Ne, v názvu není překlep, to je jen slovní hříčka recenzenta. Nepátrejte po jejím významu, každý z vás by došel k samostatnému, odlišnému a stejně pravdivému i nepravdivému výsledku. A podobně je to i s muzikou na desce, kterou otevírá skladba Stakato. Nejen v ní se na nás hrne staccato přerývaných rytmů, jen naznačovaných melodií a veršů, chrlených průzračným jasným hlasem zpěvačky. Ten hlas se pak ukáže jedním z limitujících faktorů desky - chtělo by to větší výrazovou škálu, tak jako je v muzice - v jiné poloze se zpěvačka představí jen v písni V pralese. I skladba V kole je taková, a tak třetí Lidově demokratická trochu překvapí: posluchač by čekal nějakou prvoplánovou kritiku společenských poměrů - a ona je to nejsilnější skladba desky. Parodicky vychází ze slovenské folklórní melodiky, zpěv už se jasně usadil v poloze rappové a text je vtipně aktualizační o tom, co tak asi může dělat bača, který je celé dny sám se svými ovcemi (no zas nic moc nečekejte - prostě chatuje a fetuje a jdou po něm lidské ovce). Dalšího vrcholu desky se pak už bohužel nedosahuje v žádné další skladbě - i když hned následující Sníh zůstává jen těsně pod vrcholem - poetický popis prvního sněhu pokračuje v druhé polovině písně dramatickým recitativem o tom, že nás 15. března (!) napadl sníh se všemi dál skandovanými požadavky plynoucími z "bělosti" sněhu. Trošičku mám pocit, že při jejím psaní autor poslouchal Pražský výběr. Pochybuji ale, že si byť jeden posluchač uvědomí význam 15. března v písni a jeho historický odkaz v písni zobrazený. Hned následující čtyři skladby jakoby reflektovaly únavu z heroického výkonu ve výše uvedených dvou písních a prostě jen nudí. Experimenty se neujaly a vyšuměly do ztracena. Probudí vás až devátá Cihla, industriální obdoba písně o bačovi. A pak už se polohy jen střídají - výše uvedená, popsaná nervní a jedna částečně nová, jakoby uklidňující, skoro vůbec ne alternativní, ale spíše beránkovsky folklórní. Z obou poloh v lepším ještě zaujmou šansonové Korále (poslechněte si pak Čerešně od Hany Hegerové, ano?) a textem skladba V pralese. Černohlávka jsem pak vybral do pořadu Folkmenu, ne proto, že by vynikal, ale právě proto, že je nejkonvenčnější, skoro standardně poeticky folkový. Závěrečné Goodbye bajka a Bonus blues jsou už jen pózy, sice výrazově zajímavé, ale nerozšiřující spektrum desky. Nevylučuju ale, že se vám budou (mimo Bači a Cihly) líbit nejvíc.
Tlupa tlap natočila desku hodně alternativní, nemyslím ale, že by ukazovala nějakou další vývojovou cestu, spíš nabízí ukázku variantnosti hudebního výsledku, který pochází z inspirace širokou škálou aktuálních hudebních směrů. Ne, není to žádný "melting pot", ve kterém by se tavily žánry do nových podob, spíš měla tlupa kočičích a pejsčích tlap štěstí, že při vaření dortu namíchala ingredience, které jdou dohromady, a výsledek je tedy vcelku stravitelný. Na koncertě to musí být zajímavé, zejména, nejste-li nuceni jako recenzent, poslouchat vše pozorně a slabší věci můžete odzívnout a o to víc vychutnat atmosféru těch silných. Při poslechu doma vcelku se zřejmě počítá s nějakou tu substancí od bači, aby vám nuda tak na polovině desky přišla vlastně příjemná (POZOR! To není návod jak poslouchat!).
Tlupa Tlap: Tlupa Tlap
Vydavatel: vlastním nákladem
Vydáno: 2013
Seznam písní: Stakato • V kole • Lidově demokratická • Sníh • Zimoděj • Slunce a vítr • Voda • Pod horama • Cihla • Korále • V pralese • Černohlávek • Goodbye bajka • Bonus blues
Co o albu napsal Pavel Rada: "Slyšel jsem Tlupu v prosinci živě a na pódiu je to jiné kafe..." (7 bodů)
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...