11.07.2017 Neúplně kolem dokola Okolo Třeboně (Miloš Keller) |
![]() |
![]() |
![]() |
Reportáže | ||||||||||
Výšeuvedený festival je rozložen do více dní, než jen do jednoho víkendu a já navíc měl na starosti sobotní dopolední a odpolední soutěž Houpací kůň, a tak se soustředím především na ni. Do soutěže se potenciální soutěžící přihlásí přes internet a z přihlášených doporučovatelé vyberou finalisty, kteří pak už soutěží živě v Třeboni. A jednoho finalistu přidají i návštěvníci webu. Tentokrát to byl Pětník a připadlo mu i celou soutěž otevírat. Technicky a pěvecky byli dokonalí a sezpívaní (ostatně mě probudili, když už v osm ráno trénovali před zámkem), ale přišlo mi, že dramaturgicky trochu zaváhali. Jakkoliv na svém webu píší, cituji: „Vycházíme z toho, že posluchač se především rád pobaví a zasměje a jen menšina přichází na koncert obdivovat složité harmonie,“ tak jsem měl pocit, že svůj repertoár postavili právě na tom, abychom obdivovali složité úpravy písní Jaroslava Ježka a dalších, včetně úprav trampských písní. Což o to, kdyby byla porota, asi by Pětník uspěl, ale oni ve finále rozhodují přítomní diváci hlasovacím lístkem.
Jako další přišla Isara, zahrála a zvítězila (to se v době vystoupení samozřejmě ještě nevědělo). Isara je nový svěží vítr do plachet zpracování keltské (skotské, irské) muziky. Nejsou první, kdo tuhle muziku hrají s rockovými základy, ale evidentně jsou poučeni18 JAHRE MONSTER TITTENpornmobile svými předchůdci, a tak jsou stravitelní jak pro rockery, tak pro příznivce tradičnější interpretace této hudby. Kofe@Vlna byli pro mě příjemným překvapením, jejich zvuk byl plný, cílevědomý, celou půlhodinku hráli a nenudili. Naopak Banjaluka, na to, co si toho s sebou přivezla, tak trochu zůstala za očekáváním, co bude muziky ze všech těch nástrojů, co s sebou měli. Ale vzhledem k tomu, že byli založeni v roce 2014, mají budoucnost před sebou. Huménečko znám celkem důvěrně z Notování i z CD. Předvedlo skvělý výkon, což poznali i diváci. Vychází u své muziky také z folklórních základů, ovšem spíše uvažují ty tuzemské a přistupují k nim zase naopak z druhé strany než Isara. Jediným sólistou dle seznamu byl Michal Willie Sedláček, a i ten si vzal s sebou manželku, takže byli v duu. Osobitý repertoár, výrazné hudební i textové názory, jisté a jednoduché provedení písní. Posluchač se mohl soustředit a nebyl rozptylován nadbytečnými zvuky. Celý soutěžní maraton uzavírala skupina Kupodivu a vcelku oživila celý program, protože přišla v poměrně netradičním obsazení – výrazné klávesy a bez kytary. Zahrála muziku hledící možná trošku k jazzu, ale zůstávající dostupnou i pro folkového posluchače. Bylo to osvěžující, kdyby byla porota, tak by jistě také tenhle výkon ocenila. Každá skupina měla na své vystoupení 30 minut a časový harmonogram se dodržel na minutu i díky svižné práci zvukařů Pepy Balcara a Michala Bechyněho – a také díky hodinám, které byly na pódiu a odpočítávaly soutěžícím nekompromisně čas.
Úplný závěr pak jako host obstaral René Souček, na kterého jsem publikum postupně po celé odpoledne připravoval svými zážitky s ním. Trošku tlačil publikum do spolupráce, a tak si někteří neužili humor v textech – Sousedka to u mě v tomto vystoupení vyhrála. René Souček aktuálně a živě komentuje prostý život frýdkomístečana přesazeného do jižních Čech.
A pár střípků na konec – páteční večerní Hradišťan s Vlastou Redlem byl hudebně skvělý, leč pro mě trochu dlouhý a jednotvárný. Sobotní Jan Spálený předvedl vydatnou a silnou dávku bluesového člověčenství, jakkoliv je blues o smutku, ze Spáleného blues vane i optimismus. Jan Spálený pak pokřtil desku loňského vítěze Houpacího koně, skupiny Rendez–fou, o které jsem kdesi napsal, že hrají „židličkový folk“ a oni mi to nezapomněli. Tak ho zahráli zase. Vrcholem soboty bylo vystoupení Václava Neckáře. Byl ve výborné formě a pro mě osobně tím, co jsem si odnášel z jeho vystoupení bylo to, jaké bylo svého času Planetárium moderní a pokrokové, když na vystoupení zaznělo několik písní z něj, obloženo evergreeny z let šedesátých a cajdáky z let osmdesátých. Pěkně bylo v Třeboni.
Facebook Houpacího koně: výsledky, fotoalba, dokumentární videa a další zajímavosti:
https://www.facebook.com/Okolo-T%C5%99ebon%C4%9B-Houpac%C3%AD-k%C5%AF%C5%88-1777969972417690/?fref=ts Videogalerie z Houpacího koně: https://www.youtube.com/playlist?list=PLgnQi028ssxnahBxJypNAtIrXWSW6lY3h Sdílet na... Kam dál? » Prázdniny v Třeboni začnou ještě jedním koncertem o týden dřív (Agentura Bárny)» Festival Okolo Třeboně bude letos delší (Agentura Bárny)» Losování pořadí kapel v rámci scény Houpací kůň na Okolo Třeboně 2016 (Okolo Třeboně)» Příjemné pohoupání v Třeboni (Miloš Keller)» My3.avi se vyhoupli k vítězství (Školník)
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Copyright © 2023 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.
Zadara CD drahý
Děkuju vám za poctivý zamyšlení, Miloši. Upřímně. ...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Dobrý den, jen jsem chtěl posdílet letošní termíny...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Přátelé, díky za to, že diskutujete, přijde mi to ...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Je pravda, že nových objevů moc neznám, ale Marien...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Pro mě se Druhá tráva dostala do žánru, který děla...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Chápu Roberta Křesťana. Dokázal zase posunout Druh...