19.01.2006 O lesní panně, Tomanovi a divném slonovi (Cimbura)    PDF Tisk Email

Konečně je tady! Možná víc než rok se povídalo, že cédéčko skupiny Toman a lesní panna je na spadnutí, ale pořád zůstávalo jen u slov? S podzimem 2005 se, na žádost kapely, ujal hotové nahrávky Tony Antony z Avalonu. Postaral se o její vylisování, tisk bookletu a plzeňský křest. Vše tak, že CD Na štěstí sáhnout vyšlo k desátému výročí skupiny! Album bylo pokřtěno 8. prosince v Hi-fi klubu v Plzni a o dva dny později v domovských Blovicích na Brdech. V Praze ho kapela představila 28. prosince při Potlachu v Malostranské Besedě.

Než jsem vložil disk do přehrávače, letmo jsem přečetl booklet. Radost tak přišla dokonce dřív, než poslech: kapela nahrála svůj debut bez jediného hostujícího muzikanta! Možná plnost a zajímavost zvuku připustí i ten, kdo ji dosud neslyšel, přečte-li si informaci o obsazení nástrojů: autorka většiny repertoáru Romana Tomášková - basová kytara, kytara, djembe a další rytmické nástroje, šalmaj, flétny a zpěv; Mirka Králová - sólová kytara a zpěv; Pavel Toman - elektrické piáno, syntezátor,

Dámská část Tomana a lesní panny
představuje CD na Potlachu  v  Malostranské besedě

sólová kytara, vzácněji i zpěvák a autor hudby. Autoři hudebních aranžmá, Pavel a Romana, umí se zvukem nástrojů originálně pracovat a využít i příjemného Mirčina a Romanina dvojhlasu, který zní, vedle sólově zpívaných partů, ve většině písniček a umocňuje jejich nezaměnitelnost. Domnívám se, že jen málokteré české folkové trio si může dovolit tolik autentickou nahrávku oficiálního alba?

Hned písnička Na štěstí sáhnout, autorský počin Romany Tomáškové, který album otevírá, upoutává od prvních tónů zvukem elektrického piána Pavla Tomana, velmi podstatného ve většině písní skupiny. Krásně s ním souzní baskytara v Romčině swingovce Symfonie "Život", jedné z nejchytlavějších melodií na desce, s textem Zdeňka Jandíka? Nevím, je-li chyba v textu, v melodii, nebo ve mně: Romčinu písničku Metronom slýchám už dlouho a ještě jsme se úplně nenašli? Hudbu k písničce Z očí do očí složila Romana s Lubomírem Kočvarou. Téma textu je poněkud obnošené, ale tím spíš musím Romanu pochválit za jeho zajímavé zpracování, stejně jako za vtipně napsaný text i melodii její "muzikantské milostné" Kdo za to může?, chytře polemizující s hitem Lenky Filipové. Romča ji zpívá zcela sólově a ohromně hezky? Spisovatel Zdeněk Šmíd je autorem novelky Balada o Kataríně, krásnou češtinou vyprávěného, svojí zemitostí jímavého cikánského příběhu, v moderní české literatuře ojedinělého. Písničku Pověst z Kašperských Hor jsem poprvé slyšel dlouho po přečtení novely a přesto mě pocitově vrátila ke Šmídovi. Do útlého rozsahu melodie a textu písničky dokázala Romča Tomášková vložit stejnou jímavost, jakou má zmíněná novela? Historizující témata jsou, řekl bych, pro Romču šťastná. Na cédéčku to dokládají i další písničky: jsou zde dvě irské melodie, z nichž první, Růži, opatřila textem držícím se původního tématu a druhou netradičně osadila textem zaznamenávajícím českou pověst. Možná pro tu překvapivou a šťastnou kombinaci mám Martina a Haničku raději? Pseudoirskou melodii vytvořila Romča pro svůj text Balada inspirovaný Nerudovou Romancí helgolandskou a nutno přiznat, že klasikovi to svědčí? I když zdánlivě ze současnosti, patří mezi historizující i písnička Kdyby se?, možná nejromantičtější ze všech.

Pavel Toman se jako autor na albu představuje dvěma písněmi. První z nich, Hrál kdosi na hoboj, otextoval Karel Hlaváček a Pavel se v ní uplatňuje i jako velmi dobrý zpěvák. Druhá je baladická melodie Konec sezóny s textem Zdeňka Jandíka. Za doprovodu Pavlova elektrického piány ji dokonale prožívají Romča s Mirkou? Na dvou písních alba se autorsky nepodílejí členové skupiny. Písničku Hříšná, kterou pro kapelu napsala Tereza Vyčítalová, příjemně odlehčuje chytré aranžmá. Opak by jí hodně ublížil. Je to jediná píseň, kde se výrazněji uplatňuje Pavlova výborná sólová kytara? Kapelník Strašlivé podívané Petr Merxbauer složil Tomanům písničku Na cestě do země zaslíbené.  Ve svižném aranžmá ji věrohodně, hezky zpívá Mirka Králová. Překvapen zjišťuji, že si ji dovedu představit i jako interpretku šansonu. (A moc se tomu, Mirko, nesměj!)? Na závěr povídání o tomanských písničkách jsem si úmyslně schoval jednu Romaninu: "Muzikou léčím hořkou pravdu i lež? Z muziky šílím a nemůžu spát, trápí mě melodie neposedná?" - myslím, že Neposedná je do značné míry jejím vyznáním a já přeju nejen jí, ale i Mirce a Pavlovi aby je šťastná hudební neposednost provázela celým životem.

Výšepopsaných 45 minut a 28 sekund hudby a zpěvu jsem poslouchal při psaní tohoto článku několik hodin takřka nepřetržitě a přesto se mi nezačaly zajídat. Za to, že písničky jsou v záznamu stejně působivé jako na živo patří chvála, vedle muzikantů, i králi čudlíků v tymákovském studiu Jumbo, Jirkovi Budvárkovi Lenkovi? Má-li se mi na tomto albu taky něco nelíbit, pak je to booklet. Prostě nemám rád oranžovou (což je, uznávám, ode mě, přispěvatele FOLKtimu, pěkná zhovadilost). A protože navíc patřím k chlupatější polovině lidstva, vím napevno, že, když jsou v triu dvě hezká děvčata, nepatří na titul alba divnej slon! ?my chlupatější jsme totiž někdy děsný zupáci. Věděly jste to, drahé dámy?

P.S.: Sdružení Avalon souběžně vydalo zpěvníček s texty z cédéčka opatřenými akordy. Vše vytištěno typy tak velkými, aby je průměrně vidící kytarista přečetl u průměrně velkého ohně bez použití baterky, byť podprůměrné. Chválím!