídat podmínky k vystoupení, aby mohl podat co nejlepší výkon. Je to prostě o kázni a myslím, že hlavní vinu nese spíše inspice nebo pódiák, kteří dostatečně neupozorňovali předem kapely, ať se nejpreve postaví.
Ale vznikají při tomto guláši i hezké momenty. BUbeník Mikuláš Nopp si jednou začal velice lehce bubnovat s takovou živější písní s námi a Míra Hron, jako bývalý bubeník, zajásal a pustil nám to na forbínu do monitorů a také ven, takže najednou jsme hráli s bicíma a byl to mazec. Radost trvla asi deset vteřin, než jsem si uvědomil, že mezi posledními refrény je stop time a půl písně měl stažený zadek, že se blíží veliký průšvih. Jenže ten bubenický génius jí dal s námi - což nás ale totálně zbouralo. Když jsem se ho ptal, jak to že to trefil, říkal, že jeho vzadu přes odposlechy dirigoval Míra Hron, protože tu píseň trochu znal...
jan-matěj rak   |89.24.7.xxx |29.07.2009 18:19:48
No jo, neni to jednoduchy. Ale souhlasi s Jerrym. Kdyz clovek uz takovehle hrani vezme, musi si byt vedom toho, ze to nebude mit snadne, ze tam prioste je jen jako vycpavka se vsemi nevyhodami z toho plynoucimi. Samozrejme je zde ve vyhode solista, ktery se obejde bez odposlechu, ale i tak je to velmi neprijemne. Co nadelame.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
151617181921
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib