06.09.2010 Já znám vás z jedné elegie.. (Tomáš Pohl) |
Zajímavosti | |||||||||||||||||||
( k jubileu Luboše Pospíšila) Dnes, 6. září se dožívá šedesáti let skladatel a zpěvák Luboš Pospíšil. Pro jeho uměleckou dráhu bylo rozhodující setkání s Ladislavem Kantorem, který sloužil na vojně v Kutné Hoře, kde tehdy hrál Luboš Pospíšil v různých kapelách. V té době ani Pospíšil ještě neznal soubor C&K Vocal, což nebyla reminiscence na kdysi slavné soustátí, ale na počáteční písmena příjmení zakladatelů Jiřího Cerhy a Ladislava Kantora. V té době se C&K Vocal ještě pohyboval na vlnách folku a potřeboval Pospíšila spíše jako kytaristu. Naštěstí soubor na Portě neuspěl a poté plul v úplně jiných vodách. Pospíšil začal studovat na kantora s malým „ká“ a stal se pevným článkem Vocalu. Z Pospíšila kytaristy se stal Pospíšil zpěvák s nepřehlédnutelným hlasem ve sboru a především v sólových partech. Přispíval i autorskému tandemu Cerha – Kantor některými svými skladbami. C&K Vocal nikdy neplul po roce 1970 s hlavním proudem, přestože kromě zmíněných tří velkých osobností měl i velmi silný ženský pěvecký prvek v čele s vynikající zpěvačkou Helenou Arnetovou, pozdější manželkou Ladislava Kantora. LP desky C & K Vocalu mám dodnes „doma schované“ a zejména při Generaci s Pospíšilovým nádherným sólem v písni Lásko, lásko s hudbou Oty Petřiny mě dodnes silně mrazí. V C & K Vocalu působil Luboš Pospíšil do roku 1982. Jako náhradu za sebe poslal kolegu ze studií, Jiřího „Šlupku“ Svěráka, dnes například kapelníka uskupení Šlupka- Hula. Ještě jako člen C & K Vocalu vydává Pospíšil v roce 1982 svou první sólovou LP desku s názvem Tenhle vítr jsem měl rád. Muzikanti na desce v čele s Otou Petřinou byli pouze studioví a nikdy s Pospíšilem nehráli živě. Teprve poté vznikla první kapela s názvem 5P. Název měl původ v jedné pražské noční vinárně s tímto názvem, kde na stolcích stály telefony a jejich prostřednictvím bylo možné bavit se s neznámými lidmi. Kdeže po invazi mobilů ty časy jsou? V kapele hrál na bicí David Koller a již tenkrát na kytaru Bohouš Zatloukal, pozdější „druhé já“ Luboše Pospíšila. Po petřinovském studiovém albu přišlo album druhé s názvem .. a nestřílejte na milence z roku 1986. Spolu s Bohoušem Zatloukalem na něm na bicí hraje Pavel Skala z tehdy populární kapely OK Band Vladimíra Kočandrleho a basista Ladislav Houdek. Hudebně se na albu podílel „všudypřítomný“ Petr Skoumal. Co pokládám na albu za nejcennější je počátek spolupráce s básníkem, textařem a překladatelem Pavlem Šrutem. Šrutovy texty povýšily a dodnes povyšují písně Luboše Pospíšila na textařský Olymp. Následovalo album Jsem v tom z roku 1987, na němž spolupracoval autorsky Jan „Sahara“ Hedl, zpěvák kapely Precedens, a došlo i na spolupráci s Blue Effectem Radima Hladíka. Z té doby je například dodnes hraná Kampa, nahraná na jediném singlu této kapely. V roce 1991 vznikla deska Třináctá komora se Šrutovými texty, opět s Bohoušem Zatloukalem a jeho bratrem Vladimírem, Pavlem Skalou s Jarmilou „Jamajkou“ Koblicovou. Luboš Pospíšil však živě vystupoval pouze v triu s Bohoušem Zatloukalem a s „Jamajkou“. V té době vznikla i píseň podle básně Roberta Gravese, přebásněná Šrutem, s názvem Vzdálená tvář a další nádherné písně - na desce se stejnojmenným názvem. Jak to bývá, následoval rozchod s Bohoušem Zatloukalem a s pomocí kamarádů z rodné Kutné Hory vznikla nové kapela Bio-graf a deska Můžeme si za to oba, vydaná v roce 1998. Naštěstí se Pospíšil se Zatloukalem znovu sešli a výsledkem byla nová kapela LPG a album Hazardní slavnost z roku 2001. Jenže bubeník Martin Vajgl odešel do vynikající a bohužel již zaniklé kapely -123 minut. Objevil se ale mladý kapelník Hromosvodu Ondřej Fencl, bývalý baskytarista kapely Vltava Martin Štec a bubenice Pája Táboříková - a kapela s obnoveným názvem 5P, dnešní mládeži již nic neříkajícím, byla na světě. V této sestavě byla natočena deska Přízraky lásky. Každý koncert Luboše Pospíšila, ať je to „jen“ ve dvojici s Bohoušem Zatloukalem či s celou kapelou, je pro mě nádherným zážitkem. Nikdy jsem neměl pocit, že jakákoli píseň vybraná z mnoha „zásuvek“ je pouhou vatou či výplní. Spojení kytary a kláves Ondřeje Fencla se „starou jasnou pákou“ Bohoušem Zatloukalem je úžasnou generační symbiózou a písně dostávají novou, opět o něco vyšší dimenzi, dimenzi moderní, postavenou na perfektních výkonech členů kapely, kdy na vrcholu pyramidy ční autorský vklad Pospíšila a Zatloukala a ideální „manželství“ dvou krásných hlasů. Přeji, a myslím, že nejen za sebe, aby se tak vynikající a přitom tolik nenápadný a skromný umělec, jakým je Luboš Pospíšil, dožil ve zdraví dalších let a přinášel radost z člověka, kterému je dáno dávat druhým štěstí. Luboši, vše nejlepší a hodně zdraví ! Mám vás rád.
Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Copyright © 2024 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...