27.11.2007 S Robertem Křesťanem za Bobem Dylanem (Jan Řepka) |
Recenze | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Malý průvodce novým albem Roberta Křesťana a Druhé trávy Dylanovky (Universal 2007) Druhá tráva u nás nemá v současné době konkurenci. Měřit se může leda s pokrevními dědici americké lidové hudby. Od poloviny 90. let se s nimi setkává osobně na svých cestách po Spojených státech; čas od času některého z nich pozve na svou tuzemskou šňůru; především ale přímo od nich odvozuje to nejdůležitější - svou vlastní tvorbu. Svým novým albem vzdává Robert Křesťan hold písničkáři, kterému se také často říká jednoduše Mistr. Nebo taky On. Od jisté doby se podepisuje Bob Dylan a - přestože je pro mnohé minulostí - ve skutečnosti jeho hvězda ani zdaleka nehasne. Křesťan na několika Dylanových písních ukazuje, že dobré dílo nestárne.
ČÍM DÁL TÍŽ SE DEJCHÁ (MP3) - ukázka z alba Dylanovky Má-li mít Křesťanův výběr Dylanovek nějaké nosné téma, pak je jím soumrak. Čtyři z deseti písňových textů komentují odchod nebo rozluku (Sbohem, Angelino; Jak mlýn se točí svět; Čeká nás poslední ráno; Dívka ze severu), tři zmatení, vzpouru nebo zločin (Seňor; U Majdy na statku; Lily, Rosemary a Srdcovej kluk), dvě apokalypsu či poslední soud (Čím dál tíž se dejchá; Zvoní zvony) a jeden soumrak sám (Ještě není tma). Jedinou oddychovkou je tak raritní instrumentálka Nashville Skyline Rag, která však tuto funkci coby předposlední skladba alba ani neplní. Když už jsme u řazení a u tematiky, celá sbírka si říká o to, aby na prvním místě stála prorocká píseň Čím dál tíž se dejchá. Ne jen proto, že Dylanovky vycházejí v říjnu 2007, tedy přesně 45 let poté, co ji Dylan napsal. Čas i Dylan samotný (A Hard Rain´s A-Gonna Fall stále tak desetkrát do roka hraje) dali za pravdu těm komentátorům, kteří tuto píseň nevykládali jednoduše jako dobový protest proti hrozbě jaderného konfliktu. Podobenství je to mnohem obecnější. Dylan je nikdy blíže nevysvětloval; jediné, co o něm řekl, nás může vést ještě k pozornějšímu poslechu: "Každý řádek by mohl být vlastně začátkem celé nové písně. Když jsem to ale psal, bál jsem se, že je nikdy nebudu mít čas napsat, tak jsem vložil všechno, co jsem mohl, do téhle jediné." Píseň Čím dál tíž se dejchá tak můžeme chápat také jako jakousi překladatelskou zkoušku.
JEŠTĚ NENÍ TMA (MP3) Bob Dylan ve Stockholmu (27. 3. 2007) Píseň A Hard Rain´s A-Gonna Fall je důležitá ještě z desítek dalších důvodů, album Dylanovky ale začíná jinou vidinou konce. Je to neobyčejně hluboká píseň Not Dark Yet, v Křesťanově věrném překladu Ještě není tma. Album Time Out Of Mind, na němž je původně tato píseň obsažena, bylo vyznamenáno akademií Grammy jako nejlepší album roku 1997, píseň sama se těší výjimečnému zájmu Dylanových fanoušků a vykladačů a i pro Dylana má zřejmě zvláštní význam. Sotva kdo vyjádřil zároveň ztrátu iluzí i smíření, údiv i lhostejnost, krásu i rozčarování tak poeticky, a přitom docela jasně. Přestože mnohé obrazy Křesťan i zde pomíjí, mírní nebo ohýbá, nakonec je i jeho verze skvělá. Ještě není tma je dost možná vůbec nejsilnější písní celého alba. Mám sice za to, že by ji měl od začátku do konce zpívat jen jeden muž (třeba ten, který nikdy nebyl in) a že by celkové provedení nemuselo být tak netrpělivé, ale budiž. V poslední sloce nám nakonec Robert Křesťan s Pavlem Bobkem připravili duet, který možná mnohým fanouškům přidělá vrásky na čele, který je ale koneckonců zajímavou konfrontací skutečně posledního loučení a ještě nikoli beznadějné zralosti. Na čí desce bude zpívat Křesťan, až mu bude sedmdesát? A abych nezapomněl, bude-li vám zde v instrumentaci něco chybět, je to Malinovo banjo. Ale nelekejte se, už v druhém tracku krokuje nástup. SBOHEM, ANGELINO (VIDEO) - Joan Baez ve Stockholmu (1966) Píseň Farewell, Angelina proslavila velmi záhy po jejím vzniku Dylanova přítelkyně Joan Baez. (Nazvala po ní dokonce celé
album převzatých písní z roku 1965.) Je to jeden z prvních Dylanových textů využívajících surrealistickou poetiku, navíc má skutečně krásnou melodickou linku, Dylan ji ale na koncertech nikdy nehrál, ba nenahrál ji ani na žádné ze svých řadových alb. Teprve v roce 1997 ji Columbia vydala na slavném trojalbu studiových nahrávek Bootleg Series Vols. 13. Na Dylanovkách zpívá každou druhou sloku spolu s Křesťanem Kateřina Garcia, zpěvačka skupiny Dún an Doras, a je to asi nejpříjemnější a nejpřirozenější spojení na celém albu. Garcia s Druhou trávou spolupracuje už bezmála pět let, pro podobně laděné balady má cit a tady zpívá navíc česky, což jí přidává na zajímavosti. Tahle nahrávka má mimochodem od prvních tónů kytary a dobra mimořádně dobrý zvuk. A podmanivý a na albu jedinečný rytmus, až se chce tančit. Veselá píseň to ale zdaleka není. SEŇORE (MP3) - ukázka z alba Dylanovky Bez nadsázky kultovní píseň, původně vydaná v roce 1978 na albu Street Legal. Zdá se, jako by šel Křesťan po těch nejobtížnějších a nejdiskutovanějších Dylanových skladbách. Tady se o Armageddonu zpívá doslova. A nebude to jenom příběh mexického imigranta, jehož osud má v rukou neznámý převaděč. Napětí tu tepe v rytmu bicích Jiřího K. Stivína a basy Petra Surého, výborně ho ale stupňuje trubka Miroslava Hloucala a dobro Luboše Novotného. Křesťan tu opět sahá po svém typickém slovníku (pór; flór; magořím; nahej jako idiot), aby se mu ten Seňor rýmoval, a odvádí tak pozornost od některých Dylanových obrazů (zvlášť v poslední sloce), důležitější je ale otázka, jestli nám chce skrze Dylanovy písně říct něco o sobě anebo jestli je jen interpretuje. Má-li mít člověk pochopení pro píseň samotnou, je třeba ji znovuoživit.
JAK MLÝN SE TOČÍ SVĚT (MP3) - ukázka z alba Dylanovky Podobně jako Křesťan, i Daněk tady Dylanovu přímou poetiku i jeho břitký přednes romantizuje (sladký zvon; lampion; bloud; s jarem zrozená; jak mlýn se točí svět). Z výjimečně trefné písně Simple Twist of Fate tak mizí nejen Dylanův přirozený slovník a slovosled, ale hlavně samotný osud, který celé dění roztáčí. Je zřejmé, že se Daněk soustředí na docela jiné věci, než na obrátky osudu. Ani harmonie není úplně dotažená, jako by Daněk nevěděl, jak to má přesně zazpívat. A nezachrání to ani překvapivé sólo Novotného lap steelu, jinak nejživější místo písně. Snad kdyby ji zpíval Křesťan... U MAJDY NA STATKU (VIDEO) - Bob Dylan v Newportu (1965) Poslech se oživuje, poprvé slyšíme foukací harmoniku (zde hraje Ondřej Konrád) a trochu hrubší instrumentaci. Křesťan znovu magoří, ale užívá také další, dosud neslyšené, a přece skvěle umístěné výrazy: domobrana, benefit, apetýt, kvicht. Dylanova oblíbená Maggie´s Farm Křesťanovi sedne. Dalo by se říct, že ji přeložil ani ne tak z angličtiny do češtiny, jako spíš z jazyka Dylanova do jazyka svého, Křesťanova.
?snažím se, co můžu, abych zůstal jakej jsem/ Dylan s ní dlouhé roky začínal téměř každý koncert. Proč asi? ČEKÁ NÁS POSLEDNÍ RÁNO (MP3) - ukázka z alba Dylanovky Když se dívám z tvýho prahu, jako bych na rozcestí stál/ LILY, ROSEMARY A SRDCOVEJ KLUK (MP3) - originální Dylanova verze z alba Blood on the Tracks Když už Robert Křesťan o Dylanovkách něco pronesl, nezapomněl nikdy zmínit, že na album jistě příspějí také Wabi Daněk, Honza Vyčítal a možná další. Přiznám se, že jsem čekal víc. Víc příspěvků, víc překvapení, víc prostoru. Nakonec zpívají oba jmenovaní jenom po jedné písni, a Vyčítal navíc vybral již dříve natočenou a dokonce i v rádiích rotovanou Lily, Rosemary a Srdcovej kluk. Kdo z fanoušků Druhé trávy má ale doma Vyčítalovo album Zvířecí farma z roku 1997? Přistoupí-li jednou člověk na jeho projev, odmění se mu Vyčítal skutečně živým, až filmovým vyprávěním. Hned je jasnější, proč Robert Křesťan jako svůj velký vzor uvádí právě Vyčítala. Zdánlivě nekonečný kolovrátek sice na albu Dylanovky působí nepatřičně, ale i taková je jedna z tváří Boba Dylana. Ba Vyčítalova verze mě na Dylanovkách baví víc (i díky svižnému doprovodu Druhé trávy) než ta Dylanova na výjimečném albu Blood on the Tracks (1975). ZVONÍ ZVONY (VIDEO) - Bob Dylan se symfonickým orchestrem! (Japonsko 1994) Jediná z Dylanovek, kterou známe z koncertů Druhé trávy už delší dobu. Dosud ji ale Křesťan zpíval v originále, a tak ji také před třemi lety nahrál na vývozní album Good Morning, Friend. Původně vyšla na Dylanově albu Oh, Mercy v roce 1989, které je plné skepse, zmaru a pochybnosti. Ani píseň Ring Them Bells není útěšná, i tady hoří soumrak. Popový vokál Silvie Josifovské z něj sice dělá červánky, Křesťanův témbr ale naštěstí vše náležitě zostřuje. Ačkoli, neměla by právě tato píseň znít ještě aktuálněji? Zazvoň, svatá Kláro,
DÍVKA ZE SEVERU (VIDEO) - Bob Dylan v kanadské televizi (1964) Na Dylanovkách poněkud odstrčená písnička. Na první poslech není pravda zas tak nápadná, ale takových je mezi Dylanovými hity víc (All Along the Watchtower, Maggie´s Farm, Highway 61 Revisited ad.) A Girl of the North Country se stala skutečným hitem, zvláště poté, co ji v roce 1969 nazpíval Bob Dylan společně s Johnny Cashem na album Nashville Skyline trochu podobným způsobem, jako Křesťan s Bobkem poslední sloku písně Ještě není tma. Robert Křesťan zpívá tuhle poslední Dylanovku sám. A není to ani zlé, ani skvělé. Je to takový přídavek. Nakonec si zkuste po jejím doznění pustit album zase od začátku. Uslyšíte rytmicky, tempem i harmonií velmi podobnou Ještě není tma. A můžete jet znova dokola. SLYŠEL JSEM KLAUNA, JAK KŘIČÍ A PLÁČE? Robert Křesťan s Druhou trávou nepřekvapili. Proto však tuhle Dylanovu kytici zřejmě nevili. Křesťan ukazuje šířeji to, co už víme: že má hlas jako nikdo druhý, že si výjimečně dobře rozumí s jazykem a že si hluboce váží Dylanovy tvorby. Možná ho ta úcta trochu přibila k zemi, možná jen poněkud serióznějším projevem (viz osudově stylizovaný booklet) vyšel vstříc svým skalním. Každopádně není úplně jasné, jestli se za jeho slovy skrývá nějaká vlastní výpověď nebo jestli jen umně a vkusně Boba Dylana interpretuje. Budeme-li tak chápat Dylanovky jako - v našem prostředí jedinečnou - hudební sbírku několika přeložených písní Boba Dylana, bude to asi to nejlepší, co pro sebe můžeme udělat. Kdo chce porozumět Dylanovi, musí to vzít tak jako tak přes něj; kdo hledá současnou českou folkovou píseň, poslouchá Martina Rouse, Jiřího Smrže, Jardu Svobodu nebo Vlastu Třešňáka. Konečný verdikt? Sedm z deseti. Podrobnosti o albu Dylanovky. Obsahuje obsazení, track-list, všechny české překlady a čtyři kompletní písně. Podrobný rozpis všech koncertů Roberta Křesťana a Druhé trávy Kusý přehled českých překladů Boba Dylana. Uloženo na již neaktivních fanouškovském webu Dark Eyes. Sdílet na... Kam dál? » Robert Křesťan a Druhá tráva na Musilce aneb Novoroční koncert před Silvestrem (Vladimír Béďa Halm)» Robert Křesťan a Druhá tráva v Metro Music Baru (Vladimír Béďa Halm)» Dvojkoncert skupin Robert Křesťan & Druhá tráva a Bratři Ebenové (Šimon Kotek)» Pivovar plný hudby (Vladimír Béďa Halm)» Michal Prokop své životní jubileum oslaví festivalem Krásný ztráty Live 70 (MGM agency s.r.o.)
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Spektrum pravidelně slýchám na regionálních akcích...
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Ahoj.kdysi jsem hrval ve skupine Spektrum Horni sl...
Hvězdy jihu 65 - Folk & Country ...
Pro úplnost: První album kapely Spolektiv ...a t...
Zahrada písničkářů 2024 představ...
Moc děkuji za možnost vystoupit na tomhle skvělém ...
Křest nového alba Jana Buriana V...
To si zase MK smlsne
Zemřel Karel Vidimský - Cimbura...
...včera se k Cimburovi vydala i Kytka, jeho žena....