gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

15.12.2005 Dívcí trio Tre Villanelle (Lukáš Vořech Pokorný)    PDF Tisk Email
Reportáže

Pod tímto italským názvem byste mohli vidět a slyšet, kdybyste přišli o první adventní neděli do Malého sálu Karlínského Spektra - DDM, tři mladé dívky, které víceméně jen za pomoci svých hlasivek prezentují písně folkové, lidové i ze scény vážné, nebo-li klasické.

Tre Villanelle, to jsou Eliška Bartůňková, Veronika Adámková a Tereza Koníčková. Pocházejí z Prahy a potkaly se v Dětském pěveckém sboru Rolnička. Tam vzniklo pouto, kterému se říká přátelství, a po odchodu ze sboru přetrvalo v podobě další hudební spolupráce. Jako vokální trio existují od září roku 2004 a převážně vystupují v domovech důchodců a někdy i v kavárně Obratník. Možná právě proto zůstávají pro hlavní proud českého folku zatím neobjeveny.

Dům dětí a mládeže naleznete na Karlínském náměstí za kostelem sv. Cyrila a Metoděje. Malý sál pak v prvním patře, kam musíte vystoupat po velkých kamenných schodech. Chodba i schodiště před rekonstrukcí po povodních v roce 2002 působilo jako z levně zařízené školy osmdesátých let. Po skončení oprav začal prostor působit útulně - až intimně - a příjemně tlumené osvícení doplněné o dekorace vyvedené v teplých barvách (převážně hnědá a červená) můj dojem jen znásobily. Malý sál harmonii pocitů dotvářel o cosi domáckého, ale přejděme od záležitostí mého vnímání místa k hudbě samotné. Jenže na tom, jaký budu mít pocit z vystoupení, má vliv i místo, kde se koncert koná. A mnohdy zásadní.

Na pódiu byly tři židle, na kterých úhledně ležel bílý přehoz. Spojoval tak v jeden celek tři místa k sezení. Možná bych v tom mohl najít pěknou symboliku, v níž se ukrývají tři osobnosti třech zpěvaček, ale jedno hudební těleso. Kontrast bílého přehozu a černých závěsů v pozadí pódia byl jednoduchým, však efektním, oko nedráždícím, efektem. Na schůdkách k prknům znamenajícím svět plály svíčky a krátce po páté hodině vedle nich usedl s bongem mezi koleny i host podvečera, Jára Vybíhal.

Za rytmického bubnování Járových rukou se ze zákulisí vynořily tři svátečně oděné dívky. Zastavily se za židlemi a začaly zpívat italskou renesanční skladbu Tre Villanelle, Tři vesničanky. Léta ve sboru dodaly jejich projevu profesionální podobu. Vícehlas byl čistý a krásně rezonoval, což pro mne jakožto hudebního "laika" je vlastně nejdůležitější ukazatel kvality vícehlasého projevu. Možná i proto, že na mne takový pěkný trojhlas působí velmi příjemně. Nechť mi hudební teoretici odpustí mou troufalost vysvětlovat odborné termíny tak neprofesionálně.

Po úvodní skladbě přišel čas na písně folkové. U první, Běda poraženým (Klíč), se Eliška chopila kytary a doprovodila tak zbytek tria. Tu odložila až po písni Podzemní prameny od Jarka Nohavici. Zvlášť musím vyzdvihnout emociální projev v písních Dva havrani (Asonance) a Maria panna (opět J. Nohavica), kde položily základy svého zpěvu na silném emociálním projevu a teatrálním vystupování. Dva havrany naplnily zlobou a touhou po krvi umírajícího nebožáka. Marii pak rozvedly ve valčík úsměvů, když si roztomile koketně zazpívaly o "Josefovi bambulovi", nebo mu naopak zlostně nadávaly židovským výrazem "chucpe". Golu boček byl již záležitostí čistě a capella (jen zpěv bez doprovodu dalších nástrojů) a s ní přišel i poslední folkový příspěvek tohoto vystoupení.

Následoval blok písní vzpomínkových, kde se děvčata vracela ke svým začátkům s DPS Rolnička. Při některých písních čarovaly na tvářích nostalgické úsměvy. Koncert byl částečně i vizuální záležitostí, což se projevovalo zejména na práci osvětlovače, který měnil osvětlení divadelní plochy jak v barvách, tak i intenzitě. Například v případě písně Ešče si zazpívám utlumil reflektory na minimum, a tak se před námi diváky v té černočerné tmě jejich postavy prakticky skryly. Zůstaly jen obličeje, a tak vynikl zpěv. V tomto bloku přece jen ještě přišel čas na jeden známý "folkový" hit. Píseň Rehradice patří do zlatého fondu českého folklóru a dnes díky Čechomoru a později pak i díky Vlastovi Redlovi ji má v repertoáru lecjaká folková kapelka. Podání se různí a čistě vokální podobu jsem tohoto podvečera slyšel poprvé. V tomto pojetí samozřejmě vynikla melodie. Provedení již mírně pokulhávalo na pokusech o složitější pěvecké aranže.

Poslední blok písní byl pro mne takovou malou španělskou vesnicí. Rád si poslechnu díla klasiků, jejichž kosti se dávno mění v prach, ale jejich hudba dál zůstává s námi. Jména jako Adam Michna z Otradovic (píseň Andělské přátelství), nebo Bedřich Smetana (píseň Má hvězda) mi známá byla, ale nebudu se přetvářet a tvrdit, že jsem uvedené skladby narozdíl od autorů znal. Stejně tak i izraelskou lidovou So ve vu ni jsem patrně slyšel prvně v životě. Do africké lidové písně Rakanaka Vangeri zapojili i diváky, tedy nás. Několik vyvolených bylo obšťastněno právem držet nějaký rytmický nástroj. Na schody se opět usadil Jára Vybíhal a jedna z posledních písní koncertu mohla začít. Děvčata se pustila do zpěvu a diváci se postupně osmělovali a chřestili, ťukali a cinkali. Na chvíli se koncert strhl jiným směrem, než kterým běžel prve. Jestli do teď někdo jen poslouchal zadumán a s vážným obličejem, pak právě teď musel masku neutrality shodit a kývat se v rytmu i zpěvu.

Poslední píseň na rozloučenou se jmenovala Swing low, ale přece bychom dívky nenechali odejít bez přídavku. Eliška tedy ještě jednou vzala svůj šestistrunný nástroj do svých rukou a společně s Veronikou a Terezou zapěly píseň Běda poraženým. Oproštěny od trémy ze začátku vystoupení zahrály a zazpívaly bez chybičky a s mnohem větším nasazením. Pak se už ale definitivně rozloučily a odešly do zákulisí a tak skončil i jeden příjemný koncert. A protože děvčata hlásala k davu, že shání textaře a skladatele pro vlastní tvorbu, tak se zdá, že z pódia nezmizely na věky.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Prosinec 2025 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5
16
232425262728
293031    

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
Copyright © 2025 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc