02.12.2009 Nad jevištěm znovu svítil Jonáš (Tomáš Pohl) |
Reportáže | ||||||||||
(reportáž z podzimního srazu Jonáš - klubu) V sobotním „ještě ne podzimu“, dne 21. listopadu, začal jako vždy v 15 hodin v Salesiánském divadle v Praze tradiční sraz Jonáš-klubu. Tentokrát dramaturgie Ivana Kotta zákonitě reagovala na padesáté výroční založení divadla Semafor, když 30. října 1959 poprvé zazněly text a písně ze hry Suchého a Šlitra Člověk z půdy. Co mě má ten den čekat jsem se dozvěděl až z programu, který jsem dostal u vchodu. Jenže jako vždy „nikdo nic nikdy nemá míti za definitivní“ a každé divadlo si dává do programu doušku „změna programu je vyhrazena“. Proto moderátoři, kterými byli Milan Zeibert, tentokrát v saku, a Václav Kopta (bez saka), upřesnili program, resp. oznámili některé změny oproti tištěnému programu. K mé veliké lítosti se bohužel nemohl dostavit k povídání pan profesor Jiří Jirmal, legenda české kytarové školy i českého jazzu. Nemoc někdy navštíví i legendu, které je letos neuvěřitelných 84 let. Dále nemohla doprovázet zpěvačku Olinu Patkovou její kapela Jazz s.r.o., protože její nový a nejmladší člen má něco s rukou, což je u kytaristů více než nemilé. Konečně se nedostavil ani herec Jaroslav Dušek.Přes tyto organizační redukce a změny to byl znovu večer, na který se těším celého půl roku. Jako vždy první třetinu zahajují umělci většinou méně známí. První účinkující byla Alexandra Čedíková, mladá žena s akordeonem a slamáčkem na hlavě. Alexandra Čedíková, stejně jako druhá účinkující, o které ještě bude řeč, byla finalistkou soutěže Česko hledá písničku. Soutěž proběhla v divadle Semafor a odtud tedy „vál vítr“ dramaturgického výběru Ivana Kotta. Krom jiného čeká Alexandra Čedíková druhého potomka, kterého v žádném případě nemohla zapřít, ale ani se o to nesnažila. A proč také? Děvčat s akordeonem je celá řada a na vrcholu pyramidy podle mého názoru stojí tvorba zpěvačky Radůzy, a tak nějak se tam „dobývá“ i Krystyna Skalická. Alexandra Čedíková zcela jistě nemá dravost „lezců na Olymp“, o nichž tak hezky zpívá písničkářka Simona Klímová. Písně Alexandry Čedíkové by krásně zněly v hospodě. Část písní, včetně Václavem Koptou adorované písně o alkoholikovi Šmeralovi, je na téma alkohol. O tom se v Čechách i na Moravě vždy rádo a hezky zpívalo. Alexandra Čedíková není aspirantka na Super či jinou Star, ale má smysl pro humor, vtipné texty a musí s ní být zcela jistě bezva popovídání. Po pauze usedl za klavír Václav Kopta. Pro ty, kteří jej neznají dodávám, že otcem Václava Kopty je textař Pavel Kopta a jeho dědečkem spisovatel Josef Kopta. Václav Kopta hraje v Semaforu již řádku let. Je výborným muzikantem, zpěvákem, hercem a, jak jinak, i textařem. Na publikum vypálil pár písní na klavíru jinak „patřícímu“ semaforskému kapelníkovi Jiřímu Svobodovi. Poté se dostala na pódium Jolana Smyčková, krom zpívání též herečka. Bohužel na Ordinaci v růžové zahradě se nedívám a na muzikály moc nechodím. Pro Jolanu Smyčkovou bych užil výraz „děvče s čertem v těle“. Krom písní z rodinného zlata S a Š ten večer zazpívala i pár písní s textem Pavla Kopty. Na Jolanu Smyčkovou je moc hezké podívání a moc dobře se poslouchá. Pak se musel Václav Kopta, stejně jako na předchozím srazu, rozloučit z důvodu péče o děti, když manželka Václava Kopty měla představení v divadle Pod Palmovkou. Václava Koptu proto vystřídal Jiří Svoboda a postupně dorazila i hudební páteř divadelního orchestru, když kytarovou legendu Vladimíra Vandrovce, bubeníka Jiřího Hájka a baskytaristu Pavla Greifonera není třeba znalcům blíže představovat. Před další a poslední pauzou představil Milan Zeibert novou a velmi zajímavou posilu divadelního souboru. Touto posilou je šestadvacetiletý muž David Šír, představený jako představitel Vodníka v Kytici. David Šír prožil svůj život od svých šesti let v zahraničí, především v Jihoafrické republice. Přes dlouhé odloučení od rodného jazyka zněla jeho čeština neuvěřitelně lahodně, na rozdíl od jiných hvězd a hvězdiček, které rády zapomínají na rodnou řeč a koření jí americkým či jiným přízvukem. Davida Šíra nemohu označit jinak než jako milého kluka, na jehož angažmá divadlo zcela jistě neprodělá. Poslední třetinu zahájila zpěvačka Olina Patková, nejprve „jenom“ s doprovodem kytary Vladimíra Vandrovce. Ty uvozovky jsem tam dal proto, že onen doprovod bych vydržel poslouchat nejen po čas těch několika písní Oliny Patkové. Olina Patková nemá hvězdný zjev, natož hvězdné manýry . Právě o to víc si vážím umění takových lidí, jako je ona. Málokteré dámě je dán onen „jazz feeling“ a občasné jazzové úlety zpěvandám moc nevycházejí. S hlasem pro interpretaci Kainarových písní je třeba se narodit a zbytek nažít. Potom je to veliká paráda, což u Oliny Patkové bezezbytku byla. Sdílet na... Kam dál? » Den opožděných radostí (Tomáš Pohl)» Zase to uteklo jako Há dvě ó (Tomáš Pohl)
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Koncert kapely Fo3 v Balbínce
Jirka Kyncl nám napsal: Tak mi haxna po pádu z kol...
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...