23.03.2017 Dubnový set (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
V tomto textu splním asi poslední dluh k roku 2016, těsně před tím, než se uzavře i hodnocení desek na FOLKtime (tzv. hvězdičkování), a než se z něj, jako z už jediného zdroje svého druhu dozvíme, co bylo v žánrech FCT v roce 2016 recenzenty hodnoceno nejlépe a co je i špičkou žánru. Tentokrát novinky soutěžily jak ve Folkových stupních (žánrová minihitparáda Countryradia), tak i v Bonanze (víkendová multižánrová hitparáda Countryradia).
Iamme a Cermaque natočili desku Gravitace, která zřejmě ukrývá hluboké poselství lidu, světu, vesmíru a vůbec. Bohužel se mi toto poselství nepodařilo rozluštit, a tak je pro mě deska souborem hudebních střípků natočených zjevně pro vlastní uspokojení, v lepším případě pak pro ohromení posluchače. Na bookletu je trochu zdůvodněno, proč se album jmenuje Gravitace, ale toto zdůvodnění by mělo být patrné právě z obsahu CD a ne z řečí okolo. Tak nějak ani názorově nedrží pohromadě. Kmo Hayam slyšíme nejprve III. část, pak I. část. A nakonec II. část. Skrze osobní projekci (Racci, Barcelona, Provence, Agatko) umělci pravděpodobně chtěli reflektovat neuralgické body dnešního světa (Imigranti, Israel, Home forever), ale možná že je taky vše jinak. Nakonec je z celého CD nejlepší booklet s texty a s graficky nápaditými ilustracemi. Jako brožura pěkné, jako deska nepřesvědčilo.
Iamme/Cermaque - Gravitace
Iamme/Cermaque: Gravitace
Vydavatel: Indies Scope
Vydáno: 2016
Hodnocení desky: 8,00/10
Seznam písní: Racci • Provence • Imigranti • Kmo Hayam III. • Barcelona • Gravity • Saracén • Kmo Hayam I. • Barocco • Israel • Home Forever • Kmo Hayam II. • Agátko
Co o albu napsal Tomáš Hrubý: "Zajímavý písničkář a skvělý básník Cermaque je z mého pohledu stejně úžasný jako na předchozích dvou albech (že, milí kolegové… :-) ). Umí (i se svou partnerkou Iamme) víc, ale na druhou stranu je tato deska dost chaotická. Ale jaká jiná by měla být pocta svobodné Evropě a životu bez drátů a kontrol…" (8 bodů)

Kofe@Vlna natočili na své CD Odlesky pravdy odlesky muziky. Cosi je spojuje s výše popisovanou deskou, také mají mezi tituly Racka. Střídavě oslovují (Co po mě chceš, Smím tě prosit), střídavě si stěžují (Ležím pod lavinou, Nic necítím), jen částečně jsou spokojeni (Jde to tak hravě), trochu se zabývají přesahy (3D stín nebo Světlolom – podobně jako výšeuvedená Gravitace). Deska je to ovšem sevřenější, kompaktnější a civilnější, takže dostanete porci mírně meditativní muziky, bohatě instrumentované, až často překvapí (Co po mě chceš, Čepice), inspirované řadou vlivů blízce či dalece východních. Pokud ovšem upřednostní sdělení před vyvážeností poměru hudby a zpěvu, je to trochu rušivé (Jde to tak hravě, naopak v Kronikáři si obě složky vzájemně odpovídají). Občas se ale pokoušejí interpreti zopakovat využití námětu, který na rozvinutí nemá (Modrý pták nebo Nic necítím). Nejsilnější je asi už zmiňovaný Racek. Celkově hezká podkresová muzika.
Kofe@Vlna - Odlesky pravdy
Kofe@Vlna: Odlesky pravdy
Vydavatel: Folk žije!
Vydáno: 2016
Hodnocení desky: 6,22/10
Seznam písní: 3D stín • Co po mně chceš • Čepice • Jde to tak hravě • Kronikář • Ležím pod lavinou • Modrý pták • Nic necítím • Odlesky pravdy • Racek • Smím tě prosit • Světlolom
Co o albu napsal Karel Fred Vodňanský: "Až na výjimky mne to nezaujalo, ale na druhou stranu mne to v žádném směru netahá za uši ani neuráží .." (7 bodů)

Ondřej Herzán natočil desku Nad Karanfily. V bookletu přináší nejen texty, ale i sympatické a prosté komentáře k nim a k reáliím, kterými se zabývají. Potěšilo mě, že někdo zná historický maďarský název pro Štúrovo, titulní píseň mě přinutila podívat se na mapu a osvěžit si zeměpis i dějepis. Deska je evidentně inspirovaná cestovatelskými zážitky a reflektuje třeba drobné, ale silné okamžiky v jednotlivých lokalitách. Převažují zážitky jižní a jihovýchodní, nevyhýbá se ale ani inspirací např. Tallinem. Právě obsah – texty i příběhy - na vás zapůsobí nejvíce, hudba zůstává v mezích možností písničkáře s kytarou, který záměrně akcentuje právě poselství. V interpretační soutěži např. na Portě by nepohoršil, v autorské by měl jasné šance. Asi se deska nebude nepřetržitě točit ve vašem přehrávači, ale spíš vás inspiruje při výběru místa dovolené nebo nasměruje na podstatnější, než jen povrchně turistické hodnoty ciziny.
Ondřej Herzán - Nad Karanfily
Ondřej Herzán: Nad Karanfily
Vydáno: 2016
Hodnocení desky: 4,78/10
Seznam písní: Nad Karanfily • Co si dám v Kodani k snídani • Altiplano • Mostar • Na krajnici u Mosonmagyarováru • Chvěje se vzduch • Modlitba bolivijských nocí • Blbeček v Neapoli • Hranice v nás • Půlnoční slunce • Stopařská • Florencie Severu
Co o albu napsal Karel Fred Vodňanský: "Nic tak hrozného po všech stránkách jsem dlouho neslyšel, to není ani k táboráku po půlnoci.." (1 bod)

Nautica přichází s albem Cože? Výraz, který mladá dynamická generace používá v desítkách významů. Ne desítka výrazových poloh, ale několik různých určitě se najde i na desce. Našel jsem si mírně folkové či pop-folkové polohy, skupina umí i čistý popík a nebojí se ani mírně rockových názvuků či reggae. Vše zahrané s přehledem a nadhledem věkově mladé kapely, se smyslem pro hudební detail. Mají melodické nápady, podpořené jednoduchými až průzračnými aranžemi. Kromě textů booklet opět obsahuje story o tom, jak jednotlivé skladby vznikaly, a tak v některých případech posluchač může pochopit či tolerovat konkrétní provedení jako úlet. I když ze Zlatých šedesátých (v jejichž duchu je trochu koncipována i grafická stránka obalu) mě trošku mrazilo, ale je dobře že mladé generaci zůstal jako odkaz právě tento dojem z šedesátek. Jen poznámka na okraj – některé ze zmiňovaných věcí se staly už v padesátkách a jiné teprve v sedmdesátkách – odpusťte prosím starci a pamětníkovi. Nautica toho má už dost za sebou, ale ještě víc před sebou. Deska natočená s radostí a pro radost umí tu radost i rozdávat.
Nautica - Cože?
Nautica: Cože?
Vydáno: 2016
Hodnocení desky: 6,44/10
Seznam písní: Kus dobrý nálady • Tanečnice • Vítr • Vlasatice • Ptáci v písku • Ledy a šsníh • Zlatý Šedesátý • Kominík • Mý dvě já • Prázdniny • Inkoustový čas • Malíř • Cože?House Of The Rising Sun
Co o albu napsal Tomáš Hrubý: "Kapela teenagerů, které zjevně muzika těší a možná to jednou někam dotáhnou. Sestava skladeb (vedle členek kapely přispěl i pan učitel ZUŠ – kapelní guru) připomíná slušně zpracované etudy představující různé žánry a podžánry; nejpreferovanější je ovšem rokenrol zlatých šedesátých." (5 bodů)