10.01.2011 Javory stále kvetoucí (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Zajímavé kompilační, a přitom originální album natočily Javory, respektive Hana a Petr Ulrychovi. Dali mu název Javory Beat a vracejí se v něm nejen ke svým kořenům a svým prapůvodním nahrávkám, ale i k hudební atmosféře konce šedesátých let jako celku. Na první pohled by se mohlo zdát, že je to jen další výběr z hitů, možná remastrovaných a s nějakými bonusy. Nikoliv – všechny písničky byly nově natočeny, se vzácnou směsicí piety a moderních postupů. Javory (říkejme tak zkráceně oběma protagonistům) nezastírají, že jsou o více jak 40 let zkušenější a nesnaží se za každou cenu evokovat zvuk a hudební postupy té doby nebo naopak předělat písně do co nejmodernějších, aktuálních podob, jak se občas interpretům stane, když natáčejí nová „vzpomínková“ alba. Výsledkem je optimální kombinace tehdejších i současných hudebních postupů, tehdejšího i současného hudebního zvuku. Chtělo by se říci, že jen hlas Hany Ulrychové zůstal stejný, ale také to není pravda. Je poučenější, opatrnější než v začátcích, ale současně plnější a znělejší. Vynikne to například ve skladbě Dítě. Nebo ve srovnání s originály chronicky známých písní, např. Nechoď do kláštera nebo Zvon. Na albu se podílejí muzikanti, kteří začátky Javorů osobně zažili, i muzikanti, kteří zřejmě v té době ještě ani na světě nebyli. I v tomto případě je výsledkem vzácné souznění „starých“ a „mladých“. Toto je hodně patrné např. v instrumentaci písně Ježibaba. Album přináší – alespoň pro mě – i několik překvapení: jedním z nich je Nevidomá dívka, z 99 % známá v, řekněme slušně, hodně syrovém podání Karla Kryla. V profesionálně bezchybném, intonujícím a ladícím podání Javorů je ta píseň násobně snesitelnější, prakticky úplně standardní. Opět poučení pro žijící, leč hudebně nešikovné autory: Svěřte se zkušeným interpretům, dokud to ještě můžete udělat. Dalšími překvapeními byly pro mě skladby Ranvej a Zvláštní znamení – do nich jsem se okamžitě zamiloval. Jakkoliv jsou na albu, v jehož titulu je „beat“, toto je čistý a průzračný folk. Těsně před Zvláštním znamením je skladba Kdo je zbojník, což je naopak bigbeat jak řemen. Podobně působí i Půlnoční lidé. Když si to tak dáte všechno dohromady, zůstanete v úžasu nad tím, co hudebních žánrů Javory zvládly a současně pro vás nebude záhadou, proč jsou tak dlouho a tak úspěšně na naší hudební scéně. A taky vám bude jasné, proč se jim dá věřit i jejich podání folklórních či folklórem inspirovaných písní bezprostředně od té doby, co se na tento žánr přeorientovali. To by mohlo být poučení i pro další tzv. „folkloristy“. Album Javory Beat vám nabídne poctivou hodinu poctivé muziky. Zavzpomínáte si, a přitom budete mít pocit, že jste hudebně „in“. A nebude to jen pocit, bude to jistota.  Jistota daná léty provozování muziky a udržením si kontaktu s jejím vývojem beze ztráty vlastní osobnosti. To jsou Javory, Hana a Petr Ulrychovi a muzikanti kolem nich.

Hana a Petr Ulrychovi - Javory Beat
Hana a Petr Ulrychovi: Javory Beat
Vydavatel: Indies Happy Trails
Vydáno: 2009
Hodnocení desky: 7,67/10
Seznam písní: Starej bigbít • Nechoď do kláštera • Nevidomá dívka • Ranvej • On na mě zapomíná • Ježibaba • Dítě • Zvon • Planeta • Kdo je zbojník • Zvláštní znamení • Odkud a kam • Půlnoční lidé • Blázni v dešti • Zahrada Boží • Měla bába trnku • Malé zrnko písku • Modlitba
Co o albu napsal Dušan Trličík: "Některým písničkám úprava prospěla, ale některým určitě ne. Zkreslený zvuk je občas příliš agresívní. Jinak ale velmi dobře udělaná deska." (8 bodů)