28.08.2002 Juwel Folk - Všechno to? (McMandelinka)    PDF Tisk Email

aneb 4 dojmy z nové desky

Tak dnes si pouštím asi po padesáté nové CD od děčínského Juwel Folku pod názvem Všechno to?. Myslím si, že když vyšlete do svých mozkoven tuto informaci, tak se vám vrátí odpověď :"Zřejmě se mu za a) TA HUDBA LÍBÍ nebo za b) ZAPOMĚL PŘEPNOUT Z NEPŘETRŽITÉHO PŘEHRÁVÁNÍ nebo za c) JE NA PALICI."

Juwel folk - Všechno to

A) i Bééé) jsou správné odpovědi. A za Céé ?no, to ponechme stranou. Juweláky znám již pěknou řádku let. V minulém století ještě jezdívali soutěžit na Trampskou portu co by folková formace "kameloťáckého" typu. Ty doby jsou dávno pryč. Dnes je JF folkrockovou formací, která se opírá o kvalitní vlastní tvorbu. Co mohu na ně ještě prozradit, na koncertech kapela výborně šlape. Na tom se určitě podepisuje i to, že kapela hrává hodně často, a to i na nejrůznějších tancovačkách, které jsou pro muzikanta současně peklem i školou. Živý Juwel Folk tedy určitě doporučuji nejen běžným posluchačům, ale také všem pořadatelům FTC přehlídek. Neboť oni, jak se zdá, ještě cestu k JF nenašli. Tak snad je trochu trknu touto nerecenzí (napovídat jim nebudu).

Deska byla nahrána, namíchána i "zmástrována" ve studiu Good Day Records (nahrávají tu např. Žalman, Devítka, Poupata atd.) u Jirky Maška. Ten se také podílel spolu s Petrem Novotným (basová kytara u Žalman a spol.) na hudební produkci. Tyto informace samy o sobě jsou předpokladem dobré a kvalitní nahrávky.

Dojem první
Deska skrývá 12 skladeb a to dává necelých 33 "kristových" minut. Někdy méně znamená více. Po prvním poslechu jsem nabyl dojmu, že písně vybrané na desku jsou příjemným hudebním koktejlem, namíchaným z nejrůznějších hudebních inspirací . Objevují se na ní rozmanité hudební náměty jako např. "ala" Kamelot skladby č.1, 9, či Ag Flek - skladba č. 3, Jarret - skladby 4, 11, Nerez - skladba č.5, Nezmaři - skladba č. 6, Hana Hegerová - skladba č. 7, W.Daněk - skladba č.8 nebo Duo cis - skladba č.12. (prosím berte ta přirovnání s rezervou, uvádím je pouze z důvodu snadnější orientace čtenářů) Jak jsem již řekl, směsice hezká a dobře poslouchatelná.

Z prvního poslechu připojím ještě pár poznámek. Kapela žánrově folkrocková měla na výběr. Buď se zvukově přiklonit k akustice (folku) nebo přitvrdit (rocku). Zvolila tu první variantu, což jistě potěší fandy tišších zvuků. Výrazu kapely to však v mnoha písních ubralo (zdvojený "beglajt" od akustické kytary opravdu nemusím). Další mírně negativní postřeh mám ohledně mixu. Při poslechu mám raději nahrávky, kde vystupují hlasy nad muziku a přitom je dobrá rozlišitelnost nástrojů. Na této nahrávce jsou hlasy mírně utopené a občas v písních není slyšet pražcová "basovka" a barva "elektriky" se mi zdá jednotvárná. Ubírá to na požitku z výborného projevu celé kapely, ale především zpěvačky Romany Rychtaříkové.

Dojem druhý
Při opakovaném poslechu - můj druhý dojem se zaměřil na hity neboli nejzdařilejší kusy alba. Tak to byl těžký úkol. Já si vybral téměř 2/3 alba. Jednoznačně je to pilotní píseň "Všechno to" (4) dále pak "Trójský kůň" (2), "Depresionismus" (7) Líbí se mi i písně "Lhář"(8), Vrať se do starých kolejí"(3), "Žádný chrám"(5), "Sofie"(11) a "?"(12).

Při hledání v "bukletu" jsem trochu bloudil, jelikož není seřazen dle pořadí skladeb. Bez krabičky se tedy neobejdete J.

Juwel folk - Všechno to

Třetí dojem
Teď už vnímám především výkony zpěváků a aranže skladeb. Podle mého názoru patří zpěvačka Romana Rychtaříková mezi nejlepší v tomto žánru. Má rozmanitý výrazový repertoár a všechny písně na této desce zpívá bravurně. Asi nejvíc se mi líbí v šansonu Depresionismus, který jako by vystřihla z repertoáru Hany Hegerové ­chvílemi jsou až k nerozeznání. I zpěv Martina Rychtaříka se mi líbí a to zejména v pomalých skladbách "Lhář" (8) a "Vrať se do starých kolejí" (3).

Aranže: Na nich je vidět skvělá práce obou již zmíněných pánů JM a PN. Aranže jsou pestré a písním hodně pomohly.

Čtvrtý dojem
Texty. Nechci se zbytečně rozepisovat, takže jen krátce. Až na dva výbuchy "Barová"(6) - (velmi připomíná nepovedený text Nezmarů "Zvlaštní rána" ) a "Město (9) (náladovka, která působí trochu bezradně ) jsou texty dobré, civilní, příjemné, nemoralizující a jsou především dobře svázané s hudbou. Trochu tahá za uši angličtina " Im´ sorry" v Sofii (11), a rým "praská-láska" v písni "Všechno to" (4), ale jinak nemám co bych vytkl.

Co říci na závěr - pelmel.
Sečteno a podtrženo. Deska skupiny Juwel Folk je výborným počinem. Přeji jí ať se dostane co nejvíc mezi lidi, zaslouží si to. Těm kdo kapelu neznají ji vřele doporučuji, zajděte si na koncert JF a zpátky určitě nepůjdete domů s prázdnou. Něco hranatého vám bude ležet v kapse nebo na dně baťůžku ?a pro pořadatele platí staré známé fučíkovské LIDÉ BDĚTE a ne SPĚTE .

(veřejný propagátor a zářivý příklad globalizace)