11.03.2004 Nohavicovo nic moc (Karel Vodňanský)    PDF Tisk Email

"Píšu co chci, co se mi chce, co mé srdce žádá a pan kritik, hudební znalec z toho strádá, já ho chápu, já mu rozumím, já jinak písně skládat neumím." Tak takhle si Jaromír Nohavica na svém novém albu Babylon v písni "Nic moc" bere na paškál hudební publicisty a dává jim tím zřetelně najevo, že ať si napíší co chtějí, ať jakkoli amatérsky či odborně dají najevo jakoukoli nevoli s jeho hudbou či texty, jemu to bude úplně jedno a především to bude jedno i jeho posluchačům, vždyť on Svým masám dal přece jasný vzkaz - jde o to, že se to líbí mě a vám, je jedno, jakou to má úroveň. Zveřejnit alibi ještě před nedokonaným "zločinem" si jistě řekne o zápis do historie hudební "kriminalistiky". A tak já následujíc "v masce barda malého Jardu" zveřejňuji své jistě též první publicistické alibi: "Milý pane Nohavico, promiňte, že píšu, já se kaju, já jen poslouchám a slyším, já jen čtu si texty - cítím, odpusťte mi prosím, jinak neumím."alt

Na první pohled možná trochu paradoxně je právě skladba Nic moc jednou z nejlepších na desce vůbec. Uvolněná výpověď a hravost slov jsou jakoby přirozeným ozvukem Nohavici, na kterého jsme byli zvyklí. Celkově příjemný nádech písně pak ještě dotváří kytarový doprovod v podání Karla Plíhala, který provází také hravě milostnou Sestřičku ze špitálu. Ta je však ukázkovým příkladem těch písní na albu, které mají nedotáhnutý či špatně dokončený text, nebo které se zdají být jen nahozenými slovy bez vypovídací hodnoty. A tak nám na jednu stranu mizí láska v celonočním tenisovém zápase, nebo se nám na tu druhou různé Euridiky, Maryliny a apoštolové nepředloženě procházejí pod černými hvězdami. Babylon či Převez mě příteli je pak více patosem než výpovědí. Vrcholem textového nevkusu je pak ve vzpomínkové Mařence - jinak silným obsahem s citlivou výpovědí - zcela nepochopitelné použití pohádkových postaviček Křemílka a Vochomůrky, se kterými Nohavica sebe a Kryla pomyslně ztotožňuje.

Hudba opětovně nevyniká obtížnými přechody či složitými kombinacemi nebo aranžemi, ale taková už Nohavicova hudba je a jsme na ni tak zvyklí. Lehkost jednoduchých úprav, křehká a poutavá melodičnost jsou nerozlučně spjaty s jeho výrazem a jsou jeho přednostmi, nikoli nedostatky. Znovu nám to ukazuje v osobní výpovědi Masopustu nebo v lidské Velké vodě a v popovém Krupobití či v hladivě komorním Na dvoře divadla pak k tomu ještě zajímavě přimíchává pro něj zvláštní aranže, které ještě o to více zdůrazňují sílu textu a celého vyznění písně. To se na druhou stranu nedá říci o starších a jinak též textově silných Ženách, k nimž dle mého nová úprava nesedne a utápí kvalitní text. Zatímco Milionář patří jistě na desku svým vtipným glosováním reflektujícím dnešní pohodlnost lidského chápání, další z odlehčených textů - Pochod eskymáků - by snad ani nebyl hoden hravých Tří čuníků a nepochopitelně tak sráží úroveň celého projektu alespoň ještě o jeden bod níže.

Album Babylon Jaromíra Nohavici je s 38 minutami nejenom poměrně krátké z pohledu času, ale krátké i z pohledu kvality vzhledem k jeho předcházejícím deskám. Zůstává zde sice nohavicovská osobní výpověď a lehkost, avšak Nohavica sám se začíná ztrácet v nepřehledných výkřicích, které jakoby vůbec nesouvisely se zamýšleným vyjádřením poselství nebo jen obyčejného příběhu. Výjimečně tmavý přebal se spíše víc jakoby snaží skrýt Nohavicovo tápání, než ukázat jeho srdce, bijící s černou Ostravou. A tak i vynikající fotografie profesionála Tono Stana nedokázaly zakrýt průměrnost a bloudící nevyváženost Babylonu, a zůstávají jen nálepkou jakosti Nohavici, nikoli tohoto posledného alba.

» Nejen žánroví Andělé 2012 (Školník)

» ROK ĎÁBLA ďáblem roku (Jaroos)

» Darmoděj a další… (Tomáš Pohl)

» Fajny křest ve Fajnem-Mjestě (Lucy)

» Jaromír Nohavica: Tak mě tu máš (Milan Tesař)

Alan  - Re: Nohavicovo nic moc   |147.32.132.xxx |11.03.2004 08:48:00
Myslim, ze autor clanku vidi Babylon az moc cerne. Podle me je to celkem slusna deska, daleko lepsi nez predchozi Smutne srdce, ktere se mi nelibi ani trosku. Ale na nejstarsi alba Darmodej a Osma barva duhy a Mikymauzoleum to nema
Glum  - Re: Re: Nohavicovo nic moc   |213.235.186.xxx |11.03.2004 11:04:00
Co si pamatuji tak predchozí CD bylo ješte více ktitizováno než-li tohle
Pavel  - Re: Re: Nohavicovo nic moc   |193.179.186.xxx |11.03.2004 15:11:00
Také bych Babylon nevidel tak strašne, nicméne ve srovnání s drívejší tvorbou je to opravdu pád dolu. Nechápu, jak mohli redaktori InternetFOLK.cz ohodnotit album jako páté nejlepší za lonský rok (prumerná zmánka 8.3 z 10)
Dan  - Re: Re: Nohavicovo nic moc   |212.11.98.xxx |11.03.2004 15:41:00
No vidíte, já nejsem žádný Nohavicofil (jednu dobu jsem ho skutecne i odmítal), ale práve album Moje smutné srdce me s ním smírilo a stále se mi líbí z jeho diskografie nejvíc
Tomáš Pohl  - Re: Nohavicovo nic moc   |62.177.91.xxx |11.03.2004 15:54:00
Nechci si pred legendami sedat na zadek a Nohavica legenda už je, ale me se ta CD dost líbí. Je pravda, že Petr Bezruc nic lepšího než Slezské písne už nenapsal a Wabi Danek Rocník 47 a další taky neprekonal, ale Jarek Nohavica se mi stále drží v srdci. Asi má lepší CD i písne, napríklad dosud nic moc publikovaná Pane prezidente, ale je to porád sakra dobrý
Ferry  - Re: Re: Nohavicovo nic moc   |212.71.137.xxx |11.03.2004 16:40:00
Presne tak, nekoho si ta deska najde, nekoho ne. Tentokrat se me do vkusu netrefil (moje oblibene CD je Mikymauzoleum kompletne s Plihalovou kytarou), ale podleruznych ohlasu se babylon lidem libi
Vilík  - Re: Nohavicovo nic moc   |212.71.144.xxx |11.03.2004 17:14:00
Nekdy je lepší skoncit,než znicit sám sebe..
Kunař  - Re: Re: Re: Nohavicovo nic moc   |195.113.59.xxx |12.03.2004 15:43:00
Pokud mohl Disneyband dostat od Pavla Rady 10 bodu, nemuže te na IF preci prekvapit nic
Tomáš Pohl  - Re: Re: Nohavicovo nic moc   |62.177.92.xxx |12.03.2004 16:20:00
Trochu silné tvrzení. Myslím, že Jarek Nohavica dokázal vylézt z pekného srabu a nechtel bych jej taky zažít. Jestli mu to ješte takhle hraje po vylécení, kloubouk dolu. Na sebeznicení má ješte dost casu
Ferry  - Re: Re: Re: Nohavicovo nic moc   |212.71.137.xxx |12.03.2004 16:24:00
Mno, pokud si kupuju CD, tak kvuli hudbe a ne kvukli zivotnimu pribehu. Nebo nee
Black Bart the P08  - Re: Nohavicovo nic moc   |80.188.149.xxx |13.03.2004 11:10:00
Osobne se mi toto Nohavicovo album velice líbí. Jsou na nem pochopitelne i slabší kousky, ale kde nejsou?
Rozhodne se mi poslouchá lépe, než Moje smutné srdce, které u me totálne propadlo.
Jeho príklon k jednoduchým hudebním aranžím me vubec neodrazuje, ba práve naopak, jestli mi neco vadí, pak jsou to spíše ony velkoplepé bigbítové projekty, které tady v minulosti byly a které mi dokázaly totálne zprotivit Kometu nebo Mladickou básnírku.
Bohužel Nohavica si však v bigbítu libuje (jak se ostatne ukáže i na Andelech, kde si má zahulákat s Kabátem - nic proti Kabátu!) a nebo jeho tradicní neúcast na folkových akcích, zato pravidelná úcast na rokáci v Trinci.
Proste se mi zdá, že toto album je jakoby návratem ke starým folkovým korenum a proto se mi líbí, at si z toho hudební znalec klidne strádá. :-
Jan-Matej Rak  - Re: Re: Nohavicovo nic moc   |212.20.104.xxx |13.03.2004 11:47:00
Mluvim zcela obecne - u jakehokoli pisnickare by melo jit PREDEVSIM o pisnicku, tedy sdeleni a tomu jakakoli slozitejsi aranz jen ubira ( netvrdim, ze hudebne dobra aranz skodi, jen je dalsim prvkem, ktery je treba vnimat, tudiz dalsim prvkem, s nimz se sdeleni musi delit o posluchacovu pozornost). Jsem toho nazoru, ze nejvic, co clovek pro pisnicku (mluvim o pisnickarich, o pisnickach, kterymi autor uprimne mluvi sam za sebe, tedy nikoli o pisnickach spotrebnich "sloka-refren-sloka-refren-a ted vsichni".Sdeluje-li neco jeden clovek, nevidim nejmensi duvod, proc by jich melo v tu chvili hrat vic.)muze udelat, je nedelat pro ni nic. Proto vitam jakekoli zjednodusovani v nasich zanrech a doufam, ze uz zas jednou nejaky pisnickar natoci desku jen uplne sam s kytarou. V zaplave neumerne a umele (a spatne) komplikovane hudby jsem cim dal vdecnejsi za jakykoli jednoduchy ton, za jakykoli akusticky nastroj a jakoukoli primocarou pisnicku, ze ktere se nedela symfonie.
M
Australan  - Re: Re: Nohavicovo nic moc   |212.96.166.xxx |14.03.2004 22:11:00
Na druhou stranu, radsi at si jde k folk-rocku, kdyz ho to laka. Je to jeden z lidi, ktereho na ceske hudebni scene uznavam velice ... Sice mam radsi jeho starsi texty (Mikimauz, Hermankove stesti apod.) ci preklady V. Vysockeho (Setkani s A.S. Puskinem), takze me "Moje Smutne Srdce" zrovna nesedlo, ale na Babylonu tomu vetsinou ten trosku rockovy nadech nevadi ..
Michal  - Re: Nohavicovo nic moc   |80.188.188.xxx |15.03.2004 11:14:00
Postrelená husa (pardon, pan hudební kritik) se ozvala. Ale to vskutku nemuže nic zmenit na tom, že písnicky J.N. dokážou tvorit (alespon ve me) neco, co jiné písne treba nedokážou. Babylon z mého pohledu bez problému navázal a zaradil za predchozí. Naštestí není mou povinností soudit, zda se text v nekteré písni "uzavrel", nebo jestli tam patrí Kremílek. Náladu, kterou dokážou ve me tyto písne (treba i jen nekteré)vyvolat, mi neumí navodit jen tak nejaká písen. A tak pokud náhodou budete pane Nohavico tyhle rádky císt - moc Vám dekuji, že jinak písne skládat neumíte, protože me stále baví je takto poslouchat
Iva  - Re: Re: Re: Nohavicovo nic moc   |195.113.158.xxx |15.03.2004 11:24:00
Velice souhlasim v te casti ciste jednoduche pisne bez mnozstvi nekdy az zbytecnych hudebnich nastroju.
Boko  - Re: Re: Nohavicovo nic moc   |193.165.194.xxx |16.03.2004 13:37:00
Oc je bigbit horsi nez folk? Hmm? Nevim, ze by byl treba zabavnejsi a mene nudnejsi, slouzici neintelektualum k mrzke zabave?
A proc nejezdi N. na festivaly? No asi ma na ne a jejich uroven svuj nazor a mozna nechava sanci jinym. Mimochodem, zalistuj si na IF jak dopadl minuly rok Festival slunce s timto umelcem v hlavni roli
Ondřej Fencl  - Re: Nohavicovo nic moc   |195.113.6.xxx |16.03.2004 17:35:00
"Nic moc" je podle meho soudu (spolecne s "Planu" z Divneho stoleti) nejhorsi pisen od Nohavicy vubec. Uplakane, ubrecene, trapne. Babylon je, myslim, z Nohavicovyh slabsich alb. Soudim podle toho, ze me vzdycky na jeho desce vzala aspon polovina pisni. Tady me chytla jen Velka Voda, Babylon a Marenka (ackoliv je to v podstate Papousek z desky Rok Dabl
toninho  - Re: Nohavicovo nic moc   |195.80.177.xxx |17.03.2004 17:11:00
precítal som si k "Babylonu" cca 15-20 recenzií od rovnakého poctu pánov "hudebních kritiku" a každý si tam našiel svoje top skladby a samozrejme i uplatnil svoje povolanie kritika. Väcšina názorov sa silne diametrálne (až na malé výnimky) od seba liší. Takže, ako sa od dávnych cias hovorí. Každému podla jeho Gusta. A myslím si, že pocet predaných nosicov a neklesajúci pocet fanúškov hovorí jasne. Takže, páni kritici, sorry, ale kdo umí, ten umí a kdo neumí, tak aspon píše kritiky
Gaston  - Re: Re: Nohavicovo nic moc   |212.67.73.xxx |19.03.2004 12:46:00
Ono nekdo to delat musí :) - 20 ruzných názoru pri asi 12 písnickách na albu to je dost uhozené ne?

To že nekdo neco kupuje nebo poslouchá neznamená že je to kvalitní - to by díky ctenárské oblibe Blesku-myslím že je stále ješte nejprodávanejší a masovému vzhlížení k Nove byly tyto Formy také skvelými a co já vím ješte bylo použito na Nohavicu za prívlastky - evidentne se tedy v masovém prodeji hledat kvalita nedá!!!
Vořech  - Re: Souhlasím s recenzí   |217.11.238.xxx |22.03.2004 09:00:00
VBabylon je nejhorší nohavicova deska. Je nafláklá narychlo a treba nechápu Divadlo, k cemu je tam znova (viz. divné století). Ale neschodnu se s recenzentem v oblasti názoru na Špitál a Prevez me prítely. Možná i proto, že práve nohavicovská hudba vylécila mého nejlepšího prítele po težké autonehode a já celý lonský rok jezdil po špitálech a myslel, že tento muj prítel prepluje na druhý breh
Jarda Škarda  - I já jsem byl zděšen   |212.67.81.xxx |22.03.2004 16:51:00
I já jsem byl zdešen, když se mi dostaly do ruky pracovní nahrávky z pripravovaného alba Babylon. Když to lidi kupují, tak holt mají Mistra rádi. Doprejme jim to. Vadí mi ovšem jiná vec: ceština pana Vodnanského. Když chcete neco vytrubovat do sveta, naucte se aspon základy gramatiky.

P.S.: Chtel jsem dole uvést svuj Email, ale nevím, co to znamená "nepoviné". Tak jsem si to radeji rozmyslel
Cyril  - Re: Re: Re: Nohavicovo nic moc   |212.71.137.xxx |23.03.2004 14:07:00
Me se vedle sdelení líbí a zajímá i podání písnicky. Ted mám na mysli traba druhé pribrnkávací kytary (Dvorácek, Kotrba atd.). Dokáže to vymalovat mnohem hezcí atmosféru a treba i hloubeji podat vlastní myšlenku (tj. to, cemu ríkáte sdelení). Samotné podání s kytarou taky není špatný (ale musí to hrát opravdový kytarista jako treba Plíhal)
Marek  - Re: I já jsem byl zděšen   |198.81.26.xxx |24.03.2004 07:33:00
Babylon je nadherna deska, kterou mohu poslouchat porad a porad dokola a vzdycky tam najdu neco noveho. Pan Nohavica stoji nad vsemi ostatnimi hodne vysoko a ja mu preji, aby mu to vydrzelo a nedal se deprimovat negativnimi ohlasy, kterych je stejne jako safranu
Tom  - Re: Re: Nohavicovo nic moc   |62.177.75.xxx |24.03.2004 10:25:00
Tak to teda zabal
Tom  - Re: Re: Nohavicovo nic moc   |62.177.75.xxx |24.03.2004 10:33:00
Moje slova!SOUHLAS
Tom  - Re: Re: Re: Nohavicovo nic moc   |62.177.75.xxx |24.03.2004 10:44:00
Tech písnicek je mimochodem ctrnáct,možná by bylo dobrý si je poslechnout.Možná je to PRO VÁS ŠKODA CASU...
vodkafe  - Re: I já jsem byl zděšen   |193.85.147.xxx |24.03.2004 13:23:00
ale ale, copak se Vám nelíbí? - neríkám že nikdy nic neuknikne - autor to zrovna po sobe císt nemuže a na kontrolu v redakci není tolik casu a vše Šaolín prejíždí a opravuje tak jednou...
Luboš  - Re: Nohavicovo nic moc   |62.77.119.xxx |24.03.2004 14:34:00
Písen "Nic moc" se mu vážne nepovedla. Je príliš ubrecená. Kdyby ji napsal nekterý z Nedvedu, tak to pochopím. Ale že by zorvna Nohavicu kritici nejak tvrde natírali
Ondra  - Re: Re: Nohavicovo nic moc   |195.113.8.xxx |24.03.2004 16:00:00
Myslím, že pisen "Nic moc" není kritikou kritiku, spíš je to písnicka o Nohavicovi samotném, o tom jak svojí tvorbu muže nekdy sám vnímat,že jeho písnickárství není vždycky nutne intelektuální.Je to spíš ukázka pokory, že nikomu svoje písne nevnucuje. Snaží se to delat podle nejlepšího vedomí a jestli to nekdo prijme nebo ne, záleží na posluchaci samotném.A jestli si nekdo myslí, že písnickári jsou vecne zadumaní intelektuálové, kterí stále premýšlejí o své tvorbe a o svete kolem nás, tak se hluboce mýlí. Krome toho, že umejí své "remeslo"( a to Jarek opravdu umí), to toiž jsou úplne normální lidé jako my ostatní. Mimochodem, Babylon Je dobrá deska
Křemílek  - Re: Re: Nohavicovo nic moc   |212.24.151.xxx |24.03.2004 16:07:00
Název písne je totožný s názvem sbírky Jana Rejžka (ne)chvalne proslulého kritika z Melodie vydané v 80. letech minulého století. Taková Markéta Muchová ho musela fakt milovat . Myslím, že je predevším mínen tento kritik. Doporucuji k prectení komentár hudebního publicisty Jirího Cerného pro stanici Praha z 3. listopadu 1998 "Nohavica jako obet Rejžkova pseudoradikalismu" (pokud ho na webu ješte nekde najdete)

1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
151617181921