gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

31.05.2005 Jako by se zčista jasna objevila nova (Karel Vodňanský)    PDF Tisk Email
Recenze

A přitom není to tak úplně zčista jasna. Poprvé zazářila Martina Trchová jako zjevení již na Folkovém Kvítku před čtyřmi lety, pak však jako by utichla a její pokusy více se prosadit včetně vydání prvního demo snímku nevyznívaly zrovna přesvědčivě. Rok 2004 byl však opětovně rokem zapracování a zazáření novy. Souběžně vyhrála finále obou Port i Zahrady a své nové záření se snažila přenést a nám předat i na novém albu Čerstvě natřeno, které právě v těchto dnech vyšlo.

Žel. Žel. Nová deska je jen z poloviny tvořena tou novou Martinou Trchovou a z poloviny se vrací ke svým možno říci nedávným "dětským" začátkům. A to jak staršími písněmi, bez nového hávu, tak i aranžemi některých nových skladeb či vlastním hudebním projevem. Obecným znakem většiny nepříliš zdařilých aranží je především unylost samotných skladeb,alt zvláště pak v písních známých již z druhého demo snímku "Bostonský ledový čaj ve čtvrtek o páté ráno", "A ty se ptáš", či písně nově nahrané "Návrat ztraceného syna". A přitom, zvláště u písně "A ty se ptáš", je to na úkor velmi silného textu. Především díky dětskosti textů nepatří na desku (nebo snad byl záměr, abychom mohli srovnat kvalitu "včera a dnes") písně "Vzpoura" a "Indiánská", kdy u druhé z nich jen škoda pro kvalitní hudbu, která by si jistě zasloužila podstatně lepší text.

Avšak druhá polovina nové desky, tedy na CD především ta polovina první, je opravdu více než výtečná. Martina Trchová nám vedle svých tradičně citových a ladně zahloubaných textů přináší i velmi dobrou hudbu a především výjimečně kvalitní aranže. Další doposud nevídanou devízou se stalo zbarvení jejího hlasu. Její jemný hlas navíc právě především v té lepší půlce občas i hrubne, občas chraptí tak, jak je třeba podtrhnout náladu jednotlivých písní. Občasně jen nezvládá svůj hlas ve výškách zvláště pak v bluesové písni "Malá samba o srdci", jinak písně i vedle "Chvilkového šansonu" velmi příjemně uvolňujících celou náladu desky. Mezi to úplně nejlepší na desce patří písně "Tamtamy", možná jen se zbytečně rockově rychlým závěrem, titulní "Čerstvě natřeno", či již z druhého CD známá píseň "Křížem krážem", která právě tak vyniká barvou hlasu. Asi vůbec nejlepším kouskem je píseň "Odnikudnikam", jako bych v ní slyšel legendární kapelu KOA. Vždyť právě v ní a nejenom v ní hraje na svou harmoniku Mário Bihári. Martina Trchová má vůbec štěstí na velmi skvělý doprovod, i právě díky němu vyznívá deska tak výborně. Již tradičně ji na akustickou kytaru doprovodil Jan-Matěj Rak, na příčnou flétnu její koncertní spoluhráčka Karolína Skalníková, na kontrabas další posila z KOA a vyhledávaný studiový hráč František Raba a z původního Nerezu ještě Vít Sázavský a mnoho dalších.

Martina Trchová má před sebou jistě slibnou kariéru písničkářky, nicméně právě nové CD Čerstvě natřeno dává jasně znát, že za zády s kapelou by jí to slušelo podstatně více. Každopádně je její nová deska velkým posunem v úrovni jejího hraní a skládání a zrcadlí tak velmi dobře novu loňských festivalů.

Martina Trchová - Čerstvě natřeno, Indies records 2005, 38:51


Sdílet na...
Kam dál?

» Martina Trchová v Divadle Exil (Tomáš Klement)

» Soutěž o vstupenky na koncert Martiny Trchové a Beaty Bocek (FOLKtime.cz)

» Rozhovor s Martinou Trchovou (Belmondo)

» Folk na ČT-Art v roce 2017 (Ivo Cicvárek - dramaturg cyklu)

» 17. FOLKomín obrazem (Renata =o))

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Tomáš Pohl  - Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |85.70.70.xxx |01.06.2005 06:41:00
Nevím, asi mám jiný vkus, ale Bostonský ledový caj..se mi moc unylý nezdá, spíš jej radím do té "nové vlny" MT. Stejne tak i Návrat ztraceného syna, ale názory jsou od toho, aby byly, Karle. Jinak ahoj - doufám, že 14.6. na Novodvorské
vodkafe  - Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |85.70.90.xxx |01.06.2005 08:15:00
Krom toho že Boston je jedna ze starch písnicek Martiny je pak urcite unylá - i když jiste méne než Návrat syna :-
Lukas  - Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |85.160.21.xxx |01.06.2005 12:16:00
nebudem se handrkovat, co unylé je a co není..
necht si každý poslechne sám a posoudí
Milan Tesař  - Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |62.209.212.xxx |01.06.2005 13:17:00
Unylý a pomalý samozrejme není totéž. Podle mne má Bostonský caj k unylosti hodne daleko. Ale mužeme na to samozrejme mít ruzné názory. Jinak Návrat ztraceného syna považuji za jeden z vrcholu alba. Na druhou stranu s autorem souhlasím v hodnocení písne Indiánská. Co me však v clánku hodne zaráží, je tvrzení, že se DESKA vrací ke svým detským zacátkum )"Nová deska je jen z poloviny tvorena tou novou Martinou Trchovou a z poloviny se vrací ke svým možno ríci nedávným "detským" zacátkum.
Tomáš Pohl  - Re: Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |80.188.224.xxx |01.06.2005 16:04:00
Indiánskou chápu jako srandicku,což ne každá zpevanda delá. Nelze hledat porád smysl života a tvárit se vážne. Já myslím, že to ani Marta ani jinak nemyslela
vodkafe  - Re: Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |85.70.90.xxx |01.06.2005 17:38:00
Ops - ty korektori už nejsou co bývali :-
vodkafe  - Re: Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |85.70.90.xxx |01.06.2005 17:57:00
Znovu jsem si poslechl (3x) tu skladbu a opetovne samostatne precetl text a musím jen zopakovat co jsem již napsal. Hudba je unylá-ta se dá obecne jiste i snést a naopak i obdivovat, ale jen pokud má zároven silný text a funguje pak spíše jako doprovod textu. Text je však slabý - pominu-li až moc jednoduché a nehodící se seznam/neznám, vlaky/taky a mnohé dalších tak je text obsahove velmi slabý - urcite slabý na to aby pri nem stála jen doprovodná hudba. Je tam jen cekání - bez zacátku, bez deje, empatie s ocekávaným ci alespon se samotným "procesem" cekání a konecne nemá ani žádný záver. Ta písen je dle mého v kvalite opravdu hned za temi "detskými" vzpomínkami.

A propos pane Pohl, urcite to není jen hracka, zpestrení, to se tam dá ríci o jiných skladbách(treba Chvilkovém šansonu) ale o techto písních urcite ne, tyhle písne na desku dle mého nepatrí-škodí jí - Martina Trchová se jimi zbytecne vrací zpátky, do casu, ze kterých už vyrostla
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |85.70.70.xxx |01.06.2005 23:33:00
Pane Vodkafe ( pripomíná mi to starý vtip, jak na srazu veteránu 2. svet. války osloví kulhajícího pána slovy "Taky vod Dukly ?" a on odpoví: "Ne vod hovna." ), mne se ta písen docela líbí, tot vše
Jan-Matej Rak  - Re: Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |62.141.24.xxx |02.06.2005 01:29:00
No, nerad bych tu vypadal jako potrefena husa, ktera se ozve prvni,ani jako zneuznany muzikant, ktery nedovede prijmout kritiku, ale jen nekolik malo poznamek:
1 - nejak mi tu chybi jakykoli argument, vychazejici z porozumeni muzice.
2 - pisen Mala samba o srdci neni ani pri nejlepsi vuli a nejhrubsi stylisaci bluesova - blues je zcela jasne vyhraneny pojem a to jak hudebne jako styl, tak formalne a to nejen po strance rytmicke a harmonicke, ale rovnez po strance textove.
3 - pisen A ty se ptas neni nahrana postaru, nybrz zcela nove.

Vytky k tomu, co je a neni unyle, co je ci neni detske atd ponechavam stranou, to je skutecne veci nazoru, vadi mi jen ocividne chyby a neznalosti.
Je samozrejme stalym predmetem sporu - a ted mluvim jako muzikant, zcela bez ohledu k tehle desce, na niz jsem se (rad) podilel - jestli pisnickarovi(pisnickarce) slusi osameni a nebo "kapela za zady". Kapela za zady mozna "slape", ale jeste jsem neslysel pisnickare, jehoz sdeleni by nejak pomohla. Bud podpori prazdnotu sdeleni rytmem a hutnosti(cili uplete z hovna bic) a nebo sdeleni timtez rytmem a touz hutnosti zatluce. To uz jsem ovsem od puvodniho tematu daleko, omluvte me...

Jsem samozrejme zvedav na to, jak se komu deska, na niz jsem se podilel, bude libit. Nezbyva mi tedy, nez doufat, ze se o ni doctu od nekoho, kdo si nebude plest dojmy s pojmy a jehoz argumenty - at uz pochvalne ci kriticke - budou pevnejsi nez zaklady z pisku. Rad uslysim, co jsem sam preslechl, rad se dozvim, co jsme mohli udelat lepe, stejne tak, jako se rad doctu, co se nam povedlo, ovsem rad se to doctu tak, abych z toho opravdu nejke postrehy a pouceni vziti sobe mohl a nikoli ve forme podobne nejapne a unyle.
M
Houbák  - Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |147.228.209.xxx |02.06.2005 01:31:00
Jojo, nekomu se proste písnicka líbí, druhý na to má opacný názor. Já osobne se prikláním k Tomášovi. Me by ale spíše zajímal Váš názor na vetu: "Martina Trchová má pred sebou jiste slibnou kariéru písnickárky, nicméne práve nové CD Cerstve natreno dává jasne znát, že za zády s kapelou by jí to slušelo podstatne více." Já s ní vubec nesouhlasím. Jasne, vystoupení s kapelou je jisté zpestrení, ale všeho moc škodí. Martina s Karolinou umejí své písne zahrát skvele sami, tak nevím, proc by se meli opírat o nejakou kapelu, i když v ní budou hrát dobrí muzikanti, jako jsou na CD.

Nevím, zda jste sledovali i zvukovou kvalitu nahrávek, ale me se zdá, že nekteré písne dost šumí. Máte stejný pocit
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |85.70.70.xxx |02.06.2005 06:44:00
Vážený pane Vodkafe nebo Vodceho ješte, ceština má pátý pád neboli vokativ s koncovkou, címž se odlišuje od ostatních jazyku. Proto prosím, abyste príšte pátý pád užíval v souvislosti mým príjmením. Oslovovat me :"Pane Pohl" patrí k zupáckému slovníku základní vojenské služby. Dekuji za pozornost
vodkafe  - Re: Re: Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |85.70.90.xxx |02.06.2005 09:38:00
Tedy cekal jsem to horší od Vás-to vypadá že se lepším ve Vašich ocích-takhle krátký elaborát k mé recenzi už jsem dlouho nezažil

Mno 1 ani netreba komentovat - vaše obvyklé.
2.Jiste to není cisté blues -zdaleka ne - je to samba jak již název i hloupého kopá - má oprava by byla ve smyslu "bluesovejší" - ano vím že blues má predevším! trídílné dvanáctitaktové schéma a že se pohybuje predevším! mezi durovou a molovou stupnicí. Nicméne mi šlo o vyjádrení nádechu-nálady této skladby nikoli o její hudební klasifikaci,kterou každý vytuší dám z názvu-cítím v ní bluesové "groove". Blues není jen kapitola s podkapitolami kupríkladu boogie-woogie ci rhytm´n´blues, ale je také bluesové cítení ci forma lyrického básnení.
Ups-trojku jsem zapomnel

Obecne-toto není médium kde se mohu pouštet do podrobných analýz-sem povetšinou nechodí odborníci(bez urážky kohokoli),které by zajímalo, že se vám tuhle rozlétla bitonalita nebo že se vám tuhle nepodaril prevrat intervalu. Když mne za to budete platit rád Vám budu psát speciální recenze. Ale tady je to predevším o vyjádrení pocitu nad mnohým, který je podložen odbornou erudicí(což treba i casto nebývá, ale to už je problém zdejšího vydavatele) - mužeme se treba nekde sejít a popovídat si-preci jen jsem vystudoval jen zpev a mnohé mnohých nástroju mi jiste zustává skryto-ale to už opravdu vše lépe osobne.-
vodkafe  - Re: Re: Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |85.70.90.xxx |02.06.2005 09:39:00
3.Nevím jestli si správne rozumíme - nemyslím tím že byla na novém cd použita stará nahrávka - jen že se použili staré aranže
vodkafe  - Re: Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |85.70.90.xxx |02.06.2005 09:43:00
Pro mne tak martina pusobí podstatne silneji-kupríkladi písen Odnikudnikam tím dostává výraz té nejlepší písne ac osamocena by jí zrejme nedosáhla, alespon pro mne ne
vodkafe  - Re: Re: Re: Re: Jako by se zčista jasna objevila n   |85.70.90.xxx |02.06.2005 09:44:00
fuj použily :-
Jan-M.Rak  - Re: Re: Re: Re: Jako by se zčista jasna objevila n   |194.228.63.xxx |02.06.2005 10:40:00
Nepuzili, je tam nova aranz - paklize za starou povazujete tu z demace, pak mate pravdy jen kus - z te to vzchazi, ovsem stejne to neni. Na demaci byly nahrane dve kytary a tri hlasy, zde je kytara jen jedna a hlasy jen dva, pricemz ten druhy je jen v par radcich na konci. O tom, ze konec samotny(a tudiz i vyzneni) je jiny, i ze predehry a mezihry maji jinou podobu(odlisny pocet taktu napr.) pomlcim.
Nejde mi o odborne traktaty(bitonalitu jsme nepouzili v jeji prave podobe nikdy), jen o takove vzjadreni, jehoz obsah ma v necem oporu.
M
vodkafe  - Re: Re: Re: Re: Re: Jako by se zčista jasna objevi   |85.70.90.xxx |02.06.2005 10:46:00
Ále použili :) A v cem má mít v textu oporu? Ne opravdu rád se poucím jak se lépe priblížit kompromisu - strední ceste - o které bych rád v této forme(na techto médiích) rád krácel, ale to je asi myslím na dlouho debatu - mimochodem již mnohokráte vedenou tedy ne s Vámi konkrétne
Houbák  - Re: Re: Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |147.228.41.xxx |02.06.2005 11:36:00
Pokud se jedná pouze o tuto písen, tak porád nevidím duvod, proc by Martine více slušela za zády kapela. Ta písen je s kapelou bezva (hlavne harmonika), ale je to porád "pouze" zpestrení. Stejne tak skvele zní tato písen, i když ji Martina hraje s Karolinou
vodkafe  - Re: Re: Re: Re: Jako by se zčista jasna objevila n   |85.70.90.xxx |02.06.2005 12:07:00
Máme proste jiný názor...
Jan-M.Rak  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jako by se zčista jasna ob   |194.228.63.xxx |02.06.2005 12:10:00
Jak rikam - nepouzili. Jen jsme z ni vysli, to je rozdil. Nejde samozrejme o kompromis, clovek - kritika nevyjimaje - muze byt i zcela nekompromisni, paklize ma pro sva tvrzeni argumenty, v tech cekam oporu.
Nechci se hadat, jen poznamenavam.
P.S.:Sledujete-li Martinu dele, jak to podle nekterych pasazi vypada, vite, ze pisnicka A tz se ptas prosla od doby sveho vzniku nekolika versemi. Jednak ji Martina hrala sama, druhak i s Karolinou, tretak i se mnou, tedy s druhou kytarou, ctvrtak na demaci, kde jsem obe kytary natocil sam a konecne s jedinou kytarou, jak je na desce ted. Jsem toho nazoru, ze cim ma pisnicka vetsi naboj a sdeleni v textu, tim min se ji ma s muzikou prekazet. Proto jsem druhou sloku hral UPLNE jinak, nez v kterekoli versi kdykoli predtim. Proto me stve, kdyz nonsalantne tvrdite, ze je to totez, nebot je to zcela zavadejici informace pro ty, kteri desku znaji jen z tehle recense a druhak je to ukazka toho, ze si zrejme "detailu" nevsimate.
P.P.S. - charakterisovvat blues jako hudbu, ktera prechazi mezi mollovzmi a durovymi stupnicemi ukazuje jeste markantneji totez
vodkafe  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jako by se zčista jasn   |85.70.90.xxx |02.06.2005 13:07:00
Copak nelíbí se charakteristika nebo snad chcete tvrdit že tomu tak není?!? :-O

