Nad Xindlem X famfrní prakticky celá folková scéna. Někdo nadšením, někdo pohoršením. Jisté je, že takový ohlas mezi posluchači, kolegy i pořadateli už dlouho nikdo na folkové scéně nevzbudil. A tak není mnoho těch, kteří by v jednom roce posbírali všechny možné Porty, krtky a další žánrová ocenění. A tipuji si, že tomu ještě konec nebude. Přiznávám, já famfrním též, ale spíš proto, že konečně rozčeřil hladinu poklidného folkového rybníčka pořádný kámen hozený z jiných žánrů. Famfrnění z nadšení či pohoršení začalo u soudnějších jedinců přecházet v úžas, jak se žije "tam mimo rybníček", co se tam řeší, jaxe tam mluví a podobně. A jak je většina folku zoufale out nudnými popisy svých hluboce niterných pocitů a vyumělkovanými textovými obraty a jen mudruje, umírá-li, nebo je už mrtva. A přitom Xindl hluboce niterné pocity popisuje také a neotřelá slovní spojení vrší taky - jenže (a to je rozdíl) přirozeně a s lehkostí.
O Ondřeji Ládkovi jsem věděl, že působí na scénách blízkých rapu a hip-hopu a že tam působí víceméně průměrně. Na folkové scéně ovšem okamžitě zazářil - to je ale dáno spíš stavem té scény, než Xindlem samotným - to aby bylo hned na začátku článku jasno, že nepřeceňuji jeho přínos, jen prostě výborně zaplnil vakuum, které mezi folkovými sólisty existuje.
Tak čím se Xindl X odlišuje - prakticky vším. Počínaje zpěvem, který důsledně využívá rapperských a hip-hopových metod projevu (jakkoliv je to tak na 30% výkonu, který je běžný na příslušných scénách), obrací přízvuky, chrlí slabiky, rozděluje zdánlivě nepřirozeně slova. Ani tak moc nezpívá, jako spíš křičí, lamentuje, hecuje, naléhá a vyzývá. Tolikrát diskutované obracení přízvuků je zde funkční a na místě, protože je vědomé. Xindl X se odlišuje i texty. Nakonec v nich není tolik vypípávaných slov, jaxemsi původně myslel, o to více mnohoznačných, mnohovrstevných a jinotajných výkladů jsem v jeho textech nalézal - vždy ale vedoucí nakonec k témuž? Texty jsou jazykově "in", používají soudobé moderní hovorové obraty, je ale také znát, že Ládek umí se slovy pracovat - nejsou tam nechtěné a neúmyslné chyby či gramatické nedostatky, vznikající z nedostatku nápadu. Všechno přesně sedí. K tomu si dokáže s jazykem hrát: používá originální přirovnání (svět sis stáhnul z netu), nezvyklé slovní obraty (cool v plotě), nečekaná významová spojení (musíme se promrdat k lásce) a neotřelé rýmy (pasivně/masy vně). Posluchače nešetří a všechno pojmenovává přímo a natvrdo.
Překvapením na desce byla i muzika. Xindla jsem zatím viděl naživo jen jako sólistu a demo CD jsem měl také jen v jeho podání. Muzika s výraznou dechovou sekcí ve správné míře doplňuje poselství textů, tu jej podtrhuje, tu odlehčuje. Takhle hrávala Laura a její tygři v nejlepších začátcích. Zejména dechová sekce předvede i dost samostatné tvořivosti a tak zakryje slabší písničky, které nutně na desce také musí být (Nech to koňovi, Můj cíl) - i ty jsou však v rámci žánru hodně nad průměrem. Písničky příjemně osvěžuje v některých případech i zpěv Jany Infeldové.
CD je vybaveno stylovým originálně ilustrovaným bookletem, dokumentujícím příslušnost k více žánrům. Xindl X vzbudil pozornost - i kdyby nevydržel dlouho ve folkových vodách, alespoň je provětral. Ti, u kterých vzbudil pozornost spíše negativní si musí sami přebrat, jestli je lepší pozornost nevzbuzovat. Ani u publika, ovšem.
Na http://desky.ifolk.cz/index.php jsem mu dal **********
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...