gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

10.11.2006 Šeptání (Jaroos)    PDF Tisk Email
Povídky

Šeptáme příběh posledního z nás. Slabým hlasem malosti zrazujeme slyšící. Dnes můžeme být silnější... Silnější o toho, kterého ještě neumíme zahnat. Už zítra snad promluvíme jasně. To jeho hlas se  připojí a změní výčitky na obžalobu, šepot na výkřik...  Ozvěnou sedmi letokruhů šeptáme tvůj příběh. Příběh posledního z nás...

Znáte ten pocit, kdy na sebe samota, za kterou utíkáte s malým báglem přes ramena tam někam nahoru, nebere podobu svobody? Kdy se volnost vzdá zvláštního mrazení touhy a stává se bohapustým, bezobsažným osaměním a pohled okolo je jen prachsprostým projevem náhlý tísně? Možná ne. Zítra budu závidět těm, kteří nesešli se stezky.

foto: Milan Plch - Belmondo ©

Autor dnešní povídky potají telefonuje z ohně Trapsavce svému literárnímu poradci pro další instrukce a inspiraci.

foto: Milan Plch - Belmondo ©

Každej z nás má svý cestičky. Většina z nich je společná. Jsou to takový ty lesní dálnice, po kterých spojky třeba dvacetkrát projdou sem a tam při svejch kejvačkách z nádraží. Pak jsou takový, který ukážete jen pár kámošům. Ty byste spočítali na prstech. Ale jsou i ty dvě nebo tři soukromý, který si hejčkáme jen pro sebe.  Úzký pěšinky, na nichž, když uvidíte cizí stopu, dostanete přiblblej záchvat žárlivosti. No jo. Jenže pár decimetrů širokýmu pásu udusaný hlíny a vrstvě spadanýho listí těžko ztropíte scénu.

Tenkrát jsem stejně jako stokrát před tím hodil pravou u posledního patrnýho průseku Srnčího potoka a nechal se zas vést sotva patrnou stezkou skrz hustej borovej porost. Vím. Dřív nebo později sem taky přijdou pily a sekery lesáků a zdejší kmeny se přestěhují do obýváků a ložnic ve městě.  Jenže na to se mi myslet nechtělo. Byl jsem tady, byl jsem sám a všechno okolo jako by na sobě mělo přibitou moji jmenovku. Teda...

Teda až na ten kus modrobílýho papíru, zafouknutýho zpola pod kus klacku. Jízdenka. Lupen pro včerejšího cestujícího. Obyčejná, pro jednoho, Praha-sem. Včerejší...

No nevim. Když zmerčíte cizí cejch ve svý posteli, je vám jasný, že tu závoru pro cizince někdo zvedl. Seberete se a jdete o polštář dál. Jenže tady? Cesty nekřičí. A pokud po nich dupe jeden nebo dva páry bot, je těžký rozhodnout, jestli je to znásilnění, bezvýznamnej flirt nebo láska do prvního záseku. A tuhle tupou nerozhodnost nijak nerozštípne blbej pocit, kterej vám sedí za krkem už od pátku.

Našlapoval jsem zlehka. Tak zlehka, jak to jen v bagančatech jde. Bylo to poprvý, kdy tu vítr neřval ve skalních průrvách, ptáci si kdákavě nevyjasňovali svý teritoria a listí bezhlasně umíralo vedrem. Pak jsem mezi stromy zahlídl svůj kříž...

Nevim jak vám to místo popsat. Ale kdyby se mi to povedlo, budete snad trochu shovívavější k mýmu až chorobně majetnickýmu vztahu. I když... nebyl jsem tu první. Já ten kříž nestavěl.

Ne. Ani nevím kdo to byl. Jediný, na co bych přísahal, je, že když jsem to místo před dvěma lety objevil, měly obě ramena kříže po pěti letokruzích. Dost málo na dost silný kulatiny. A ani to, že dneska jich bylo sedm, mu na věrohodnosti moc nepřidalo. No co. Žádný čáry v tom nehledám - i mrtvý dřevo má právo na život. Ani dneska tu nikdo nebyl. Po letokruzích jsem za ty dva roky na tomhle fleku udělal teprve druhou chybu. Zapomněl jsem na cestujícího...

Jenže zapomenout na něco automaticky neznamená utrhnout tísni dvě nožičky, ručičky a hlavičku a ožírat se pocitem bezpečí. Stoici prej říkali, že strach není nic jinýho, než domnělý budoucí zlo. Kdo ví. Já jen za sebe můžu říct, že člověk s nervama napjatýma k prasknutí nepracuje s domněnkama. Nehledě na dost podstatnou věc - tíseň je domnělý zlo PŘÍTOMNÝ. Zlo zhmotnělý najednou v obrysech vyhrábnutejch ze samotnýho dna vaší fantazie. V každým kousku plíživýho stínu, domalovanýho nízkejma mrakama. Jo, můžete se ujistit, že to, co se k vám natahuje čtvrt metru nad hlavou, je jen obyčejná větev. Jenže na opačný straně kmenu už můžou kůru hladit bříška nedočkavejch prstů, připravenejch zarýt svý nehty hluboko do vašich očí.  Tehdy vaše smysly zbystří. A vnímají třeba i zvuky skoro neslyšitelný.

Znělo to jako roj, pokud připustíme, že i bzukot může bejt chvílema artikulovanej. Taky proč ne. Možná i včely věčně kafraj o běžnostech tohohle světa. Je celkem možný, že jen nikdo neměl dost odvahy mít dost dlouho přitisknutý ucho na stěně úlu.

Šel jsem po zvuku. Sedm letokruhů zářilo modrým žárem. V jejich prasklinách se válely chomáčky mlhy, zvířený dechem neviditelnejch rtů. Poslouchal jsem slova, nářky,  varování... 

Poslouchal, ale neslyšel. Až na to jediný jméno. Znal jsem ho. Ostatně, nestál daleko, slabýho půl metru za mnou. Ve filmech si při tom lidi obvykle aspoň vřísknou. Ruka mi vyletěla k hrdlu, ze kterýho se nevydral ani ten povinnej řev. Jenže byla až druhá. Jméno včerejšího cestujícího doznívalo v katakombách letokruhů.

Šeptáme příběh posledního z nás. Žalujeme, varujeme, zaháníme. Ozvěnou osmi letokruhů šeptáme příběh posledního z nás...

___________________
Trapsavec 2006


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Hombre  - Re: Šeptání   |88.100.112.xxx |10.11.2006 08:33:00
Podle obsahu by to asi mela být krátká, lyrická, klasicky pocitová essay.
Jenže autor nedodržel víc vecí, predevším jednotu obsahu a formy. Výrazové prostredky jsou lehce neadekvátní obsahu. Ani stylisticky to není moc slavné.
Celkove to pusobí ponekud rozdrbane, rekneme drobet zacátecnicky. ;o))
Tomáš Pohl  - Re: Šeptání   |80.188.72.xxx |10.11.2006 11:48:00
Myslím si pravý opak. Je to básen psaná v próze s použítím hovorového jazyka, které zde velmi sedí. Je težké vyjádrit pocityslovne, je ješte težší jej vyjádrit jako pooezi. Autorovi se to velmi povedlo. To vše neríkám proto, že autor je muj redakcní kolega. Tahle básen v próze zde velmi svou kvalitou cní. Ale názory jsou ruzné
MyTy  - Re: Šeptání   |194.228.18.xxx |10.11.2006 16:56:00
Bodejd by ti to nepripadalo když píšeš stejne hrozne.
Cet sem teprve druhý Jarošuv prozaický pokus, ale ten první byl mnohem lepší-tohle je fakt šílený poku
Klára  - Re: Šeptání   |195.113.53.xxx |10.11.2006 17:18:00
Souhlasím s Tomášem, tahle povídka patrí mezi ty nejlepší, co tu kdy vyšly. Nejak mi není jasné, proc ji porotci neocenili, se Syslíkem se to vubec nedá srovnávat :
Kavče  - Re: Šeptání   |88.103.118.xxx |10.11.2006 18:41:00
Souhlasím s Tomášem a Klárou
Kavče  - Re: Šeptání   |88.103.118.xxx |10.11.2006 18:44:00
Jo, ale nesouhlasím s Tomášem, jedná se o povídku s rafinovanou pointou. A s popisem prožitku! Což je u autoru trampských povídek videt málokdy
Tomáš Pohl  - Re: Šeptání   |85.70.37.xxx |10.11.2006 18:55:00
Kavce, já tam na prvním míste ctu básníka, tak proto ten názo
Hombre  - Re: Šeptání   |88.100.112.xxx |11.11.2006 01:12:00
V tomhle stylu poetické prózy, kterou se proslavil v literature už nekdy ve 30. letech Paul Eluard se poeticnost osobních pocitu vyjadruje hlavne formou, Tomáši. A ta je pomerne striktní a výrazove velmi složitá, stylisticky je težké to i jen napodobit.

