03.12.2007 Nový starý dobrý Janoušek (Jarda Síbrt)    PDF Tisk Email

Převážně rytmické písně, s melodií, která utkví v paměti, zpívané s výraznou dikcí. Nápadité texty, často reagující na dění ve světě blízkém i vzdáleném, které kladou otázky přímo, anebo nepřímo. Tak je mnohým znám Slávek Janoušek ze svých vystoupení a dosud vydaných alb. A takové je i CD Nestíhám, které letos na podzim vydal pod značkou vlastní Agentury JAN.

Vydávání svých alb se Slávkovi Janouškovi daří téměř pravidelně po pěti letech. Poslední sólové CD Letadlo vyšlo v roce 2002, a tak dozrál čas na nějaké další. I když, jak sám písničkář tvrdí, nestíhá, rozhodně se posledních pět let nenudil. Stačil během nich vymést archiv Petra Benesche a pustit do světa 48 živých nahrávek z let 1984­92 na dvou CD pod názvem Kousek Slávy Janouška, v reedici vydat své první, dosud asi nejvíce ceněné album Kdo to zavinil s bonusem  tří sídlištních písní, natočit se Samsonem Lenkem a Vlastou Redlem společné CD Barvy domova, dotáhnout úmornou práci na svém precizně vyvedeném Téměř kompletním zpěvníku nebo iniciovat a zásadně se podílet na natočení i vydání raritního CD Textové dílny u Slávka Janouška Vytrženo z konTEXTU.

Krom všech těchto hudebních aktivit stihl Slávek Janoušek složit dostatek písní na nové album Nestíhám. Najdete jich tam čtrnáct, a tu, podle které se celý disk jmenuje, hned na začátku. Druhá píseň 1 + 1 je výsledkem spolupráce z již zmiňované Textové dílny, zhudebněný text novoborského autora Jakuba Horáka. Ze stejné dílny pochází i podíl písničkáře Arnošta Frauenberga na textu Počítání oveček. Všechny ostatní texty už jsou Janouškovy, stejně tak jako veškerá hudba. Zhruba polovina písní je natolik výrazných, že by se jich nemusela bát ani komerční rádia. (Vím, v současné době spíš obligátní, ale formální povzdech. Nechme se překvapit...)

Témat zde najdete přehršel, od reakce na hektickou dobu v titulní písni, až po vyznání místu současného domova (Dvě modré oči). Častěji zastoupeným tématem jsou vztahy v různých podobách. City prostřednictvím internetu (Rebecca), přímá inventura společných prožitků bez jakýchkoliv metafor (Žena a muž), či stesk v rozverných a zároveň posmutnělých Třech černých kočkách. Písně Tam anebo tamVždyť je to všude stejný zas pojednávají o cestování, poznávání a možnosti svobodné volby. Zprávy v přímém přenosu jako by byly pokračováním písně Nižší matematika z prvního alba, jen zprávy z rádia byly vyměněny za televizní, se vší dokonalostí současné techniky, která nám strká tu neuvěřitelnou skutečnost až pod nos do obýváku. Krásným příkladem rozpoznání a uchopení tématu, které se autorovi samo nabídne, je Poslední noc ve starém bytě. Oč silnější je to téma než První noc v novém bytě Michala Horáčka s hudbou Petra Hapky.

Z pomyslné ucelenosti desky vybočují dvě písně. "Ptákovina" Počítání oveček, doprovázená na sitár, která bývá vděčným zpestřením koncertu, ale na CD je patrně odsouzena k tomu, že bude po několika posleších mnohými přeskakována. Podobný osud možná čeká i Vánoce svaté rodiny, píseň s vánočním textem i melodií.

Ústředním hudebním nástrojem zůstává samozřejmě Janouškova kytara. Hostů, kteří se podíleli na výsledném zvuku alba je více. Z těch, kteří přispěli výrazněji je to Vojtěch Kupčík (el. housle) a Miloš Makovský (programování perkusí, bicích, basy ad.). U Miloše Makovského ve studiu se část alba také natáčela, druhá část vznikla v Lenkově studiu Jumbo. Janoušek se nestydí písně okořenit nejen jinými nástroji, ale i různými zvuky, kterých v písních uslyšíte poměrně dost. Kompletní doprovod písně Uši obstarává Jakub Jiříkovský alias MC SHAD na hip hopový beat box - tedy česky řečeno "na hubu". Tento "nástroj" se objeví ještě v písni Tam anebo tam. Přes množství použitých prostředků jsem ale při poslechu neměl dojem zvukové přeplácanosti, ani pocit, že by z písní někde něco "trčelo".

Z letos vydaných CD, které se dostaly až k mému sluchu, řadím toto rozhodně k těm zajímavým. Jsem přesvědčen, že album těžko může někoho vyloženě zklamat, ať už půjde o Janouškovy fandy, nebo jen zvědavé posluchače folku. Spíše naopak. Pro mne bylo velmi příjemným překvapením a chcete‑li doporučení, tak vězte, že si z něj řadu písní už několik dní zpívám.

Nestíhám, vydal Slávek Janoušek, Agentura JAN: Nestíhám, 1+1, Rebecca, Vždyť je to všude stejný, Vánoce svaté rodiny, Zprávy v přímém přenosu, Poslední noc ve starém bytě, Tři černé kočky, Uši, Žena a muž, Počítání oveček, Modré oči, Tam anebo tam, Týden. Celkový čas 48:30.