gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

30.05.2002 Horní Jelení - boj o tradici (Jaroos)    PDF Tisk Email
Reportáže

Rok se sešel s rokem, já s Horním Jelením a trampské kapely na jevišti místní sokolovny. Oč se mi letos zdála akce chudší co se atmosféry "hlavního ležení" týče, o to více to jiskřilo právě na podiu a v zákulisí. Ale nepředbíhejme?

Akce se jevila být úspěšnou hned od počátku. Na hlavním nádraží jsme totiž hned v úvodu absolvovali úspěšné jednání o jízdě v prázdném kupé pro invalidy, které neměl nikdo jako jediné odvahu obsadit. Výpravčí na mne coby vyslance pouze soucitně pohlédl a po jeho pátravém pohledu bylo naší žádosti na můj vkus až příliš ochotně vyhověno. Cestovali jsme tedy pouze ve třech v jinak prázdném kupé (ono tam víc sedaček ani nebylo), částečně též díky tomu, že další kamarád, dobíhající na poslední chvíli, nám v části vyhrazené vozíčkům sehrál scénku na téma "dilema cílové zastávky", zakončenou zajímavou pointou s prvky hysterie a z vlaku zase vyskočil, nedbaje zběsilého mávání výpravčího a křiku: "nevystupujte, jedeme!".

foto: Jan Kleger ©

V Pardubicích pak na nás čekal přistavený vůz dalšího kamaráda, který zcela ignoroval mou předchozí žádost, aby kroužil okolo nádraží a my jej mohli kvůlivá trampskému image "stopnout"? Vykašlal se na to a ani následná jízda, kdy např. plnou čáru považoval spíše za příjemnou malůvku, zpestřující jinak jednotvárně šedou silnici, mne jako člověka, nepraktikujícího adrenalinové sporty, nenechala klidným.

Dorazili jsme na místo a v touze dojít alespoň těch pár metrů "stylově" pěšky, zatáhl jsem posádku automobilu pod záminkou guláše do zdejší restaurace. Jako loni se zde šikovaly skupinky trampů a za zvuků kytar debatovali o nadcházející akci. V jejich podání jsme tak mohli vyslechnout kousky ze "zlatého fondu trampské hudby", jako jsou například Stánky či Klára, píseň to nastupujících Chinaski.

Do areálu koupaliště jsme dorazili těsně před zahajovacím ceremoniálem. Vlajka tedy zněla i stoupala, V Jelení se objevili i Indiáni a některé vystupující kapely, ač to letos nebylo povinné, se představily na zdejším improvizovaném podiu.

Festival trampských písní v Horním Jelení, jenž letos nesl pořadové číslo 27, je vnímán jako konzervativní, či přesněji ortodoxní trampská akce. Na toto téma bylo již napsáno, respektive řečeno, mnohé. Počínaje samotným pojmem "trampská píseň" a zkostnatělostí a uzavřeností konče. Ano. Tato akce se bude zcela jistě muset nějakým způsobem přizpůsobit dnešní době a nastupující generaci trampů. Je ovšem otázkou, zda dokáže najít takový způsob, aby si i při nezbytných ústupcích dokázal zachovat svou jedinečnost právě v onom důrazu na "tradiční hodnoty".

Zatím pořadatelé v tomto ohledu trochu tápou. Po kritice vyvolané při loňském ročníku došlo k úpravám regulí festivalu. Pravda, nepříliš výrazným. Ovšem změny se očekávaly spíše v samotném přístupu, především poroty.

Samotná soutěž probíhala zpočátku v tradičně poklidném duchu. Zúčastnilo se 16 kapel, do finále postoupilo devět z nich (ostatně, výčet soutěžících, postupujících a finálové pořadí bylo na Folktimu zveřejněno již v pondělí). Bylo vidět, že některé přijely prostě "si zahrát", bez ambicí postoupit, jiné pak od počátku daly své záměry najevo zcela jednoznačně.

foto: Jan Kleger ©

Poněkud "šumno" pak začalo být dopoledne při prvním vystoupení skupiny Lístek. Mladá, přesto již dosti zkušená kapela ve čtyřčlenném obsazení za doprovodu basy, panovy flétny a dvou kytar (respektive kytary a banja) nenechala chladným zřejmě nikoho. A stala se hlavním zdrojem pozdějších svárů (v čemž jí ovšem zdatně sekundovali také bratislavští Harvestri).

Během rozhodování o postupujících do finále byla údajně porota vystavena dosti silným tlakům "starších trampů" (a není ostatně důvodu tomu nevěřit), že Lístek do dalších bojů jako "folková" kapela postoupit nemůže. Nejenže prý nejsou "trampští", ale zároveň nesplnili jednu z podmínek účasti, a to zařadit do repertoáru trampskou píseň složenou do roku 1950. A to byla, narozdíl od první výhrady, zcela bezpochyby pravda. Lístek totiž nasadil Píseň k západu slunce - Eluyla (zpívanou lakotsky!). Harvestri pak již do samotné soutěže vstupovaly s upozorněním, že vyhovující píseň nemají?

Do finále však nakonec postoupily obě kapely, které se proti regulím festivalu tímto způsobem provinily. Přiznejme si ovšem zcela otevřeně, že Lístek byl bezkonkurenčně nejlepší zúčastněnou kapelou letošního ročníku festivalu. Dalo to ostatně najevo i publikum. Lístek totiž v diváckém hlasování drtivě zvítězil. Harvestri pak zaujali především svými instrumentálními výkony. Zvláště sólový kytarista (mám dojem, že jsem v souvislosti s ním zaslechl cosi o učiteli hry na kytaru) byl famózní. Sám za sebe jsem si v tu chvíli vzpomněl na Honzu Fruhwirtha z dnes již neexistujícího Magisonu.

Vyvrcholením večera bylo konečné třetí místo Lístku. Mám-li situaci trochu odlehčit, pak bych atmosféru popsal jako nadšení mladších, křepčících nad hroutícími se zástupci starší generace trampů a konsternované tváře pořadatelů. Obávám se, že právě pořadatelé si jako první uvědomili závažnost rozhodnutí poroty. Lístek, kapela nedodržující regule festivalu, vystoupala až "na bednu".

Co k tomu říci? Byly porušeny regule festivalu? Ano i ne. Máte náladu na trochu slovíčkaření? Zkuste to se mnou. Zde je bod dvě festivalových regulí:

V soutěži se hrají 3 trampské písně, z nichž min. jedna, která byla složena do r. 1950. Písně mohou být v různé kombinaci jako např. jedna do r. 1950, jedna do r. 1970 a jedna moderní trampská, nebo jedna do roku 1950 a dvě moderní trampské nebo všechny tři do roku 1950 atd ?.

Pokud si mohu v trampském prostředí zahrát na právníka (a budu skutečně slovíčkařit), je tento odstavec naprosto nic neříkající. Samozřejmě všichni víme, jak je myšlen, ale žádnou kapelu konkrétně ve skutečnosti k ničemu nezavazuje. Říká pouze to, že "v soutěži" musí být zahrána min. jedna píseň složená do roku 1950. Zcela striktně řečeno nezavazuje dostát tomuto závazku každou kapelu. Stačí, pokud tak učiní jedna za všechny (pomiňme tu úsměvnou alternativu, že takto důsledně chápáno by během festivalu směly zaznít jen tři písně). Jedním slovem, pořadatelům v regulích vypadla formulace "každá kapela hraje?".

Dost slovíčkaření. O dost závažnější je totiž odstavec týkající se finále:

Postupující skupina do finále může pozměnit své soutěžní písně za dodržení předpokladu, že min. jedna z nich bude složena do r. 1950.

V této chvíli by již kapela skutečně měla inkriminovanou píseň zařadit. Na druhou stranu, alibisticky řečeno, nejsou v regulích stanoveny žádné sankce v případě jejich nedodržení. Porota tedy může postupovat dle svého uvážení. V tomto případě je otázkou, zda selhala. A mně se na ni odpovídat nechce. Učiňme paradoxní závěr. Regule nebyly porušeny, avšak zároveň ani dodrženy. Jinými slovy - vlk se nažral a koza přežila (i když celá zcela určitě nezůstala).

foto: Jan Kleger ©

Konečný verdikt poroty nakonec zní:

1. místo - Rosa Litomyšl

2. místo - Ozvěna Brno (loňský vítěz)

3. místo - Lístek Praha

(Další výsledky jsme přinesli v aktualitkách 27.5).

Probíhá předávání cen, poznamenané, pochopitelně, také trochou vášní, vítězné kapely hrají konečné minipásmo. Lístek je bouřícími diváky neustále vyvoláván a já ani trochu nezávidím konferenciérovi, který už zcela viditelně ztrácí nervy.

Jsem rád, že nejsem porotce ani pořadatel. A sám pro sebe si mohu, bez ohledu na regule, udělat vlastní pořadí: 1. - Lístek, 2. - Pupkáči, 3. - Harvestri. A bez zábran se přiznávám, že si hlasuji jen soukromě podle toho, jak se mi kapely líbily. A to včetně "mého" třetího místa. Harvestri bych totiž mezi "trampské" skupiny nezařadil ani já. Být porotcem, neměl bych odvahu prvního a třetího z "mého" žebříčku postoupit za daných okolností byť "jen" do finále.

O co tedy šlo? Snad o přetrvávající "boj" mezi starými trampy a mladší generací? Snad. Lístek ovšem podle mne rozhodně JE trampská kapela. Stejně jako Falešná karta, Tempo di vlak a další z "mladších". A jejich problémem není podle mne styl hudby (ostatně nabízí se srovnání se svého času stejně "nepřijatelnými" Ryvoly), ale právě letos předvedený přístup k pravidlům festivalu, který jim osobně zazlívám. Revolta je sice obvyklým znakem mládí, ale stavění na odiv vlastního postoje bez ohledu na důsledky je v daném případě zbraň minimálně dvousečná. Alespoň tak to působí na mne, jakkoliv se mohu v myšlenkách "Lístkařů" mýlit.

Nedokázal jsem letos popsat festival jako celek. Nešlo to. Určité události totiž vystoupily do popředí natolik, že zcela zastínily zbytek, na který se docela obyčejně nedostalo. Je to nefér vůči ostatním zúčastněným. Stejně nefér je cokoliv hodnotit. Ať už jde o práci poroty či pořadatelů z KFTP, kteří pro zdárný průběh akce udělali maximum. Doufejme, že už příští rok se budeme moci soustředit jen a jen na muziku. Nezávidím pořadatelům práci, při které se budou muset do budoucna vypořádat se všemi problémy, které nejen letos, ale nejspíše už v průběhu mnoha let krystalizovaly a teprve nyní vypluly na povrch ve všech svých důsledcích. Sám za sebe si přeji jediné. Aby mi Festival trampských písní v Horním Jelení zůstal. A pokud možno, stále výjimečným?


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
za KFTP - Krokodýl  - Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |212.11.96.xxx |30.05.2002 08:39:00
Díky
Hombre  - Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |212.20.74.xxx |30.05.2002 09:28:00
Jako príslušník té "starší" generace bych mohl ríct, že poradatele i porotu chápu.
V Jistém smeru je to vecné dilema mezi momentální hudební kvalitou kapely (podotýkám, že bez ohledu na exprimenty a odchylky žánru zvaného trampská písen) a snahou o dodržení urcité stylové cistoty toho, co máme rádi.
Prestože si to mládež, z prostého oportunismu a snahy "neco zmenit" vždy dosti silne myslí, není ona stylová cistota trampské hudební a písnové tvorby nic, co by se behem doby nejak výrazne menilo. Pojem trampská písen je už dlouhé desítky let pomerne vyhranený, a vydržel-li tak dlouho, má smysl se ho dnes pokoušet redefinovat? Nemá, vid, Jarooši?
Nicméne v clánku jsi nahodil spíše související problém jak hodne mají poradatelé nutit soutežící, aby onen pojem "trampská písen" ve své stylové cistote, tak jak je všeobecne uznáván, respektovali.
Pokud jej prihlášené kapely nehodlají z vlastní vule respektovat, je to vina poradatelu? Nebylo by v takovém prípade lepší soutež zrušit, a Lístku a Harvestrum doporucit, aby se prihlásili na Zahradu nebo Slunovrat? ;o)))
Hudební kvality jsou jedna vec, a cistota stylu druhá. Nerad bych se dožil tramského písnového festivalu, kde by na pódiu bourila punkrocková skupina následovaná dechovkou hrající Škoda lásky. ;o))))
Martin  - Re: Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |193.165.128.xxx |30.05.2002 10:12:00
Souhlasim s tebou Hombre.Kapela, ktera na festivalu v Hornim Jeleni nezahraje pisen slozenou do 50-tych let by tam nemela co delat - at je jakkoli dobra.To by tam mohli jezdit uz ostatni kapely-amaterske a kvalitnejsi ktere taky neohnou zada.Nejsem tramp a na trampskou muziku mam svuj vyhranenej nazor, kterej tady ventilovat nebudu,ale bourat tradici a stavet porotu a poradatele do takovych pozic...to je lumparna
Jan-Matej Rak  - Re: Re: Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |212.20.105.xxx |30.05.2002 11:51:00
Taky si to myslim,jednou ma takova soutez sva pravidla, tak od ceho jsou. Nezmari jsou taky dobra kapela, ale meli by proto soutezit na bluegrassovem festivalu? Je naprosto skvely, ze dneska, kdy se vsechno micha se vsim, aby nahodou nekdo o neco neprisel a nekomu se neukrivdilo, tu jeste jsou akce, ktere se striktne drzi svych zanrovych skatulek. Horni Jeleni je klasicky starotrampska akce a meli by se ji tedy zucastnovat ti, pro ktere je to vymezeni nejak zavazujici.Nema smysl diskutovat o tom, jestli by se s tou ortodoxii nemelo neco delat, ze uz je davno mrtva. Dokud se o ni bude nekdo starat a neco pro ni delat, mrtva nebude (zaplatpambu). Ostatne, nekdo muze zalozit nejaky novotrampsky festival, kde ta podminka o te stare pisni nebude.
M
Jaroos  - Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |62.24.75.xxx |30.05.2002 12:03:00
Já bych chtel jen ješte jednou zduraznit, že NEVÍM, jaké duvody k výberu svých písní Lístek mel. Nechci své pocity vydávat za fakta. Tolik pro upresnení..
Hombre  - Re: Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |212.20.74.xxx |30.05.2002 15:14:00
Me by spíš zajímalo, proc se porota nechala tak ovlivnit. Kvuli interpretacním kvalitám uvedených skupin? Dobre, nepopírám, že ocenené skupiny jsou muzikálne asi lepší, než je prumer ryze trampských kapel. Ale jak nakonec uvádejí predchozí príspevky, soutež je soutež, a kdo se na ni hlásí, asi by mel vedet, co delá.
Spoléhat na efemérní vlivy, jako je snaha poroty o ústupky od tradic pro prípadnou budoucnost festivalu?
Jarooši, neznáš nekoho z poroty, aby se k tomu vyjádril
Jim - FK  - Re: Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |212.20.74.xxx |30.05.2002 15:22:00
Ahoj Jaroosu. Ja su jeden z tech mladých, co tam krepcili a Lístek xkrát vyvolávali. Mohu-li si dovolit promluvit za Lístek (pac je trošku znám z festiku, kde sme bok po boku hráli) tak výber písní byl tím stylem, že proste nic "lepšího do padesátejch" dohromady nedali. A podle mého názoru jejich nápad s mimochodem nádhernou indiánskou skladbou me více než nadchl. My sami - tedy Falešná karta - jsem narazili i na F.T.P. ve Skalicce na stejný problém: co do padesátejch zahrát??? A jen proto, že hrajem moderní trampskou cmrndnutou folkem nepatríme na TRAMPSKÝ FESTIVAL??? Ne ne v to ten vtip nejni. Duležitý je jen jedno: jsi tramp, cítíš se být tramp a vališ trampský/folkový zonky u ohna ... tak není co rešit. Ted se na me asi Fred bude zlobit, ale pokud nejaká nejen trampská písnicka stojí o to, aby ji nekdo zachrnoval, tak ver, že práve ta se udrží, protože za to stojí. Mrzí me, že usí docházet k takovým konfrontacím mezi mladou a starou generací trampu, ale pokrok je proste pokro. A dá se provozovat i se zachováním tradic bez toho, aby se to nutne muselo lámat pres koleno. Tak to vidím já ... a pokd chcete nadávat, tak prosím na majla, kterýho tu uvedu ano? Mejte se tak, jak se vám to zrovinka hodí. Ahoj ... *Jim - FK
Jaroos  - Re: Re: Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |62.24.75.xxx |30.05.2002 15:42:00
Ahoj Jime... Skoro všechno, cos napsal, ti v podstate podepíšu. Krom toho sám jsem psal, že Lístek byl nejlepší (podle mne - nesvázanýho regulema). A Eluyla byla nejkrásnejším songem dne. Jenže to celý je o necem jiným. Nerek jsem, že ten nebo onen do Jelení nepatrí. Lístek tam patrí , stejne jako vy. Ostatne, loni jste patrili mezi mý favority (S Tempákama a Magisonem) a vaše hraní u ohne "pro lidi" bylo úžasný (pamatuju si i tebe jako cerstvýho "Falešnokartáka") Tady jde o to, jestli je správný menit ráz festivalu tim, že budu porušovat pravidla. Pak už to nebude Jelení... Nechtel jsem se postavit na žádnou stranu - popsal jsem, jak to bylo, jak jsem to videl... Ahoj a pozdravuj Vlastáka :-
Davy  - Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |147.32.196.xxx |30.05.2002 16:04:00
Ja osobne si myslim, ze neni mozny umele udrzovat to, cemu tady rikate tradice. To totiz povede pouze a jedine k tomu, ze se takovej festival stane festivalem duchodcu a postupne s nima umre. Jestli maj poradatele takovy ambice, tak prosim, doufam, ze nemaj. Vsechny polemiky podobneho typu narazeji na to, ze pojem trampska pisen je nedefinovatelnej. Hodne odvazne bych si dovolil tvrdit, ze neexistuje, nebo spis, ze uz neexistuje. Je to cosi absolutne imaginarniho. Zmizela s tim, jak se rozmazavaj hranice toho kdo je a kdo neni tramp. A s tim jsou spojeny problemy podobnejch festivalu. Ja osobne vubec netusim, jak to resit, takze taktez nezavidim poradatelum. Obavam se, ze osud podobnejch festivalu je zpecetenej, jelikoz nemuze bejt festival zamerenej na neco, o cem nikdo nedokaze rict, co to je.
K tomu slovickareni. Listek preci zahral pisen slozenou pred 1950, ne? A u ohnu se urcite taky hrala, pokud E.T.Seton nekeca :o
Stráša  - Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |212.65.193.xxx |30.05.2002 16:16:00
Ahoj Jaroosi a ostatní lidové i trampové.Nemám ve zvyku se príliš angažovat v podobných debatách,ale tentokrát fakt neodolám.Pokud jde o Jelení,strašne se tím vším okolo bavim.Letos jsem tam nejela,ale loni jsem tam byla poprvé(zrejme i naposled).Nevim,jestli jsem tramp tím,že jezdím do lesa,spím pod širákem a jím jídlo varené na ohni,každopádne ortodoxní urcite nejsem.Priznám se,že ani nemám ráda staré"trempárny"(mimochodem je mi 30let,pokud to nekoho zajímá).Proto se mi taky v Horním Jelení príliš nelíbilo,tot také duvod mé letošní neúcasti.Nevidim ale duvod,pokud se nekomu tyhle písnicky líbej,poslouchá je a hraje je,proc by si nemohl i udelat festival podle svého gusta.Nikdo prece nikoho nenutí tam jet,nudit se a pak psát hruzostrašné clánky typu,kam ten tramping speje(to samé i v opacném kontextu tj. z pohledu poradatelu).Slyšela jsem už taky ty historky o ovlivnování poroty,to mi pripadá taky dost hloupý od tech,co se toho snad "dopustili".Takže lidi,nechte Jelení Jelením a jedte radši nekam do hor,k vode nebo kam vás holka romantika zrovna za ruku táhne.Jinak Lístek znám osobne,jsou to moc fajn lidi a myslim,že je jim celkem fuk,jestli vyhráli všechno nebo neco,pro nás,co je známe jsou tak jako tak trampskou kapelou a i kdyby ne,máme moc rádi je i jejich písnicky.Takže ahoj v lese(nebo na koncerte Lístku?).Mimochodem,generacní boj je zkrátka "vjecný"
Krokodýl  - Re: Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |212.90.236.xxx |30.05.2002 16:23:00
Davy, myslel jsem že budu diskuzi pouze sledovat, ale proste mi to nedá. Nemužu s tebou souhlasit, že by byl "osud podobnejch festivalu zpecetenej". Myslíš že by v tom prípade prežil tu dobu co funguje? (Mimochodem tricet let s tríletou pauzou v sedmdesátých letech).
A o rozmazávání hranic mezi tím kdo tramp je a kdo není se toho už napovídalo velice mnoho, a nejen treba na Trampské konferenci a nejen v tomto case, ale treba i pred ctyriceti lety, pred dvaceti lety .... Vždycky prijde nová generace, která s pribývajícím vekem vykristalizuje, a ti co zustanou zacínají být teprve hrdí na to že jsou trampi a vracejí se k historii.
Davy  - Re: Re: Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |147.32.196.xxx |30.05.2002 17:28:00
Podle me je zlomovej bod konec komancu, resp. par let potom, co si to lidi zacali uvedomovat. Od ty doby se vyznam pojmu tramp lehce, ale znatelne meni a jakoby "rozplyzava" a ztraci ostry okraje a s tim i vsechno souvysejici. Nevim, mozna jsem na to moc mladej.
Jinak nemyslim si, ze bych nectil tradice. Ale snazim se za nima vzdycky najit jejich vyznam a ridit se az tim vyznamem. Kdyz tam vyznam neni....
Kdyz uz teda mam riskovat, ze bude bitka :o), tak podle me by se takovyhle festaky meli radikalne zmenit. Festival dela publikum a jedina mozna definice trampsky pisnicky, ktera se da dneska rict je ze trampska muzika se hraje u vohnu a tam se hraje co se libi. Cili, na trampskym festivalu by se melo hrat, to co se bude libit trampum, prikazovat kapelam, co maj hrat je krec, tim se leci nasledek a ne pricina. Festival s timhle omezenim nemuze prezit. (podle me, nebijte me, muzu se mejlit) Selekce by mela bejt prirozena. Koho jeden rok vypiskaj, priste uz neprijede. A nebo at kapely poslou demac a at poradatel vybere predem, koho tam chce. Pokud do takovyhle prirozeny selekce bude poradatel zasahovat nejakejma narizenima, tak bude mit rok od roku vetsi problemy a za chvili z toho bude mit hlavu jak skopek a vzda to
Klokan  - Re: Re: Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |194.228.214.xxx |30.05.2002 17:39:00
Ahoj, stejnej problém s tím co do 50. hrát jsme meli loni i s Hlubokým nedorozumením. Sice nás to nejdrív štvalo, ale nakonec z toho bylo docela zajímavý prohrabávání starejma flákama. To co jsme vybrali a ucili se speciálne kvuli Jelení (Hej šup námorníci) si od tý doby obcas z legrace strihnem i ted (obzvlášt po té, co jsme zjistili, že se tato písen silne podobá v Jožinu z bažin). Pro porotce je to navíc dobrej zpusob jak srovnat nesronatelné, když každá kapela má pro vlastní tvorbu jiný styl. Zkrátka mi nepríjde úplne zcestná myšlenka povinného typu písne. Pokud se nekomu nezdá, tak radeji nemá danou soutež obesílat, však je tech bezpodmínkových dost.
Za mou osobu mi vadí snad jen to, že se hranice 50. let neposunuje a uvítal bych radeji pravidlo o hraní min. 40 let staré písne.
Hoj, a at vám to hraj
Davy  - Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |147.32.196.xxx |30.05.2002 17:43:00
Este bych reagoval na ty pravidla. Premejslel sem, co mi to na nich vadi a asi jsem na to prisel. Kazda kapela ma nejakej svuj image. Kdyz ji nekdo i do uz tak kratkyho vystoupeni zaradi pisnicku, ktera k nim nepasuje a nesedne jim, tak ta kapela v podstate nema sanci zapusobit, uplne se to vystoupeni rozbije, ztrati kontakt a je konec. To je myslim jeden z duvodu uspechu Listku. Nedali se, zustali svy, i kdyz riskli, ze je porota neveme. Lidi je vzali a to je zaklad. A ted me napada v cem je celkove chyba. Jezdej tam mlady lidi, ktery si rikaj trampove a ocekavaj, ze se bude hrat muzika, kerou maj radi a narazej na starou muziku, ktera treba me nudi (me, ja sem subjekt, nic neodsuzuju). Protoze tohle je festival STAREJCH trampskejch pisnicek a to je mozna cesta kudy by se poradatele meli ubirat. Urcit rok a zvat interprety, ktery hrajou muziku do toho roku. Ne to michat, ponevadz souperej nesrovnatelny skupiny
Jan-Matej Rak  - Re: Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |212.20.104.xxx |30.05.2002 18:16:00
Na soutezich v klasicke hudbe je NAPROSTO SAMOZREJME, ze je predepsany repertoir a to prave proto, aby vubec bylo co srovnavat. I kdyz to neni uplne presne, nevidim duvod, proc v pripade KLASICKE trampske muziky tohle nedelat. A navic neni prece nikde psano, ze ta pisnicka - jakkoli je stara - musi byt udelana tak, jak ji delali Settleri. Kazda kapela si z te obrovske spousty mnody nadhernych pisnicek muze vybrat takovou, ktera jim vyhovuje a navic ji upravit ke svemu obrazu. Tak, aby neznela jako Settlers revival band (ale i tak to samozrejme lze), ale jako Listek, Tempo di Vlak, atd.....
Ovsem ta indianska (je-li to taz, kterou hral Listek jeste s Honzou Fruhwirthem) je nadherna, to se musi nechat
M
Radek  - Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |193.179.225.xxx |30.05.2002 18:58:00
Ahoj, jako 1/4 kapely Listek se pokusim osvetlit vyber skladeb:

V Hornim Jeleni jsme proste hrali pisnicky, kterymi jsme chteli oslovit lidi s nazory podobnymi tem nasim - tulaky a vandraky. Myslime si, ze pisnicky Listku se na festival v Hornim Jeleni hodi a mohou zaznit vedle pisnicek, ktere vyjadruji stejne veci jinymi (rekneme klasickymi) hudebnimi prostredky.

Indianska Pisen zapadu slunce je nasi nejoblibenejsi trampskou pisni napsanou pred rokem 1950. Mohli jsme zahrat bezproblemovou motlovskou pisen, ale meli bychom pocit, že nehrajeme nasi nejoblibenejsi jenom proto, abychom s rezervou vyhoveli regulim. Vedeli jsme, ze je nebezpeci, ze si nasi pisnicku bude nekdo vykladat jako truc nebo naschval, ale daleko spis jsme verili, ze bude vsem jasne, ze se na trampsky festival hodi prinejmenším stejne, jako ocekavane motlovky.

Vetsina z nas byla v Hornim Jeleni poprve a teprve po predkole jsme zjistli, jak striktne se vyklada pojem "trampska pisen napsana pred rokem 1950". Mohli jsme ve finale zahrat klasickou trampskou pisen, ale drzeli jsme se toho, ze jsme predevsim na _festivalu_ trampské pisnicky, ne v jejim skanzenu. Mimochodem, v diskusi se zatim nikdo nezminil o nasich zbyvajicich 4 skladbach - myslim, ze pokud jde o "trampskost", mely na festivalu jen malo konkurence.

Nase vystoupení jsme necilili jako "staveni na odiv vlastniho postoje bez ohledu na dusledky (Jaroos)". Pisnicky jsme vybirali tesne pred vystoupenim, podle nasi chute a nalady, jaka se nam zdala panovat mezi obecenstvem.

Martinuv nazor, ze "kapela, ktera na festivalu v Hornim Jeleni nezahraje pisen slozenou do 50-tych let by tam nemela co delat" je naprosto legitimni a uplne ho chapu. My jsme nasim vystoupenim predlozili trochu odlisnou variantu k tomuto nazoru a bylo na porote a posluchacich, aby si vybrali, jaky festival chteji mit. Pokud mela porota dojem, že jsme porusili soutezni regule, byli bychom radeji, kdyby nas nekompromisne vyradila uz predkole.

Jinak dekuju Strase za hezka slova o Listku a gratuluju Davymu k jeho excelentni uvaze na tema "dramaturgie tripisnickoveho bloku" - presne jsi vystihl problem, kteremu jsme se chteli vyhnout.

Ahoj Radek
http://www.ulavionics.cz/liste
Jaroos  - Re: Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |62.24.75.xxx |31.05.2002 10:08:00
Ahoj Radku... Jo, beru to. Taky jsem jasne napsal, že se mužu v tom, jak na me váš výber pusobil, mýlit. Sám píšeš, že jste s možností opacnýho výkladu pocítali (a že to byl váš postoj, vaše pojetí). Nerad bych se pouštel do diskuse "co je a není trampská písen". Sto trampu na to bude mít 101 názoru. Bylo opravdu na porote, jak se k tomu postaví. A ta rozhodla tak, že jste postoupili do finále a nakonec získali "bronz". A já jsem si jistej, že kdybyste zaradili treba práve nejakou tu "motlovinu", vyhráli jste s naprostým prehledem. Gratuluju vám hlavne k vítezství v diváckým hlasování. Bylo opravdu zasloužený. At vám to hraje..
Hombre  - Názory mladých   |212.20.74.xxx |31.05.2002 10:47:00
Mám pocit, že Davyho názor vyplývá spíše z neznalosti onech "tradicních" songu. V Krokodýlove databázi je sice stále jen cást tech starých písní (= do 50. let), ale i tak jde o cca 1000 jednotlivých písní, z nichž vetšinu ta mladší generace z ciré bohorovnosti nejen nezná, ale dokonce je snad ani nikdy neslyšela.
Když pak ctu vyjádrení soudobého mladého hudebníka, jak se suverénne vyjadruje o "motlovkách" a "settlerovkách" obcas mám chut se ho zeptat, zda mimo tech pár známejších songu slyšel nekdá neco jinýho. ;o))))
Aby bylo jasno, pres svuj kmetskej vek NEJSEM tradicionalista. Osobne se mi v prumeru víc než
ty predválecný klasicky melodický songy, líbí to, cemu se dneska ríká "hobousárny". Písne 60. a 70. let. Wabi, Kid, Žalman, Rejsek, etc.
Uznávám, je to generacní záležitost. Presto mám k onem predválecným tradicním písním urcitý vztah, daný asi tím, že me ani nenapadne je vyclenovat ze života, jak je dnes mezi mládeží v móde, ani nad nima ohnovat nosík. Už proto, že si ze svého mládí osobne pamatuju na staré kamarády, pro než bylo ono predválecné období (na rozdíl od mé generace) težištem jejich cítení a pramenem jejich vztahu k muzice, které ríkáme trampská.
A dovolím si suše upozornit, že hodne z tech starých kamarádu bylo muzikálne v prumeru asi tak o jednu, dve trídy vejš, než cokoli, co dneska sbírá ceny na trampských festivalech. Dokázat Vám to nemohu, vetšina z nich už dávno nežije.
Ale pokud mi neveríte, zkuste zajít za nekým, kdo o tom neco ví, a zeptat se ho. Potvrdí Vám to. ;o))))
Kdyby bylo možný skutecne postavit všechny ty špickový trampský skupiny a hudebníky co jich jen existovalo do sjednocený souteže, obávám se, bez ohledu na široká ramena a vyhranenou idiosynkrazii dnešních mladých, že by ti starí muzikanti deklasovali dnešní uznávanou špicku kamsi do oblasti slabého prumeru. Což berte jako muj názor, a nerozcilujte se. ;o)))
Exod  - Re: Re: Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |212.111.0.xxx |31.05.2002 11:09:00
Jak mi Jarooš doporucil, posílám reakci, kterou jsem nejdríf poslal jen do naší konference...
-----
No, mužu k tomu taky neco napsat?
Tak tedy: Precetl jsem si pravidla, a myslím, že festival v Horním Jelení by bylo vhodné
prejmenovat na Festival starých trampských písnicek, nebo neco podobného. Nemyslím to nijak zle, proste proto, aby propozice souteže byly nejak zvýrazneny.

Diskusi na Folktime jsem si prostudoval celou. "Stárí" požadovaných písnicek je jasne definováno a jak správne podotýká Matej Rak, na festivalu klasiky taky nikdo nebude hrát bigbít. A pokud nekdo nehodlá pravidla respektovat, myslím si, že by mel být diskvalifikován. I když je tramp telem i duší, i když hraje treba jako pánbuh.
Pokud to dobre rozumím, je cílem tohoto festivalu "zpusobit", aby muzikanti i posluchaci prišli na to, že "starenky" mají svuj puvab, své kouzlo stejne jako novejší písnicky.
A tenhle cíl nicit tím, že proste nechám zvítezit své ego, své sobectví a nerespekuju pravidla, a pak se ješte hájím tím, že publiku se to líbílo... Prominte mi ten termín, ale u nás se tomu ríká vychcanost.

Nejde tedy ani o generacní boj, jak píše Stráša, ani o to, co je ci není trampské, jak píše kdosi jiný, ale o to Klokanovo "...Sice nás to nejdrív štvalo, ale nakonec z toho bylo docela zajímavý prohrabávání starejma flákama. To co jsme vybrali a ucili se speciálne kvuli Jelení (Hej šup námorníci) si od tý doby obcas z legrace strihnem i ted..."
A samozrejme o respektu a úcte. Ale to je jiná miska medu, jak si obcas ríkám se svým oblíbeným akcním hrdinou, Medvidkem Pú.

Exod
Jeroným  - Re: Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |195.113.46.xxx |31.05.2002 11:24:00
Ahoj Radku,
myslím, žes nám to v Trojické vysvetlil dost dobre: vaše indiánská skladba, kterou jste si datovali k roku 1700 (?) rozhodne v pohode splnuje podmínku 1950. Ocenuji váš humor na poli ortodoxních výkladu.
Na druhou stranu se ale i já prikláním k názoru, že by nebylo správné pustit do Jeleního cokoli, co se líbí trempum - to by tam pak znela Klára i z pódia. Alespon jeden skanzenoidní festival JE proste potreba, zvlášt když tradicní pojetí trempingu celí tvrdému náporu lidí, jako jsem nakonec bohužel i já se svými trampskými písnemi o zvukarích. Myslím, že KFTP dusledne pracují na tom, aby se zvolna staly elitním, chcete-li sektárským festivalem. Rozhodne to považuji za správné a pokud by se jim podarilo tuto úzkou cesticku udržet, mají muj obdiv. Festivalu, které to nedokázaly, máme vetšinu
Alena Kučerová  - Re: Názory mladých   |212.65.193.xxx |31.05.2002 12:02:00
Promin Hombre, ale to, co tady píšeš je pro me, trochu demagogie. Nechci být netaktní, ale beru-li v úvahu tvuj smyslový handicap, docela by me zajímalo, podle jakých merítek radíš muzikantskou zrucnost do tríd ci stavíš do rady.

Slova, jako že - mí starí kamarádi by byli bývávali lepší - jsem už slyšela mnohokrát a jsem ráda, že ani já, NEJSEM tradicionalista.
V mnohém souhlasím s Davym. Pojem - Trampská písen - ci - Tramping - vlastne nejde presne definovat. Težko se mužeme tedy bavit o "ortodoxnosti" neceho, pod cím si každý predstaví to své a jediné možné správné.

Co se týce Horního Jelení, tak, dle mého, právo urcovat pravidla souteže má poradatel. Pro tu vizi, to také nejspíš celé delá. Stejne jako trampský festival si pak mužeme založit treba festival cyklistický, kde bude povinná jedna písen o tom, že jedeme z kopce.
Vždyt jsme lidé svobodní!
Alí
Davy  - Re: Názory mladých   |147.32.196.xxx |31.05.2002 12:14:00
Obavam se, ze musim odporovat. Ciste po strance techniky je "stara" trampska pisen naprosto nekonkurenceschopna. Kdyz prvni trampsky pisnicky vznikaly, myslim ty co se hraly u ohnu, ne takova ta modni vlna, jak se to hralo na plesech (coz parodovali dobre V+W Babickou Mary), tak jediny co meli promakany byly vokaly. Po instrumentalni strance napr. tehdejsi kytarysty strci dneska do kapsy kazdej kdo tu kytaru nema jenom na baleni holek. A myslim si ze vym o cem mluvim i kdyz je mi teprv 26. Kdyz my spoluzaci poslouchali Depesaky, tak me doma znela Ascalona z pasku po dedovi :o
Hombre  - Re: Re: Názory mladých   |212.20.74.xxx |31.05.2002 12:56:00
Jo, uznávám, že nejsem dostatecne kompetentní, abych se k tomu mohl vyjadrovat, Alíku. ;o))))

Takže bys asi ocenila, kdybych držel hubu a prenechal diskusi vám mladejm, abych vám nekazil obraz? Hmmmm.... No jak chceš. Nakonec je mi do toho prd. Vy na situaci stejne nic nezmeníte. Nejste hudebne trampové, jste proste soudobí folkari. Není to škatule, jen normální a bežnej fakt. ;o))))

Své názory mám ovšem, bez ohledu na svuj smyslový hendikep, od dostatecne fundovaných prátel, vetšinou dokonce daleko informovanejších a muzikálne kvalifikovanejších, než holka jako ty kdy bude. Mohla bys to laskave rovnež brát v úvahu? Dekuju.
Hombre  - Re: Re: Názory mladých   |212.20.74.xxx |31.05.2002 13:05:00
Máš pocit, Davy, že elektrický snímace na kytarách, studiový mikráky, a mixážní pulty zvukaru, a "novost a neotrelost výrazu" (abych vzdal povinný hold Alíkovi) dokážou nahradit muzikantské kvality hudebníku?
Já ten dojem nejak nemám. ;o))))
Davy  - Re: Re: Re: Názory mladých   |147.32.196.xxx |31.05.2002 13:26:00
Hombre, promin, ale nevis o cem mluvis. Je to hnusny, ze to takhle rikam, ale je to tak
Davy  - Re: Re: Re: Názory mladých   |147.32.196.xxx |31.05.2002 13:36:00
Neda mi to, musim se hadat :o) To je obecnej nazor cely starsi generace. Ze dneska za lidi hraje elektronika. Ale neni to pravda, je to nazor pouze tech, co nezkusili. Vono se to lehce kritizuje. Ale kdo tohle rika, tak by si mel zkusit treba zrovna tu elektrickou kytaru. Neni to lehky, ani omylem, je to mnohem tezsi nez klasika. Ale ja mel na mysli instrumentalni provedeni bez jakykoliv elektroniky. Dneska ty lidi umej mnohem, mnohem vic. U tebe to bohuzel nepujde, ale pro ostatni. Zaposlouchejte se do tech vasich starejch flaku a soustredte se na jeden nastroj a pak si vemte soucasnou kapelu v podobnym slozeni a poslechnete si ten samej nastroj. Nebe a dudy. Driv byl napr. klasickej styl, ze tri a vic kytar hraly unisono. To je neco prisernyho, zadna dnesni kapela by v zivote nic takovyho neudelala, ta uroven uz je uplne nekde jinde, ta hudba je mnohem slozitejsi. S cimz je taky spojeny, ze je daleko vic narocna na interpretaci, bohuzel, pro nas se smajdavejma prstama
Hombre  - Re: Re: Re: Re: Názory mladých   |212.20.74.xxx |31.05.2002 14:09:00
Ale houby, Davy. Nemám dojem, že by dneska neexistovaly výrazné muzikantské osobnosti. Existujou. Jenže, ti špickoví se tím prosím, živí dneska docela dobre profesionálne, víš? A jako takoví nepujdou hrát nekam na amatérskej trampskej hudební festiválek. Maj jiný možnosti. A o to prosím taky jde. Lístek, Magison, nebo treba Alíkovo Tempo di Vlak, jsou proste a normálne slušné amatérské FOLKOVÉ kapely. Nic proti nim.
Ale co je nám, jako trampum do toho, že pro ne není v soucasnosti dost prostoru jinde, a tak se cpou nekam, kde pak s pohrdáním rejou do tech "zkostnatelých" tradicionalistu, co jim nedovolují rozvinout jejich folkarské predstavy? ;o)))
Hombre  - Re: Re: Re: Horní Jelení ­ boj o tradici   |212.20.74.xxx |31.05.2002 14:13:00
Tvuj názor beru, Jerry. V pohode. ;o)))
Jan-Matej Rak  - Re: Re: Názory mladých   |212.20.121.xxx |31.05.2002 14:14:00
Hombre to asi myslel trosku jinak, trosku se to priostrilo. Velka cast skladatelu predvalecnych trampskych pisni byli hudebne velmi dobre vzdelani lide, kteri predevsim skladali opery, operety, filmovou a divadelni hudbu a jazzove slagry pro tehdejsi hvezdy a trampske pisnicky jen obcas (Mottl, Ingris, Korda atd). Ze uroven velke casti techto skladatelu byla nesrovnatelne vyssi, nez uroven tvurcu povalecnych je proste fakt. Na druhe strane treba tehdejsi technika kytarove hry byla - specielne u nas - dost zastarala (napr. barre technika k nam prisla az v padestatych letech, predvalecni trampove barre akordy vubec nepouzivali) a obecne nizsi. Presto vsak byli i trenkrat vyjimecne dobri kytariste (ackoli to neni prilis slyset, protoze tehdejsi pojeti doprovodu bylo velmi skromne, jednoho takoveho meli treba zminovani Settleri). Z hlediska skladatelskeho byly tehdejsi pisnicky daleko propracovanejsi a poucenejsi, nez ty pozdejsi. Tim nechci tvrdit, ze vse, co se delalo pred sedmdesati lety bylo lepsi nez pozdeji, ale mam dojem, ze Hombre to myslel nejak takhle.
A fakt je, ze tech pisnicek bylo tolik, ze je do smrti vsechny neprebereme a i kdyby se na Jeleni hraly jen tyhle pisne, tak je na dalsich dvacet let co hrat.
M
Alena Kučerová  - Re: Re: Re: Názory mladých   |212.65.193.xxx |31.05.2002 14:17:00
Prosím.
Každý má právo se k jakémukoli tématu vyjadrovat, stejne jako každý má právo ptát se, cím jsou ty názory podložené.
Kdybys názory z predešlého príspevku uvádel jako citace svých muzikálne kvalifikovanejších prátel a pridal k tomu své vlastní duvody, proc se k jejich názoru prikláníš, nemrkla bych okem a toho, že jsi neslyší, bych se nedotkla. Jen nemám ráda, když nekdo svuj vlastní názor presentuje jako: "bežnej fakt" a podráždene reaguje na jakékoli jeho možné zpochybnení.

Zajímalo by me, co znamená být podle tebe - hudebne tramp. Težko definovat slovo "tramp" natož jím být "hudebne". Napadají me komické situace, kdy se clenové trampských kapel zkoušejí pred zápisem do souteže z vázání uzlu a rozdelání ohne na 3 sirky, ale asi to nebude o tom...

Je docela možné, že ti mladá trampská muzika pripadá jako soudobý folk (mimochodem, já na soudobém folku nevidím nic špatného, naopak!), ale já bohužel nepoznám rozdíl v "trampskosti" ...letí šíp savanou... a ...svet hlubokých údolí, kde stíny se tvorí, mapu císt a ríct - tam je ten svet...

Ale je mi samozrejme jasné, že holka jako já o tom nemá ani páru, mé obzory jsou krátké a cesta je príliš dlouhá.
Alí

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Květen 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
   1 2 5
 6 7 8 9
131419
21
2728  

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib