02.01.2002 Benedikta - folklór pro třetí tisíciletí (Drak) |
Recenze | ||||||||||
BENEDIKTA - "Sejdeme se v Dolly": Vandrovali hudci, Lahvinka, Cihanočka, A na hure, Vydala máti, Švekra, Kukučka, Vojáček, Ej lásko, V Javorovej hori, Bukovina - celkový čas 37:59 - Indies Records 2001 Karvinskou BENEDIKTU jsem prvně slyšel na Folkovém kvítku 2001. Už tehdy mne oslovila netradičním pojetím lidových písní. Základem Benedikty jsou sestry Váňovy - výborná zpěvačka Petra a perfektní houslistka Michaela. Lidovou hudbu mají doslova "v krvi". Jejich rodina pochází z pomezí Slovenska a Ukrajiny. V repertoáru mají "věci", které se jim líbí. Nejsou to pouze české, moravské a slovenské lidovky, ale i polské, ukrajinské a rusínské písně. Aby byly srozumitelné, překládají je do češtiny. Kapela se snaží přiblížit tyto překrásné lidovky co nejvíce posluchačům. Proto si zvolili formu folkrocku (jako vizovický Fleret). Kombinace folklóru s folkrockem je hodně zajímavá. Nenásilnou cestou oslovuje i náročnější posluchače, zvyklé na tvrdší hudbu. Musím uznat, že se mi na Folkovém kvítku 2001 líbili více než Fleret. Mají v sobě zvláštní, nepopsatelné kouzlo!!!
V listopadu 2001 vyšlo Benediktě první album "Sejdeme se v Dolly". Spolu se Šaolínem jsme se zúčastnili tiskové konference vydavatelství Indies Records, kde byla deska prezentována. Dozvěděli jsme se mnoho zajímavého ze zákulisí kapely i z natáčení CD. Doma jsem vsunul nosič do přehrávače a poslouchal překrásné písně z celé Východní Evropy. Musím uznat, že je album velmi pestré.
První položkou na desce je píseň "Vandrovali hudci", kterou "proslavil" Jaroslav Hutka. Vyniká v ní nádherný duet sester Váňových. Zajímavý je i pozvolný nástup bicích, baskytary a famózních houslí Míši Váňové. Na začátek skvělý rozjezd!!! Dobře zaranžovaná je i "Lahvinka". Má skvělý mandolínový začátek, ke kterému se pozvolna přidává perfektní baskytara Jarka Janka a decentní bicí Patrika Beneka. Zvuk se graduje nástupem kláves (hammondek) Borise Urbánka, které navozují zvuk podobný cimbálu. Spolu s nimi hraje houslové sólo Míša Váňová. Perfektní nástrojové obsazení však nemůže nahradit výborné hlasy obou zpěvaček. Píseň má obrovský vnitřní náboj.
Následuje pohodová "Cihanočka". Kromě zpěvu Petry Váňové v ní vyniká sólo na tenor saxofon Michala Žáčka. Smutným kytarovým sólem á la balalajka začíná lidovka "A na hure". Je to typický žalozpěv o pohnutém životě ženy, jejíž muž pouze pije a utrácí peníze. Opět je použit výtečný duet zpěvaček podpořený bouřlivou kytarou, výbornými houslemi a smutným sólem na příčnou flétnu. Hlas Petry Váňové mi tu připomíná "královnu Valašska" - Jarmilu Šulákovou. Žalozpěv "Vydala máti" má jednoduchý motiv. Dcera je provdána daleko od domova a stýská se jí po matce. Vrátit se však nemůže. Veselejší je píseň "Švekra" (tchýně), která vypráví o problematickém vztahu mezi snachou a tchýní. Je dost nadčasová, jako většina lidovek. Následuje žalozpěv "Kukučka" - o těžkém loučení dcery s domovem před svatbou do jiné vesnice.
Písnička "Vojáček" začíná skvělým sólem na "elektriku" Petra Bindera a housličky Míši Váňové. Vypráví o pohnutém osudu vojáka, který je daleko od domova a od své matky. Následuje žalozpěv "Ej lásko" - nadčasová lidovka o lásce s pěkným sólem na příčnou flétnu. Má téměř rockový závěr. Z celého alba mě nejvíce potěšila zbojnická balada "V Javorovej hori". Připomněla mi nádherný film "Balada pro banditu". Má velký náboj a skvělou instrumentaci. Zajímavé je použití elektrických houslí Borise Urbánka k mohutnému sólu. Deska začíná gradovat!
Jak praví klasik, to nejlepší nakonec. Nejhezčí písní je "Bukovina", která završuje celé album. Znovu se jedná o zbojnickou píseň, která je věnována Koločavě a Milesu Davisovi (v azbuce). Je zde použita elektrická kytara Petra Bindera a baskytara Jarka Janka. Pěkně zní i lidový nástroj "řehtačka". Zajímavý efekt mají hammondky Borise Urbánka, které podbarvují melodii do popu. Motiv lidovky je velmi prostý - návrat synů (zbojníků) z vězení k rodičům.
Na desce se podílejí jak členové Benedikty, tak hosté. Do kapely patří: Míša Váňová - housle, sborový zpěv; Petra Váňová - sólo zpěv, sborový zpěv, vaření; Jarek Janek - basy, řehtačka; Patrik Benek - bicí, valcha, škrabačka; Honza Kresta - kytara a Víťa Halška - stálý host, doprovodné zvuky svého těla.
Na albu hostovali: Boris Urbánek - hammondky, elektrické housle; Michal Žáček - saxofony, příčná flétna; Rosťa Mikeška - marimba; Jakub Kupčík - perkuse a Petr Binder - elektr. kytara, mandolína, kvakačka.
Zajímavě řešený je i buklet. Bohužel neobsahuje texty písní!!! Uvnitř jsou pěkné fotky z natáčení od Jakuba Kupčíka. Jelikož lidovky obsahují i cizí slova, je v bukletu malý slovníček (nářečí a jiné slovanské jazyky). Zvláštností bukletu je zajímavá grafika přední strany. Jak prozradila Petra Váňová, měl grafik Petr Štěpánek volné ruce. Proto je na ní plno domků, paneláků, těžebních věží a továrních komínů, ale i jeřáb, auto, štola s horníky a pár lidí, kteří tu žijí. Nevšedním způsobem dokázal ztvárnit svou rodnou Ostravu!
Album bylo natočeno v září 2001 ve studiu Citron v Ostravě. Producentem je Luboš Novotný z Druhé trávy. Mastering provedl Petr Vavřík ve Studiu V ve Zlíně. Projekt ozvučil Petr Slezák.
Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...