18.03.2024 Dvakrát country (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
František Nedvěd ml.
František Nedvěd ml.
Hned dvě countryová CD se mi dostala do rukou a do sluchátek v poslední době a obě překvapila víceméně příjemně.
Zatímco Jan ml., i Vojta natáčejí CD s trampskými písněmi, František Nedvěd ml. se soustředil na svoje verze písní, které známe i z podání jeho otce, tedy vesměs na cover verze cover verzí – Ve svých písních žiješ dál. Ale nic proti tomu, Franta vždycky spíše inklinoval ke country, a často i ke country relativně moderní. Nesnažil se tátu kopírovat ani ve zpěvu či v aranžích, do skladeb dal něco ze sebe, takže vůbec nebude vadit, pokud toto CD budete mít doma vedle původních CD Fr. Nedvěda staršího. František aranže příjemně zmodernizoval, místy pročistil, ty rychlejší dostaly přesnější a výraznější tempo (Co s tím dělat můžu) a vybral dokonce písně, které si moc nepamatuju, například Má žena Julie nebo Klídek. Vcelku překvapivá je česká verze amerického cajdáku Forever and Ever, Amen, která v české verzi ožije a je osvěžující a od předlohy naprosto odlišně pojatá (včetně textu Dušana Vančury). Ale aby to nebyly jen cover verze, úplně nakonec dal František vlastní skladbu Jsem jen tvůj, kterou si asi posluchači oblíbí. Je to hezká vzpomínková deska s přidanou hodnotou. A jedna pikantnost na závěr – na bookletu je uvedeno: 12ti strunná kytara, zpěv: František Medvěd.
František Nedvěd ml. - Ve svých písních žiješ dál
František Nedvěd ml.: Ve svých písních žiješ dál
Vydavatel: Česká muzika
Vydáno: 2023
Hodnocení desky: 4,78/10
Seznam písní: Zlatá rybka (One Friend) • To jsem já (This Is Me) • Kočovní herci (Rainy Day People) • Má žena Julie (It Must Be Love) • Jsem tvůj déšť (You’re My Best Friend) • Devatenáct (If You Could Read My Mind) • Klídek (Too Gone Too Long) • Co s tím dělat můžu (Poor Boy Blues) • Štěstí a smůla (Forever and Ever, Amen) • Opuštěnej lokál (Honky Tonk Moon) • Rejdivá (Listen To the Radio) • Jen trpělivost, lásko má (Lord, I Hope This Day Is Good) • Řemeslo (Sundown) • Jsi mým osudem (On the Other Hand) • Jsem jen tvůj
Co o albu napsal Miloš Keller: "Jedna autorská, no. Jinak dobrý reprodukční výkon." (6 bodů)

Petr Kocman
Petr Kocman
Druhé, dlouho očekávané album s názvem Mr. Country (což asi bude plánované marketingové označení interpreta, něco jako První dáma country music) natočil Petr Kocman a taky v mnoha ohledech překvapuje, ale také možná v některých aspektech zaostává za očekáváním. Překvapením je široký autorský záběr – asi největším je countryové zpracování písní Jana Nedvěda (Křížem kráž, Vzpomínka, ovšem i skladba Tobě, kde se občasnou autorovu přílišnou sladkobolnost nepodařilo rozředit), svým dílem přispěl i Jiří Vondráček (Cowboy s harmonikou, Lovesong). I Petr Kocman má na CD několik svých písní (Mám rád akorát, Týden co týden), se svými písničkami přispěl i Petr Slabý a najdeme i jednu převzatou od Walta Altridge. Jedna písnička je dílem Kocman Family – autor Zdeněk Kocman také spoluzpívá a uslyšíme i Andyho Kocmana. Stalo se už zvykem zvát si jako hosta na CD Allana Mikuška, Petr Kocman si pozval ale i Bone Dixona či Denisu Markovou.
Zdálo by se, že tak široké autorské zázemí desku přinejmenším roztříští, ale Petru Kocmanovi se svým zpěvem a PK bandu zejména svými aranžemi podařilo písně sjednotit a dát jim společný relativně moderní countryový nebo country rockový výraz, místy inklinující i k jižanskému rocku. Bohužel ale dál už ne. Deska jen opatrně nahlíží z devadesátek do tohoto tisíciletí, místy se snaží přesvědčit, že čím víc baskytara, tím víc moderní country (Cowboy s harmonikou, Mám tak akorát, Černá díra, uměřenější je Nostalgie dnů vánočních). A tak nakonec stejně potěší více konzervativněji pojaté skladby, kde vynikne hlas Petra Kocmana a není vyrušován bojovými aranžemi: Není zdrávo tak moc mít rád nebo Nelámej nade mnou hůl. Anebo pak písně z dílny Jana Nedvěda, kde vítězila silná melodika a zpěvák i skupina ji respektovali (Křížem kráž, ale zejména Vzpomínka). Ona ani popová melodika Jiřího Vondráčka se nedala v jednom případě zlomit a překonat a tak je na CD i pěkná středněproudovka, za kterou by se nestyděl i lecjaký veřejnoprávní rozhlas: Nelámej nade mnou hůl. Mě docela oslovil Lovesong, kompletně z dílny Jiřího Vondráčka. A pak tedy rodinná píseň Andy… Na textaře se mrkněte na booklet sami, kromě Jana Nedvěda má velký podíl i Hana Sorrosová.
V bookletu Petr Kocman vysvětluje, proč si vybral právě tyto autory a tyto písně, také zajímavé počtení. Po něm ještě více pochopíte symboliku desky a její kompaktnost, i když některé skladby budou mít tendenci vás stále vyrušovat (některé v dobrém, jiné v horším). Ale ať je to jak chce, CD s poměrně moderní a světovými trendy poučenou country tu konečně zase máme.
MK
Petr Kocman - Mr. Country
Petr Kocman: Mr. Country
Vydavatel: Soundflower Publishing s.r.o.
Vydáno: 2023
Hodnocení desky: 6,80/10
Seznam písní: Křížem kráž • Vzpomínka • Týden co týden (s Allanem Mikuškem) • A slunce svítí • Cowboy s harmonikou • Nostalgie dnů vánočních (s Bone Dixonem)  • Lovesong • Není zdrávo tak moc mít rád • Nelámej nade mnou hůl (s Denisou Markovou) • Mám rád akorát • Tobě • Andy, It´s Only Rock´n´Roll (se Zdeňkem Kocmanem a Andy Kocmanem – FAMILY BONUS) • Slibem nezarmoutíš • Černá díra
Co o albu napsal Miloš Keller: "Zůstává v devadesátkách, ale i tak je to po dlouhé době moderní a pestré a autorské countryové album" (8 bodů)