gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

11.08.2009 Květina mezi festivaly (Vodkafe)    PDF Tisk Email
Reportáže

Probíral jsem se nedávno svou drobnou sbírkou plakátů a narazil mezi nimi na plakát festivalu z roku 1989, mého druhého roku v Telči. Pominu-li prvotní úsměv, jenž vyvolali různi ti Plíhalové, Redlové či Jíšové se sportovními čísly na prsou, připomnělo mi to pak zejména specifickou atmosféru prázdninových „folkových“ festivalů a to přede-vším pak těch mi nejbližších, spojujících mou lásku k hudbě a historii, festivalů konajících se v prostředí starobylých měst. Vedle multižánrových Boskovic a osudového města všech lásek je pak od poloviny devadesátých let mou oblíbenou květinou i Folková růže.

Festival v Jindřichově Hradci se za dobu mé cirka čtyřleté nepřítomnosti k mému potěšení v podstatě nezměnil. Bývalá scéna se sice přesunula od zdejší základní umělecké školy před hrad a zámek Jindřichův Hradec, což však více pozitivně přidalo na celkové otevřenosti a také větší prostorové sepjatosti oproti negativnímu úbytku místa pro diváky, ale ostatní schéma už jelo v zajetých kolejích – celé odpoledne Toast Singersscéna na Museu, hlavní program na nádvoří hradu-zámku a noční scéna v kostele sv. Máří Magdalény. Nutno podotknout, že jediná zásadnější změna, jež se v harmonogramu udála, a to vytvoření paralelní odpolední scény, pro mne byla změnou nevítanou. Festivalů typu vyber si co uslyšíš je nepřeberné množství a i když byl na Růži onen výběr občas zjemněn formou zdvojených koncertů jednotlivých interpretů, a paralelní koncertování se týká jen asi tří hodin odpoledního programu, přesto je to pro mne změna jež tomuto festivalu nesluší, avšak někoho může samozřejmě naopak přilákat a vyber si! Já jsem si vybral, a tak jsem neslyšel a vy si nepřečtete nic o odpoledních koncertech v kapli, ač mne dopředu mrzelo propásnutí písničkáře Jaroslava Urbánka a zejména jazzového Hořkýho kafe.

Festival zahájil ve čtvrtek T´N´T Band, jež hraje napříč žánry ponejvíce převzaté věci. Interpretace však byla jejich velkou slabinou, zejména mužské a sborové zpěvy byly velmi špatné a neladící. Ještě více pak podprůměrnost jejich mezinárodního repertoáru podtrhly hned první písně taktéž mezinárodního repertoáru vokálního Toast Singers. Šestici mladých nadšenců to opravdu zpívalo, a jak se později ukázalo, patřili to odpoledne vůbec k nejlepším. Skupina Tamaral oproti předchozím může naopak stavět na velmi dobrých autorských textech, avšak ty byly žel často přehlušeny výraznou kytarou a bicími. I když se skupinou již nevystupuje má oblíbenkyně Inka Tognerová, pánové mají evidentně na vynikající zpěvačky čich a novicka Eliška Pechová svým zpěvem dokázala svou předchůdkyni více než zastoupit. Následovala dáma s krásným hlasem Iva Marešová, doprovázená hvězdným obsazením lakonicky nazvaným 999. Avšak výrazný ženský hlas, ani výsostně znějící hudební interpretaci, o kterou se postarali takové osobnosti české folkové scény jako je Ivo Viktorin, Michal Vašíček, či Karel Macálka, nemohly potlačit tuctový ponejvíce popový zvuk a především pak nevýrazné texty. Odpoledne na Museu pak uzavřela folková skupina 4zdi, jež je po autorské i interpretační stránce výborná a lepší. Hlavní program po vybraných předskokanech z odpolední scény otevřela legenda české hudební scény Oskar Petr. Za doprovodu copáckého houslisty Jiřího Vopavy hrál v podstatě samé autorské hity a ať již jsou/byly na repertoáru Marsyas, Lucie či Anety Langerové, jeho nezaměnitelný chraplavý hlas jim dodával nezapomenutelného kouzla a já zase spouštěl do údolí tu rezavou obruč... . Následovaly hvězdy folkové a trampské písně. V prvním případě v podobě Žalmana a jeho devítkovského spolu a v druhém případě v podobě Hop Tropu. To nejlepší nakonec, hlavního koncertu, přišlo v bonvivánovi Vlastovi Redlovi. Nejdříve si jen s mandolínou zklidnil publikum, a že bylo v tom Betlémě milo velice a že nás Vlasta všechny nutil do skvělé produkce. Božský akustický nočníček s Oskarem Petrem už byl na jeden den moc i pro jednoho nevěřícího.

