Večery 5.- 7. dubna jsem trávila za plotem, přesněji v Divadle za plotem v Bohnicích na pražském a středočeském Konkursu Zahrady. Ufff, to teda byly tři dny. Sláva, že nejsem dramaturgyní festivalu. Poslouchat, hodnotit, porovnávat a vybírat ty nejlepší, těžké rozhodování. Zvlášť, když se kapel a potencionálních zahradních škůdců (rozuměj Krtečků) sejde na 40!!! Dramaturgem Zahrady a ostatních festivalů Kozla je Michal Jupp Konečný, ať si vybere on. Já jsem přišla poslouchat. Prý si ode mne přečtete o konkursu reportáž, povídali divákům moderátoři Miloš Keller a Jeroným Lešner. (Předstírala jsem, že si dělám poznámky, ve skutečnosti jsem si oba kreslila :-))) Nezbylo, než si zapisovat. Co jsem si poznamenala?
|
Bůhví na ilustračním snímku |
foto: archiv |
První večer: Vysoko nastavená laťka. Velmi se mi zamlouvaly hned čtyři kapely. Přehlídku zahájili Bůhví, musela jsem si zvyknout na ne zrovna ideální akustiku sálu, ale zvukař Pája Jindrák se jako obvykle vynasnažil. Uvedli vlastní skladby z nového CD , zpěvu Brzobohatého sice bylo hůř rozumět, zato jeho úžasným klávesám a Pičmanově trubce ano. Zvolili volnější taneční tempo, závěrečné Mý srdce jak blues vyšlo ještě lépe než na desce, ostatně není nad živou muziku. Dvě kapely z Plzně spojuje jméno zpěvačky Ireny Motlíkové. Grasscocktail předvedl tři písně z CD Čarodějná (Odpouštím, Telegraf, Samota), má svůj nezaměnitelný folkgrassový styl s výborným banjem Radima Humla, jen škoda, že nepřišel i s novou skladbou (důvod viz níže). Irena Motlíková zpívá čím dál tím lépe, s výrazem, energií i jemností, to se potvrdilo ve svěžích melodických písničkách (Svatební, Ulice "a kočky vřískaj na měsíc", Cokoli) swingujícího Jolly Bandu (jazzový kontrabas, el. housle, 6kytara). Kvůli pokročilému těhotenství kytaristky a problémům se sháněním nového baskytaristy GC a zkoušením obě formace váhaly s přihláškou do Konkursu, na poslední chvíli se to rozhodly risknout v Praze a udělaly dobře. Naštěstí, Lenka Cajthamlová v Bohnicích neporodila :-))). Pondělní večer zakončilo folkové Šantré. Plný zvuk v obsazení 6kytara a baskytara!!! s výtečnou zpěvačkou Inkou Tognerovou (Krajina), přesně vyvážené všechny složky skladeb, hudba, texty i interpretace, úžasná Jsi jako válka světová Dušana Vainera. Písničky zmíněných kapel si můžete poslechnout v Mp3 na FT nebo na jejich webech. Pokud jste tak ještě neučinili, doporučuji.
Z dalších mě zaujaly dvě kapely, Babylon s violoncellem a dvěma 6kytarami, zpěvák s nasazením a hlasem v chytlavé "sebevědomé" písničce Tohle je výrazné "a líbit se to bude, až vás to dostane, uslyšíte to všude", dvě zpěvačky pěkný dvojhlas v naléhavé skladbě Prázdná země a Vnitřní světlo s panovou flétnou a dobře znějícími vokály, na pořádný blues při svém mládí ještě nemají, úsměvně jej odlehčili.
K ostatním: Trampští Suroví kocouři (s flétničkou) mají zvučného zpěváka, pozor na délku písní, Krátká předehra, instrumentálně dobré, bohužel texty kdoví o čem, Grandis vokální těleso Popěvkem lovců lvů trochu vyháněli myši, Myšáci, učesaný kostelní sbor středního věku amerického typu, Appaloosa vlažný BG styl, Lapis Lazuli od každého kousek ("Irsko", moravská Limbora) opět dobrá zpěvačka se sytým plným hlasem, folkové trio Šerbel' (Nočník), slovenská altistka zpívající česky, písničky působí jako zhudebněná poezie ve volném verši, jednotvárné (sedí, chřestidla).
Druhý večer: Proti pondělku se zúžila absolutní špička, vlastně byla jednoznačně jen jedna - trampská kapela Lístek v závěru večera. Tři písně málo!!! V Mláděti "snad písnička možná poví ti víc", Zatloukalův zpěv, panova flétna Sylvy Čekalové, kontrabas se smyčcem Radka Polívky, v Šedé skále banjo Alvy Matěka a na závěr Kříž. Letos vydali CD . Těším se.
Z dalších zněla hodně zajímavě kapela My3.avi, tři pánové a zpěvačka, s houslemi, bongy a 6-i a 12-i strunnou kytarou a hudebními nápady s texty dotýkajícími se menšin v písních Romana "nejvíc se kamarádí s Romama" a Mužům. Sympatická byla Paleta (kontrabas, dvě 6kytary a zpěvačka) s irským a středověkým repertoárem a barevným zpěvem,
|
Hluboké nedorozumění na ilustračním snímku ze Zahrady |
foto: archiv |
v Mary Jane a capella. Hluboké nedorozumění už také patří k trampským kapelám s vlastní tváří, mají velmi dobrou zpěvačku Elišku Zachariášovou, ale stále jakoby jim chyběl pomyslný krůček k dokonalosti především ve sdělnosti textů.
Zbývající kapely toho večera mě už dokázaly zaujmout jen něčím. Qjeten výtečným zpěvem Květy Krejčové a mandolínou Michala Cádry, podobně Štrůdl s Luckou Minaříkovou, trampský kostkovaný Knokaut snahou o melodické písničky, Flok zvukem kapely, Panelákoví fotři chlapskou recesí My jsme kamarádi-i-i-i, nejsme už mladí-í-í-í, nám to nevadí-í-í-í Olda Crz a Narcis s chřestidly mi nějak splynuly, Malá smrt či Třetí dech zanechaly dojem nijaký. Nostalgii jsem zmeškala, hrála jako první. Znám ji, nevím, jestli zase byli v nástrojích rozhození.
Třetí večer: Přehlídka kapel stylově různorodých, nicméně z mého pohledu nijak výjimečných až na bezkonkurenčně nejlepší Bezefšeho, kapelu, o níž jsem vám v posledních měsících referovala několikrát. Suverénní výkon hodný amfiteátru v Náměšti. V závěru večera nás ještě odvázaly Ponožky pana Semtamťuka, kostýmovaná sestava v obsazení 6kytara, kontrabas, akordeon, valcha a bicí. Pánové sice nezahráli Zahradní párty, jejich tři písně Hodně zdraví, milý dědečku, Kachna musí plavat, to se ví, dokonce ani dixie Rozptylová loučka nás určitě nerozplakaly.
Druhá vymóděná sestava Nový paka z Hradce Králové vznikla na troskách skupiny Nadoraz, také chce bavit, ale se vším všudy opakuje zavedený model. Další kapela, 18 let existující Ergo, předvádí historizující novostředověkou hudbu slušné úrovně, dovedu si ji představit na hradech a zámcích.
Písničky folkových sestav mi v uchu nezůstaly, u dámské sestavy Ajeto bych snad jen vyzdvihla sólovou kytaru Hany Nedvědové, ve Zlomzasu (s dobrem) Lucku Minaříkovou a skvělou houslistku Moniku Zátopkovou v Markétě a Lazarech. Tichá voda, i když zpívali francouzsky, mě nudila.
A kapely s bicími?: folkrocková Banalita nejkompaktnější opět s dobrou zpěvačkou, V dívce v letních šatech (Paint It Black) si zahráli na Rolling Stones, instrumentálně Hromosvod s houslistkou, flétnistkou a hobojistkou, obdobně Taliesyn opět s flétnou, houslemi, mandolínou a angličtinou na repertoáru. Creamona má plochá aranžmá a Čertova brázda zřejmě nařídila bubeníkovi řezat do toho co nejvíc asi proto, aby ostatní nebylo slyšet.
Pokud bych měla shrnout dojem z přehlídky, jen bych potvrdila názory kolegů z letošních Konkursů či předkol Port. Silné středové pole s kvalitními instrumentálními výkony, s rezervami v aranžmá a bohužel s absencí melodických písniček. Budu mít k dispozici nahrávku, jsem zvědavá, jestli se mi dojmy potvrdí, či ještě něco doobjevím. Velmi chválím kapely patřící ke špičce. Muzikanti už mají svá učednická léta za sebou, ale hledat a experimentovat nepřestávají. V tvorbě myslí především na posluchače, a to je nejcennější příklad pro ostatní.
A na závěr mi dovolte poděkovat Bublině za plynulé postrkování kapel na scénu, Belmondovi za nahrávky pro kapely a Pavlovi Radovi za teplo v sále. A ještě poznámku k moderátorské dvojici, původně sestavené pro letošní IF Jam. Byl to šťastný tah. Kellerova dlouholetá zkušenost a dokonalé zvládnutí profese, za mikrofonem stojí (a sedí:-))) od roku 1980, příjemně zabarvený hlas s precizní modulací a Lešnerův rozvíjející se talent i v této branži, znalost muzikantského prostředí a schopnost improvizace obou se dobře doplňovaly. Podávali divákům kompletní informace o kapelách, festivalech, open scénách, snažili se vkusně pobavit :-))) Tak mě napadá. Možná se i oni zúčastnili konkursu na Zahradu. Kdoví... Sdílet na...
|
Koncert kapely Fo3 v Balbínce
Jirka Kyncl nám napsal: Tak mi haxna po pádu z kol...
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...