aldi opening hours todays australia-opening-times.com www.unama-afg.org openj-gate.com opencities.ca
01.12.1999 Cestáři - Jenom tak (Cimbura)    PDF Tisk Email

Tenoučkou folkovou košilku a lehkou countryovou vestu nosí už téměř třicet let trampská písnička pražských Cestářů a to jí dodává podobu tak osobitou, že při nahrávce jejich prvního (!) alba nepotřebovala žádné hudební hosty. Zvuk kapely je tím pádem stejně bezprostřední jako na scéně a to je velké plus tohoto nosiče, hudebně pestrého díky nápaditým kytarám Martina Opletala a Honzy Šatopleta, v trampské písničce dnes méně obvyklému banju Jirky Čulíka a vše jistícímu kontrabasu nejvýraznějšího sólisty zpívajícího kvartetu, Honzova mladšího bratra Jirky.

Poněkud zlehčující název Jenom tak dostalo album podle jedné z písní Honzy Šatopleta (na nosiči má 10 melodií a 1 text) s textem Jaroslava Řehoře (8 textů, 1 melodie). Vedle ní zde uslyšíte např. Stín, již téměř klasický opus Jiřího Šatopleta, který napsal v době, kdy mu bylo ještě náct pro svůj tehdy domovský sbor Slza v Údolí Děsu. Je obdivuhodné, s jakou lehkostí se dodnes prochází jeho hlas v závratných výškách, i když Jirkovi do padesátky mnoho let nezbývá. Neméně zdařilý je i jeho druhý písničkářský počin, píseň Honák. V neodolatelné autorské interpretaci je tu Nouzová kolonie, baladická zpověď úhlavního přítele skupiny Jardy Řehoře (verze nahraná vloni Sekvojí na album "4" je možná umělecky dokonalejší, leč nevěřím její text příliš mladému hlasu Pavla Hurta). Dalším textařským bonbónkem Jardy Řehoře (jehož texty známe i z repertoáru Sekvoje, Bluesberry atd., nemám-li donekonečna připomínat jeho starou slavnou trampskou Do plachet vozů) je song Probuzení s melodií Jana Šatopleta, kterou mile zdobí Čuldovo banjo a poentuje závěrečný vícehlas. Kompletním dílem Honzy Šatopleta je dynamická píseň Mrtvé oči Enivetoku. Její krásnou melodii zpívá za podpory zdatného cestářského sboru společně s bráchou. Z písniček tandemu Čulda & Martin se mi nejvíc líbí Láma (text Jarda Řehoř), která s úsměvem uzavírá A side kazety. Béčko otevírá ryzí trampárna Hrad s textem bývalého cestářského foukačkáře Jana Kanáta - Pytelky (hudba Honza Šatoplet). Přesto, že v současném obsazení skupiny této písničce možná trochu chybí právě ta harmonika, patří k nejvýraznějším písním alba. Krásné poetické texty písní Vlak podzimní, Zimní píseň a Předjarní napsal před drahnými léty někdejší zpěvák a leader skupiny, básník Josef Bláha - Řešetlák. Autorem hudeb je opět Jan Šatoplet. Je smutné, že nahrávku Řešetlákových textů provází rozepře textaře se skupinou. Ty krásné písničky si ostudu nezaslouží! Líbí se mi, že i dnes, kdy je nejeden muzikant aspoň trochu Keltem, se irská lidová Šest synů nesnaží znít irsky a hrdě nese výrazný cestářský cejch. Jen text Jiří Štaoplet jaksi přebásnil na základě překladu originálu, leč dobře... Ojedinělou osobností mezi písničkáři je Milan Šebek - Red ze Sedlčan, který svoji kvalitní trampgrassovou tvorbu zpívá takřka výhradně v úzkém kroužku kamarádů a jen máloco pustí na scénu či do studia. Jen Paběrky Marko Čermáka hrají několik jeho písní, jednu nahrál Vašek Maršálek a tři - Vlak, Tak si myslím a Zas budem řádit - jsou v repertoáru i na nosiči Cestářů. Díky za tento příspěvek k uchování díla plachého barda.

Řečeno obecně: Soubor, který se již skoro dvě desetiletí z vlastního rozhodnutí nezúčastňuje vrcholového TFC šoubyznysu, přišel na trh s jedenadvaceti písněmi, které jsou reprezentativní vizitkou jeho dlouholeté píle. Myslím, že toto album nesporných kvalit by si měl pořídit každý fanda trampské písničky už proto, že na další návštěvu nahrávacího studia se Cestáři připravují až někdy hodně, hodně hluboko ve třetím tisíciletí. A to kdo ví jestli!