gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

11.04.2006 Pražská pálená Jarka Nohavici (Ondra Villon Vejsada)    PDF Tisk Email
Recenze

Přemýšlím nad tím, zda-li má vůbec ještě cenu vyjadřovat se k "novému" CD Jarka Nohavici - četl jsem totiž už tolik různých recenzí a všechny v podstatě vyjadřují po částech i můj názor. Nechce se mi být vynuceně originální a relativní zpoždění vzniklé čekáním na finální verzi a později i jejím poslechem využít ke kopírování názorů druhých?no, zkusme to i tak. Přeci jen se totiž rýsuje ještě něco dalšího-nového na Nohavicově tvorbě, takže rozhodně je o čem psát.

Ale vše pěkně po pořádku.

 

zdroj: www.nohavica.cz

Booklet vybraný návštěvníky Jarkových webových stránek

zdroj: www.nohavica.cz

K osobě autora

Jsem naprosto a skálopevně přesvědčen, že pokud snad ne dnes, tak v budoucnu rozhodně bude Jarek označen jako jedna z nejvýraznějších osobností národa přelomu století (tisíciletí). Nohavicova tvorba vždy působí neokázale, neprvoplánovaně slavně, přesto výrazně = svojí osobitostí, pohledem na svět - řekl bych včetně své hudby - mám totiž na mysli zejména texty a projev, který je mnohdy šansonový spíše než folkový; glosátorský více než "jen"interpretační. Dávno také totiž neoslovuje pouze folkové publikum.

Pražská pálená je opět v mnohém jiná a originální - je to neuvěřitelné, ale autor opět překvapil a to nejen trochu, ale doslova šokoval = lidé totiž mohli sledovat zrod alba a postupně si skladby z Nohavicova webu stahovat a to vše zcela legálně a zdarma, protože jak napsal Jarek v Internetové debatě: "Za dárky se neplatí." Nehledě na to, že vše je připraveno i pro poměrně novou, ale velice se rozmáhající technologii (či postup nebo způsob) BitTorrent a to je fakt skvělé! Kdokoliv s rozumně rychlým připojením k Internetu, má možnost si na Jarkových stránkách album o dvaadvaceti + jedné písních stáhnout buď ve formátu MP3 v kvalitě 192 kb/s (celkem 92,174 MB dat), nebo ve formátu WMA v kvalitě 48 kb/s (23,53 MB dat).

Je pravda, že k tomuto kroku je potřeba nejen odvaha autorská, ale i již jasně daná pozice "na trhu". Vždyť na webu má písničky ke stažení mnoho kapel i písničkářů - v tom to tedy asi není. Řekl bych, že Jarek by obstál ve srovnání s profesionálními manažery popových hvězd - byl to totiž jeho nápad - viz další citaci:

"Pražská pálená je můj nápad. Schylovalo se k tomu v mé hlavě, jako když potůčky z hor se slévají v údolí v řeku. Všechny ty maličkosti kolem internetu, vypalování, Milionáře, který oběhl v mp3 republiku, všechny ty projevy svobody, ale i nesvobody v mé zemi, mne na Betlémském náměstí v sobotu před prvním pražským koncertem přivedly k myšlence vyvázat se. Vymknout se všem. Navázat s vámi přímé spojení. Tady jsem. A vrátit se jakoby do 80.let, kdy jsem nebyl vydáván. Jen jsem hrál a zpíval. A přesto se mé písně šířily. - Doba se změnila. Za časů Mozarta jsi musel chodit za hudbou, než pak hudba na nosičích se začala vlupovat do tvého bytu sama. Velkým obloukem se vrací jedinečnost živého koncertu a mediální nosič je pouhým nosičem vody. Milým dárkem a pozváním, přijďte si se mnou zazpívat."

K hudbě samotné

Celkový čas: 65:31

V průměru po dvaceti letech Nohavica natočil písně, na kterých vyrůstala první generace jeho fandů. Pražská pálená nabízí i novou veselou písničku Moje milá dej mi ještě šanci, ale jinak je album ohlédnutím za folkovou minulostí Jaromíra Nohavici.

Osobně jsem moc rád, že Jarek tímto krokem (dovolte mi ten výraz) natrhl zadek úvahám o postupné komercializace jeho tvorby. Ne snad, že bych s těmito hlasy souhlasil, ale zároveň ani nejuchám, když ho vidím uvádět přiblblý pořad s předáváním cen (teď jsem asi někoho naštval, že? J) a tak jsem i já rád, že je zase jasně písničkář?

Teď trošku kriticky (pro náznak vyváženosti)

Jarek občas lehce při zpěvu ujede a občas i sáhne trochu vedle - což je na koncertě více než pochopitelné. Musím ovšem zároveň uznat, že mi to ani za mák nevadí, ba právě naopak, ukazuje jeho hlavní sílu = lidství a upřímnost s jakou jde s kůží na trh.

To, co nemám, nemohu ti dát = Promiňte všichni nadšenci pro tuto píseň, ale pro mne je to první a také zatím rozhodně jediná

foto: Robert Macháček © http://lighthunt.net

foto: Robert Macháček © http://lighthunt.net

z těch mnoha geniálních, která se mi vyloženě nelíbí - tahá mě za uši a je na můj vkus až příliš sladká - přeslazená. Neměl jsem až do teď problém věřit Jarkovi jeho prožitek, ale tady mi to jaksi skřípe, uznávám ale, že je to třeba tím, že jsem ji prostě nepochopil a tedy neocenil?zvládl jsem ji doposlouchat celkem asi pětkrát - víc to vážně nešlo?

Stručně

Na albu se objevuje i životem již vyzrálá Halelujá - doporučuji porovnat s dřívější verzí - podle mého, Jarek zraje jako víno, promiňte - jako pálenka :-).

Cyklistika ­ Ragby = cokoliv o sportu je senza - tohle obojí je špička, čím to je, že se dokáže vžít do tolika profesí a rolí?

Honzíkova cesta = cosi jako smích Karla Plíhala na minulém CD. Jako bonus je to prima.

Často se mluví o protibolševickém duchu Cdéčka - mno, já bych ho tam až tak neviděl, ale souhlasím, že je to výborná připomínka i varování. A že je, co si připomenout = vždyť tohle celé album se v podstatě nesmělo a zase by se to nesmělo, kdyby?však víte - co je pokřivené, nelze narovnat!

K CD obecně

Nejde o klasické hudební CD, ale ani to vůbec nevadí. Už jen třeba rozbalit z komprimovaného stavu do audia (wavu) se nikam nevejde?ale o to tu nejde.

Dokonce i obal k Pražské pálené si může posluchač vybrat z desítek návrhů na Internetu. Technicky se jedná o nahrávku spíše podprůměrnou - i když nová vyčištěná a vyvážená verze o třídu poskočila výš. Nohavica nahrál na každém koncertě dvě písně a opakoval nahrávání jen ve dvou případech, a to na zvukových zkouškách následujících koncertů - řekl bych, že to jako výpověď o profesionálním přístupu Jarka jasně vypovídá. Tuto část bych uzavřel asi takto - mix + mastering = profesionální práce a dělali, co mohli?

K novinkám

Jarek má konečně pořádný a hlavně oficiální web, který sliboval Na plovárně Marku Ebenovi. A je tu přeci jen ještě něco nového (a dostávám se k jádru věci, která mne přesvědčila o tom, že je přeci jen o čem psát) = hudební BLOG (i když po pravdě řečeno v době psaní této recenze se web upravuje a blog lze obtížně najít - předpokládám, že je to jen přechodný jev). Písně jako Už zase bijou děti (která podle mého obdržela zbytečně velkou kritiku) a hlavně Ladovská zima naznačují nový trend o kterém se už dlouho mluví, ale nemnohý se k tomu odhodlal či odhodlává = zveřejňovat nové písně na webu (a nechat stahovat třeba i za poplatek - to zatím u Jarka neplatí). Je to moderní - v podstatě  interaktivní způsob tvorby, který je k posluchači co možná nejblíže - že by to začal Nohavica? Nedivil bych se...


Sdílet na...
Kam dál?

» Nohavicovo nic moc (Karel Vodňanský)

» Darmoděj a další… (Tomáš Pohl)

» Fajny křest ve Fajnem-Mjestě (Lucy)

» Nejen žánroví Andělé 2012 (Školník)

» Jaromír Nohavica: Tak mě tu máš (Milan Tesař)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Maria  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |212.71.129.xxx |16.04.2006 22:23:00
Nejhorší je, když fanoušek napíše reportáž o svém oblíbenci. A ve FT není jediný, že, pane Pohle
jakýsi ruch  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |84.42.165.xxx |17.04.2006 00:35:00
Máte prece volbu, ctete www.folktime.eu - tam jsou všichni dle vašeho gusta vyvážení...
Již ta adresa svedcí o charakteru tamních prispevatelu
Maria  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |212.71.129.xxx |17.04.2006 10:15:00
Hm, tak to radši zustanu u vás a obcasné šlápnutí vedle vydržím
Ondra Villon Vejsada  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |82.99.180.xxx |17.04.2006 18:21:00
Tak nevím - mám pocit, že se tu zobrazuje diskuse k jinému clánku ale treba jsem proste jenom trochu-dost mimo ;-)
V každém prípade nejsem ani Pohl a ani na folktime.eu - resp. ifolk.cz (nevím, proc používat doménu eu) nepíšu...
Rozhodne doufám, že se neocekává, že mám na neco reagovat - zatím jsem nic takového nenašel - ci nepochopil..
Ondra Villon Vejsada  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |82.99.180.xxx |17.04.2006 18:21:00
Tak nevím - mám pocit, že se tu zobrazuje diskuse k jinému clánku ale treba jsem proste jenom trochu-dost mimo ;-)
V každém prípade nejsem ani Pohl a ani na folktime.eu - resp. ifolk.cz (nevím, proc používat doménu eu) nepíšu...
Rozhodne doufám, že se neocekává, že mám na neco reagovat - zatím jsem nic takového nenašel - ci nepochopil..
Maria  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |212.71.129.xxx |17.04.2006 18:43:00
Pro Vás byla, pane Vejsado, jen ta moje úplne první veta - mám dojem, že jsem se vyjádrila dost jasne..
Ondra Villon Vejsada  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |82.99.180.xxx |17.04.2006 19:01:00
Aha - dekuji za upresnení, tedy pro mne je veta
"Nejhorší je, když fanoušek napíše reportáž o svém oblíbenci" - doufám, že jsem to ted už pochopil správne ;-)
Nechci se pustit do nesmyslného rozboru oné (údajne) jasné vety - rozboru typu = proc nejhorší, proc fanoušek, proc reportáž, proc oblíbenec?!? Protože mám dojem, že se tu skutecne porád nemluví ani o me a ani o clánku, pod kterým je diskuze vedena...
Ale myslím, že postací pouze strucné a slušné = dekuji za Váš názor, se kterým si dovolím nesouhlasit..
:-/  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |85.160.252.xxx |17.04.2006 20:15:00
Už si to uvedom, mistre Ego, o tobe se tady ani nikdy psát nebude - to by se FT propadl hodne hluboko! A o jakém clánku? Clánek je literární útvar, tebou stvorená kupa slov je pouze neco jako kaluž myšlenkových zvratku zneuznaného..
Ondra Villon Vejsada  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |82.99.180.xxx |17.04.2006 20:40:00
Omlouvám se, ale na pana smajlíka již (po zkušenostech u minulých recenzí) nebudu reagovat...
Kdybych kopal každého psa, který na mne šteká - daleko bych nedošel...
Obecne = muj clánek - moje dílo = sleduji reakce a reaguji na prípadná nedorozumení. Je to tedy o me - o mém pohledu na veci a jejich argumentech k nim = tedy (krome pana smajlíka) všechny reakce si velice rád prectu a klidne se k nim vyjádrím = rozhodne se nebudu schovávat za symbol ani nic jiného :-
:-/  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |85.160.252.xxx |17.04.2006 21:01:00
Není zac se omlouvat, proste jen prestan psát své grafomanské výplody, nebo je aspon nedávej k uverejnení na FT... Zvláštní je, že pri osobních setkáních mi tykáš a mentoruješ, a tady mi najednou vykáš a omlouváš se. Inu, když se ti nejaký názor nehodí docela do krámu, je lepší se distancovat od nej i od autora. Chápu
Ondra Villon Vejsada  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |82.99.180.xxx |17.04.2006 21:10:00
"grafomanské výplody"?!? - co to je za nesmysl?!?
"osobní setkání"?!? - my se nekdy setkali?!? = já naprosto netuším, kdo jsi!!!
"distancovat"?!? jak? od ceho? to jako od Tebe? - kdo si tu tedy honí EGO??? Já jen nemám chut reagovat na Tvé neopodstatnené urážky, které si myslím - že jsou tím, co na FT (narozdíl od mých recenzí) nepatrí.
Ale neboj, rozhodl jsem se napsat úvahu - Proc psát recenze - a tam se budeme moct pohádat (pokud to redakce zverejní) a netrápit osobními ci osobnostními animositami zájemce o ctení recenzí, protože to, co píšeš co hodí v podstate k jakékoliv recenzi - lhostejno, kým je napsána a o kom pojednává
Ondra Villon Vejsada  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |82.99.180.xxx |17.04.2006 22:30:00
Mimochodem = procítal jsem si všechny Tvé reakce k mým recenzím a je jich jen pár a ješte vždy maximálne tak jedno souvetí ve smyslu - jsi mimo.
Tak vážne nevím o jakých osobních setkání a mentorování mluvíš = jestli si mne náhodou s nekým nepleteš mistre :-
Ondra Villon Vejsada  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |82.99.180.xxx |17.04.2006 23:45:00
Clánek "Proc psát recenze" jsem poslal do redakce.
Pro prípad, že by ho nechteli zverejnit Ti ho rád pošlu na email - pokud tedy budeš chtít vylézt z alibistické anonymity...prípadne mi napiš Ty sám na villon@infasoft.net a tam bych taky doporucoval posílat další nadávky a nezatežovat tady slušné ctenárstvo...
Díky a všem nezúcastneným - resp. násilne zúcastneným se omlouvám..
:-/  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |85.160.252.xxx |17.04.2006 23:53:00
O jakých nadávkách mluvíš? Pouze ti slušnou cestou coby ctenár doporucuji, abys psal do šuplíku a nezatežoval tento jinak seriózní server svými grafomanskými výplody (nevíš-li, koho oznacuje slovo grafoman, doporucuji použít slovník - nevíš-li, co je slovník, zacni od slabikáre), jinak bude návštevnost klesat a klesat.

Mimochodem, že máš vehementní potrebu psát, aniž by nekdo plody tvého psaní ocekával, o tom svedcí tvé tri príspevky za jeden vecer, prestože jsi predtím tvrdil, že (cituji) "na pana smajlíka již nebudu reagovat"...

Setkáváme se mimo FT, podle mých názoru na zbytecnost tvé tvorby bys nemel mít takový problém mne identifikovat, pripadám-li ti anonymní... Já si jako anonym nepripadám. Podepisuji se stejne již ctyri roky a naštestí tento nick neobsahuje nic tak bohorovného jako "Villon" - nebo si vážne myslíš, že tvá tvorba pretrvá staletí, jako tvorba výsostného mistra, kterému jsi ukradl jméno? :-
Tapi  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |213.168.161.xxx |18.04.2006 00:55:00
Clánek jsem si s chutí precetla. Nepatrí sice k tem, s nimiž bych cítila potrebu seznamovat kamarády, ale nezdá se mi na nem ani nic špatného. (A to mám jiný názor na zavrhovanou písen To co nemám, nemužu ti dát.) Proc se píšou recenze? Asi proto, že cloveka neco nadchne nebo naštve a chce svuj názor ríct ostatním. Proc ne?

Jiná vec jsou reakce. Hloupé plácnutí do vody, kterým se pochlubila na zacátku Maria, no budiž. Nemá ale smysl se zaplétat s nenávistnými výpady "smajlíka", jehož cílem je nikoli sdelit neco podstatného nebo pokusit se spolecne dobrat pravdy, ale výhradne ostouzet a zranovat.
Nekterí lidí mají potrebu šírit a rozmnožovat zlo ve svete. Hodne se vyžívají práve na netu.

Villone (jestli ti mužu tykat), precti si v rubrice Povídky reakce pod znackou Hombre. Budeš prekvapen, jak shodný zpusob jednání, jazyk a styl najdeš... Vlastne úplne stejný.

Nemá cenu delat jim radost tím, že reaguješ a dáváš najevo, že te naštvali. O to jim totiž jde. Jasne že si nechceš nechat psí hlavu, ale nereagovat je lepší - oni bud prestanou, nebo se sami vytocí do hysterie, která je už na pohled smešná.

A ješte jen tak na okraj: Villon byl po nekolik staletí víceméne zapomenut.

Ondra Villon Vejsada  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |82.99.180.xxx |18.04.2006 07:10:00
Dekuji. Díky moc
Ondra Villon Vejsada  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |82.99.180.xxx |18.04.2006 07:22:00
Tak treba:
mistre ego, kaluž myšlenkových zvratku = to jen, abych se držel textu zde.
Jak typické = Ty máš preci na mysli dobro = návštevnost tohoto webu - ó, jak ušlechtilé!
Co je špatného na "vehementní potrebe psát"???
Ano - nechtel jsem na Tvé urážky reagovat, ale protože Tvoje ostouzení se zacalo smerovat k jakémusi soukromému ci osobnímu = cítil jsem potrebu zaujmout jasný postoj - ne, kvuli Tobe ci pro Tebe, ale pro ostatní, kterí se na tento web dívají!
K Tobe poslední poznámku = když Ti nejde o slávu a vlastní ego, proc jsi nevyužil mého emailu, ale dále otravuješ verejnost? A krome toho - jak typické = já jdu s kuží na trh (vcetne jména) a Ty slabošsky kydáš a plácáš nesmysli = musím Te zklamat - NE, NEZNÁM Te - a ve svém okolí nemám nikoho, kdo by byl typický názorem na "zbytecnost" mé tvorby (jak píšeš) a tak Te tedy rozhodne nemohu identifikovat!!! Abys rozumel, použiju Tvuj styl projevu = takové blbce kolem sebe nemám - rozhodne ne v tesné blízkosti, abych je mohl dostatecne vnímat.
Villon = jak typické od pana :-/ = vezmi i Ty encyklopedii a zjistíš, že onen básník se tak puvodne nejmenoval, že to byla i pro neho prezdívka - že ji tedy i on v podstate "ukradl"...ale to je stejne zbytecné vysvetlování - stací se zeptat Wabiho Danka na Wabiho Ryvolu...
HOWG - pokracování pouze s uvedením Tvého jména ci na mém emailu
:-/  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |85.160.224.xxx |18.04.2006 09:42:00
Tvá jistota ohledne mého otravování verejnosti nezná mezí - ale že to je zatím 2:1 ve tvuj neprospech (zatím si já a jistá Maria stojíme za tím, že verejnost otravuješ svými rádoby clánky ty, zatímco jen Tapi neshledala tvé dílo až tak špatným), to si evidentne ve své zaslepenosti vubec nepripouštíš. A nevím, proc vyjádrení mých názoru považuješ za nadávky - není k tomu duvod. Skutecnou nadávku (napr. "ty vole") jsem vubec nepoužil. Snad už se pridržíš svých slov a nebudeš sem psát. Vlastne i své výplody bys mohl šírit pouze e-mailem, kolego. Naší práci zdar
Maria  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |212.71.129.xxx |18.04.2006 14:37:00
Recenze musí být v prvé rade nestranné, Tapi!!
Ondra Villon Vejsada  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |86.49.40.xxx |18.04.2006 16:43:00
Prominte - nechci se tu porád a za každou cenu prít a už vubec ne o slova, ale muže vubec existovat neco jako nestranná recenze???
Trochu mi to prijde jako pozitivní konstruktvní satira = termín z ríše pohádek.
Recenze je vždy nejak zaujatá a nevyvážená - copak existuje neco jako objektivní hodnocení hudby??? Vždy se neco nekomu bude líbit a to samé nekomu jinému ne! Neexistuje preci obecné merítko - to už máme od roku 89 za sebou, ne?
Tapi  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |213.168.161.xxx |19.04.2006 12:03:00
Recenze musí být v prvé rade ZASVECENÁ, jinak je to blábol. (A tahle myslím je.)
Kdyby mela být zcela NESTRANNÁ, nesmel by autor nikde projevit svuj názor. At už "líbí-nelíbí" nebo že, dejme tomu, on by ve tretí písnicce místo ninery dal bombardon. Taková recenze by pak byla soupisem použitých nástroju, popisem hudebních prvku a seznamem úcastníku. Byla by naprosto objektivní, akorát že by to nikdo necet.

Proste nestranná recenze je chiméra a to je dobre. Je totiž prokázáno (vedecky!), že informace provázené našimi emocemi si pamatujeme mnohonásobne lépe. Nebo presneji, pamatujeme si jenom tyto. To ostatní se musíme pracne ucit, porád si to opakovat a stejne nám to okamžite mizí z pameti, jakmile to nepotrebujeme (treba po zkoušce).

Cili, chce-li recenzent upoutat naši pozornost (a smerovat ji na predstavované dílo), nemuže jinak, než uvedením vlastních, treba i nepresných a omylných názoru. Jakou cenu by melo psát clánek, který je sice nestranný, ale tak suchý, že si ho nikdo neprecte, nerkuli že by si z nej neco pamatoval
Tapi  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |213.168.161.xxx |19.04.2006 13:30:00
Ted jsem si to po sobe precetla a zjistila, jak dvojznacne se dá vyložit první odstavec. Takže: Villonova recenze mi pripadá zasvecená, nikoli blábol. Aby bylo jasno
Ondra Villon Vejsada  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |82.99.180.xxx |19.04.2006 14:38:00
Tak abychom to nejak uzavreli (zde je zestrucnená má úvah - proc psát recenze):

Všiml jsem si, že komentáre (vcetne jejich autoru) se až príliš casto opakují ­ a nejen to, prijde mi (po zralé úvaze), že se pomerne casto venují naprosto obecným vecem a tak tedy snesou zverejnení pod témer jakékoliv dílo. Tak tedy = já to vidím takto (zduraznuji predešlou vetu ­ JÁ = rozhodne si nedelám nárok na jediný a správný výklad ci pohled na vec i když se pokusím o maximální popisnou objektivitu = rozhodne beru ale tíhu odpovednosti na svá bedra):
- recenze je v první rade upozornení na nejaké dílo (o kom se nemluví, jakoby nebyl = lhostejno zda dobre ci špatne)
- recenze nastavuje zrcadlo autorovi a interpretovi ­ zrcadlo, ve kterém je videt autor recenze = hledá-li nekdo zarucene objektivní vyváženou apod. recenzi ­ je to nenapravitelný romantik (receno slušne)
- osobne vnímám recenzi jako hledání posluchace, kterého zaujme nová tvorba neznámého autora ­ o které by se jinak treba ani nedozvedel
- v prípade známých autoru recenze umožnuje vystihnout a popsat nová smerování ci vrcholy ve tvorbe; anebo se jen tak vyznat z obdivu k autorovi a pomoci s reklamou
Autor je jednoznacne determinovaný ­ vedomostmi, zkušenostmi a treba i podmínkami v té chvíli (vcetne nálady ­ to u autoru, kterí dají na první dojem).
Jak postupuji já = nejprve se snažím získat maximum informací o autorovi a interpretech. Zkontaktovat je a komunikovat s nimi po dobu psaní recenze + výsledek zaslat ke kontrole ješte pred zverejnením. Pri poslechu se venuji prvnímu dojmu, bookletu i webu. Další poslech se snažím na jiných zarízeních ­ vcetne sluchátek, porádné aparatury, obycejného chrchlátka atd. Postupne sepisuji své postrehy a procítám i recenze kolegu ­ vše upravuji a ladím až k výsledné práci = ideální doba práce je tak jeden mesíc ­ zrání totiž nelze urychlit a je to pak znát (Nohavica mi zabral treba mesíce dva).
Ješte strucne k mé osobe = hudební i vysokoškolské vzdelání jsem utrpel a nepovažuji to za príliš velkou výhodu. Co považuji za stežejní je to, že jsem v hudební rodine vyrustal a sám tvorím (což doufám jednoznacne prolomí klišé ­ kritik sám netvorí) = vydal jsem i nekolik MC a CD (jedno vyšlo i na Floride) = to neríkám pro pohlazení ega, ale proto, že si velice dobre dokážu predstavit, kolik práce je za každým hudebním pocinem a rozhodne souhlasím s výrokem pana Hrabala, že umelec nepotrebuje ani tak kritiku, jako spíš pochvalu.
Tedy = shrnuto k první cásti. Psaní recenzí považuji za cinnost jednoznacne pozitivní a rady v nich uvedené mohou, ale tak nemusí být prospešné ­ hlavní pozitivum totiž vidím v informování potenciálních posluchacu.
Obzvlášte v naší zemi se v posledních letech zacal pestovat zvláštní sport = hodnotit recenze, psát kritiky kritik a hlavne kritiku. Rád bych se ted venoval nejcastejším námitkám a jednou provždy (za sebe) na ne odpovedel, tedy:
- "co jseš zac, že si hraješ na boha?" apod. = pominu-li fakt, že autor recenze prišel na trh se svojí prací, na rozdíl od rýpala, který jen po ani né petiminutovém prectení píše "zvoleje" palbu urážek, pak nechápu význam útoku na autora? Chápu doplnující otázky k nezodpovezenému ci nepresne popsanému, ale útoky na erudici ci kýho výra autora?!? Proboha proc? Moje jednoznacná odpoved je tato = sám sebe považuji za blbce a zvládnu ho ze sebe udelat sám = dekuji, ale v tomto mi nemusíte pomáhat a ani mi to pripomínat!!! Dekuji, nechci!
- "slyšels to tak jednou a soudíš" = já tedy nikoliv a nikdy, ale i kdyby, tak co je na tom? Recenze prvního dojmu ­ proc ne?!?! Kolikrát jsi ty cetl recenzi? Kolik toho o autorovi víš? Kolik jsi cetl jeho prací? Co jsi vytvoril ty? Proc nepíšeš recenze ty? Když se ti nelíbí, proc je tedy cteš? Moje jednoznacná odpoved = dovolím si parafrázovat slavné totalitní pravidlo (když si neco myslíš, tak to neríkej; když to ríkáš, tak to nepiš; když to píšeš, tak to nepodepisuj; když to podepíšeš, tak se vole nediv) = když nemáš rád nejaký hudební ž
Maria  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |212.71.129.xxx |19.04.2006 15:25:00
No tedy, vy jste se rozjel! Nemyslíte, že to veškeré plácání je nevhodné a nikoho krome Vás to nezajímá? Milujete Nohavicu, pro jistotu jste pár vecí trošku zkritizoval a ted se pro pravdu zlobíte. Jste detinštejší, než jsem si myslela
Tony  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |88.100.183.xxx |19.04.2006 16:18:00
Kamarádka mi napsala, že se jí z nekterých diskuzí na Folktime delá (slušne receno)mdlo - speciálne se to týkalo téhle diskuze.
Tak jsem neodolal a taky jsem jí precetl. Dovolím si trochu nezávislý pohled na vec, ju? Mám kupodivu trochu casu:)
Villonova recenze není špatná (a to nejsem Nohavicofil). Nechápu - proc jsou na ní takové výpady.Prijde mi, že jde spíše o osobní veci a recenze je pouze zástupný predmet. Tapi své "pojednání" o recenzi napsala moc hezky.A co se týce Marie - nerozumím reci jejího kmene.Vubec mi není jasné, proc to všechno delá..
Ondra Villon Vejsada  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |82.99.180.xxx |19.04.2006 16:55:00
Dekuji - více než MOC!
Jen se priprav(-te) na peknou sodu...

P.S.:Dekuji všem i za soukromou podporu probíhající na mém emailu! Moc si jí vážím
Ondra Villon Vejsada  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |82.99.180.xxx |19.04.2006 17:06:00
Díky, ale to už asi bude senitilita než detinskost :-
Black Bart the P08  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |85.70.201.xxx |19.04.2006 23:00:00
Recenze je strašne težký publicistický oríšek, rozhodne težší, než treba reportáž, nebo rozhovor. Já bych to rozhodne nesvedl a protože mám v povaze obdivovat se každému, kdo dokáže neco, co já ne, pak muj obdiv patrí i Villonovi.
Villone, jedna dobrá rada - neodpovídej každému smajlíkovi, tím, že s ním polemizuješ, dáváš jeho slovum mnohem vetší váhu, než ve skutecnosti mají
Ondra Villon Vejsada  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |82.99.180.xxx |19.04.2006 23:19:00
Ok - díky za radu i pochopení (i když nevím, zda-li tím, že odpovídám potvrzuji, že chápu radu ;-)).
Já jsem chtel vec komentáru vyrešit pro me jednou pro vždy, abych mohl príšte všechny smajlíky a jemu podobné odkázat na diskuzi pod Nohavicí(pardon -cou) a nerešit porád žabo-myší spory..
Vořech  - Re: Pražská pálená Jarka Nohavici   |83.208.37.xxx |20.04.2006 01:08:00
Tak jsem si to tu precetl a z milé Marie a pana Smajlíka je mi do breku. To je smutné. Pod svým clánkem jsem se do Te, milá Mario, nepouštel, nebot jsem pochopil, že potrebuješ jen dát hlasite najevo: Lidi, žiju, jsem tu! Všimne si mne nekdo? Pokud potrebuješ pozornost, doporucuji Ti, aby sis nejdríve ujasnila, co v živote chceš a pak to cin. Treba si Te nekdo všimne. Vilon, jak se zdá, asi ví, co chce. A podobne bych se pustil i do Tebe Smalíku. Príjemný vecer ve Vašich smutných životech plných bolesti a žalu, který si vyléváte na techto stránkách. Necht jste štastní

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
151617181921
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib