10.06.2003 Hostina MEZI PLOTY, aneb jak si pochutnat a neprejíst se (den první) (Jarda Síbrt) |
Reportáže | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Přestože se ve svém dvanáctém ročníku festival Mezi ploty opět rozrostl, patří díky pořadatelskému citu stále k těm akcím, kde je množství a kvalita v příznivém poměru. Jeho asi největší předností je množství scén šikovně rozmístěných po celém areálu bohnické léčebny, které návštěvníkům umožňuje libovolný výběr divadelních, hudebních i jiných vystoupení, včetně hromady doprovodného programu, a přiláká tak fůru různorodého a tolerantního publika s širokým záběrem zájmu. Proto je festival zajímavý i pro účinkující a tím se kruh uzavírá, neboť díky tomu je rozhodně z čeho vybírat. Divák, který by chtěl absolvovat vše, co program nabízí, by to nezvládl, ani kdyby se rozkrájel na deset svéprávných, soběstačných kousků. Příslib článku pro hudební server mně toto dilema částečně vyřešil, neboť jsem pro tentokrát vynechal všechnu nehudební produkci, ale přesto jsem občas trochu litoval, že nemohu být na více místech najednou. S lehce naplánovaným programem, nevylučujícím změny a překvapení jsem s předstihem přikvačil k bohnickému ústavu, ve stínu se ochladil zmrzlinou, zásobil tekutinou, a pak se vrhnul do víru dění horkého jarního dne. Na scéně Oáza začal hned první koncert s asi dvacetiminutovým zpožděním. Ivan Hlas představil novou kapelu s názvem Pink Glasses, se kterou zahrál blok svých pohodových písní. Ze zajímavostí stojí za zmínku hra Olina Nejezchleby na ne zcela obvyklý nástroj, kterým je elektrická mandola, nebo fakt, že do nové Hlasovy kapely přišel z "rockové" Vltavy, která nedávno ukončila svou činnost, baskytarista Martin Štec. Z Oázy jsem vyrazil na téměř druhý konec areálu, kde v Kavárně I. vystupoval Marian Palla, výtvarník, spisovatel, autor roztomilých básniček i jiných originálních počinů (např. billboard u dálnice Praha-Brno s ručně psanou výzvou "CHCI PENÍZE", číslem konta a podpisem). Protože je vystudovaným hudebníkem a jeho vystoupení bylo vklíněno mezi jinými hudebními čísly, těšil jsem se, že poznám jeho další tvář, kterou jsem dosud neměl příležitost objevit. Jednalo se však o autorské čtení z mně známé knížky, a tak jsem se pro tentokrát rozhodl zamířit za další muzikou. Prošel jsem kolem hlavní Hudební scény I., kde zrovna hrála Mňága a Ždorp, která přilákala možná vůbec největší množství diváků. Ze dvou písní, na které jsem pobyl, i z dalších, zaslechnutých na dálku po cestě, čišela pohoda a já si ověřil, že Mňága nepřestává být kultovní kapelou, její členové jsou nad věcí a radost z muziky je neopouští. Na Hudební scéně II., kam jsem mířil, jsem stihl ještě tři písně anglicky zpívající kapely Votchi, mladé, avšak velmi dobré. V jejich hardrocku inspirovaném hudbou 70.let je příjemným oživením příčná flétna. Následoval návrat do Oázy na druhý konec areálu, kde se k vystoupení chystala Ida Kelarová s kapelou Romano Rat. Překvapením byl asi třicetičlenný sbor Absora, který, ač nebyl v programu inzerován, postupně se vtěsnal za muzikanty na pódium. To zjevně zaskočilo zvukaře, kterému se podařilo vyprodukovat uspokojivý výsledný zvuk až v druhé části koncertu. Ida Kelarová předeslala, že dnešním vystoupení bude zaměřené na písně o lásce a celý soubor začal pomalejšími, rozvláčnějšími písněmi, které dojaly postupně se zatahující oblohu k slzám. Déšť ovšem celému vystoupení očividně prospěl, neboť posedávající publikum se protřídilo, zbabělci se odešli schovat a nadšenci se soustředili pod pódiem, čímž se patřičně vylepšil kontakt publika s účinkujícími, jež se vzájemně povzbuzovali k větším výkonům. Písně se zrychlily, začalo se tančit, Ida Kelarová vyzývala ke společnému zpěvu a vystoupení spělo k euforickému konci. Pro mě však jedním z vrcholů dne bylo následné vystoupení desetičlenné kapely Sto zvířat na hlavní hudební scéně. Déšť stále neustával, a tak se tato jedinečná skupina se zpívajícím bubeníkem, čtyřčlennou dechovou sekcí a podmanivým, neotřelým hlasem zpěvačky, vrhla do boje za lepší počasí a zlepšení nálady publika. Za přispění nového baskytaristy a trumpetisty se jí to skutečně dařilo od prvních tónů a tak si publikum zatančilo, zazpívalo a déšť nakonec ustal. Většina zahraných písní byla z jejich posledního (mimochodem vynikajícího) alba "Ty vole, na základní škole". Druhým vrcholem dne, který téměř bezprostředně následoval, bylo vystoupení Tara Fuki. Toto duo krásných violoncellistek, výborných muzikantek a zpěvaček, mohlo zpočátku vyvolat dojem, že se hodí spíše do nějakého komorního prostředí než na festivalovou scénu, ale zájem diváků a jejich následný ohlas potvrdil mylnost tohoto předsudku. Snová hudba, něžná i divoká, krása, která se těžko popisuje slovy. Pokud jste ještě neměli tu čest, nezbývá než doporučit, neboť něco takového se musí především prožít, což diváci vycítili a nestyděli se dát najevo své přesvědčení o výjimečnosti toho, co společně vytvářejí tyto dvě dámy. Mile překvapující nebyl pouze ohlas, ale i počet diváků sledujících tento koncert, jež předčil i zájem o známější kapely se zdánlivě mnohem přístupnější muzikou. Sobotní hudební nadílku pro mě i další diváky scény Oáza uzavírali Neřež, taktéž v novém, tříčlenném složení. Vít Sázavský a Zdeněk Vřešťál k sobě přizvali bakytaristu Filipa Benešovského. Oba dříve jmenovaní pánové jsou natolik zkušenými muzikanty (a Vít Sázavský tak šikovný aranžér), že mohou své písně interpretovat téměř v libovolném počtu a nástrojovém obsazení, a proto i vystoupení této sestavy bylo velmi příjemným, postupně gradujícím zážitkem. Vít Sázavský krom kytary bral občas do ruky violu, Zdeněk Vřešťál sáhl po foukací harmonice, oba pak příležitostně rytmicky zachřestili. Spokojení diváci si vyžádali i přídavek, kterým byla poněkud drsnější, jasně mířená píseň Honza. Ve čtvrt na devět nezbylo než konstatovat, že sobotní hostina je u konce a s příjemným pocitem kolem žaludku se vydat vše strávit a doprožít. Za tento pocit pohody patří dík nejen účinkujícím, ale i organizátorům, jimž se podařilo zajistit veškeré příslušenství tak, aby tento stav mohl nastat, což lze zařídit třeba tím, že dají návštěvníkům možnost uchýlit se v průběhu festivalu někam do ústraní, kde je klid, přejít k jiné scéně, když se jim program nezamlouvá, pořídit si krom párku a piva třeba vegetariánský oběd, vystát na záchod frontu, která je únosná a mnoho dalších "detailů", které vytváří celek, na který se jen tak nezapomíná. Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Koncert kapely Fo3 v Balbínce
Jirka Kyncl nám napsal: Tak mi haxna po pádu z kol...
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...