Pocity se nikdy nevypisují prímo slovy, spíše odkazem, bežne musí vyplynout z popisu jednání nebo myšlení postavy. Napríklad.
Tahle forma je ovšem ješte o trídu složitejší než dobrá pocitová próza - jde o zachycení behu myšlenek , takový malý duševní snapshoot, který musí být podán odpovídajícím stylem. Od výberu slov a slovních spojení, které musí opravdu presne odpovídat úcelu, aby ve ctenári vybudily shodné pocity, až po treba urcitou výrazovou melodicnost, zpusob strídání prízvuku ve vetách, etc...

Chápu, že se ta forma Jaroošovi líbí, me ostatne taky, ale použití tohohle stylu vyžaduje špickový vyjadrovací talent, opravdu výberový cit pro formu vyjádrení, a navíc literární zkušenosti, které má málokdo. Autor si proste nastavil latku moc vysoko
Tomáš Pohl  - Re: Šeptání   |85.70.37.xxx |11.11.2006 07:29:00
Pane profesore, dekuji za školení. Pokud bych byl na Oxfordské univerzite na výberovém seminári z tvurcího psaní, souhlasím. Jenže jsem v Cechách v trampské amatérské literární souteži. Na této úrovni Jarooosova práce o hlavu prevyšuje ty, které byly predtím otišteny jako vítezné. Ale asi se neshodneme, ale o toho je diskuse
Tomáš Pohl  - Re: Šeptání   |85.70.37.xxx |11.11.2006 07:50:00
Jo a ješte neco. Pokud odkazuješ na Eluärda z tricátých let, máš asi na mysli jeho surrealistické období. Z hlediska tohoto stylu, který dodnes u nás pestuje mimo jiné i muj spolužák Franta Dryje a jemu podobní, jsem povídku ( ?), esej (?), básen v próze vubec nehodnotil. Navíc se mi pri u jména Eluard vždy vybaví jeho nadšený souhlas s trestem smrti pro Záviše Kalandru v roce 1950, byt dobre vím, že to se stylem, dílem ani s clánkem vubec nesouvisí. Nekteré asociace, zejména oslavné stalinské tance kavarénských revolucionáru na oslavu šibenice, mi z hlavy nejdou. Ostatne se to stalo dva roky pred smrtí P.E., treba to byla senilita
farář  - Re: Šeptání   |62.240.165.xxx |11.11.2006 11:47:00
To je irelevantní - když je barák blbe postavenej, tak je mi jedno, jestli stojí na Václaváku, nebo na návsi v Horní Dolní. Pokud by se nekdo rozhodl napsat trempskej sonet (a už jsem jich pár cetl), taky bysme asi predpokládali nejakou formu, že? Stejne tak by to platilo i jindy - proste fyzikální zákony stylu platí na Jiráskove Hronove stejne jako na Trapsavci a vítr se úspešne precurat nedá.

Tím se rozhodne nevyjadruju k Jaroošove dílu, který jsem nepobral formálne ani obsahove
Tomáš Pohl  - Re: Šeptání   |85.70.37.xxx |11.11.2006 14:47:00
To je obecná pravda proti které se nedá nic namítat. Jestliže v záveru píšeš, že se k Jaroosove príspevku nevyjadruješ, zustane jen obecná pravda. Já dodávám : No a co
farář  - Re: Šeptání   |62.240.165.xxx |11.11.2006 17:17:00
No a nic. Jen mi prišlo divný, že by se mely trempský veci hodnotit podle jinejch kritérií jenom proto, že je napsal tremp
Hombre  - Re: Šeptání   |88.100.112.xxx |11.11.2006 20:18:00
Už jsem myslím kdesi napsal, že posuzovat autora, když se mluví o tom, co napsal, je nesmysl.
Paul Eluard byl svého casu z hlediska tvorby velmi slušný a uznávaný. Nejen v surrealistickém období.
Byl to ovšem politicky typický salónní levicák 30. let, jako spousta lidí jeho generace (to byl nakonec i takový Géza Vcelicka, a presto mám jeho songy rád a jeho trampské esaye ctu s potešením), takže se není cemu divit. Dobová záležitost. ;o)))
A když mluvíš o Kalandrovi, zkus si nekdy precíst, kolik lidí a jak se vyjadrovalo k politickým procesum 50. let. Je to typická civilizacní vlastnost, že podléháme dobovým vlivum
Tapi  - Re: Šeptání   |213.168.161.xxx |11.11.2006 23:29:00
Narustající diskuse me primela si povídku podruhé precíst. Což bylo dobre, napodruhé mi už prišla o neco lepší.
Moje kafe to teda není. Souhlasím, že je to básen v próze, ale cetla jsem už lepší a méne šroubovité. Námet je takový ten obvyklý jemný trampský horor, už jich taky bylo víc. Možná prece jen o neco lépe napsaný.
Na to, aby me to vzalo, je hlavní hrdina príliš nijaký, takže me neoslovil. Jediné, co ho pro me zvýraznilo, je chorobne majetnický vztah k cesticce. Ta ovšem tam byla už predtím, takže na žárlivost jaksi nemá právo, že. To mi hrdinu nepribližuje. Sama mám vztahy k místum opacné, když na tech "mých" nekoho potkám, mám k nemu vrelejší vztah, podobne jako k tomu, kdo ulítává na stejné kapele nebo knížce jako já. Nicméne chápu, že nekdo to cítí jinak.
Rovnež zápletka a soucasne rozuzlení v jednom pro me mají príliš málo citelný podklad. Chybí mi tam PROC, aby mi to šlo pod kuži.
Jarooši, neber si to osobne, nechci tím ríct, že je to celý blbe. Jen me to nák minulo
Tomáš Pohl  - Re: Šeptání   |85.70.37.xxx |12.11.2006 00:17:00
Hombre,jestli nekdo,kdo si ríká intelektuál,napíše,aby slušný clovek,který nic neudelal dostal špagát,není nic jiného než grázl a hajzl. Jaképak civilizacní vlivy ? Co je na diktaturách,které vraždí nevinné lidi jen proto,že si pred válkou dovolili jako Kalandra napsat,že Stalin je vrah, civilizacního? Ty prádelní koše dopisu žádajících,aby Dr. Horáková byla povešena, to byla civilizace ?Ti tzv.intelektuálové s dobrými úmysly pomohl naší republice jen do pekla.Tím nijak nehodnotím to,co Eluard napsal, ale uvedená horkost je mám s ním spojenou,stejne jakou nás s Nezvalem
Hombre  - Re: Šeptání   |88.100.112.xxx |12.11.2006 06:29:00
Chápu, ale nech stranou hodnocení lidí, ti jsou ruzní, s tím nic neudeláš. ;o)))
Prece neodmítneš císt Nezvala nebo Kunderu jen proto, že se nechali unést naivne levicáckými predstavami a lezli režimu do pozadí. ;o)))
To bys pak totéž musel vycíst milionum dalších, kterí s jásotem klusali v pruvodech pod tribunami, s "odporem k reakci" podepisovali petice na podporu rozsudku smrti pro politické vezne, a verili, že se budou mít v režimním apartheidu lépe.

V historii neexistuje období, kdy by se lidská hloupost a lhostejnost nejak tak neprojevovala. Nemužeš vztahovat soucasnou etiku na historii. ;o)
Demokracie athénské agory považovala otroctví za normu, ve starém Ríme meli za skvelou zábavu z podívané na otroky, co se navzájem rozsekávají v aréne, ci na to, jak hladoví lvi požírají jejich krestanské spolubližní, ve stredoveku se lidé chodili dívat na upalování kacíru a carodejnic asi jako dneska chodej do divadel.
I treba za protektorátu zde existovaly statisíce lidí, kterí si víceméne mysleli, že prádek, který zde nastolili nemci je lepší než ta zprofanovaná a zkorumplovaná predválecná demokracie. ;o)))))))
A nakonec: beru-li v úvahu i poválecnou historii, kolik z dnes uznávaných demokratu bylo ve strane? Divil by ses, ale až na rídké výjimky skoro všichni. A nemuseli, šli do toho dobrovolne. Dneska to období cudne pomíjejí a bagatelizují. ;o)))))

Nepovažuj se tedy za "lepšího" jen proto, že víš, v cem byla chyba, zatímco tehdy miliony lidí verili tem ideologickým blafum. Dnes to není žádná zásluha distancovat se od víc než pul století staré historie. Hrát si na generála po bitve je vždy sice snadné, ale ponekud naivní.
Tomáš Pohl  - Re: Šeptání   |85.70.37.xxx |12.11.2006 07:59:00
Milý Hombre,nenarodil jsem se vcera. Jsem starší než Ty, ale to není má zásluha. Je jasné, že nic není cerné ani bílé. Kunderu i Nezvala mám rád,rád si prectu i Eluarda nebo Celina. Jenže mi nikdo nevymluví, že je rozdíl mezi úcastí v májovém pruvodu, kdy neúcast hrozila vyhazovem z práce, úcasti na manifestaci po smrti Heydrïcha, kde ušklíbnutí znamenalo smrt a dopisem požadujícím smrt herecké kolegyne, kterou chytili pri prechodu hranic ci žádostí o trest smrti pro kolegu spisovatele, který si dovolil psát jinak, navíc poslanou z demokratické zeme. Tyto ciny snad lze odpustit, ale nelze pochopit. Tady bychom nemeli zapomínat. Tyto ciny nejsou tak vzdálené jako arény plné krestanu v Ríme,jako autodafé ve Španelsku. Jinak dojdeme k záveru, že pece a komory Osvetinmi, jáchymovské lágry a veznice,kde sedeli nejlepší tohoto národa (Zahradnícek,Renc, Kalista, Bedrich Fucík a desítky dalších) , melké sibirské hroby, to byla jen doba, to je jen výraz necernobílého videní sveta. Tolik jsem chtel na vysvetlenou, byt to je veliká odbocka ( jen díky me, omlouvám se všem) od povídky ( ?) mého milého kolegy
Hombre  - Re: Šeptání   |88.100.112.xxx |12.11.2006 14:34:00
Bez ohledu na vek, Tomáši, lidská etika je jen individuální pohled na svet. Jiný rozmer nemá.
Pro esesáka bylo správné zastrelit na fleku podezrelého civila kterej se náhodou octl na míste, kde nemel co delat, protože, jak mu sdelil jeho fírer, "...zlo je nutno vykorenit v zárodku...". ;o)))))
Pro obcana totality, stluceného dobovou propagandou více ci méne do krychlicky, to nebyl etický problém, podepsat petici, žádající trest smrti pro jednotlivce. Pro cást spolubcanu to dokonce nebyl problém nikdy.
Pamatuju si, nekdy v 60. letech, na spor své matky s její ségrou. Týkal se príbuzného, co zahynul za hiedrichiády. Teta, ovlivnená dobovými blafy tvrdila, že to byl hrdina, a máma vyjádrila rodinný názor, že byl zásadový blázen, když strcil hlavu na špalek, i když ho k tomu nic nenutilo. ;o))))

Takže tvoje chápání etiky se zužuje na otázku, co jsou lidé schopni udelat a jaké obecné etické hranice jsou schopni prekrocit, bez ohledu na duvody. A vezmeš-li to kolem a kolem, zjistíš snadno, že jsou schopni cehokoli. Jako vždycky.
Má tedy cenu nekomu neco vycítat?
Ponech si svou etiku, je jen tvoje. Zda je dobrá nebo špatná, nezávisí jen na tobe, ale i tvé výchove a na na dobe v níž žiješ.
Fakt není cím se chlubit. Základní etika živé bytosti vždy plyne ze souhrnu názoru, víry, zkušeností a presvedcení a je determinována okolním svetem.
Kdyby ses narodil a byl vychován ve starém Ríme považoval bys jatka v aréne za skvelou zábavu a pripadalo by ti normální ubicovat vlastního otroka za vzpurnost k smrti.
Narodit se jako husita, utloukal bys papežence cepem na potkání, a tleskal Žižkove rozhodnutí upálit adamity. Neríkej, že ne. ;o)))))
Tak oc jde, Tomáši?
Trošku tolerance pro své spolubližní....
Hloupost a dezorientace ve spolecenských vecech není trestná. A i dnešku rozumí podrobne taky jen málokdo....
Viz procento lidí volících i dnes komunisty...
Tomáš Pohl  - Re: Šeptání   |85.70.37.xxx |12.11.2006 15:43:00
Náš dialog bych si dovolil zakoncit citací z mého milovaného Jana Zábrany. Poslední zápis z jeho deníku Celý život napsaný tesne pred smrtí zní:


Hovno je vždycky jenom hovno.
Tapi  - Re: Šeptání   |213.168.161.xxx |12.11.2006 18:01:00
Hombre,
prestože máš pravdu v tom, že dobová etika se mení (otroci, arény, heydrichiáda atd.), nemužeš házet do jednoho pytle a predpokládat, že by se Tomáš choval stejne jak kázal dobový mrav.
Je to podobné jako ty hlasy za revoluce, které vykrikovaly, jak jsme všichni mlceli a prizpusobovali se režimu. Já jsem treba nemlcela a neprizpusobovala se. Taky jsem ovšem nedokoncila školu a byla každou chvíli nezamestnaná. Neríkám to proto, abych se tady vytahovala, a vubec se necítím proto lepší než druzí. Byla to ciste vec mého svedomí, težko bych pak dokázala vydržet sama se sebou. Každej proste máme ty mantinely jinak nastavený.
Taky nevím, jak bych se zachovala ve ctyricátých nebo padesátých letech, kdy nehrozilo jen pár let za katrem, ale trest smrti. Proste nevím. Jen chci poukázat na to, že stejný prístup, pokud jde o vlastní svedomí, nepochybne mela rada lidí ve všech casech, treba i v Ríme, za Hitlera nebo v dobách inkvizice
Šneček  - Re: Šeptání   |62.240.182.xxx |12.11.2006 18:04:00
Teda musím ríct, že Hombre s temito svými zásadami urcite proplouvá životem s mrštností pstruha.
Ale urcite bych nechtel být jeho synem a brát od nej první morální zásady.
A ješte technická - naprosto mi uniká jeho užívání "smajlíku". Tam, kde jeho slova mají váhu lidských životu, nás jimi zásobuje tak bohate, že si nejsem jist, zda se nejedná o vytríbený a k dokonalosti dotažený cerný humor
Hombre  - Re: Šeptání   |88.100.112.xxx |13.11.2006 02:43:00
O tom nepochybuji, Tapi. ;o)))
Jak jsem napsal, lidé jsou schopni všeho. I treba trýznive zemrít za své presvedcení - což v historii také mnohokrát dokázali. ;o)))))
Pripomínám (celkem provokativne) Majakovského:

"... a chrtány nám zalévali do olova.
Zreknete se rvali,
však z horících úst,
slyšeli jenom tri slova:
At žije komunismus!"

Otázka je pak spíše, zda má takové chování (mimochodem typicky lidské, zvírata se rídí v první rade pudem sebezáchovy) cenu a smysl.
Ladislav Mnacko kdysi napsal v jednom románe, že "...konecný cíl všech fanatiku je v hromadných hrobech". ;o)))
A Caesar v Zápiscích o válce galské zase celkem moudrou sentenci, že vítezem, bez ohledu na dílcí výsledky konfliktu, je vždy ten, kdo prežije.
To jsou mínení pragmatiku.

Na druhé strane lidského spektra jsou idealisté.
Hezky to vyjádril treba Karel Kryl:

"...Tak se jen pojistit, a nechat zadní dvírka,
hrát dvojí trojí hru a o ctvrtou se snažit,
bambitku odjistit a dožíti se zítrka,
vždy státi na výhru, a zmrtvýchvstání zažít.
Tot láska nevlídná, jak slina na šátku..."

Velmi umelecké a velmi, prevelmi idealistické. ;o))))

Lidé nakonec v prumeru tíhnou spíše k pragmatismu. Jinak bychom jako druh nemeli šanci na prežití.
Etické ideály si vetšinou schováváme na dobu, kdy nás nic neohrožuje. Pak nad nimi premýšlíme a obcas se podle nich snažíme i žít. Hezky opatrne, abychom nenarazili. On idealismus v cisté forme bývá smrtící. Nutno ho užívat v malých dávkách. ;o)))))

Vzpomínám si také na jeden krásne melodický song ze 60. let:

"Želva je moudrá, želva je zkušená,
želva je stará jako Metuzalém
Peclive rozváží, kdy má být nadšená,
a nikdy k cíli nežene se cvalem.

Želva je moudrá, želva ta mnoho ví,
a chyby druhých píše si do notýsku,
Želva nic nezkazí, želva si pohoví,
želva si leze jenom po svým písku.

Želva se moudre krunýrem obrní
mládež má totiž divné ideály,
Ac není v krunýri, vleze i do trní,
a to jí stará želva sotva schválí.

Želva je moudrá, želva je zkušená,
želva zná všechny taje oceánu,
Želva je stoletá, mládež je zkažená,
a proto želva nemá mládí v plánu."

Osobne se neprikláním k žádné strane. Ani k pragmatikum, ani k idealistum. Mám rád nezávislost.
Ryzí idealisté mi nadávají morálních relativistu a ryzí pragmatici se diví, jak dokážu prežít s temi naivními ideály, které mi zustaly z mládí. ;o)))))

Co se týce Tomáše, projevuje zbytecný idealistický fanatismus. Ideje jsou totiž stále jen ideje, jen myšlenky. To teprve konkrétní lidé jim dávají cíl a smysl. Vetšinou negativní. Každá vudcí idea v historii, at šlo o komunismus, fašismus, nebo jakýkoli jiný -ismus, stála vždy haldy lidských životu. Vetšinou naprosto zbytecne.
Proto na ideje kašlu. Snažím se žít tak, abych se cítil spokojene, a abych se nemusel za sebe stydet.
Co chtít víc? Uspokojení z toho, že stojím na správné strane? A proc? Jediná "správná" strana je naše vlastní.
Strana (zpusob myšlení), která je dnes uznávane ideove "správná", byla pred 50ti lety ta "špatná", a za dalších 50 let to muže být (a velmi pravdepodobne bude) zase jinak. Tak koncí všechny ty masové ideje. Proc se tedy namáhat hájit nebo hanet neco, co nemá dlouhodobe smysl ani význam? ;o))))))
Proc se chlubit že na té "momentálne správné" strane také stojíte? To klidne prenechám tem, co si nejsou jistí sami se sebou, a potrebují pro vlastní presvedcení halasne verejnou podporu.
Já to nepotrebuji, Tapi. ;o)))))))
Stací mi moje etika. Zda je správná nebo špatná, to si také preberu sám. ;o))))
Hombre  - Re: Šeptání   |88.100.112.xxx |13.11.2006 13:08:00
Omyl pane. ;o)))
Dost casto narážím. Vetšinou v kontaktech s jednoduššími lidmi, jejichž úroven chápání vecí a jevu se omezuje na konstatování typu "...tohle prece ríká každej, tak je to správný!" ;o))))
Což je mimochodem jeden z nejvetších nesmyslu, jaké jsou lidé schopni delat. ;o))))
Katka  - Re: Šeptání   |160.217.196.xxx |21.11.2006 19:17:00
Budu tu jako docista anonymní hlas v jedné dávno skoncené diskusi, ale ze svojí zkušenosti, bez ohledu na znalosti historických ci kulturních a literárních dejin a souvislostí, ted vím, že nezávislost - muže znamenat také kus neprijetí zodpovednosti za vlastní videní a to, jak se podle nej v nejaké (mezní) životní situaci zachovám. Jinak souhlasím, že to si musí každý prebrat sám
Hombre  - Re: Šeptání   |88.100.112.xxx |22.11.2006 02:41:00
Co je to "neprijetí zodpovednosti za vlastní videní"?
Neptám se z nejaké ironie, ale docela vážne.
Myslíš nezodpovednost vuci sobe samému? To je prece stále jen ciste osobní vec. Otázka naší svobodné vule. Nic o cem by se dalo diskutovat s jinými.

Že naše videní sveta je determinováno naší osobností je evidentní. Každý z nás má svuj úhel pohledu na svet. Nelze ho nejak "standardizovat", a ani by to nemelo smysl.
Takže to, o cem se bavíme není zpusob videní sveta, ten je v porádku, at je jakýkoli, ale jen tolerance k videní jiných.
A vyžadovat tu toleranci po bližních je nutnost. Chybí-li, vzniká prostor pro fanatismus, pro predstavy, že vlastní názor má vetší spolecenskou váhu, než cizí. Což je nesmysl. Nemá
Katka  - Re: Šeptání   |160.217.196.xxx |22.11.2006 21:26:00
Zkusím to trochu obrátit - budu mít videní sveta, názor, že každému, kdo není v nekterém smeru jako já (barvou kuže, címkoliv), by bylo dobre ublížit a budu v tom fanatická. Mám i s takovým videním právo vyžadovat toleranci jiných? Pak když neco udelám podle svého názoru, musím za to cítít odpovednost. Asi tedy k sobe, ale vetšinou myslím i ke druhým. A tak ve chvíli, kdy jednám, bych mela mít jasno, podle ceho. Na tom mé jednání závisí. Asi neco takového jsem myslela. Jinak si s tím nelamte hlavu a dobrou noc
Tapi  - Re: Šeptání   |213.168.161.xxx |22.11.2006 23:30:00
Svoboda cloveka koncí na hranici, kde by ohrozila jiného. Pak už to není svoboda, ale agrese. Agresor necht si má nadále právo na svuj názor, ale nesmíme mu tolerovat, aby se podle nej choval. Nebo snad máme vrahy a zlodeje chovat jako v bavlnce, protože se zlocin vejde do jejich svedomí?
Zde budu citovat svého oblíbence Martina Luthera Kinga: Neprotivit se zlu znamená stát se jeho soucástí
Vašýk  - Re: Šeptání   |82.99.152.xxx |23.11.2006 10:08:00
Problém vidím v tom, že když nekdo má svuj názor, obvykle se podle nej i chová. Potud je to v porádku, svuj názor by mel mít každý. Ted jde o to, jaký názor to je. A tady se ty hranice tolerance zacnou tríštit. Kdybych byl Hitler a mel jeho "svuj" názor, bylo by v porádku, žádat pro nej toleranci? V tomto smyslu souhlasím s puvodním príspevkem Katky. Nezávislost je svým zpusobem chiméra. Na téhle naší kouli nežijeme sami a závislí jsme tedy všichni - jeden na druhém
Hombre  - Re: Šeptání   |88.100.112.xxx |24.11.2006 12:53:00
Víte, problém je v tom, že hranice tolerance, jako osobního vztahu k realite, si také urcujeme sami. Jsou individuální.
Je mi jasné, že i ta tolerance k názorum jiných nejaké hranice má.
Musí být dostatecne široké, jinak budeme mít problém s cizími názory, a soucasne musí koncit tam, kde zacínají veci, které naše etika nedokáže strávit.
Všichni se treba shodneme, že zabíjet živé bytosti stejného druhu je špatné, ovšem dojde-li k diskuzi o treba trestu smrti, už se zacnou naše názory štepit. ;o)))))
Proto je tak hrozne težké lidem porozumet...

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Květen 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
   1 2 3 4 5
 6 7 8 9
131419
21
27  

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib