16.06.2023 Co bylo také ve Folkmenu (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Folkmenu je pravidelný folkový večer na vlnách Country radia, aktuálně v neděli od 20:30 do 23:00 hodin, ve kterém je i soutěž Folkové stupně a prostor pro představování nových desek. A těm se nyní budeme věnovat.
Jana P.S. soutěžila i v soutěži Talent Countryradia s titulní písní jejího alba Ode zdi ke zdi. Deska přináší širokou škálu hudebních tváří interpretky, od mírného popu přes folkrock až k rocku, nápaditě a pestře instrumentovaných. I zpěv Jany P.S. vás prakticky v každé písni překvapí – stačí už jen srovnání prvních tří skladeb Vítr hvízdá a Ať mi kopou hrob a titulní Ode zdi ke zdi – pop, rock, folkpop… A tak to jde dál, prostě deska plná kontrastů, ale kontrastů cílevědomých a pečlivě zkonstruovaných. Osobně jsem si oblíbil Vítr hvízdá, Poznávám dům a titulní skladbu. A také Cejch, ale ten je mimo žánr mého rádia, hodil by se ale velmi dobře na sesterskou stanici. Skladba Lásko je trošku cajdák, ale udělaný s nadhledem a vkusem, bez zbytečného patosu - to umí málokdo. A dočkáme se i blues – Blues železničního mostu. U mnoha desek znáte po třetí, čtvrté skladbě výrazové možnosti interpreta, Jana P.S. vás bude držet v napětí až do konce desky, co všechno ještě dokáže zazpívat. Vlastně jsem nenašel slabou skladbu.
Jana P.S. - Ode zdi ke zdi
Jana P.S.: Ode zdi ke zdi
Vydavatel: AVIK
Vydáno: 2022
Hodnocení desky: 7,30/10
Seznam písní: Vítr hvízdá • Ať mi kopou hrob • Ode zdi ke zdi • Tudle Nudle • Lásko • Hák • Blues železničního mostu • Boty • Poznávám dům • Hoře nehoří • Prší čas • Cejch
Co o albu napsal Tomáš Doug Machalík: "Převážně moderní countryfolk s výrazným a zapamatovatelným hlasem zpěvačky. Frázování textů a melodie se místy bohužel úplně nepotkává." (7 bodů)

Další zajímavé album natočila Monika Sonk, tu pro změnu znám z Porty. Album se jmenuje Lodivod a titulní skladba desku také otevírá. Možná trošku nešťastně, spíše by se hodila svým provedením do středu desky. Monika Sonk se soustředila především na vnitřní atmosféru písní a poselství textů. Neohromuje aranžemi, ale spíše detailním propracováním skladeb, kde všechny složky písně spolupracují. Osobně mám rád Nicotu, dynamickou Fiestu s názvuky latinskoamerických rytmů a také pulsující Klíny nebo vnitřně napínavé Kapky. Na desce se setkáme i se španělsky zpívanými texty, nebo alespoň částmi textů – a je to tak trochu i překvapení, jak se plynule přechází z jednoho jazyka do druhého. Někdy si ale přeci jen posluchač říká, že by skladbě ještě „něco“ prospělo – to v případě Beránka nebo O rybách, nicméně ani ty nejsou špatně. Půvabná je skladba Šém, jejíž název se v přehrávači zobrazuje jako Shem.
Monika Sonk - Lodivod
Monika Sonk: Lodivod
Vydáno: 2023