Ano, přípravy na 44. ročník Porty z hlediska výběru účinkujících proběhly již i v Praze. Po předkolech, kde bylo k 50 soutěžících, máme za sebou již i pražské finále, ve kterém bylo 14 účinkujících. Už podruhé se konalo ve Spolkovém domě (bývalé kino Stodůlky), který nyní nahrazuje Mlejn, jako vždy za pečlivé přípravy Marušky Navrátilové a jako skoro vždy za zvukové podpory Páji Jindráka. Měl jsem pocit, jako by jeho aparatura nebyla tentokrát úplně ve své kůži, ale všichni, včetně něj, mi to vyvraceli. Moderoval kolega z Country Radia Pepa Chmel.
Večer otevírali tradiční vítězové diváckého hlasování předkol Bez not a opět udělali čest svému jménu. Dalším vystupujícím byl sólista Pokáč. Hraje a zpívá asi jako Xindl v pěti letech, s tématy jako Xindl v deseti letech, ale je mu dvacet. Snad tedy ve čtyřiceti… 9. patro je jedna z formací lidí kolem Panelfotrů, zřejmě jim mnoho energie už nezůstává – pocitově jsou písně zajímavé, časem převáží jejich rozvleklost. Píseň V cele j e zajímavým nápadem, refrén mi ale silně připomínal jednu z písní skupiny Lojzo. Vojta Roupa a Ondra Vyskočil už už byli podle mě na postup, ale jiní byli nakonec lepší. Rozhodně patří do kategorie dvojic, které neurazí. Mangabej předvedl technicky dobrý, příjemně tvrdší zvuk, ale opět pro ně tentokrát platilo – jiní byli ještě lepší. Nicméně ani oni neurazili. To není jen tak zněli jako Nerez, podobné měli i texty a výbornou zpěvačku – jen by si měla hlídat gymnastické cviky rukou. Dlouho byli mým favoritem. David „Alfík“ Dewetter rozhodně umí na kytaru, v textech mu ale zůstávají klišé a fráze a lepší by bylo nemluvit mezi písněmi. Po Alfíkovi přišla první bomba – Esence. Svěží pop-rock s dobrými a výraznými houslemi a vlastními melodiemi – žádný pseudofolklór, navíc s výraznými a odvážnými texty. Pokud syntéza folku s něčím, tak s tímhle, pokud cesta k větší důraznosti folku, který by měl oslovit více posluchačů, tak tudy. Esence také jednoznačně zaujala všechny členy poroty a postupuje. Panelákoví fotři předvedli obvyklou šou, nevím, při čem jsem se smál víc, jestli při Vodě na radost, nebo při Hodně smyčců. Na soutěž to není, ale na kabaret někde v předsálí Porty rozhodně. Jára Novák potřebuje hrát, hrát a hrát – zatím (snad mi ten výraz promine, ale pomůže mu na sobě pracovat) ve výškách prostě mečí, i díky nosovkám. Pětník má výhodu, že nemůže nic zkazit ve hře na nástroje – vystupuje a capella. Znovu se vrátil na soutěžní pódium, přišel, zazpíval a zvítězil. U poroty byl opět jednoznačně postupující. Tradičně bezvadně se prolínající vokály, zajímavé zvukotvorné slabiky, jejich vytváření a vyhledávání je asi koníčkem Honzy Hučína. Duo M+V by mohlo mít protekci, protože M je Marek Zavřel, pomocník zvukaře. Ale protekci vůbec nepotřebovalo, Marek Zavřel cítí blues stejně jako cítil rokenrol a jako cítil folk a jako cítil spirituály a kdo ví, co všechno za žánry dělal. Osobně mě blues trochu nudí, ale v tomto případě to neplatilo. A porota si to myslela také – další postup. Twisted Timber byli bíločerně oblečení a anglicky zpívající bluegrassoví muzikanti. Byli tohoto stylu jediní a svěží, ale bohužel, takovýchto kapel je tisíc. Je třeba najít něco, co bude odlišovat, pak to bude super. No, a nakonec Ogari – na Zahradě se mi líbili, tady byli příliš tvrdí – zejména ve srovnání s Esencí přestřelili. V rockové dvoraně slávy by ale stoprocentně uspěli, doporučím je kolegům z Beatu.
Divákům se líbila Esence a skupina To není jen tak, autorskou cenu získal Pětník a Esence. Na závěr poznámka skoro tradiční – i když porota ve složení autor článku, Milan Krbec (Zelenáči), Marcela Voborská (Pacifik), Jana Říšová (zpěvačka) a Ivan Doležal (publicista) byla opět jiná, než v předchozích letech, opět platilo, že se na ¾ interpretů v názoru shodla. Tedy žádný boj, žádné spory – to je protiargument pro ty, kteří píší o „jinakosti“ autora článku v nahlížení na folk. Sdílet na...
Kam dál? » Deníčkový zápis o Zahradě písničkářů 2010 (Cimbura)» Dvojkoncert roku - AG Flek a Jarret (Belmondo)» Pražská předkola Porty (Miloš Keller)» Arnošt Frauenberg "trochu" jinak (Martin Holan)» Pražské předPortování (Miloš Keller)
|
Zadara CD drahý
Děkuju vám za poctivý zamyšlení, Miloši. Upřímně. ...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Dobrý den, jen jsem chtěl posdílet letošní termíny...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Přátelé, díky za to, že diskutujete, přijde mi to ...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Je pravda, že nových objevů moc neznám, ale Marien...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Pro mě se Druhá tráva dostala do žánru, který děla...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Chápu Roberta Křesťana. Dokázal zase posunout Druh...