Pátek hned po ránu začal neplacenou pozvánkou na festival. Výběr v podobě trampského Hlubokého nedorozumění, alternativního Qjetnu a folkového Jananasu byl výsostný, kdyby však posledně jmenovaní nebyli změnou programu vyměněni za Bossorky. Ty hrály pak i jako druhé na odpolední scéně na Museu a bylo to každopádně to nejhorší z celého festivalu. Skupina s repertoárem ala středověké hospodské a jarmareční odrhovačky měla zřejmě uchvátit svým zjevem skládajíce se ze samých dívek a žen, žel ani to nepomohlo a zejména z té hudební stránky úplně propadly. Nepříliš povedené entrée pátečního Jana Infeldová - Jananasodpoledne měla i skupina Netřísk. Jinak hudebně i textově příjemný folk měl rozjeté hudební nástroje i sólový zpěv, trochu paradoxně se potom scházeli na tom nejtěžším – sborovém zpěvu. Skupina Qjeten se žel svým projevem stále nevymanila z kultu osobnosti. Výrazný zejména zpěvový projev Květy Krejčové takřka přehlušuje a svou kvalitou vystupuje nad interpretační projev ostatních členů skupiny. Následující skupina Jananas pro mne byla kometou celého odpoledne i letošního festivalu. Jsou hraví, hudebně výsostní a ještě kolem toho umí udělat příjemné divadélko – určitě o nich ještě v dobrém mnoho uslyšíme. Již možno říci stálice folkové a zejména trampské písničky skupina Hluboké nedorozumění nepřekvapila svým kvalitním zvukem i souhrou, trochu překvapila svou novou deskou, ale zejména šokovala podstatně čistším i objemnějším hlasem Elišky Zachariášové. Odpoledne pak uzavřela stále výborná, ale nikam moc nepokračující Epy de Mye – stále bez nějakého výrazného hitu... . Se skupinou Jananas pak i otevírali páteční hlavní koncert. S přicházejícím večerem a pozvánkou na Nočníček Jany Šteflíčkové se stejně jako přes větší část Střední Evropy přehnala i přes zdejší nádvoří vichřice doprovázená prudkými dešti. Koncert byl proto po chvíli přerušen a schováni pod arkádami a v podchodech vyčkávali jsme informováni od průvodců večerních koncertů Michala Juppa Konečného a Mildy Vokáče asi hodinu, než se tristní stav utišil. Postupně nás pak zahřívaly domácí hvězdičky a spolupořadatelé festivalu skupina Jen tak tak, hvězdy nejenom alternativní hudby v podobě skupiny Jablkoň a star koberců lipnice Roberta Křesťana a Druhé trávy.

Stále interpretačně výborní Bonsai č. 3 zahájili třetí a poslední odpoledne na Museu. Dobrý zvuk však nemůže nahradit až na světlé a povětšinou postarší výjimky průměrný repertoár. Zato skupina Pavučina, zdá se zejména svými texty, stoupá na výsluní. I když toho odpoledne poprchávalo a občas zpěv přehlušovala hudba, pardubičtí mohou být pyšní na svůj způsob folkového hraní. Skupina Dobrá poloha vyčnívala zejména rozmanitostí poloh. Autorsky od country až po folkrock s texty epickými i vtipně hravými, interpretačně občasně čistí jak lilie, avšak povětšinou celkový projev přehlušen přemírou rytmiky. Folkování Půl dechu do měchu pak bylo nejvíce ukázkou sólových partů. Výborná sólová kytara i ženský zpěv, ale celkově nesehrané a nevýrazné. V druhé části odpoledne pak již následovaly jen samé hvězdičky českého folkového rybníčku. Ať již to byli simongarfunkelovští Stráníci v doprovodu neúnavného uvaděče odpolední scény Mirka Ošance, autorsky i interpretačně výsostní Šantré či romantičtí a taktéž interpretačně výborní Marien, nebylo jim skoro co vytknout. Občasné drobounké nedostatky byly přehlušeny nepřerušeným příjemným pocitem s krásné muziky. Šantré a Marien také zahájili hlavní večerní koncert a jak se později ukázalo, měli jsme tím v podstatě to nejlepší za sebou. Nejhorší přišlo v podobě „kanadských“ Cairdeas. Rodinná skupina hrající něco na způsob irské lidové muziky zřejmě více spoléhá na uhranutí rytmem či tanečky svých malých dcer, avšak nic z toho nemohlo přehlušit zcela rozjeté a podprůměrně zvládnuté hudební nástroje. Nástrojově velmi dobře zvládnuté bylo naopak vystoupení Luboše Beni a Matěje Ptaszka. I když mne oslovuje blues, tak repertoár z kolébky blues mne v tomto podání příliš nezaujal. Jarmareční a často dlouhé průvodní slovní proklady mezi písněmi pak ještě o to více shazovaly jinak slušnou hudební interpretaci. Stejně tak nešlo po interpretační stránce skoro nic vytknout Ivanu Hlasovi a jeho duu. Jenže občasné hity byly prokládány mnoha nevýraznými skladbami a chvílemi nastartované publikum zase rychle ochlazovalo a mnoho di-váků pak i nevydrželo a odcházelo předčasně domů. Ivan Hlas trio vůbec nebylo dobrou tečkou za jinak velice domácky příjemným a hvězdami i stoupajícími hvězdičkami zaplněným festivalem.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Tomáš Pohl   |85.70.45.xxx |11.08.2009 11:29:15
Hrála Epy de Mye skladbu Obyčejné fotky ? Mně při ní jde mráz po zádech. Jinak hráli asi něco jiného než v Telči, protože tam si publikum většinu písní s nimi zpívalo počínaje Ženami mužů.
Z těch kanadských mormonů s loketními dudy se spoustou zakázané dětské práce jsem odešel.
Viktor Janeba   |88.101.190.xxx |11.08.2009 12:00:08
Co se toho vývoje týče (Epy de Mye)... musím souhlasit. Z mého pohledu takovej ten cinkavej folk. Nepochopil jsem například, proč kytarista hrál na elektriku, když ji používal stejně jako akustiku (nemyslím tím, že by měl vytáhnout na pódium stowattovou Mesu a zahalit nás oblaky pentatoniky a'la Zakk Wylde, ale... :D).

Z toho, co jsem v Telči viděl, mi pořád připadal nejprogresivnější Miki Ryvola.
Jan Přeslička   |89.235.12.xxx |12.08.2009 12:46:45
Kytarista hrál na elektrickou kytaru z důvodu testování a zkoušení možností zapojení el. kytary do lety vylazovaného zvuku Epy de Mye. Nejlépe to jde naživo, na koncertech, kde jsou podmínky rovnou bojové. Cesta pokroku je plná neúspěchů a slepých uliček, ale někdy... co kdyby.

"takovej ten cinkavej folk" - takhle jen těžko hledat pokrock
Viktor Janeba   |193.85.153.xxx |12.08.2009 13:00:40
Ja jsem myslel styl hry na to Tele (nebo co to bylo, seděl jsem uplně, ale úúúplně vzadu). Práce s tónem, bending, hammer-on, pull-off, tapping (pardon za výrazy v angličtině, česky je asi ani neznám)a spol...

Je to těžké, vím... 15 let jsem hrál na akustiku a teď hraju jen na elektriku a zbavit se některých návyků (vlastně se spíš naučit na nový nástroj) je pěkná fuška (aspoň pro někoho jako já, kdo není zrovna Hendrix nebo Knopfler).

"Cinkavej folk" je takový můj terminus technicus... dvě kytary, z nichž vždy jedna hraje vyhrávky, a velmi jednoduchá basa. Nechci nikomu do ničeho mluvit, samozřejmě, ale kdyby Epy de Mye zapojila víc "ukecanou" basu, tam bych viděl cestu kupředu :D. Zdvojovat elektriku s akustikou... nevím.
Jan Přeslička   |89.235.12.xxx |12.08.2009 13:29:03
Díky za vysvětlení, teď už je to jasný názor.
Viktor Janeba   |193.85.153.xxx |12.08.2009 14:35:38
Jinak se mi Epy de Mye líbila, moc pěkné vokály, a folkové publikum, jaké si asi vy představujete na svých koncertech (předpokládám, že se bavím přímo s dotyčným telecastristou?) nechce patnáctiminutové opusy a'la Child in time nebo Kashmir, hehe.

Navíc "vývoj" je klasické flamewar téma, o kterém, podle mě, nemá cenu nijak zvlášť diskutovat. Chce někdo po Hop Tropu, Nezmarech, AC/DC nebo Metallice, aby se někam vyvíjeli? V nějakém rozhovoru s Angusem Youngem jsem četl, že mu vytýkali, že jejich nové album má pořád ten samý zvuk, a on odpověděl "řekli byste B. B. Kingovi? Ne. A asi by vám dal přes hubu". To je naprosto přesné.
Jára Kaláb  - Opravička   |Registered |14.08.2009 01:46:34
Viktore, zdravím Tě!
Jen malá opravička - zmíněný výrok o Kingovi máš celkem pochopitelně spojený s AC/DC, ale asi jen proto, že ses ho zřejmě dočetl v knížce Murray Engleheart a Arnauld Durieux MAXIMÁLNÍ ROCK & ROLL.
Jedná se však o výrok Francise Rossiho z legendárních Status Quo, konkrétně vzpomínal na reakce po vydání jedné z jejich desek takto: "Lidé se ptali: ,Cože? Už zase stejný zvuk?´ Já na to: ,No jo, je mi líto, ale jo.´ Jedna z věcí, na kterou se nás lidi pořád ptají, je: ,Kdy změníte svoji hudbu?´ A já odpovídám: ,Tak tohle by vás ani nenapadlo říct B.B. Kingovi. Jednu by vám natáh.´"
Jinak nic ve zlém, a užívejte léta! Jára
P.S. Nakonec tichá vzpomínka na Les Paula - určitě se mnou budete souhlasit, že třeba Slash s Fenderem, to by asi nebylo úplně ono...
Viktor Janeba   |88.101.190.xxx |14.08.2009 09:03:20
Ha! Jo, mam pocit, ze si onu hlášku pamatuju ze zmiňované knihy. Jak tu AC/DC hráli v březnu, četl jsem o nich všechno co šlo, abych se připravil na to, že je konečně uvidím živě. Díky za opravu.