No oki - už jen poznamenáváte tak já ty svoje dopoznámky nechám až na nekdy - na osobní setkání..
Jan-M.Rak  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jako by se zčista   |194.228.63.xxx |02.06.2005 14:17:00
Durove a mollove stupnice, z nich se odvijejici harmonicke zasady a chcete-li tak i cirkevni mody, jsou zakladnim materialem takrka VESKERE euroamericke hudby, to je NATOLIK vagni charakteristika, ze opravdu nema smysl se ji zabyvat. Otazka pouzivani stupnic ev. modalnich postupu v blues je natolik slozita, ze ji sotva muzeme rozebirat tady, timhle zpusobem
vodkafe  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jako by se zči   |85.70.90.xxx |02.06.2005 14:20:00
No tak to samozrejme i když nesouhlasím zcela i s vaší definicí - i tam má byla jen velice krátkým vhledem nikoli celkovou diagnózou blues :-
Jan-M.Rak  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jako by se zči   |194.228.63.xxx |02.06.2005 14:27:00
P.S... je to asi stejne trefna charakteristika, jako kdybych rekl, ze clovek ma vetsinou jednu hlavu a zpravidla je tvoren predevsim! uhlikem.
JInak jeste jedna drobnost, chceme-li se detailneji zabyvat formalni klasifikaci zminene pisne - neni to ani samba, na to ji par dob chybi, ma jen rytmicky vzorec samby. Cili je to nejpresneji quasisamba.
To je vse, nerad se zabyvam nesmysly.
M
Martina  - Re: Re: Re: Re: Re: Jako by se zčista jasna objevi   |62.24.92.xxx |02.06.2005 17:28:00
Sleduji ten humbuk tady už déle a proste se nomohu nepripojit alespon v zásadních vecech.
1. Mário Bihári=kapela ?
2. Slyšel jsi nás písen Odnikudnikam nekdy za poslední rok hrát na kloncerte jen s Karolinou?
3. A ty se ptáš má radaikálne jinou aranž než na demu - i laik to pozná.
Tot vše, jinak se sem nechci míchat..
vodkafe  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jako by se zčista jasna ob   |85.70.90.xxx |02.06.2005 17:45:00
1.Ne
2.Ano
3.Tak napul jak již jsme se shodli s panem Rake
Martina  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jako by se zčista jasn   |62.24.92.xxx |02.06.2005 18:07:00
To ses tedy premohl s odpovedmi...
1. Kde je tedy v písni Odnikudnikam kapela? Od koncertu se to liší prítomností Mária a nekolika ranami do bubínku Jardy Kvasnicky, který pouze šperkoval a kterého jsi mimochodem zcela zazdil v recenzi!
2. Kam se podela písen Jinací znamení. Vítek Sázavský by asi zaplakal, že se o ní ani nezmíníš...
3. Ví nekdo po prectení, že Malou sambu o srdci jsem nenapsala já, ale že je to Matejova vec?
4. Dále se mi ztratila Proboha Te prosím a Zrnko písku v hodinách...
5. Nikde se ani nepíše, že na albu je 14 skladeb, takže ctenár se dopocítá pouze 12 a ješte pracne.
6. Vladka Horovská, Boris Kubícek, Žofie Kabelková také neexistují...
7. Kde byla deska natocena?
8. Malá samba o srdci nemá s bluesem nic spolecného!
9. Co je na Indiánské detského? Nenapsal jsi o cem text pojednává, jen svuj názor.
10. Proc hodnotíš rýmy seznam/neznám a nezmíníš treba nápis/gratis nebo v závejích/stavejí. Jinak me mrzí, žes písen nepochopil. Neskromne si myslím, že má silné sdelení. Vím to z reakcí na koncertech.
V této recenzi chybí zásadní informace. Je mi jedno, jestli se ti neco zdá unylé, ale jako novinár jsi me velmi zklamal
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jako by se zčista   |80.188.224.xxx |02.06.2005 18:16:00
Martino, pan Vodkafe je novinár ??? a Vodkad ? Vodnikudnikam ??
Klídek, lidé jsou ruzné
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jako by se zčista   |80.188.224.xxx |02.06.2005 18:22:00
Jsem natvrdlej, von je to sám recenzent !! Me zmátlo to vykání. To jsou mi veci..
Mrk  - Re: Jako by se zčista jasna objevila nova   |85.70.166.xxx |02.06.2005 22:35:00
Marti!!! me tvoje deska baví. A to te u poslouchání nevidím! (Na což se ostatne velmi teším

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
1516171821
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib