17.01.2022 Dobrá až výborná nadílka (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Všechno zlé je k něčemu dobré. Jak muzikanti méně vystupovali, o to více byli ve studiích, skládali a natáčeli a druhá polovina roku 2021 přinesla velmi pěknou nadílku desek. O některých z nich jsem už psal, nyní přináším další várku.
Žamboši natočili Světlojemy a opět nezklamali. Správný poměr přemýšlivých i satirických textů, muzika, která nenudí a pokud je repetitivně, jako v Supersongu, tak pobaví. Jen se nemohu zbavit dojmu, že v textu v bookletu mají správně „refrény“ a v písni zpívají „refrémy“. Ale třeba je to nějaký chyták na posluchače. Kdyby už neměli tolik Andělů a kdyby nevyšla spousta dalších podobně dobrých desek, hned bych je nominoval znovu. Album si asi budete přehrávat selektivně, vyberete si své oblíbené skladby – pro mě to jsou, kromě zmiňovaného Supersongu, ještě Už aby, Jeg elser deg a Podnebesím.
Žamboši - Světlojemy
Žamboši: Světlojemy
Vydáno: 2021
Hodnocení desky: 8,91/10
Seznam písní: Dýchej • Už aby • Jinotajná • Jeg elsker deg • Kdybych • Nad milníkem • Podnebesím • Vidium • Divočina • Schody • Supersong • Heyerdahlí belí
Co o albu napsal Tomáš Hrubý: "V tuhle chvíli už vím, že pro mě deska roku. Trochu jsem si oddechl: Honza Žamboch se vynořil z velmi temné a hluboké jámy, odkud dobýval hluboké, ale nesmírně temné songy na předchozí desky. Znovu míchá zásadní témata, objevné postřehy a silné verše s jazykovou hravostí tak, jak to nikdo jiný neumí. Většina písní zcela špičkových, provedení samozřejmě excelentní." (9 bodů)

Blondýna natočila album Nevolej mi do nebe!. Je trošku introvertnější, než jsem čekal, ale našel jsem i své oblíbené žertovné písně a objevil nové. Blondýna jasně postupuje od zábavných, mírně satirických songů k hlubší vnitřní výpovědi, aniž by ztratila lehkost a eleganci jak v muzice, tak v textech. Při některých mě i příjemně mrazilo – Výprava nebo Volej, ale našel jsem si i další: Andělská, Hej haló pane, Milá sedmi loupežníků, Rozbití nebo Výpravčí. A když k tomu připočtu trojici starších a oblíbených hitů – Antiprotestsong, Hipster a Underground, tak jsem si vlastně zaškrtl jako výborné skoro všechny písničky na desce. Jen jednou trochu přehrává - Holí na pankáče a jednou laťku kvality trochu populisticky podlezla - Volební.
Blondýna - Nevolej mi do nebe!
Blondýna: Nevolej mi do nebe!
Vydáno: 2021
Hodnocení desky: 8,10/10
Seznam písní: Andělská • Výprava • Toccata a fuga • Knihovnická • Hej, haló, pane • Underground • Po ránu • Hipster • Volební • Antiprotestsong • Holí na pankáče • Milá sedmi loupežníků • Rozbití • Volej • Výpravčí
Co o albu napsal Tomáš Doug Machalík: "Je skvělé, že album stojí převážně na vážnějších skladbách, a moc se mi líbí, jak Blondýnin zpěv a hru na kytaru dobarvili doprovodní muzikanti (jakkoli to obvykle nemívám v lásce). Obrovskou Blondýninou devizou je úsměv v hlase tam, kde je to vhodné, a jsem moc rád, že je to znát i na studiových nahrávkách." (7 bodů)