02.05.2011 Koncert pro děvčata i chlapce z Ipanemy (Tomáš Pohl)    PDF Tisk Email
Reportáže
(reportáž z koncertu Hany Robinson v Carpe diem)
Jsou chvíle, kdy se přes veškerou kritiku člověk přesvědčí o prospěšnosti televize. Nedávno jsem v časných ranních hodinách přepnul na ČT2 a na obrazovce zpívala zajímavá krásná černovláska doprovázená kontrabasem a saxofonem. Vše se odehrávalo v Balbínově poetické hospůdce, ovšem bez diváků. Po chvíli jsem zjistil, že sleduji koncert Hany Robinson. Zjistil jsem si, že se nejedná o cizinku žijící v Praze. Hana se narodila, žila a studovala v Brně a krom jiného je i vynikající lyžařkou, stejně jako její bratr Pavel Trčala. Když Hanin bratr pobýval ve Spojených státech, Hana jej navštívila a byla z toho promoce na Berkley College of Music v Bostonu. Při pobytu v Britanii změnila Hana své moravské příjmení na Robinson a člověka napadne hloupá poznámka, že mohla potkat i
Hana Robinson
Hana Robinson
pana Pátka. Jenže časy se mění, Hana s příjmením bez ženské příklonky žije v Praze a hraje se svým triem. V roce 2008 se potkala s Michalem Horáčkem a ten je pozval na jím produkovanou desku s názvem Ohrožený druh. Krom Haniných skladeb se na desce potkáme například s nejdrsnějším českým altem Věry Nerušilové či s hlasem šansoniérky evropského formátu Szidi Tobiás, původem z Čech a žijící na Slovensku. Deska získala v roce 2008 cenu Anděla. Nezbylo mi proto nic jiného, než jít na některý z koncertů Hany Robinson. Ten nejbližší se konal právě v Carpe diem, a to v pátek 15. dubna 2011. V triu ale došlo ten večer ke změně na postu saxofonisty. Namísto Petra Kroutila, rovněž absolventa Berkley College, stál David Vrobel. Davida Vrobela jsem před nedávnem viděl v Salesiánském divadle jako člena kapely divadla Semafor, ale tohle není jediná Davidova hudební aktivita. Komu by bylo jméno Petra Kroutila povědomé, připomenu jeho hlavní roli v seriálu Prima sezóna podle knihy Josefa Škvoreckého. Třetím členem tria, vedle klavíristky a zpěvačky, je hráč na kontrabas a basovou kytaru (říká jí „pádlo“) Antonín Šturma. Jako každý jazzový hráč toho má Antonín Šturma hudebně na starosti hodně, ale asi nejznámější kapelou, v níž má angažmá, je Originální pražsky synkopický orchestr.
Hana Robinson vládne nejen velmi dobrým hlasem, stvořeným pro šanson či jazzové standardy, ale je autorkou hudby a textů - v češtině i v angličtině. Z Ohroženého druhu zazněla jako přídavek píseň Zpráva, která všechno změní s textem Michala Horáčka. Z klasických standardů zahájila koncert písní Fly me to the Moon od Barta Howarda, zpívanou řadou interpretů a pokračovala klasickou Ain´t she Sweet, kterou před mezi dvěma válkami geniálně česky v kabaretu zparodovali jako Anči sviť. Testem pro diváky byly úvodní tóny písně Raindrops keep fallin´on my Head, autorů Hala Davise a Burta Bacharacha, ze slavného filmu Butch Cassidy a Sundance Kid z roku 1969. V případě písně Boy from Ipanemä jeden z diváků připomněl, že podle původního názvu se zpívá o děvčeti z Ipanemy a nikoliv o chlapci. Jenže Hana Robinson kongeniálně následovala například Sarah Vaughanovou, která rovněž v názvu a textu přehodila pohlaví. Z anglických původních textů mě zaujala lyrická Forever love, jak jinak, když je o lásce na věky, či Midnight blues, kdy zpěvačka prokázala, že blues cítí. Hezky šansonově zněla závěrečná píseň koncertu s názvem Muž, který hodně pil.
Hana Robinson má vše, co by mělo utvořit její popularitu. Je krásná, má charisma, smysl pro humor, cit pro hudbu, dobře intonuje a píše dobré texty. K tomu má u sebe perfektní hráče - podle jejích slov se s Davidem Vrobelem poznala až před koncertem a kdyby to neřekla, nikdo by to nepoznal. Zbývá jen jediné - dotočit desku, na níž je co dát a získat diváky. Po koncertu v Carpe diem již jednoho dalšího získala.