| 25.05.2006 Jarda Síbrt na Toulcove dvore (Lukáš Vořech Pokorný) |
|
|
|
| Reportáže | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jsou koncerty, které si člověk nemůže nechat ujít. Obzvlášť, když koncertuje někdo, kdo píše texty pro nejúspěšnější pražské kapely a sám přitom odehraje jeden koncert za rok, a to si nejsem vůbec jistý, že tento interval Jarda Síbrt i pro příště dodrží. Proto jsem si jeho samostatný recitál 19.4.2006 v klubu na Toulcově dvoře utéct nenechal. Pro studenta školy o folku je totiž tenhle textař cosi jako povinná čítanková četba, a kdo tvrdí, že klasik musí nudit, tak ten by měl určitě na příští Jardův koncert přijít a přesvědčit se o opaku. Čím je Jarda Síbrt klasikem? Možná právě tím, pro koho píše, a tím tedy i kdo o něm mluví. Jeho jméno uslyšíte téměř na každém koncertu Jarabáků, Načasu, Pětníku, Techtlí Mechtlí nebo Šantré ve spojení s některou z písní těchto těles. Slyšel jsem zaznít díky za text i v nepřítomnosti autora tolikrát, že zapomenout jeho jméno je skoro nemožné. A právě tím, že není na první pohled vidět, ale jeho texty jsou slyšet, si kolem sebe vytvořil tajemnou slupku. Zahalil se do stínu dění. Na první pohled nenápadný chlapík s rozverným dětským úsměvem mi na Toulcově dvoře řekl, že o něm samotném psát nemusím. Proto se budu věnovat jeho básním a písním, i projevu muzikantskému. Jako muzikant mne Jarda příjemně
O písničkářích se traduje, že trochu falše ve zpěvu neškodí a ještě písničkář získá šmrnc syrovosti. K něžně romantickému Jardovi Síbrtovi by se to asi nehodilo, a tak jsem byl vskutku rád, že se jeho hlas mohl plně rozeznít a jeho hlasivky nám nekazily atmosféru neplánovanými úhybnými manévry. Ale jeho největší síla je koneckonců v tom, co ho na folkové scéně proslavilo. Jeho texty a básně. Několik nám jich zarecitoval. Jeho tvorbou se mísí filosofický náhled, abstrakce i úsměvná pointa. Přijde mi tak trochu jako pozorovatel pocitů (Bez něhy, Čaroděj), který nenápadně upozorňuje na lidskou slepotu vnitřního zraku, dík kterému nevidíme, jak marníme své dny (Slabosti pro iluzi), ale zato to cítíme. Jsme nešťastní a prázdní! V jiných básních rozehrál symfonii reality, kterou prolnul s vlastními světy. Jako by přešel Alenčiným zrcadlem do jiného prostoru. Technicky mu pomáhá volný rým udržet temnou a tím i silnou atmosféru, která budí mé smysly do nejvyšších sfér prožitků. Miluji noční Prahu, a tak básně Motýl, pro kterého stojí zato se neopíjet i Duhové kolo kolem měsíce považuji za nejsilnější z jeho tvorby. Abstraktní a temné, trochu beznadějně filosofické a depresivní. Sám Jarda Síbrt však nepůsobí dojmem hledače, nevyrovnaného, smutného textaře. Naopak. Básněmi Chci ti něco říct a Hobitče se nám vyznal z obdivu k dílu anglického spisovatele fantasy J.R.R. Tolkiena a po jejich přečtení nám zbyl jen úsměv na tváři. Přisadil si i zhudebněním českého překladu Bilbovy večerní koupelové písně od Stanislavy Pošustové, čímž dostál roli písničkáře, který nejen tvoří písně jako celek, nebo jen texty, ale i melodie na úplně cizí verše. Píseň byla jednoduchá až prostá a pohodová! S jednoduchou melodií Honzy Komína (Načas), kterou Jarda upravil, jsme se sešli v zápětí v písni Když ti bylo patnáct, která poukazuje na spojitost mezi osobním kouzlem každého z nás, mezilidským porozuměním a tím, jak lehce obojí můžeme ztratit. Nevyhýbá se ani přímé konfrontaci s publikem. Před Písní na cestu do ráje nám dal jednoduchý kurs alikvótního zpívání a pak si přál, abychom se v písni přidali a vyjádřili se zpěvem. Moc se mu to nepovedlo. Což bylo zvláštní, neboť publikum bylo vcelku odvážné a vyjadřovalo svůj obdiv i jinými způsoby, než potleskem, což si sám písničkář na publiku vyžádal. A vyjadřovaly se samozřejmě kladné obdivy! Večer to byl vskutku příjemný a pokud mi v tom nic nezabrání, pak si příště přijdu Jardu Síbrta poslechnout znovu, stejně jako až se jednou vypravím na některou z kapel, kterým věnuje své texty, budu cítit, že nahlížím na ty jeho z jiného úhlu pohledu. Že za těmi slovy uvidím milého člověka, pozorovatele, jehož dílo se nabízí, ale nevnucuje. Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||


















Na to není nikdo zvědavej?
Rok 2025 a my stále posloucháme kundu Zaňákovou, x...
Druhé semifinále Notování – říje...
Řekl jsem si, že jako vtip stačí to Brno, ale vidí...
Druhé semifinále Notování – říje...
Takže znovu k názvu MandalaBanda. Sice už jsem to ...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Dušan řekl spoustu mnohem horších věcí
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Haló... to je omyl... Dušan to rozhodně neřekl o H...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Tak Madam v tričku jde za mnou, v tom jsem jako ko...