gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

17.06.2009 Další trapas z Těšína (Klára)    PDF Tisk Email
Názory

 

Také máte pocit, že dnešní folk trpí nedostatkem nosných témat? Že nemá proti čemu a proti komu bojovat? Že z těchto důvodů zanikne?

Takovéto diskuse probíhají v posledních letech poměrně často. Nezasvěcený pozorovatel ovšem musí získat dojem, že se o zánik snaží žánr sám, a to takříkajíc zevnitř. Poslední dobou se zasloužilí písničkáři zřejmě začínají předhánět v tom, kdo napíše horší píseň na aktuální téma. Romantik od Sázavy je těžce za zenitem už delší dobu a nedávnou protiudavačskou píseň snad ještě lze omluvit spravedlivým rozhořčením autora. Ovšem ani těšínský bard nezůstává pozadu. První vlaštovkou byla oslavná píseň o jistém sportovním klubu, následoval lidový humor o sněhu na Václaváku (v některých případech je Moravan snad diagnóza...) a po vysoce angažované písni „Už zase bijou děti“ tu máme další aktuální song - „Tanec mezi vejci“. Smysl tohoto díla nám zůstává utajen, jisté je pouze to, že se nehodí než ku lacinému pobavení mas. Těžko lze pochopit, že autor Těšínské může vystoupit s něčím podobným. Obávám se, že není daleko chvíle, kdy budeme ještě s nostalgií vzpomínat na skvosty dob minulých typu „díky vám, chlapíku statečný“. Obrázek nechť si každý udělá sám, kompletní text cituji níže.

Karle Kryle, ty to vidíš...


Když chceš házet rajče nebo vejce
na nějakého hloupého strejce
tak hlavně mysli na to že rajče ani vejce není
předurčeno ku házení

Je to nevyzpytatelná hmota
letí stejně blbě jako bota
a netrefit se byla by ostuda
byl bys levoruký pobuda

Když už teda výtržníku jdeš na to
a kupuješ si vajec plato
dávej bacha a neber křapky
z nich žloutek leze sám ze skořápky

Kupuj áčka, můžeš i béčka
hlavně nebuď za blbečka
který dá na babské rady
a koupí vejce z čokolády

S rajčaty je stejná potíž
různé kvality jsou totiž
Jak se zmínil knížepán v tisku
správné se rozmáčknou už při pouhém stisku

Rajče tvrdé jako pingpongový míček
neudělá správný flíček
Budeš tam stát jako pako
když nepotřísníš ono sako

Proto dřív, než jdeš do akce
sečti výšku a, hmotu b a tlak c
násob koeficientem rizika
poděl váhou politika

Chce to klid, říkali epikurejci
život je tanec mezi vejci
Život prostě bezva je
horší byl by, kdyby byl bez vajec

 


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Jirka   |82.208.57.xxx |17.06.2009 07:10:30
Nevím, je-li správné uvedený song porovnávat s písněmi typu Těšínská. Tohle, podle mě, neni "regulérní" píseň. Je to písňová glosa. Nohavica píše každý týden jednu vždy na nějaké téma.Je to evidentně šité horkou jehlou. Není to dobrá píseň, ale jako glosa se vzhledem k popularitě celkem trefila ne?
Tomáš Pohl   |78.102.52.xxx |17.06.2009 08:39:20
Klárko,
díky za tvůj příspěvek. Už píseň Ladovská zima z Pražské pálené byla národem velmi adorována. Jáji považuji za obratně napsanou komunální satiru, že v zimě sněží a silničáři to zase nezvládli. Otázkou je, zda autor takových klenotů jakoje Kometa či spousta jiných si může dovolit takový úlet, aby se jaksi před národem neshodil, antož národ čeká stálý proud duchovna.Například i Karel Čapek psal své veršované glosy do Lidovek a současně takové klenoty jako Trapné povídky či Boží muka a současně i agitku Matka. Co s tím ? Já myslím, že bychom se neměli na Mistra zase tak moc čílit. I lidé pohřbení na Slavíně (nemyslím Strýčka Jedličku) psali Rytiře Smila (Vrchlický) či Baladu o hovně (ano jsem to já a jen cituji název)- Neruda. Ta častuška o vejcích je o něco lepší než Óda na radar v podání JV a mé spolužačky z kruhu, ale i JV má spoustu nádherných textů, příběhů o Little Big Hornu aj.
Holt musíme, ty umělce brát jako celek. Ale na druhé straně si před Ladovskou zimou či pod tím "vaječným veselím" nesednu na zadek a nebudu říkat: Jak to děláte ? To srovnání se "slavným" songem Josefa Laufra, to není asi to pravé. Dodnes nikdo neví, proč skákající Pepa tu hrůzu napsal. Pamatuju se, že to ani moc nehráli, byť v té době soubory Plameny a Planety hýřily nápady a vtipem a soudružským veselím. Ale teď čekám jako vždy reakce fan klubu zlomených srdcí JN jako v případě písně Jardy Hutky. Ale od toho jsme časopis, aby se diskutovalo. Ještě jednou díky a piš, holka,
vašek müller  - Folk zemře na nedostatek nadhledu   |85.70.247.xxx |17.06.2009 09:25:27
aby nám folk neumřel na vážnou samožernost, totální nedostatek nadhledu a na jeho ochránkyně typu Kláry.
Pokud ovšem si ovšem folkové publikum mylsí, že když člověk jednou napíše podřenou "hlubokou" píseň, už se nesmí nikdy bavit, tak pánbůh s folkem.
A srovnávat tendle vtip (nehodnotím zda podařený nebo ne) s písňovou oslavou komunistického agenta Minaříka a ještě se zaštiťovat KArlem Krylem, to je tedy mazec...
A Tomáš Pohl to zakončí: "Ještě jednou díky a piš, holka"
Todle je podstatně větší trapas, než Nohavicův návod na házení vajec
Tomáš Pohl   |78.102.52.xxx |17.06.2009 10:04:54
Přesně jak jsem to čekal, Vašku. Klárka je mladá radikálka s názory, s nimž občas nesouhlasím. Ale, že souhlasím s tím, že jí citované písně JN nepatří k jeho vrcholům. Takže podle Tebe Klára psát nemá, jo ? Takže, vy mladí, dávejte si pozor, a raděj nic nepište, mohli byste napsat blbosti, což je dovoleno jen zkušeným a starším. Nic ve zlém.
vašek müller   |85.70.247.xxx |17.06.2009 10:14:41
Já todle taky nepovažuju za vrchol Nohavicovy tvorby a o to ostatně ani nešlo. A kdybych chtěl psát radikální kritické články na ikonu JN, střílel bych odjinud viz. rozhovor v Reflexu.
Ale todlechce fakt trochu nadhledu, střílet kanónem na vrabce je prostě houpost. Jednoznačná. Napsat stejný článek se nedostatkem smylsu pro humor jaký vyčítám autorovi (rádoby) vtipné písně...
Prostě komunistický vrah je někde jinde a že by zrovna kryl někdy nepsal aktuální veršovánky...
Třeba ty na helfštýnských improvizacích Písničkáři sobě se fakt víc dařily Nohavicovi, než zrovna Krylovi...
Klára   |Manager |17.06.2009 10:06:32
Aha, reakce z regionů jsme čekali Já vůbec nemám nic proti humoru, ale tady vážně nevidím ani náznak. I humor by snad mohl mít aspoň myšlenku - viz. Tomášem zmíněná dílka, Cimrman apod. Ne každý je zvědavý na lidové řachandy. KČ samozřejmě napsal mraky věcí různé kvality, ale nikdy vyloženě s--- Bohužel musím konstatovat, že JN i JV ano (bohužel proto, že oba mají prokazatelně na víc). O to víc mě pak mrzí, když nejmenovaní autoři otálejí s vydáním cd, na kterém jsou kvanta písní o něčem. I na aktuální téma se dá napsat vtipná píseň, ale chce to se trochu snažit a ne s prominutím vyblít na lidi první veršovánku, co mě napadne a spoléhat na to, že mi tvrdé fanouškovské jádro zbaští cokoli i s navijákem.
Mimochodem jako glosa se trefila, ale do čeho? Může mi někdo vysvětlit, co je smyslem písně - tedy kromě toho, že nám Mistr sdělil své politické preference?
Petr Merxbauer   |88.100.150.xxx |17.06.2009 10:01:01
Považuji tuhle Nohavicovu písničku za vtípek, glosu - docela zábavnou.
Nic víc bych v tom nehledal a nevidím důvod, proč se tím hlubokomyslně zabývat.
davy   |193.179.248.xxx |17.06.2009 10:12:51
Myslím, že ptákoviny mají právo na život, koneckonců Kryl je občas psal taky. Tanec mezi vejci se mi líbí, když pominu pár nedokonalých rýmů nebo sako-pako před lety použité Mládkem. Podle mě to nelze srovnávat ani s radarem (Vyčítal zřejmě hřešil na to, že Bush neumí česky, tak to odflákl), ani s Minaříkem. Jediným větším problémem Tance mezi vejci je, že příliš rychle ztratí aktuálnost (i když při "kvalitě" našich politiků kdo ví).
Petr Brůžek   |90.179.163.xxx |17.06.2009 10:43:38
Prostě je to ptákovina pro pobavení, tak proč to řešit z hlediska umělcovi tvorby. Na oficiálním CD to stejně nevyjde. A člověka ta aktuálnost prostě pobaví i s těma preferencema v pozadí. Není to píseň kterou bych si chtěl zahrát a naučit se jí, ale od Jarka to v danou chvíli sedí jak p---l na hrnec (v jeho podání). Asi tak. Málokdo dokáže napsat aktuální píseň která pobaví masy, i když třeba jen na chvíli. A když se to daří folkovému (nebo jakému) písničkáři tak je to špatně?Nohavicu uznávám jako kvalitního autora, jak z hlediska kvalitativního tak i kvantitativního. A jednou za čas udělat kvantitativní píseň (i když jen dočasnou) mu myslím neuškodí a potěší to i jiné posluchače.
Kájuška  - Húústýýý.   |Registered |17.06.2009 10:57:26
Já si naopak myslím, že ten, kdo se směje takové fušeřině (bez ohledu na politický názor), buď smysl pro humor jen předstírá, a nebo se domnívá, že humor je to, co se odehrává v sobotu večer na televizi Nova. Srovnání tohoto nedodělku s texty Ivana Mládka trochu kulhá, neboť Mládův humor je prvoplánově primitivní. Zde se nám moudrý staršina rodu pokusil poukázat na českou "malost" a "pinožení", ale nějak to neklaplo. Ale Jaroušku - nic si z toho nedělej, a piš dál, kluku.
davy   |193.179.248.xxx |17.06.2009 11:15:46
Nesrovnával jsem kvalitu Tance s Mládkovými texty, nýbrž jsem konstatoval, že Nohavica si jeden rým vypůjčil ze starší Mládkovy tvorby (Ztratil jsem sako, jsem to ale pako). Mimochodem Mládek na přelomu 70. a 80. let tvořil kvalitní a všeobecně uznávané ptákoviny, prvoplánově primitivní začal být až později.
Petr Brůžek  - Trochu neshouhlasím   |90.179.163.xxx |17.06.2009 11:27:40
Já jsem se nad touto písní nezasmál taky tak od srdce jako nad jinými, ale v danou chvíli mi to přišlo jako dobrá vtipná reakce i když trochu jednostranná (ale to se vracím k preferencím a ty řešit nechci). Prostě se mi opravdu zdá, že úspěch z hlediska většiny posluchačů, i když si to někdo poslechne jen jednou, dvakrát, třikrát, jednou, je z hlediska "našeho žánru" chyba. Ale je to chyba ? A nevyplatí se občas udělat takovouto ptákovinu, aby si i jiný posluchač poslechnul i další písně od autora na základě této ptákoviny a nakonec si řekl že se mu líbí i ta kvalitní tvorba? Ve chvíli kdy se člověk živí muzikou je to prostě těžké...
Josef Pithart  - ehm...   |Registered |17.06.2009 11:42:46
Ahoj, chudák Nohavica. Si jednou udělá prdel a bude to mít na talíři celej život. Já jsem tu písničku neslyšel, ale klidně bych se tomu zasmál. Myslim si, že ten kdo se směje víc se má líp, než ten kdo se směje míň. Nemluvě o tom, kdo se směje naposled. Takže se smějte i ptákovinám od Mládka, Nohavici, Vyčítala a já nevim koho. Budete mít veselejší život. A pro Kláru: Klárko, ty se všeobecně začni víc smát a neber folk tak vážně.
Klára   |Manager |17.06.2009 12:32:18
Pepíku, já se ráda zasměju, ale ne u sněhu na Václaváku nebo u vajec. Zlatej Schmitzer.
Karlos  - Odbornice na humor   |85.207.111.xxx |17.06.2009 17:05:31
Milá Kláro, až se těším až něco napíšeš. Jinak mi Tvá kritika za každou cenu připadá trošku vedle.
Houbák   |SAdministrator |17.06.2009 13:12:01
Mě osobně nepřijde moc vtipné to, když po sobě lidé házejí vajíčka a nebo cokoliv jiného, aby tak vyjadřovali svůj názor...takže vlastně ani nevidím smysl této nepodařené "písně".
MK   |193.179.126.xxx |17.06.2009 11:43:24
Taky bych to viděl na takovou spotřební komunální satiru. Veselé, ale do encyklopedií to asi nevejde. Úroveň zbývajícího díla to nesnižuje, zrovna tak jako neveřejná mimohudební činnost ostravského barda, svého času také mohutně propíraná. Čímž ale ani nechci říct, že by o tom kolegyně neměla psát. Jinejm se zase nelíbí "řekněte prdelprdelprdel".
Petr Brůžek   |90.179.163.xxx |17.06.2009 11:50:03
Jasně, nic proti příspěvkům Kláry, jen má každý trochu jiný pohled a konečně se tu diskutuje o něčem
Michal Sejk   |89.235.36.xxx |19.06.2009 00:34:19
Tak jsem zjistil, že jsem řadový a konzument typu Nova bez hudebního vkusu. ne, že bych si předtím myslel, že snad jsem kdovíjak vybíravý, ale měl jsem dojem, že poznám kvalitní hudbu nebo aspoň kvalitní nápad či téma (hudební téma). Ale už si to nemyslím - mně se totiž ta píseň (či popěvek) líbí - líbí se mi jako dokument doby, nemyslím si, že by byla úplně nevtipná a je aktuální. Uměleckou kvalitu posoudit nedovedu (viz výše) a ani bych se o to nechtěl pokoušet, i když třeba poslední verš je formálně skvělý, aspoň mám ten pocit. A jak už tady někdo výše napsal - na CD si ji rozhodně neposlechnu a jako vzpomínka a svým způsobem svébytný historický pramen je když ne výborná, tak tedy dobrá.
Pavel Rada  - Pro ty, co neslyšeli:   |Registered |17.06.2009 13:26:05
http://nohavica.cz/cz/tvorba/blog/virtualky/tanec_ ...
Daniela Sedláčková (Raven Blue)  - Nojo   |Registered |17.06.2009 13:50:20
No, tak jsem si to poslechla. Rozhodně si myslím, že není žádný problém, když autor vysoce kvalitních textů (a melodií) občas napíše něco silně odlehčeného pro davy. Pravda, člověk se k takové písni nevrací, ale na první poslech se to dá a většinou se člověk i zasměje. Ladovská zima mi nevadila. Tanec mezi vejci se mi ale nelíbí. Text je fakt hodně slabý a melodie to nezachránila, provedení taky nic moc (hlavně frázování). Ale neznamená to, že bych kvůli jedné nepodařené písni přestala poslouchat Nohavicovu tvorbu... a vyčítat mu to taky nebudu. Každý má občas slabší den a každá píseň není skvost, žejo.
Jirka   |213.168.181.xxx |17.06.2009 14:04:29
Ještě jednou: Nejedná se o "regulérní" píseň je to aktuální glosa a tak je potřeba se na ni i dívat. Vychází každý týden jedna na http://www.virtually.cz/ . Mimochodem tento týden je glosa "Mámo, svaž mi svůj ranec" o našich europoslancích. Taky o ní Klára může zítra něco pěkného napsat :) Docela si myslím, že je od autorky článku buď zlé a nebo chyba z nevědomosti, že tento popěvek nezasadila do těchto souvislostí, kam patří.
Daniela Sedláčková (Raven Blue)   |Registered |17.06.2009 14:13:48
No, že je to glosa, je ok. Jen je z řemeslného hlediska poněkud odfláknutá, což je škoda. Ale - jak jsem psala výše - každý má občas blbý den, i tak vynikající autor, jako je Nohavica.
Karlos  - Kláro klídek!   |85.207.111.xxx |17.06.2009 17:02:27
Na Kláře, Karlovi a dalším se mi fakt "líbí" jak hledají hluboký smysl, angažovanost a vytříbenost tam kde ani neměla být. Zhluboka se nadechněte a věnujte se jiným Jarkovým písním. Váš pláč je na špatném hrobě. A když už si berete do úst Kryla tak jen citaci z jeho mnoha podobných legrácek...Já mám svou panenku v Roudnici, chodějí tam za ní proutníci....Jakru Nohavico, klidně piš dál, i podobné ptákoviny mají svoje místo! To že někdo je suchý, přehlídni. Třeba Klára ví jak se má psát a ještě nám to "ukáže".
Big Lebowski  - Bože můj už zase   |193.179.105.xxx |17.06.2009 17:13:40
Už zase se někdo bohorovně snaží vyjadřovat k něčí autorské tvorbě. POKORA to je to co začíná chybět - a nejen v hudbě - tedy i ve folku. Vlastně co je to folk. Pořád si někdo něco přivlastňuje. Třeba žánr. Vykašlete se na to co si svobodný občan - autor zmíněného textu - napíše. Vypněte ho. Neposlouchejte ho. Dnes máte tu možnost - naštěstí. Napište si své písně. Namalujte si své obrazy. Postavte si svou ptačí budku. Ale prosím nekázejte. Dík a sorry za upřímnost a strohost. Čau
Andula   |193.179.205.xxx |18.06.2009 16:43:26
Mohu Vám něco poradit? Najděte si dílo "kritika patosem a inspirací" ... Tam najdete odpověď na otázky, co píšete mezi řádky. Kritika utváří umělce.
A to by v ptačí budce šlo težko.
Alena Mohylová   |217.196.211.xxx |17.06.2009 20:30:19
Poukazovat na trapnost a absenci nosného tématu něčeho, co vzniklo jako humorná rýmovánka, považuji za hloupé. Osobně mi toto gesto připomíná pubertální výlevy mého synovce, který za trapné označuje ledacos. Je mu nějakých slabých "náct", věřím, že on z toho vyroste.

s pozdravem
Moravanka
Andula   |193.179.205.xxx |18.06.2009 16:40:15
Vidíte, a třeba já považuji za hloupé, glosovat situaci, která byla trapná až ponižující, a psát o ní píseň, aby se lidé tou dehonestující záležitostí mohli dositosit ještě pobavit ex post. Ehm, kolik let je Nohavicovi?
jakýsi ruch  - miluji Janu Dědečkovou   |89.176.118.xxx |18.06.2009 01:07:08
a jsem hluboce přesvědčen, že podobná díla na její web bezesporu a po zásluze patří  

http://www.virtually.cz/image_2005/autori/1.jpg
jakýsi ruch  - kritička na just rejžkuje...   |89.176.118.xxx |19.06.2009 20:49:29
prostě začal psát Nohavica kámošce na web častušky, doufám, že se takhle nebudete věnovat každé, až jich bude produkovat zas ranec
Klára   |89.176.75.xxx |18.06.2009 03:16:44
Nerada, ale musím citovat kolegu MK a jeho podobenství o ševci a nepovedených botách Pochopte už jednou konečně, že kritika má svoje specifické místo v kultuře a že je důležitá. Když se budem všichni poplácávat po ramenou, jak jsme skvělí, tak se to nikam vyvíjet nebude. Fakt nemusím být houslový virtuos, abych poznala, že na to někdo hraje jak když tahá kočku za ocas. Že na housle třeba hraju je pak sice výhoda, ale nikoli podmínka toho, abych mohla říct, že koncert stál za starou bačkoru. Už je to jasnější? A sice nejsem zrovna autorkou poezie, ale jisté vzdělání s dovolením v tomhle oboru mám, takže je přímo mou povinností na podobné zhůvěřilosti upozornit. Ostatně tohle právo má kdokoli z vás a jen na čtenáři je, čí názor mu bude připadat pravdivější/ erudovanější/ bližší (nehodící se škrtněte). Můžete Karlosi klidně napsat oslavný článek, FT jej jistě rád zveřejní.
Aleno - znovu, i humorná rýmovánka může být na úrovni. Nic víc jsem tím nechtěla říct.
Jirka   |193.165.185.xxx |18.06.2009 09:15:54
Klaro, nikdo ti neubírá právo říct, že se ti něco nelíbí. Nevím, jestli záměrně nereaguješ na moji výtku, že srovnáváš hrušky z jabkama. A to je amaterismus. Tvoje kritika měla znít v tom smyslu, že pan Nohavica se rozhodl komentovat současné dění lacinými jednoduchými popěvky, které se zavázal psáti a zveřejňovati každé pondělí. Vydal jich už asi 6 nebo 7, žádný se mi nelíbí a jeden z nich se pro extrémní lacinost ujal a převzali ho televize. To bych bral. Ale mluvit o Těšínské, Krylovi, nosných tématech ve folku až zániku folku ... promiň, to je komické a laciné :) Pokud o něčem píšu, měl bych znát ony souvisloti. Povrchnost je to, co folku může ublížiti.
Andula   |193.179.205.xxx |18.06.2009 16:33:23
Aha, takže literární útvar glosa, je podle Vás označení pro odfláknutou práci, kterou, ač se mi nepovedla, chci lidem stejně za každou cenu prodat?
Vořech   |88.100.132.xxx |18.06.2009 14:36:42
Leč často bývám jiného názoru, musím se k Tobě dnes přidat. Ten text o vajíčkách se mi nelíbí.
Alena Mohylová   |217.196.211.xxx |18.06.2009 19:53:11
Kláro - pro mě to opakovat nemusíte. Já tím chtěla říct, že mi tato kritika připadá lacinější než píseň sama. Ovšem oproti písni, která ambice směřovat k "hodnotnosti" očividně nejeví. U článku je snaha opačná. Prostě, pokud saháte ke kritice něčeho takového, budíte u mne dojem, že trpíte vámi zmiňovanou "absencí nosných témat". Zvolený přístup, včetně dovolávání se Kryla a prohlášení Moravana za diagnosu, raději pominu.
ctenar   |194.203.215.xxx |19.06.2009 17:43:51
Nelibi se mi "diagnoza Moravan". Co takhle diagnoza Cech?
Tomáš Pohl   |94.113.163.xxx |18.06.2009 07:57:47
Tak se po delší době diskutuje trošku víc. Většina příapěvků svědčí o tom,že Klárka má pravdu. Dovolila si napsat že placatý a laciný popěvek velikána nestojí za nic. To se holt v rybníčku zvaném náš posvátný folk nesmí.Takže znovu,Klárko piš, ať se voda čeří, už je načase.
Jirka   |193.165.185.xxx |18.06.2009 09:20:06
Ano, Nohavica je záruka diskuse a zviditelnění. Chceš-li být viděn(a), napiš na něj hanlivou píseň, neumíš-li píseň, napiš článek.
Klára   |Manager |18.06.2009 13:57:57
Jirko, přečtěte si znova můj příspěvek o smyslu kritiky.
Jinak mi není jasné, proč by mě coby posluchače mělo zajímat, jestli je to narychlo spíchnutá glosa, nebo "regulérní" píseň. Na kvalitě konečného textu to nic nemění a i kdybych nevěděla, že existuje nějaký Nohavica, tak mám právo napsat, že to není povedený text, chápete?
Jirka   |193.165.185.xxx |18.06.2009 14:28:23
Posluchače to zajímat nemusí, ale od kvalitní informované novinářky bych to očekával. Ale třeba mám přehnané nároky, to je možný.
Aleš   |89.24.6.xxx |18.06.2009 17:29:03
No já se tedy za posluchače celkem považuji a docela mě zajímá za jakých okolností píseň vznikla. Jestli je to nejaka divadelni pisen, nebo autorem na koncerte zaimprovizovaný text, nebo třeba povinně týdně sepsaná aktualita, nebo .... Novináře to má zajímat především, pokud to neví, neměl by hodnotit. Neříkám tím nic o kvalitě textu, říkám tím něco o kvalitě článku.
Alena Mohylová   |217.196.211.xxx |18.06.2009 19:40:42
Názor může mít kdokoli na cokoli jakýkoli. Úroveň publikovaných článků, je záležitost šéfredaktora. Pakliže je shledá jako dostatečně hodnotné pro dané médium, pak je publikuje. Časopis se takto profiluje a čtenář si dělá názor...
Školník   |SAdministrator |18.06.2009 23:23:41
Aleno, Klára jako členka redakce napsala svůj názor na hudební dílo a já jako šéfredaktor na tom neshledávám nic proč by se to nemělo zveřejnit.
Že se mi ta písnička nezdá vtipná nemá na mé rozhodování, zda článek zveřejnit nebo ne, žádný vliv.
Ano máte pravdu, čtenář si dělá názor a svobodně ho zde může vyjádřit.
Anonymní   |81.30.250.xxx |19.06.2009 09:32:27
Přesně to, co píšete, zaznělo i v mém příspěvku.
Vašýk   |82.99.152.xxx |18.06.2009 09:34:51
Diskuze je fajn =o). Ale reakce poukazující na fakt, že by se snad nesmělo hledat blátíčko ve folkovém rybníčku tu, upřímně řečeno příliš nevidím. Většina příspěvků jen zařadilo ono „dílko“ tam kam patří – tedy mezi glosy, komunální satiru. Také nemyslím, že zrovna povedenou. Možná není tak úplně správné vnímat Nohavicu jen jako písničkáře. Podle mého názoru začíná být JN „ten náš folkový rybníček“ tak trochu malý. Uvidíme, jestli si nebere příliš velké sousto. Osobně doufám, že jej zanedlouho neuvidím v TV v roli moderátora nějaké VANMENŠOU.
Klárčin názor je jistě legitimní, mě se však Tomášův včerejší příspěvek ( 7,39 ) zdál trefnější.
Kuba Horák  - ...   |Registered |18.06.2009 10:21:52
Mám za to, že kdyby něco takového napsal kdokoli jiný, bylo by to zkrátka a dobře odsouzeno jako špatný pokus o to se vyjádřit k aktuálnímu tématu. Právě ta pokora by měla být v první řadě na straně autora - zde z toho spíš, bohužel, cítím, že si Jarek Nohavica žádnou velkou laťku, kterou by si asi tvůrce, ať už píše píseň vtipnou či nikoli, dát měl, nedává. Doufám, že za tím není jen obchodní myšlenka. Pokud ano, tak je to jednak trochu smutné a jednak platí i ve světě reklam, že jsou ty dobré a špatné. Snad Jarkovi nekřivdím.
jan-matej rak   |89.24.7.xxx |18.06.2009 11:40:37
Teda pisnicku jsem neslysel, ale jestli je melodie stejne vydarena jako text, tak pambu s nama a zly pryc.
Andula   |193.179.205.xxx |18.06.2009 16:25:59
Tak jsem pročetla pečlivě všechny příspěvky a nechápu jediné. Proč většině vadí, že napsala Klára, co si myslí o podobných výplodech? A nechtějte mi tvrdit, že je zaujatá proti Nohavicovi. Už z článku je patrné, že se vyjadřuje všeobecně k songům šitým horkou jehlou. Jistě, každý má názor vlastní. Jeden tvrdí že je špatný, druhý že je to glosa, a pak je úroveň textu v pořádku, třetí rozebírá, co Nohavicu vedlo k tomu aby podobnou věc napsal.. většinou si tu utváříte jenom domněnky. Pokud byste rádi věděli, proč takovou píseň Nohavica pustil mezi lidi, zeptejte se snad jeho, ne? Řeknu k tomu jediné. Kritik /autor/ vyjadřuje svůj pohled na dílo /problém, událost/, které mu přišelo aktuální. Souhlasit s ním nemusíme, ale proč ho osočovat za to, že má jiný názor?
A co se týče toho songu. Já bych si to na Nohavicově místě po sobě přečetla, než ten text pustil mezi lidi. Dobrý mi nepřijde, a k čapkovým glosám bych se to přirovnávat opravdu neodvážila, jak tu někdo napsal.
Kájuška  - Nová pecka!   |Registered |18.06.2009 18:06:18
Přátelé máme kliku, Mistr právě dokončil další glosu, aktuálně přidávám:

Na jednom serveru, la
Diskuze byla, la la
Jestli je glosa má milována, la.

Kopírka s Mohylou, cá ra
Bili se ohromně, ra
Jó o čest moravskou cá ra rá rá

A z toho poučení plyne, jé
Že všichni Pražané cipové jsou, jé-e jé-e
Protože nevědi, jak vtipné sem, je.


Hezké, že?
M. Leicht   |78.108.108.xxx |19.06.2009 00:50:58
Moc hezké a trochu troufalé, na množství nevyřešeného a jistě tížícího "másla na hlavě" tohoto barda... Být na jeho místě, rohy bych tolik nevystrkoval...
Karel   |89.24.7.xxx |19.06.2009 10:30:10
Zaplaťbánbu za ty dary, že nejste na jeho místě :)
M.Leicht   |78.108.108.xxx |19.06.2009 15:15:23
"Zaplaťpámbu"...!
Milan B.  - A je to zase tady   |Registered |19.06.2009 13:09:07
Klára napsala na něco svůj názor. Nesouhlasím s ním, přidám svůj názor. Nezmínila některé okolnosti, doplním je. To je diskuze. Některým to ovšem nestačí a začnou napadat autora. To jako aby příště mlčel a na serveru se objevovaly jen názory, které se mi líbí? Nebo raději žádné názory?
Nebude lepší, když autoři takových diskuzních příspěvků udělají to, co někdo doporučil - prostě článek s odlišným názorem urychleně vypnou (zavřou)?
Jeroným Lešner   |Registered |19.06.2009 13:58:11
Mně připadá, že tady bují klasický, promiňte ten termín, folkově trampský, pocit, že je píseň určena právě posluchačům FCT a že autor chce být platným členem diskusních skupinek v oblasti konzervativního folku . Řekl bych, že Klárka a někteří další nepřipouští autorovi možnost, že žije vesele, šťastně, lehce, pro srandu napíše nějakou písničku o Paroubkovi, že ho baví si s lidmi hrát a je v tom proklatě dobrý. "Mám na to vzdělání a tak je mou povinností vás upozornit..." - to mi připadá směšně sebestředné, promiňte. Život je jinde, život není folková tíseň v údolí depkařů a hledačů čistoty. Píseň je to podprůměrná, a co má být? Uvolněte se a jděte udělat něco veselého .
pobavena ctenarka   |194.203.215.xxx |19.06.2009 17:32:05
souhlas! "nech brouka zit..."
Tomáš Pohl   |94.113.163.xxx |21.06.2009 09:31:24
No vida, jak se nám ta diskuse rozjela. Chtěl bych se vrátit ještě poznámce o moravanství jako diagnóze. V písni Ladovská zima, kde jsem podobně jako v amerických TV seriálech slyšel přidaný smích publika (možná jen můj dojem)bylo tleskáno právě onomu "cajzlovskému" rýpnutí o "kalamitě" na Václaváku. Pamatuji se, jak mě kdysi dávno jeden lehce upravený obyvatel Severní Moravy u barpultu řekl,že on a jiní na nás Pražáky dělají. Být Pražákem je rovněž diagnóza, stejně jako být "upřímným Moravanem", kterého si pyšný Pražák představuje , směrem na Jih ,jako osobu v kroji,v ruce s demižónem, tančící za zvuku cimbálu.Na druhou stranu ony živené Pražáky asi nejlíp vystihl v písni Marek Eben. Ale nejsme sami,obyvatelé Normandie dřou na ostatní, bretoňce připojili k Francii a co bude s Vlámy a Valony,to by vyřešili tak Mečiar s Klausem. Stejně je to směšné, že jsme tu jen na chvíli a ve své zbytečné pýše se hodnotíme podle toho, kdo je odkud. Hra Ze života hmyzu je holt stále aktuální. Já mám Moravany rád, pokud jsou to fajn lidi. Blb národnost ani příslušnost nemá, ať žije na Marsu,v Těšíně nebo v Arktidě.
TB   |88.101.243.xxx |21.06.2009 19:21:53
Lidi to je ale paráda!!!
Klárka kopne do plechovky - ta se kutálí ze schodů a hned tu máme diskuzi pro diskuzi a kritiku pro kritiku.Správně Kláro takhle se to dělá
Jeronýme mluvíš mi z duše...
Jirka   |193.165.185.xxx |22.06.2009 14:11:18
Klárko, teď, když jsi se konečně dozvěděla, že Nohavica vydává každý týden jednu glosu, setřeš i tu dnešní? Jsem zvědavý na tvoji recenzi. Kdybys nevěděla, kde ji hledat, rád poradím, je to tady: http://www.virtually.cz/
Mohlo by to být takové srovnání v této disciplíně Nohavica každé pondělí píseň a ty článek. Nohavicovi laťka dost kolísá a ty sis ji zatím dala proklatě nízko, tak se těším, že navýšíš :)
Veveruška   |77.48.32.xxx |23.06.2009 13:38:05
Zdravím,
Podle mého názoru je to vtipná reakce na to, co se dělo při posledních volbách. Text plně odpovídá skutečnosti - házet po někom vejce taky není nic moc smysluplného. Já osobně toho Paroubka taky nemám ráda, ale myslím si, že těch vajec je škoda... Navíc bych se stejně netrefila, mám křivý ruce.. Ale aspoň teď vím, co si dám k jídlu - smažená vejce s párkem. Končím, jdu si je udělat a budu důkladně přemýšlet o tom, co právě konzumuji...
Jeenda  - angažovaný Nohavica   |85.207.164.xxx |29.06.2009 02:26:12
Přátelé, mě spíš zaráží, že se nikdo nepozastavuje nad tím, že folkový bard z Ostravy neustále adoruje ODS, ať se děje cokoliv...nic proti glosátorství nebo nadhledu, taky si nemyslím, že by folk měl přinášet jen "velká témata", ale dvě zmiňované Nohavicovi písně (Už zase bujou děti a teď Tanec mezi vejci) jsou odporné hlavně tím, jak jsou prvoplánově angažované a nic jiného nepřináší. Je to v podstatě stejný extrém jako angažované písně komunistů před rokem 89. Mají jediný účel: oslavit jednu stranu a zdiskreditovat druhou. Díky Kláře za jasně formulovaný názor, nenechte se odradit v psaní.
Aramis  - angažovaný Jeenda   |90.179.188.xxx |30.06.2009 01:49:22
Jeenda: Takže každý, komu je ČSSD k smíchu, je automaticky příznivcem "jedné" strany? Tak to se zase musím pozastavit nad Tebou já, jak jsi ve své rudomodré zaslepenosti přestal normálně uvažovat. Asi bys neměl psát příspěvky v jednu ráno, ale radši třeba po obědě.
Tomáš Pohl   |86.49.106.xxx |30.06.2009 07:21:36
Pánové Jeendo a Aramisi,
když si čtu občas diskusi k bulváru, tak tam pořád padají nadávky na modré ptáky a na paroubky. Panebože,je mi ale úplně jedno,jestli Lucie Bílá adorovala pana profesora, stejně jako je mi jedno,zda nějaká pěvecká hvězda upadne v opilosti na jevišti nebo váží 150 kilo. Je mi to jedno v případě,že mi jako umělec něco dává. Není mi jedno,když hvězda napíše blábol, ale pro tohle ji nepřestanu mít rád. Bulvár bude idiotsky rozebírat,kolik měl Jackson plastických operací či kdo zaplatí dopravu rakve Matušky do Prahy, ale už ani slůvko, co ti dva přinesli v hudbě. Doposud jsem byl rád,že uvedení diskutéři tady nejsou. Ale proč by to na FOLKtime, mělo být jinak, co ?
Alena Mohylová   |81.30.250.xxx |30.06.2009 10:25:24
Je-li být písničkář osobnost, lze od něho očekávat, že bude zaujímat postoj k dění kolem. Nohavica byl vždycky angažovaný ve své tvorbě - tedy - nelhostejný. Stejně tak Dobeš, Merta... Písničkář není veřejnoprávní médium, které musí spravedlivě odměřovat čas určený všem stranám. Jednou té, potom oné. Nemusíte s tím souhlasit, můžete proti tomu prostestovat a jakkoli se angažovat, ale to je asi všechno, co můžete.
Jirka   |82.208.57.xxx |29.06.2009 20:26:43
Tento týden vyšla podle mě hezká glosa k povodním
http://www.virtually.cz/
Kde je Klára?
Houbák   |SAdministrator |30.06.2009 10:34:36
Klára je teď mimo ČR, takže vydržte. Třeba se po návratu bude věnovat i této nové glose.
Vašýk   |82.99.152.xxx |30.06.2009 15:39:32
Proč tak kousavě? Píšete, že podle vás napsal Jarek pěknou glosu. Klára napsala, že podle ní je ( nejen ) jinej kousek zase pěknej maglajs. A nemohou být pravdivá obě tvrzení? Tomáš už tu připomínal, jaká "díla" splodili autoři dnes vskutku renomovaní. Takže větu "Těžko lze pochopit, že autor Těšínské může vystoupit s něčím podobným" beru s nadhledem a usmívám se pod fousy radikalismu mládí. Ale kvůli tomu přece nebudu kvůli každé zdařilé ( ? - nečetl jsem ) glose vyzývat Kláru na souboj.
Jirka   |82.208.57.xxx |30.06.2009 16:10:21
Já souhlasím, že vajíčka nejsou dobrá píseň, píšu to v uplně první, diskusí neovlivněné reakci. Přiznám se ale, že mě nadzdvihává, když někdo napíše velmi ostrý odsudek na druhého a přitom si ani nedá sebemenší práci s tím, aby si o kritizované věci zjistil souvislosti. Připadá mi, že to Klára slyšela na Primě, nebo četla v Blesku a na základě toho napsala veřejně názor na seriozní server :). To mi přijde jako možný, leč dosti povrchní přístup. S Klárou se bíti nechci :) přeji jí jen dobré, ale chtěl bych, aby příště byla "hlubší". Prospěje to Folktimu, Vesmíru a vůbec všemu :)
Klára   |89.176.51.xxx |06.07.2009 23:03:21
Jirko, výkladní skříň názorů J. Dědečkové a jí podobných opravdu pravidelně nesleduju (podobně jako třeba Haló noviny). Navíc v norských horách jsem měla opravdu jiné starosti. Není mi jasné, proč bych se měla vyjadřovat ke každému Mistrovu počinu. Pokud vy máte tu potřebu, FT vám jistě rád poskytne potřebný prostor.
Jerry - zdravím, ale zřejmě jsi nepochopil smysl kritiky. Jejím účelem není se vzájemně poplácat po zádech, jak jsme všichni skvělí.
K "diagnóze" - samozřejmě jsem čekala, že se někdo ozve. Tomáš zřejmě jako jeden z mála pochopil, co jsem tím chtěla říct. Když bard udělá narážku na nenáviděné Pražáky, tak to je strašná řachanda, ale když se náhodou ozve někdo z druhé strany, tak je zle. Přesně to vystihl Tony příhodou, jak se v jedné brněnské hospodě celý večer srdečně smál spolu s místními vtipům o Praze, nicm. když dal k dobru jeden vtip o brněnském kytaristovi, zábava skončila Slovo diagnóza mě napadlo ve chvíli, kdy jsem na seznamovací rodinné návštěvě byla pomalu ještě ve dveřích dotázana na to, jestli jsem "fakt taková ta křtěná Vltavou". V klidu jsem odpověděla, že to je přesné, protože porodnice v Podolí je přímo u řeky. Správně tušíte, že k mým zájmům, vzdělání, rodinné anamnéze apod. jsme se nedostali Já rozhodně nerozlišuju lidi podle toho odkud kdo je, ale tohle mi už přišlo jako trochu silný kafe :-/
Tomáš Pohl   |62.24.74.xxx |07.07.2009 04:58:45
Milá Klárko,
já bych ono moravanství i slepý obdiv k čemukoliv včetně nedotknutelnost Mistra nazval slovem zaprděnost. Jiné slovo s intelektuálnějším zabarvením mě nenapadá.
jirka2  - Vejce   |91.194.202.xxx |10.02.2010 13:58:12
Konečně jsem si poslechl "vejce" JN a docela to ušlo, neboť okamžité "deja vu" (vzpomněl jsem si na "Zmařený song o fialovým hrníčku" jiného barda, P(M)L) mi umožnilo zaposlouchat se do okudžavovské pohody JN: vůbec jsem přitom nebyl schopen jakkoli vnímat jakékoli politické náklonnosti. Mimochodem si myslím, že jsme už trochu přepolitizovaní na jedné straně (to je vidíme konspirativně za každým keříkem politiku), a odpolitizovaní na straně druhé (chodíme málo k volbám, máme málo občanské statečnosti a chochmesu/zdravého rozumu, neboli nepíšeme svým poslancům/asenátorům, organizujeme málo protesty, jsme velmi málo v odborech nebo NGO nebo místních organizacích stran, abychom je změnili zevnitř). Zkrátka ode zdi ke zdi... Jako pamětník vzpomínám jak jsme nenáviděli komouše v 68. na jedné straně a jak jsme souhlasili s tím, přetvořit společnost zevnitř, když to nejde jinak, neboli třeba i vstoupit do stran(y). PS: Vzpomínám na další legrační a dobrý song P(M)L "Červotoč" ("V dědečkově židli, červotoč bydlí, děda vo tom neví, ó kdo mu to poví...")

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
15161718192021
222324
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib