gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

17.07.2003 Nedejme se! (Pavel Jarčevský)    PDF Tisk Email
Názory
 

Je tady léto,doba pohodových festivalů:-) Pokusím se velmi telegraficky formulovat svůj soukromý názor na vývoj žánrů blízkých folku. Jsem člověkem, který inicioval založení Folkové růže a stále aktivně pracuje v jejím štábu. Mám tedy možnost sledovat vývoj folku (ale co je vlastně folk-používám tohoto označení pouze pro jeho krátkost) za delší období. Zdá se mi, že se v posledních letech hlavně s nástupem mladší generace (promiňte mi to dělení,jsem už padesátník) stává z této hudby, která byla vždycky hodně "pro duši", jakýsi cirkus. Tento fakt je už dnes do uší a očí bijící a postupem času mě naplňuje stále větším smutkem.

Konkrétně: Začínáme dávat přednost agresivitě, hluku, ženeme se za decibely (a začínáme být hluší k citlivosti v jednotlivých tónech). Téměř nás přestaly zajímat texty (tedy to, co vlastně vytvořilo tento žánr). Odmítáme vnímat písničkáře. Na koncerty se chodíme hlavně bavit, zažít nějaký nevšední zážitek typu "ti to zas rozjeli", nechce se nám spolupracovat, spolupodílet se, být duševně přítomni. Nedokážeme prožívat, vychutnávat. Zaplatíme vstupné a potom polovinu koncertu propovídáme. V

hledišti jsme k sobě stále více bezohlední (kouření, pokřikování, bránění ve výhledu...). Odmítáme respektovat jiné než námi uznávané umělce, žánry, skladby apod. Překvapivě snadno je možné s námi v hledišti manipulovat a necháváme se strhnout davem (promiňte mi ten výraz), schováváme se za anonymitu masových akcí. To jsou jen namátkou a v rychlosti vybrané jevy, které se nepozorovaně v posledních letech vkrádají mezi nás a hudbu.

Samozřejmě jsou výjimky, ale ubývá jich. Kam mám tedy jít na muziku bez cirkusu? Snažím se tento názor i při svých omezených možnostech prosazovat právě na Folkové růži (a cítím u svých kolegů pořadatelů podporu), ale přesto se nemohu zbavit stále rostoucího pocitu jakéhosi donkichotství:-)

Nechci tady plakat ani nad mladou generací ani nad zánikem hudby, ta si samozřejmě najde svou cestu. Jde mi spíš o určité naplňování oné tolik propagované fráze "hudba nás spojuje". A nechci se spokojit s obezličkou typu "to víš, tlak komerce".

A ještě maličkost: Proč a komu tohle vlastně píšu: Protože je mi vážně trochu smutno, že se komercí necháváme válcovat (a někdy tomu také říkáme"setkávání žánrů"). A komu? Hlavně nám posluchačům, abychom si uvědomili, co vlastně chceme, a dali to znát, ale také zvukařům, dramaturgům, producentům, majitelům agentur, redaktorům, novinářským  a hudebním kritikům, moderátorům, manažerům a samozřejmě muzikantům.

Díky za trpělivost.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Honza  - Re: Nedejme se!   |62.177.108.xxx |17.07.2003 10:31:00
Souhlasím s Vaším názorem, který jste uvedl do tohoto clánku. Zejména mi vadí práve to vyhledávané klišé "Ti to teda rozjeli", což je diváky casto bráno jakožto hlavní faktor úspešnosti interpretu. Je škoda, že z techto duvodu se muže úmyslne vystoupení skupin menit na jakousi estrádní prehlídku, s cílem "zdunet" diváky v záveru vystoupení, proste, jak sami hráci uvádejí, "to do tech lidí nahnat". To se mi také nelíbí, mnohem radeji bych poslouchal citlivou hudbu, s propracovaným nástrojovým aranžmá, než 4 akordový hluk na efekt. S pozdravem, Honza.
Folkový povaleč  - Re: Nedejme se!   |193.179.186.xxx |17.07.2003 10:40:00
Tento názor má neco do sebe, ale analogie celého clánku mi vyznívá takto, že kdo hraje na akustiku -potažmo písnickár je hodný kvalitního naslouchání, a ten kdo to rozjede je pouhým nositel zábavy a tance. Dle mého je to v krajinách folkových, jeden z nejrozšírenejších mýtu. Znám rockové kapely se svelými texty (které se budou poslouchat ješte za hodne dlouho let) a znám množinu snaživých písnickáru, kterí již 10 let nemají co ríci,jestli kdy meli). Ríkám bacha na to nebezpecné zobecnování. Ano netolerance v publiku, vystupování vypatlaných hlucných kapel, které chtejí delat za každou cenu srandu ci jiný kanální semtex -takových negativ se vyskytuje a bude vyskytovat v hojné míre, ale je to bohužel obrázek naší spolecnosti a také výsledek toho co jim nabídne poradatel. Ten je prece hlavním viníkem co se na pódiu objeví. Proc nezasáhnout kladívkem do techto hlavicek . Jak casto jsem se setkal s tím, že ti to pánové mají pramalý prehled o soucasném "folku" na tož o jiných žánrech.
A nakonec; byl jsem na festivalu kde po rockové kapele vystoupil s obrovským úspechem Karel Plíhal, a bylo pri tom ticho jak v kostele....hmmm tak jak je vidno jde to...
post-folkáč  - Re: Nedejme se!   |62.245.87.xxx |17.07.2003 11:48:00
Bohužel musím souhlasit s názorem, že zde existuje množina (a bohužel dosti široká) folkových zpeváku a skupin, kterí nemají co ríci. Ono lze taky asi težko verit 17 letému interpretovi, který se snaží posluchace presvedcit o svých rozsáhlých životních zkušenostech a obecných pravdách. Vetšinou se totiž jedná o pouhá klišé, již dlouhá léta opisovaná a drobne modifikovaná. Stací jeden objevnejší (ci spíše úspešnejší) text a už se s jeho variantami setkáte prakticky na všech ceských pódiích. Na druhé strane je zde mnoho rockových (ci folk-rockových) kapel, jejichž texty jsou mnohem zretelnejší, prímocarejší, na nic si nehrajou a hlavne - sdelují (což se o mnohých folkových textech nedá ríci ani zdaleka). Bohužel, posloucháme-li rozhlasové stanice, slyšíme bud naprosto nevyzrálé ci kýcovité texty, nebo naprostou a brutální komerci, která má jediný cíl - vydelávat. A je smulou, že takto pojaté vysílání do nás cpou i taková rádia, která si vytkla za cíl vysílat prevážne druh hudby, o nemž v techto príspevcích mluvíme. Jedná se zejména o Country rádio ci Rádio Karolína (kdy na Karolíne konecne pochopí, že ceskou trampskou, folkovou a country scénu netvorí pouze Pampelišky a Montgomery a jim podobné vykopávky - prosím nebrat za slovo, jedná se pouze o prirovnání). Bohužel, jelikož takováto hudba zní z éteru, posluchaci ji prijímají jako standard a následne ji vyžadují. A mnohé skupiny, aby se do rádia dostali, takovou hudbu produkují. A prijde-li skupina ci interpret, který se liší, horko-težko se prosazuje (a to bez ohledu na to, že má širokou posluchacskou základnu). Budu-li parafrázovat: Jelikož pan redaktor ci paní redaktorka takovou hudbu neposlouchá a nerozumí ji (nezpívá se tam preci o rose v tráve a kamarádství ci o tom jak mi umrela žena, ale já jdu dál, umreli mi deti, ale jdu dál, etc.), není dobrá a já ji nebudu vysílat. Bud budete produkovat žánr jaký mi (rozumej redaktori) chceme nebo si trhnete (také jeden z názoru v debate v casopisu Folk a Country v mesíci kvetnu). Potom se nelze divit, že posluchace z rozhlasových vln straší plejáda "umelcu" a na jiné (a troufám si ríci i kvalitnejší interprety s rozsáhlou posluchacskou základnou) se proste nedostane. Bohužel nehrají hlavní tramp-folk-country proud (reknete, kdy naposledy jste slyšeli v širším merítku napr. Javory, Jablkon, Ivu Bittovou a další?). Rozepsal jsem se nebot klišé "je to hlasité, tak je to špatné" mi pripadlo velmi nevhodné a vzhledem k dobe, ve které žijeme i mírne zastaralé (na podobný problém narazil již Bob Dylan, když v šedesátých letech prešel z ryze akustického zvuku na zvuk modernejší a pruraznejší - a nemyslím, že by to ubralo na kvalite jím produkované hudby). Navrhuji proto spíše bonmot "je to o nicem, tak je to špatné" (a to nemíním pouze texty, ale též celkové vystoupení interpretu - ono totiž pobavit diváka není jednoduché)
Jan-Matej Rak  - Re: Nedejme se!   |212.20.105.xxx |17.07.2003 12:09:00
Naprosto souhlasim. A nebudu se poustet do nejakeho prilisneho relativisovani. Samozrejme: jsou rockove kapely se skvelymi texty. Ano: jsou hlucne kapely, ktere jsou dobre. Ano: jsou i zaslouzili a lety provereni umelci, kteri jeste maji co rici. Ano, ano, ano. Jenze to jsou uz jen bezne plky, ktere snadno zastini hlavni myslenku prispevku a to je chyba, pratele. Prectete si to znova.
M
Pavel  - Re: Nedejme se!   |193.179.186.xxx |17.07.2003 12:20:00
Také já se musím pripojit k názorum tech, kterí souhlasí s výše napsaným. Zucastnil jsem se letos Folkového kvítku a musím ríci, že u mnohých kapel jsem si kladl otázku, co tam vlastne delají - spíše by jim slušela úcast na festivalech typu Rock for People, než na folkových setkáních.
Ale netýká se to jenom mladých kapel - svou hudbu dosti pritvrzují i "staré páky" folku jako treba Samson nebo Slávek Janoušek. Také Honza Nedved se mi stokrát víc líbí sám s kytarou než se skupinou Poklad.
Ale to je proste vývoj a také boj o publikum. Styl hudby, kterým nás tito interpreti oslovovali pred 10-15 lety, už na nové, mladé publikum neplatí. A posunout tento styl do pozice, ve které prilákám nové posluchace a zároven neodradím ty staré není vubec vecí jednoduchou. A nekomu se proste nemusí podarit. (I když to muže být pouze muj subjektivní názor.)
Ovšem abych "nešil" pouze do interpretu: Ku prospechu hudby by urcite prispelo také to, kdyby na hlasitosti ubrali poradatelé. Hudba z reproduktoru by rozhodne nemusela rvát tak, že neslyším, co mi povídá prítelkyne sedící vedle me. A to se snad, páni poradatelé, ovlivnit dá. Nebo ne
opět povaleč leč  - Re: Re: Nedejme se!   |193.179.186.xxx |17.07.2003 13:13:00
cetl jsem to ješte jednou, ale netuším co máš na mysli. v povalecském príspevku nešlo o staré a dobré; nejaké nostalgické plky, ale o problémy s výberem kvality, o stupni vkusu, úlitbe komerci a financním možnostem. To si myslím, že by melo být meritem zdroje nárku autora. Není to ovšem otázka posledních nekolika let.
TV Nova hlásí "diváka jsme nezkazili to on takový byl jen jsme to v nem našli." Je to pravda? Milujeme telenovely atd? Já doufám, že ne. Vkus nevytvárejí jen rádia, ale i poradatelé, kterí nás balamutí úplne stejne. "A nyní uvidíte špicky žánru". de facto uvidíte toho koho oni sami chtejí - ve velkém zastoupení zejména rektální turisty ... tenhle žánr utvárí pár lidí a je to doslova velkolepý MATRIX. Lidé se dají zmanipulovat, a to možná chtejí naši ovladatelé udržet a mnohdy sázejí na primitivní zpusob odreagování, protože ten nenamáhá mozek a všichni se mu rádi podvolí... tanyny tanyny...chtejí at vedome ci nevedome....akce se prece musí zaplati
hadži  - Re: Nedejme se!   |193.109.183.xxx |17.07.2003 13:17:00
Velmi trefné. To je také duvod proc už na nekteré festivaly nejezdím a dávám radši prednost jednotlivým koncertum
Cecek  - Re: Re: Nedejme se!   |81.0.224.xxx |18.07.2003 13:51:00
...presne tak. I proto odmítám jezdit na velké festivaly...plne hudby na max...a lidí jak hrachu. Maly festivalky hrajou v tomhle prim. A navic nemam v hlave gulas z toho, jak kazdy 30 - 40 min slysim jineho interpreta...a dohromady zazitek zadnej...
Stráša  - Re: Re: Re: Nedejme se!   |212.11.115.xxx |18.07.2003 15:26:00
Jestli to nebude tím, že se poradatelé snaží nacpat do programu co nejvíc "ruznožánrových velicin", aby ti potažmo privály více "ruzných" diváku? Také mi posl. dobou prijde, že co se týce festivalu vítezí kvantita nad kvalitou, ale to se asi deje ve všech oblastech dnešní spolecnosti a ten "rozjetej vlak" težko zastavíš...
I mne je z toho nicmoc a tak se snažím si v té prehršli nabídek vždycky najít tu, která je "mé duši blízká"Totéž doporucuji i vám
Lucyová  - Šmarjááá....   |62.168.57.xxx |21.07.2003 14:13:00
Húúú, co je to tady za fnukání u piva? Dneska je to špatný, za nás bylo líp, ta dnešní mládež, ta dnešní doba, kam to všechno speje...
Dopredu, kam jinam. Bez vývoje to nepujde. Bez vývoje by nám folk umrel, jako cokoli jiného bez vývoje.
Že je to hlucný? Tak si sednete za zvukare, tam je jak známo zvuk nejvyváženejší.
Že už nikdo nehraje jen tak po staru s kytarou? Eh, odvážné tvrzení, chtelo by to trochu rozšírit si obzory. Akusticky hrajících písnickáru a kapel je mezi mladými spousta. A nejsou to jen 17letí, jejichž pohled na svet padesátníka asi nezajímá.
Že je toho na festivalech moc a z 30min. vystoupení není žádný zážitek? Hm, je to škoda, že se za 30 min. nedokážete na kapelu naladit, ale každému dle jeho chuti - smirte se s tím, že pro vás festivaly proste nejsou. To, že vám neco nesedí, ale není ješte nutne chyba systému.
A nakonec jeden souhlas: ad Nova a "diváka jsme nezkazili, to on takový byl, jen jsme to v nem našli." To je presný a je to veliká pravda. Jen se rada z nás proste nechce smírit s tím, že takové nízké pudy, jako je zájem o drby a cizí neštestí, v sobe máme
Preju všem hezké léto, aspon špetku tolerance a ždibec nadhledu :-
Pavel Jarčevský  - Re: Šmarjááá....   |213.235.164.xxx |21.07.2003 14:48:00
Jasne,cekal jsem presne takovou odezvu)) Dekuju Ti za to, že konecne prišla. Snad jsem Te svým názorem príliš nerozcílil. A pokud ano, odvolávám se na Tebou zmínenou toleranci.
Pivar nejsem a k fnukání nemám nejmenší duvod,nemám na nej ani cas. Hlasitost mi vubec nevadí,pokud je FUNKCNÍ. Vubec žádná avantgarda mi nevadí, pokud v ní nacházím nejaký význam (krome duševního exhibicionismu). Muj svet je asi trochu jiný než ten Tvuj,ale prosím Te, nech mi na festivalech také trochu místa, zvlášt když jsem jich pro Tebe zatím deset usporádal. Já Ti tam také nezakazuji prístup, naopak Te tam každorocne uprímne zvu) Víš, možná ten muj clánek byl práve o Tvém postoji víc, než o tak nevážné záležitosti, jakou je hudba. Tak se mej fajn, a neboj se i Tobe pribývají roky Já se jmenuju Pavel Jarcevský. A Ty? )
Petr Sedláček  - Re: Nedejme se!   |217.194.32.xxx |22.07.2003 09:38:00
Ahoj Pavle, máš pravdu, že se to všechno nejak divne mení. Nova v nás opravdu objevila neco, v co nedoufal ani ten nejvetší pesimista. Naštestí stále platí, že každý najde, co hledá. Hnutí Brontosaurus porádá v Plumlove u Prostejova festiválek "Plumlovský dýchánek" (já delám dramaturga), na který chodí 500-700 lidí. Pavle, ono to tam funguje.
Faktem ovšem je, že ztráta intimity a vzájemné ohleduplnosti je bohužel vždycky logickou daní za masovost festivalu. Zacarovaný kruh - je-li festival malý, je sice velmi jemný, ale nezaplatí se. Je-li velký, zaplatí se, ale... Jezdím pravidelne koncertovat do Domažlic pro pet lidí. Je to úžasné. Z mých posluchacu s etak stali mí prátelé. To jsou chvíle, kdy me ta muzika fakt baví.
Mej se krásne, teším se na další setkání
Lucyová  - Re: Re: Šmarjááá....   |62.168.57.xxx |22.07.2003 11:11:00
Asi vás zklamu, nejsem úplne taková, jak si me asi predstavujete... tedy -náctka zmítající se v kotli pod pódiem Mám ráda zajímavou hudbu s chytrými texty a je mi jedno, jestli je do bigbítu nebo úplne komorní. Proto me trochu nadzvedl (ano, priznávám se k emocím ) váš povzdech, že už nikdo už neposlouchá texty. To si opravdu nemyslím. Kdyby publikum zajímal jen rytmus a ne texty, tak jezdí na rockové festivaly, ne? Myslím, že folk porád o textech je. To, že se hudebne otevrel, nepovažuju za nic špatného, naopak - je to zajímavejší, pestrejší. I muzikanti mají vetší tvurcí pole.
A k té hlasité hudbe: možná je jí více mj. i proto, že intimní výpoved písnickáre s kytarou na velkém amfiteátru proste nevyzní. Je to komorní hudba do komorního prostredí, v klubu (ale i na malé scéne festivalu) si ji clovek vychutná líp. Tot pouze dojem, který ale nikomu nevnucuju.
Jejda a jestli vyznelo, že nekoho z festivalu vyháním kvuli tomu, že se mu nelíbí jeho dramaturgie, tak to došlo k informacnímu šumu. Ten dostavec, kde píšu "pro vás festivaly nejsou", byl reakcí na jeden príspevek v diskusi, kde si dotycný stežuje, že je na festivalu moc kapel, a že to pak nestráví. To mi pripadalo jako úplne nesmyslná stížnost, protože predstavit více kapel je (aspon jsem se dosud domnívala) základní princip festivalu. Na festival prece jedu za trochu jiným cílem než na koncert - jedu si tam poslechnout kapely, které si treba jinak neposlechnu, skouknout, kam se kdo hudebne posouvá, objevit pro me dosud neznámé kapely...A na to si myslím jsou 30-40 min. bloky akorát. A dokonce je-li komornejší prostredí, napr. vedlejší scény, muže být zážitek ze 40 min. recitálu srovnatelný s koncertem. Ale když nekdo toto není schopen prijmout, tak mu asi princip festivalu opravdu nevyhovuje a to pak vážne nevidím jinou radu, než jak jsem napsala.
A ad jméno: myslím, že na internetu je jedno, jestli vystupuju pod obcanským jménem nebo pod prezdívkou, stejne se osobne neznáme..
Václav K.  - Intimní výpověď   |213.226.225.xxx |04.08.2003 17:22:00
Ahoj, mám jen podotek k vete:intimní výpoved písnickáre s kytarou na velkém amfiteátru proste nevyzní. Jak to, že Nohavicova vyzní? Jak to, že v 80. letech vyznely? Jak to, že molo na Zahrade funguje a lidé poslouchají mladé písnickáre? Není to jen Vaše berlicka? Z Telce zdraví Václav K

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
151617181921
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib