08.04.2014 Chodník, po kterém je radost chodit (Miloš Keller)    PDF Tisk Email

Martin Písařík a Akustik s deskou Na chodníku byli pro mě poměrným překvapením. Nijak jsem o tomto seskupení či projektu nevěděl a až prozkoumání bookletu, zejména se jmény členů kapely Omar Khaouaj a Camilo Caller (a další členkou je ještě Zuzana Virglerová), mě vcelku uvedlo na stopu či do obrazu. I tak ale jsou písničky na albu o něco krotší, než bych čekal, o něco melodičtější a popovější, než bych čekal a o něco přístupnější i neexoticky orientovanému posluchači. I trochu více střídají styly a oscilují mezi latinskou a severní Amerikou.

Martin Písařík a Akustik Na chodníku
Martin Písařík a Akustik Na chodníku

Na desce je celkem 14 písniček, které si označení "písnička" zaslouží v tom pozitivním slova smyslu. Jsou jednoduché a přehledně vystavěné, najdete místa, která vás melodicky zaujmou, ale přitom interpreti (a autoři) neslevili z nároků na úroveň toho, co chtěli sdělit jak hudbou, tak textem. Rozjezdová a hitová Srdce zlatý je následována hned jedním z vrcholů alba - skladbou Nemalujte čerty, která zaujme nejen melodikou, ale poselstvím v textu. Opět ostrý střih a je tu jazzový popěvek Nejkrásnější den - vybral jsem jej pro rozhlasové vysílání (ještě jsem uvažoval, kromě titulní skladby i o Bloudovi) a přiznávám, že tím mohu trochu zkreslit dojem o kapele - tahle písnička je svou hravostí a atmosférou bezproblémové slunečné neděle poměrně ojedinělá, více se skladby blíží ke zmiňované Nemalujte čerty, ale dosáhne jí už pak snad jen Zatoužil jsem nebo titulní Na chodníku. Na druhou stranu, takřka žádná z nich laťku nastavenou prvními třemi písněmi nepodleze (trochu se o to pokouší Ráno, uhýbající trochu k beatu, nebo o hyperromantiku se pokoušející Bílá peřina).

Ze škatulky "folk" album vyčuhuje na všechny strany, ale zastrčit jej do přihrádky "latina" nebo "pop" by bylo nespravedlivé a jednostranné. Asi si deska nenajde zanícené příznivce, kteří ji už nevyndají z přehrávače, ale najde si mnoho těch, kteří ji z přehrávače nevyndají předčasně.