O Les Paulovi jsem slyšel včera v autě z rádia cestou domů... jsem taky lespaulista, takže mu v sobotu věnujeme nikoliv tichou, ale pěkně hlučnou a navazbenou vzpomínku (Slash s Fenderem by byl divnej, ale ještě divnější by byl třeba Zakk Wylde, tomu údajně nějaký strašně chytrý producent nutil strata, že na les pauly už nikdo nehraje... reakce byla jasná, víte, jak vypada Zakk...).
Jára Kaláb   |Registered |17.08.2009 11:35:44
No jasně, jednu mu natáh! ))))
Na AC/DC jsem byl taky a nikdy bych neřek, co to se mnou udělá. Stál jsem asi patnáct metrů od tý točny, a když se to s Angusem zvedlo, on stupňoval to sólo a pod ním jela celá ta mašina tlačená Ruddem a druhým Youngem, najednou jsem si uvědomil, že mám obě ruce nad hlavou a strašně řvu, že řvu jak kráva a vůbec to nejde zastavit.
Okolo mě stáli stejně starý nebo starší chlapíci a všichni dělali to samý. Neskutečná euforie, skoro jako u Péti Sedláčka při firemních kostelacích. Když koukám na starý videa, tak moc moc lituju, že už nemůžu zažít ten rituál, kdy Bon vzal Anguse na ramena a procházeli volně po sále mezi lidma, každej se jich musel dotknout jako nějaký svátosti, ale nikdo jim nic neudělal. Proto chodím často na koncerty na koncerty mladejch a alespoň trochu živejch kapel, protože tam jsou ty rituály ještě živý. Minule se mi podařilo v davu po koncertě načutnout Drengubáka. To ale nebyl výraz obdivu, tak to sem asi nepatří.
Měj se! Jára
Pavel   |90.176.72.xxx |11.08.2009 22:45:57
Velice zajímavá reportáž.Naštěstí to beru jako subjektivní názor někoho,kdo v JH byl,kdo jednu kapelu "odepíše",že by po ní pes neštěkl a kdo se schovává za to,že je to jen jeho názor.
Mirek Pátek  - Božský akustický nočníček s Oskarem Petrem   |Registered |12.08.2009 10:01:16
Božský akustický nočníček s Oskarem Petrem bohužel většina diváků propásla, protože se řídila Juppovou informací, že Oskar Petr s Jirkou Vopavou jsou sice v kapli anoncováni na 23:30, ale nezačnou dříve, než hlavní koncert na nádvoří zámku skončí. Skutečnost byla taková, že dříve začali, takže diváci dorazivší po skončení hlavního koncertu slyšeli jen posledních pár písní.

Abychom si rozuměli, nevadí mi to, že koncerty se časově překrývaly, ale to, že o tom diváci byli Juppem dezinformováni a nemohli si mezi Vlastou Redlem a Oskarem Petrem vybrat.

(Druhý den jsem již na festivalu nebyl a případnou Juppovu omluvu jsem neslyšel.)
Blesk - Jakub Moravec   |Registered |12.08.2009 11:30:12
Nočníček Oskara Petra začínal s velkým zpožděním. Opravdu se čekalo, až se ukončí hlavní scéna (v té době odcházeli jiní, kteří přišli na inzerovaný čas). Informace, že hlavní scéna končí přišla z nějakého důvodu o něco dříve a tak hlavní proud diváků dorazil do kaple přibližně v půlce vystoupení. Byl to normální "šum" na spojení nikoliv záměrná sabotáž či dezinformace. Je to prosím jenom informace, která nic neomlouvá a na nikoho naopak neutočí
vodkafe  - Vypadla autorka fotografií   |85.70.90.xxx |12.08.2009 18:10:29
Nevím proč tentokráte vypadla autorka fotografií - proto připisuji a děkuji ještě jednou zpětně za foto Lucii Novorkové.
Džexna  - Nevypadla,   |Manager |12.08.2009 20:48:38
...jméno autora fotografie se zobrazí vždy, když najedeš myší na fotku.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
15161718192021
2223
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib