gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

27.10.2009 Ještě, že Dylan není Čech aneb Písničkáři sobě I. (Ondřej V. Vejsada)    PDF Tisk Email
Názory

I. Část: Proč a jak a co s tím má společného Dylan

V poslední době se mi naskytlo naprosto nečekaně více času a já se tak mohl pořádně „proposlouchat“ albem Boba Dylana. Přesněji řečeno alby, protože to jsou dokonce 4CD a vážně stojí za to si je minimálně poslechnout. Moc se mi líbí i ty nápěvy a motivy. Komplet se jmenuje Tree with Roots a jedná se o neoficiální dílo ve smyslu „posvěcení“ samotným autorem. Všechny skladby různě odchytané jsou pro mne dokonalým písničkařením v nejlepším smyslu slova. Jedná se přitom o zásadní materiál, který vznikl v jednom z klíčových období Dylanova života, když se v roce 1967 zotavoval z těžké motocyklové havárie. Různé části nahrávek ze sklepa domu, který Dylan se svou kapelou tehdy obýval, se postupně šířily v pirátských vydáních mezi sběrateli, což nakonec přimělo nakladatelství Columbia podstatnou část materiálu pod názvem The Basement Tapes vydat.

Kromě toho jsem byl přizván k účasti na akci Písničkáři sobě, která proběhla nezvykle v pondělí 5. října v Hradci Králové – a to bylo asi tou poslední kapkou, na kterou jsem zřejmě podvědomě čekal. Už totiž poměrně dlouhou dobu ve mně zraje hořko-ironická úvaha o konci písničkaření v Čechách, a kterak se dnes žije (pod-)průměrnému písničkáři. Potud tedy jakési vysvětlení mých pohnutek k sepsání… Zkrátka – bylo to ve mně jako v koze…

Rád bych se nyní odpíchnul od fiktivní recenze, kterou jsem si při poslechu mnohokrát představoval – tedy recenze začínajícího písničkáře jakéhosi Roberta Dylana. Odpusťte, že použiju reálné osoby, ale po právě reálných zážitcích nemohu (a zdůrazňuji – aniž bych se jakkoliv a to byť i náznakem vnitřní úvahy o sobě samém – natož v nějakém slovu = přirovnával k mistrovi samotnému) – ano vážně nemohu nezasadit děj do skutečného prostřední (jak se nehezky říká) té naší folkové branže. Tedy živě si dokážu představit, že jediné místo, kde by se o něm strhla debata by byl náš milý Folktime. Jeho všechny přihlášky na Zahrady atd. by byly naprosto ignorovány. Podobně jako na Folk&Country (kde mají třeba i výzvu o hledání autorů, ale když jsem jim asi 3x něco posílal, nepřišla ani hláška = nepiš nám a raději už nepiš vůbec!)

Zde krátká vsuvka týkající se konkursů = chápu, že Moravský Brabec toho má vždycky až nad hlavu, ale je vážně tak velký problém poprosit nějakého nadšence (v případě jeho neexistence – což bych se ale divil – najmout krátkodobého a mizerně placeného brigádníka, který by klidně i emailem a za použití kouzelného spojení Ctrl+C a Ctrl+V napsal cosi jako „Dobrý, ale je Vás moc – zkuste to příště znovu, ano?“ Ono totiž, pokud pošlete každý rok nové CD a nové písně a pořád ani ťuk – začnete si přeci jen říkat, zdali něco nebude na v mnohém podobné zkušenosti, kterou mi vyprávěl můj otec, když hrál on na Portě, že první místo bylo předem dané SSM a druhé Mladým světem = a že je takto i při příchodu instruoval přímo (raději nejmenovaný) pořadatel = že se tedy hrálo o třetí místo…

Podobně by i jediné odpovídající místo, kde by si náš začínající písničkáře Robert mohl zahrát, byla již zmíněná Porta (i když – jak říká, myslím, Samson = „soutěžit v muzice je blbost“) a tam by se ho zřejmě chytil Jeroným Lešner. Přiznám se, že když jsem si jeho reakci představil (promiň, kamaráde) musel jsem poslech přerušit a dlouze jsem se smál. Jako bych ty věty slyšel = proboha – to není zpěv! Ten chlap normálně mečí a co víc – totálně neintonuje! A ten doprovod – viděl někdy nějakou školu hry na kytaru alespoň pro začátečníky?! Kromě toho melodické linky nejsou nijak objevné – jo, to takhle Epy de Mye = to je ono! A texty = to jsou nějaký dadaistické pohádky, ne?!

To by byla ale voda na mlejn jeho „kamaráda“ a věčného oponenta Miloše Kellera! Už to vidím přímo v diskusi = já mu teda dal tři hvězdičky za jeho demo – prý ho dokonce nahrávali tajně; ale člověče – já ho slyšel hrát na živo a on není schopnej ani jednu písničku zahrát dvakrát stejně = je to ubožák jako Ty, Jeronýme! Ta intonace, frázování – a to si ještě troufne na duet s nějakým Cashem, nebo jak se ten chlapík jmenuje – má sice příjemně hluboký hlas, ale vždyť ani on neudrží intonaci, vypadává z rytmu a na koncertech ještě dokonce zapomíná texty!!! Reakce se zpětnou palbou už jsem si raději nepředstavoval – stačilo mi to jednou a to krátce po příchodu Miloše ze zkrachovalého iFolku na Folktime = kluci se posílali do Banky a podobných centrálních míst… Zase ale na druhou stranu, že by pan Keller nechal zahrát alespoň jednu písničku začínajícího a neznámého Dylana na Country Rádiu, o tom nepochybuji a proto za mne říkám – všechna čest každé takové snaze a díky za ni!

Jedinou světlou chvilkou by bylo vyjádření podpory ze strany Tomáše Pohla (pana doktora) – jsem si jist použitím vět typu = však on se rozehraje, dejte mu čas, mně se pár písniček líbí. Je to laskavost sama = kéž by takových lidí bylo víc! Chjo…

Možná i na Notování by se díky Belmondovi a jeho spolu na prkna dostal. Nevím, jak by dopadl v Balbínově poetické hospůdce, protože tam už je teď narváno na měsíce dopředu a nově nyní už i tancující hvězda Jiří Smitzer bude mít pořád vyprodáno, ale třeba je zrovna on (hned po Třešňákovi) tím naším Dylanem.

Jenže pak by si ho konečně všimli skuteční odborníci naší branže = Pavel Rada – který by dělal dál čest svému jménu (často si říkám, že tohle nomen omen nemohlo vzniknout náhodou, že si to jméno vysloužil – podobně jako Indiáni) a dal by mu rad, co by se mu do kytary vešlo – všechny samozřejmě IN = na tu kytaru si dej flanger, přiber si bicí, ať Ti zpívá někdo jiný, ať Ti hraje někdo jiný a víš co? Vykašli se na to, jo? A na závěr by padl onen slabošský argument k nehraní jeho písniček na Rádiu folk – posluchačům se to nelíbí – že tím posluchačem je on sám, by se skromností sobě vlastní opomněl dodat.

Že existují písničky, které je potřeba posluchače „naučit“ poslouchat zase dodávám já = komerční rádia a jejich věčně hrané hity budiž mi toho důkazem!

A samozřejmě pak i Tomáš Hrubý (i zde se jedná o nomen omen) = tam už jsem si raději nic nepředstavoval, protože jeho psaní je mi jedem pro duši – z každé jeho recenze mám vážně reálnou depku a je mi líto oběti jeho psaní…(zdůrazňuji, že já jsem tou obětí naštěstí nebyl – to jen, aby nevznikl dojem, že haním ty, kteří hanili mne) A podobně si raději ani nepředstavuji reakce v diskuzích pod články (třeba „jedovaté rostliny“ – brr, na něho nechodíme, fuj!) Možná, že by si i někdo hasil mindráky typu = koho za totality Dylan udával – že by Cashe?

No, a když už by to vypadalo, že je po něm mediálně mrtvo – ozval by se druhý laskavý muž folku Milan Tesař a pozval by ho do Proglasu (o ČT a pořadu Na moll nemá cenu ani mluvit – pokud jeho sledování totiž vypne jeden divák, pak klesne sledovanost o celou polovinu a zůstane u bedny jen Ivo Cicvárek – dej mu pámbu lehké spaní! Ještě, že existuje archiv na webu ČT! A díky za každý takový pořad…)

Asi si teď tak říkáte (pokud nejste mezi jmenovanými), že jako fór dobrý, ale jinak ztráta času a možná ještě něco ve smyslu = chudák autor, měl asi těžké dětství. Jenže nenechte se mýlit! Když jsem na oné akci – zmíněné výše - mluvil s kolegy písničkáři = prožívají to vesměs stejně či minimálně podobně. Není cosi shnilého v království folkařském, ptám se? Tušíte, jak se dnes žije neznámým písničkářům, folkovo-odborní a často samozvaní „konšelé“? Něco o tom po dvaceti letech písničkaření vím a něco Vám v druhé části tohoto psaní povím, chcete? ;-)

Ještě ale jednu vsuvku, spíš postřeh. Když už tu tak nehezky škatulkuju – všimněme si jiných žánrů. Co třeba takový rap nebo hip-hop = četli jste už nějakého repáka, pardon rapera – jak kritizuje kolegy nebo aniž by rapoval, jak se soustředí jen na dozajista odbornou recenzi? Ne? A není to třeba tím, že je to žánr živý a posluchačů je tolik a jejich osobních vyjádření, doporučení a třeba i kritik fůra? A na druhou stranu co třeba onen původně zvaný metal? Všimli jste si, jak v podstatě vymizeli džískáči s nášivkami – ony pověstné máničky? Zato v jejich opět údajně odborných textech je kritiky habaděj! Není to třeba tím, že tento žánr de facto končí?(pokud se tedy netransformuje či nespojí – viz nejnovější proudy) Nenapovídá to cosi o stavu folku na našich tocích? Já mám silný dojem, že ano…

Druhý a třetí díl vyjde hned pozítří, proto – pokud mohu prosit – počkejte na vyjádření názorů až k celku, ano? Díky moc za trpělivost…

 

Váš grafoman


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Viktor Janeba  - To jsou mi věci   |88.101.190.xxx |27.10.2009 11:06:19
Ha. Tak teď se opravdu ozvu.

Metal končí? To jsou mi novinky... když budu jmenovat jen kapely, o kterých jste někdy slyšel (tzn. staré veterány), a ponechám stranou ono "původně zvaný metal", protože patrně nemáte představu o tom, že "metal" se dělí na poměrně dost podskupin, pro fanouška snadno identifikovatelných, tak Metallica, Iron maiden, AC/DC, Judas Priest atd. u nás za poslední dva roky vyprodali koncerty při turné s novými deskami (a bavíme se tady např. o stadionu v Edenu, kam prišlo na Metallicu 35 000 lidí, těch mániček v džískách, víme, ne o Klubu u Plesnivé čutory, kde velmistři C&W žánru, TO Osmahlé poleno, vyprodali všech 21 míst).

Ještě by mě zajímalo, co jsou to ty "údajně odborné texty". Třeba časopis Spark? Muzikus? Hardrocker? Viděl jste je někdy vůbec?

Zde si můžete přečíst článek od člověka, který, na rozdíl od pana Vejsady, do problematiky vidí.

http://dvorska.blog.idnes.cz/c/9093/Metal- jako-ucebnice-zivota.html

Pane Vejsado, držte se prosím radši tématu, který je vám blízký, děkuji.
anonym   |86.49.10.xxx |27.10.2009 12:05:46
To už opravdu nemáte co tisknout,když dáte prostor tomuto pláči ublíženého děcka, nota bene na pokračování ?
anonym 2   |90.80.1.xxx |27.10.2009 12:12:34
Je to opravdu ubohé a bohužel to vypovídá o stále klesající úrovni vašeho serveru.
Ondřej V. Vejsada  - Poznámka pod čarou u II. a III.části   |Registered |27.10.2009 12:40:07
Pěkný den,
na konci druhé a třetí části je post scriptum, které zde (pochopitelně) není, proto ho raději i sem napíšu:

P. S.: A ještě k diskusi, která se nepochybně rozeběhne pod tímto článkem. Vaše vyjádření beru jako zveřejnění Vašeho postoje a názoru k danému tématu. Pokud budete chtít, abych se k něčemu vyjádřil osobně – prosím, pište mi na email přes webové rozhraní zde = http://www.folktime.cz/index.php?option=com_chrono contact&chronoformname=tiraz_vejsada = rád odpovím. Abych totiž reagoval na nějaké anonymy pod textem, jsem snad už dost starý – doufám, že se ovládnu… Děkuji za pochopení… Přeji všem vše dobré!
Ivo C.   |90.183.77.xxx |27.10.2009 12:43:46
Sledovanost Na moll se pohybuje v řádu desetitisíců (záleží pochopitelně na čase premiéry), některé díly (zejména poprázdninové, festivalové) až 150 000 diváků v premiéře, to aby té marnosti nebylo příliš... Jasně, prime-time to není, ale proč by měl být? Nicméně, Na moll letos končí, to aby zase nebylo příliš optimismu...
Ondřej V. Vejsada  - Achjo...   |Registered |27.10.2009 13:27:54
Tak to jsem nevěděl a je mi to vážně moc líto...chjo...
Takže už folk v bedně nebude vůbec? hmmm
Tak teď už vážně nevím, proč platím koncesionářské poplatky...doprčic...

ovv
jan-matej rak  - ondro, ondro,   |90.177.50.xxx |27.10.2009 14:03:51
nezlob se na mne, ale budes se muset smirit s tim, ze diskutovat se bude rovnou a ne teprve, az nam milostive predneses zbytek sve filipiky. Ono toho uz takhle je dost. Odmyslim-li tve hodnoceni zde pisicich autoru ci jinych osob z FCT prostredi, jsou to jen davno zname a zde dokola probirane stesky.A jsou-li ty ostatni stejne podlozeny fakty jako tvuj vypad proti Ivosovi a poradu Na moll, tak je to dost mizerna novinarina.Odvaha ti nechybi, ale mec mas upletenej z hoven, s odpustenim.
Mirek Pátek   |Registered |27.10.2009 15:23:43
Ohledně sledovanosti pořadu Na moll – Ondrovo vyjádření (o „dvou“ divácích) beru jako přijatelnou nadsázku. Podkládám své hodnocení následujícími fakty.

Počet televizních diváků v ČR starších 4 let (horní věková hranice není) je cca 9,8 milionu.
Zdroj: http://www.ceskatelevize.cz/ct/sledovanost/coje-sl ...
V 1833 domácnostech s peoplemetrem je cca 4216 jednotlivců.
Zdroj: http://www.mediaresearch.cz/produkty-sluzby/mereni ...

Každý jednotlivec s peoplemetrem tedy reprezentuje 2324 diváků. Řád desetitisíců diváků reprezentuje 5 až 43 jedinců s peoplemetrem, tedy 1 promile až 1 procento ze 4216 jedinců, kteří mají peoplemetr. No, o metrologii nic pořádně nevím, ale naměřená hodnota rovnající se cca půlprocentu rozsahu měřidla mi přijde hodně na vodě a nebránil bych se jejímu zlehčování.

Pozn.: Toto je reakce na Janův-Matějův komentář „A jsou-li ty ostatni stejne podlozeny fakty jako tvuj vypad proti Ivosovi a poradu Na moll…“. Nemyslím, že Ondrův text je výpad proti Ivošovi, ale v tom se nemusíme shodnout. Zdůrazňuji, že TOTO rozhodně není výpad proti Ivošovi – spolu s Ondrou mu děkuji za každý takový pořad.
Ondřej V. Vejsada  - No hurá!   |Registered |27.10.2009 15:34:03
Děkuji Mirku!
Jsem rád, že čteš pozorně, co píšu - ano, byla to nadsázka i ironie.
Pana Cicvárka si vážím dokonce moc!

ovv

Jo a když už reaguji - rozdělení do dvou dílů skutečně nebyl můj nápad (nakonec na mém blogu je článek od začátku celý - to pro netrpělivce na čtvrteční pokračování...)...
Viktor Janeba  - re:   |88.101.190.xxx |27.10.2009 15:54:22
OK tak jsem si přečetl druhou část a musím tady natvrdo říct jednu věc, vypůjčím si na ni název písně jedné kapely z toho mizejícího žánru. Bude to Sad but true.
Sračka zůstane sračkou, i když se všichni budou na svém malém písečku navzájem poplácávat po ramenou, jak jsou skvělí, krásní a dokonalí.
Marek Jonáš   |Registered |27.10.2009 17:16:40
Viktore, proč tak silná slova???,
Viktor Janeba   |88.101.190.xxx |27.10.2009 17:25:58
Protože, podle mého názoru, je nemá cenu nějak hezky obalovat, strkat do omáčky atd.

Volat po zrušení kritiky, protože se vozí zrovna po mně, no nevím.

Navíc druhá půlka tohoto textu je emo opravdu hrubého kalibru. Nohavica je boháč a proto hraje na kytaru, která se nerozlaďuje? Jediná kytara, kterou znám a která drží ladění, je Gibson Robot Guitar (http://www.gibson.com/robotguitar/guitar.html) a ta ladění nedrží sama od sebe, ale dolaďuje "se sama".
Jeroným   |90.179.188.xxx |27.10.2009 20:49:11
Ondro,
podívej se, prosím, do svého soukr mailu, jak jsem Ti odpověděl na prosbu o konzultaci a zamysli se, jestli jsem použil formulace, které mi podsouváš v článku. Pokud si vzpomínám, tak jsem Ti poradil, co by podle mě bylo dobré zlepšit a jak na to . Potěší mě, pokud rozpoznáš, v čem je rozdíl.
Nicméně s Tebou souhlasím, že na soutěžích lze často z úst porotců slyšet to, co píšeš. To je bohužel jiná kapitola a souvisí asi s otázkou "Jaké osobnostní rysy a stavy vedou člověka k tomu, aby zasedl v porotě žánru slabých a hledajících?"
Ondřej V. Vejsada  - Čmuchám, čmuchám...   |Registered |27.10.2009 21:49:22
Jerry,
ať hledám - jak hledám, žádný email od Tebe nevidím a to tím myslím, že do teď nedorazil a myslíš-li Ty nějaký dřívější - pak se musím omluvit, ale uložený žádný starý nemám...

Ondra
Ohař   |89.102.189.xxx |27.10.2009 21:26:56
Orel letí, žáby kvákaj.
jan-matej rak   |90.177.50.xxx |28.10.2009 14:08:48
Mockrát už se tady řešilo, co a jak s folkem, proč je tam kde je atd. Ale je to dost jednoduchý, nejsou žádní hrobaři folku, nejsou to zlé povahy jiných, kteří nás nikam nepustí, jsme to my sami, kteří si škodíme. Především tím, že se zkrátka neumíme - jako žánr - učinit atraktivními, neumíme se prodat. To je větší potíž, než naše folková uzavřenost. Nejde přeci o to, zda děláme dobrý FOLK, jde o to, zda děláme dobou HUDBU. Máme dlouhou tradici (když započítáme i přímo předcházející písničkáře staré trampské generace, tak už je to devadesát let). Tradice je to dlouhá a dobrá a zatímco v popu se dnešní autoři jen většinou jalově inspirují mnohdy už zastaralými trendy z ciziny, ta naše tradice, jaksi prostší a méně vypočítavá - totiž psát sdělné písničky bez zbytečných efektů - je tady pořád a nikdo ji neumí prodat. Nejsou tu vizionářští producenti, kteří by "k nám" chodili pro talenty a třeba i v "prodejnějším" balení by je pak poslali dál do oběhu. A nijak nedovedou využít konjunktury takových lidí, jako je Radůza, Jarek Nohavica a nebo Glen Hansard. Ve chvíli drtivého úspěchu Falling slowly se přece dokořán otevíraly dveře všem dobrému "od nás": každý viděl, kam může doletět dobrá folková písnička (dokonalý duet charismatického zpěváka a ukuňkané ťuťky). A stejně nic. Nemá smysl stěžovat si, že nás bez bicích nepustí do rádia a že na Zahradě hrajou pořád totéž. Jediná smysluplná cesta je dělat co nejlepší hudbu, která bude sdělná i pro toho, kdo FOLK štítivě obchází s kapesníkem na nose. Můžete jít cestou primitivisace původně neotřelého přístupu (např. sestupná linie 1.Nezávislá českomoravská hudební společnost ---- "Brutus" lidové hudby Čechomor), cestou chytrého marketingu podloženého kvalitním materiálem (Nohavica), cestou neprošlapanou (Sestry Steinovy) a nebo nějakou úplně jinou. Takhle plkat je ovšem ta jediná cesta, která nevede vůbec nikam.
Jan Řepka   |Registered |28.10.2009 15:26:23
Téhle poznámce patří pět z pěti hvězdiček.
Díky, Matěji.
VK  - Folkový marketing   |Registered |28.10.2009 16:23:40
Ahoj Matěji. Trefné. Na téma folkový marketing jsme toho s Víťou T. zhruba před rokem napovídali v jedné budějcké kavárně dosti a dosti. Zkus mi zodpovědět věc, s níž si nevím rady: myslím, že lidí, kteří by talenty vytáhli, by pár bylo. Ale kde vzít kapitál, který ti talenti jako vstupní investici potřebují? Věříš, že by šlo přesvědčit velké vydavatele? Nebo velké firmy jako sponzory?
jan-matěj rak   |90.177.50.xxx |28.10.2009 16:33:01
No jo, Vašku, jenže ti, kteří by ty lidi měli vytáhnout jsou právě ti, kteří ty prostředky mají, tedy právě všichni ti manažeři, kteří ty miliony dosud investují v popu, v mainstreamu. Dokud to nebudou tihle, pak to nebude nikdo. Teprve tihle ovládají velká média a teprve to, co je v televizi lidi (naštěstí ne úplně vždy) doopravdy zajímá a budou to kupovat. Lidi potřebují, aby se jim řeklo: tohle je dobré (ať už je, či není), na to se koukejte, tohle kupujte, na to choďte.
Klára   |94.112.214.xxx |29.10.2009 22:54:51
Zlatá slova. Kluci, říkám to nerada, ale bohužel tenhle byznys funguje jen a jen na základě známostí, nikoli kvality. Před pár lety jsem album kapely ČMHS (blahé paměti) dala poslechnout hudebnímu dramaturgovi nejmenované celoplošné rozhl.stanice. Sice se mu líbilo, ale cituji: "tohle nikdy hrát nemůžeme". Uběhly odhadem dva měsíce a přišlo od spřáteleného vydavatele cd produkované jinou osobou, ovšem se stejnými songy zabalenými do trochu jiné vaty. Výsledek tohoto počinu jsme jistě všichni zaznamenali. Nedávno jsem to u stejné osoby (která je teď dokonce na podstatně významnějším postu, pokud jde o možnost protlačení čehokoli) zkoušela s novým klipem Epy. Bohužel musím konstatovat, že zatím s nevalným výsledkem. Opustíme vzory má sice podle mého (i jeho) názoru "nefolkový" potenciál, ale bohužel za ní nestojí žádný významný vydavatel, kapela není známá atd. bla bla. Vážně nevím, jak tohle změnit.
Tomáš Pohl   |86.49.106.xxx |28.10.2009 19:06:20
Jsme malá zem, řada vynikajících lidí ve všech sférách umění měla tu smůlu, že psala česky.Nedávno jsem si povídal s Matějem Ptaczkem. Tenhle svérázný kluk z Ostravy pojede za chvíli zase někam do Evropy. Byl například vybrán mezi nejlepší foukačkáře, co hrají blues. Kdo ho tady zná ? Proč to povídám ? Shodli jsme se na tom, že by třeba takový Petar Introvič hrající stylem Maylla, mohl udělat taky v Evropě nějako tu "díru do světa". Jenže Petar hraje tady a stará se o tenisové kurty. Hudba je mezinárodní jazyk. V celém světě se hraje jazz, vážná hudba a další žánry. Chce to jen překročit vlastní stín a tvrdě pracovat. Dagmar Peckovou nebo Dvorského nechtěly naše první scény, tak holt jeden do Německa a druhý do Italie. Kdyby Robert Zimmerman byl obchodníkem , občas by si zahrál, nikdo by jej neznal. Samozřejmě, písničkář zpívající v češtině to má horší než jazzový trumpetista, ale když vidím například, že Nestíháme už před léty vystoupili s Vladimírem Mertou a Arnošt Frauenberg vystupuje s Redlem, není to s tím písničkářstvím u nás tak úplně špatné. Samozřejmě jmenovaným nějaký Petr Novotný či někdo podobný nepronajme Strahov. Otázka je, zda je to taková katastrofa. Nedávno jsem četl v Reflexu rozhovor s Ondrou Ládkem, který se stal jakýmsi folkařem z nouze. Ondřej mohl klidně psát scénáře pro soap seriály, ale zkusil jít někam jinam. A tak bych mohl pokračovat. Jen se mi zdá, že v tom našem srdíčkovém folku je zbytečně moc sebezahledění a vzdychání. Před 20 lety přišla svoboda a bohužel má i druhou tvář, že vše je zboží. Bohužel nic lepšího zatím není. Tak hlavu vzhůru, já myslím, že bych určitě chodil i na mladičkého Dylana. Když koukám na čb záběry z Newportu či z Washingtonu, v tom klukovi byla už tehdy nějaká síla.
hnidopich  - "Dobrý daněk, dobrý..."   |193.165.2.xxx |29.10.2009 00:19:18
Parafrazuji clanek pointou z oblibeneho vtipu o zelve clence poroty. Nic k tematu neprinesu noveho ani stareho, jen bych rad pochvalil autora za myslim trefne nadsazky jmenovanych a neberu je jako urazky. Myslim vazne. Nicmene ve vyssi rovine clanku nerozumim a prijde mi jako hlaska: "Ten cetnik mu ji zabalil a usek", kdyz uz pouzivam citaty. Mozna by to byl vtipny fejeton, ale jinak to rozhodne nejde ani po pvrchu problematiky: "Kterak sel cesky Honza na pisnickarske vysluni"
MK   |193.179.126.xxx |29.10.2009 12:35:28
Pár postřehů k článkům (oběma):
1/ není umění psát (obecně tvořit) ale je umění ŠKRTAT. Platí bohužel i o tomto článku a svým způsobem i o další tvorbě autora. Bylo obtížné udržet pozornost u článku a tak spousta iritujících věcí prostě zapadla. A podobné je to i s posledním CD - k nalezení 1-2 slušných písní bylo třeba se celým CD prokousat (a to někteří moji kolegové holt nezvládli). A když jsem se kouknul na http://desky.ifolk.cz/ taxem zjistil, že jsem byl vlastně nejhodnější... CD by bylo prostě slušným singlem... Množství práce ani peněz ani potu slz a krve o kvalitě CD nerozhoduje, to prosím sorry.
2/ autor ty rady od nás vesměs dostal opakovaně: Být autorem, nikoliv interpretem.
3/ bohužel rada, kterou on dává, vede folk do ještě hlubší propasti: Právě absence kritické kritiky je příčinou stavu žánru. V jiných žánrech kritická kritika existuje a žánry prosperují. Autor uvádí příklady špatných recenzí (shodou okolností z mého pera) - tak tedy čím obohatila žánr skupina v recenzi Cemento mori, kromě toho, že se zacementovala na již dobytých pozicích melodického popfolku?
4/ myslím si, že valná většina recenzentů by dnešního začínajícího Dylana nepřehlédla a nezareagovala tak jak nám autor podsouvá. Tak jako nepřehlédla Xindla X, tak jako nepřehlédla Radůzu (která pak bohužel žánr zklamala, ale to je jiná pohádka)
5/ asi nejpřesnější radu zde v diskusi dává JMR.
Kuba Horák  - Jak to zkouší Zhasni :-)   |82.150.164.xxx |30.10.2009 16:19:57
Taky jsme natočili klip a pro hlavní roli k němu přivolali Jiřího Lábuse. Je to údajně vůbec první hudební klip, který tento legendární herec natočil. Proč to píšu - jsem docela zvědavý (ne že by za tím byly extra silné ambice), jak na to zareagují media. Přeci jen je Jiří Lábus určitá "firma". Zatím je zajištěno jen jedno vysílání - a to v loučícím se Na mollu v úterý 2. listopadu večer. O tom, jak se taková věc prosazuje budu asi i na základě tohoto příspěvku informovat

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
151617181921
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib