gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

19.02.2004 Poklad(y) Jana Honzy Nedveda v Zahrade (Džexna)    PDF Tisk Email
Reportáže
 

Abych pravdu řekla, do psaní dnešního článku se mi moc nechtělo. Trvalo mi několik dní, než jsem v sobě zpracovala nijak překvapivý, ba očekávaný rozporuplný dojem z  koncertu Jana Nedvěda v pražské Zahradě (12.2.). První rozhodnutí po jeho skončení, že na něj už nikdy nepůjdu, samozřejmě nedodržím. Já prostě zase někdy přijdu, protože mi za to většina písniček zejména těch starších v jeho podání na živo stojí. Zase to někdy zkusím, i když vím, že má neschopnost přijímat jeho řečnění, apelativní proklamace, laskavá moudra, rady a porady, se už nezmění, stejně jako potřeba Jana Nedvěda obecenstvo vychovávat a oblažovat spasitelskými návody a recepty na lepší svět a krásnější mezilidské vztahy. Nepřesvědčil mě, ani když  v závěru přiznal, že co říká, myslí žertem, aby diváky pobavil, neboť si váží toho, že věnovali "v dnešní těžké době" svůj čas a peníze (220 Kč) návštěvě jeho koncertu. Stačí se mrknout do jisté bulvární tiskoviny, jeho perlivé poklady si přečtete občas právě tam. 

 

Honza Nedvěd v Zahradě

foto: Pája Jindrák

Ale něco je za něco, jako ve všem a vždycky. Pravý poklad Jana Nedvěda najdete v písničkách a neříkejte, že je důvěrně neznáte. Kolikrát jste zapěli objektu své touhy Tuhle písničku chtěl bych ti lásko dát, ať ti každej den připomíná?? Kolikrát jste v duchu slyšeli, jak Do noci před tunelem zahouká poslední vlak, co veze opožděný nádražáky domů spát?? Kolikrát Pro jednu pitomou holku, pro pár nocí touhy? ten náš člověčí svět už zabolel? Kolik těch písniček zůstane natrvalo v paměti nás, postižených pečlivě skrývanou romantikou? A tak, ať si Jan Nedvěd žije, jak umí a říká, co chce. Nikdo není dokonalý. Ani on, ani vy, natož já, abych jej soudila. Jen si myslím i podle ohlasů z hlediště, že lidi na Nedvědův koncert přišli právě za jeho písničkami, aby je mohli prožít, zazpívat si je, a kterých mohlo zaznít daleko více, kdyby tolik nemluvil. Škoda.

 

Ale vraťme se na začátek. Na lehce ztemnělé pódium přišla kapela Poklad a klávesista Jindřich Koníř zahájil trochu jako v krematoriu smutečními čtyřmi takty z Podvodu a motivem ze Stánků. Pak ale vykouzlil pramínek vody, proměnil jej v řeku, jistojistě Sázavu, ubíhající kamenitým korytem třeba v zátočině pod Medníkem, a za předehry k Na kameni kámen do světel reflektorů za potlesku diváků vešel Jan Nedvěd.

 

Ten úvod trval jen necelou minutu, ale působil tak sugestivně, že jsem se vyloženě začala těšit. Jako suchej starej strom, jako všeničící hrom, jak v poli tráva, připadá mi ten náš svět plnej řečí, a čím víc, tím líp se mám?zazpíval na uvítanou a zatím jen tiše vyslovil své přání, aby nás hudba  bavila a přenesla nás alespoň na chvilku do jiného světa. Hlídej lásku, skálo má, Trampský M.A.S.H., Izrael? Kamarád, Tak jsem to tu miloval, Kohout, Růže z papíru, Čepice? přidali se diváci nesměle a kapela folkrockově doprovodila i Nedvědovo scatování. Píseň Osmnáct si zazpívali sami Příbuzní (rozuměj Poklad bez Jana Nedvěda) a tak si je představme: Kapelník Jan Nedvěd ml. - zpěv, kytara, Vojta Nedvěd - zpěv, dvanáctistrunka, Hanka Šebestová - zpěv, Jindřich Koníř, skvělé vtipné klávesy a syntetické bicí a Milan Plechatý - baskytara, který po Sobotovském způsobu jednotlivé hráče představil. Bohužel zpěvu Jana Nedvěda mladšího nebylo téměř vůbec rozumět. A to jsem v Zahradě zažila poprvé a myslím, že ani práce zvukaře či akustika sálu to nezpůsobily. Jejich další dvě písničky přijalo obecenstvo celkem neutrálně.

 

Pak se vrátil rozesmátý Jan Nedvěd jen s kytarou a s čerstvým otcem "porodníkem" Vojtou zahráli písničky, při nichž už zpívali v sále všichni. Slunovrat, Nad Sázavou, Skládanka, s kapelou Hopsinky, Podvod, Stánky?lidi chtěli ještě další, ale to už Honza naplno propadal svým osvětovým i úsměvným dlouhým monologům. Po závěrečném cajdáčku Valčíček samozřejmě na tři přídavky prokládané proslovy nekonečnými také došlo. Jednou budem dál, já vím?končilo se sborem a dlouhým aplausem.

 

Abych jen nezpochybňovala účinnost Nedvědových slov, také jsem si odnesla užitečnou radu. A sice vylepšení jednoho receptu. Tedy, pokud také děláte kuře a la kachna, doporučil jako nádivku použít tvrdší chlebový rohlík, potřený kachním sádlem, pokapaný magi, posypaný cibulkou, pekáč přiklopíte a při 200 stupních pečete na másle dvě hoďky. Pokud vám z kuřete nezbude jen vysušený skelet a rohlík, jak předpověděl do strýce lehce rýpající Vojta, určitě si pochutnáte. Třeba Honza časem vydá i kuchařku.

 

"Pozdravujte ty hodný a dobrý lidi a kdybyste náhodou potkali Pána Boha, zeptejte se ho, jak to s tím světem myslí?" nabádal pateticky v závěru koncertu Jan Nedvěd. Přemýšlela jsem, za kým půjdu, abych mu pověděla: "Hele, ty jsi takový hodný a dobrý člověk. Pozdravuje tě Honza Nedvěd." :-))) Ne, nechci být jízlivá. Ale Pána Boha jsem zatím ještě nepotkala. 

 

 


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Markéta  - Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |81.31.17.xxx |19.02.2004 09:52:00
díky za pekný clánecek a naprosto souhlasim. Mám ráda jeho písnicky (ty starší) ale jeho jako osobu moc ne. Radeji mám jeho bratra. Na koncerty se nedostanu protože mám malé díte tak se budu tešit na další zajímavé info z kulturního dení
kubikm  - Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |62.24.84.xxx |19.02.2004 10:29:00
Moc hezky napsané, úplne to vidím pred ocima...máš 100% pravdu - od koncertu me odrazuje to jeho recnení...naprosto zbytecné a nesmyslné, tak si radeji doma v klidu pustím CD...škoda, koncerty mají jinou atmosfér
Tomáš Pohl  - Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |62.177.75.xxx |19.02.2004 23:02:00
Každá doba má své autory balancující na hranici kýce a sentimentality, jejichž písnícky si clovek velmi dobre pamatuje a zní mu v uších. Takový byl Karel Hašler našich babicek , takový je Honza Nedved. Pánbuh mu dal dar krásných melodií, ale nedal mu moc rozumu. Honza se chová jako hlupák, protože takový je. ?Ale pres to, že je clovek, kterého si pro jeho hloupé výroky nijak nevážím, zustává ve me tech pár krásných melodií z éry Brontosauru i z úcinkováním se Spirituály. V dobe, kdy znely jen Písne pro hvezdu a melodie ze Sokolovského festivalu, znely Stánky a další. Jen škoda , Honzo, žes sis to tak trochu zkazil
Miloš Keller  - Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |193.179.126.xxx |20.02.2004 10:21:00
Proc neustále chcete, aby zdatný skladatel a textar byl i filosofem? Chcete po krásné televizní hlasatelce aby byla i chytrá
David Maroš (Ořešák)  - Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |195.39.30.xxx |20.02.2004 12:13:00
Když nekdo není dobrý filozof, tak je ješte duležité, jestli dotycný ví, že není dobrý filozof: Pokud to o sobe ví, tak je zticha (a vše je v porádku). Pokud to o sobe neví, tak blbe kecá

Tedy treba po hezké a hloupé hlasatelce nemusíme chtít, aby byla chytrá. Ale mužeme chtít, aby si uvedomila, že je jenom hezká (pokud toho nechceme moc).

PS Omlouvám se hezkým chytrým hlasatelkám a pínickárum, kterí jsou dobrí v hudbe i filozofování mezi písnickami (jestli jsem je urazil)
Jaroos  - Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |62.24.75.xxx |20.02.2004 12:18:00
Hlasatelka si rekne své a nepouští se do "vetších akcí". Myslim, že písnickár by mel proste hrát a "kafrat" minimálne. At je to Honza Nedved, nebo kdokoliv jiný. Zvlášte pokud nemá co ríct
MK  - Re: Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zah   |193.179.126.xxx |20.02.2004 12:48:00
No práve že pouští. Viz Dámský klub na F1 (bejvávalo). Viz ruzné rady hercu o živote.
Na druhou stranu je pravdou, že obcas se syntéza podarí - viz Marek Eben
Jaroos  - Re: Re: Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v   |62.24.75.xxx |20.02.2004 13:02:00
Jo tak... Mluvil jsem o hlasatelce jako takové. Porady, které tyto dámy moderují v rádiu ci v tv poradech pro ženstvo, skutecne nesleduji. Ackoliv, neodvíjí se jejich nápln od cílové skupiny? ;-
Petr Sedláček  - Re: Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zah   |217.194.34.xxx |20.02.2004 13:04:00
No já nevím, Jaroši... Asi je to individuální, ale dokázal by sis treba me predstavit, jak na svém koncerte proste jenom hraju a zpívám??? ;-
Jaroos  - Re: Re: Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v   |62.24.75.xxx |20.02.2004 13:12:00
Hojá PeS.. No, jak bych ti to co nejkulantneji... Nedovedu. )) Na druhou stranu ver, že budu první, kdo do tebe zacne rejt, až si poslední vetu z mýho prvního príspevku vztáhnu na tebe...;-
Petr Sedláček  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvě   |217.194.34.xxx |20.02.2004 13:16:00
Jó, tak to bys byl hodnej. Kéž mi pámbu ponechá soudnost a prátele! Mej se bájecne, jo
Jan-Matej Rak  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy N   |62.177.107.xxx |20.02.2004 13:24:00
Pratele, to jsou zase zvasty. U televizni hlasatelky me zajima pouze jak je krasna a dokud na Honzu Nedveda budou chodit lidi a budou si zpivat jeho pisnicky, neni treba resit, jestli zvani nebo ne. To at si zvazi kazdy navstevnik sam za sebe, ale nema smysl o tom nejak absolutne teoretisovat. No a co se nas muzikantu tyce, muzem jen vice nebo mene tise zavidet panu Nedvedovi jeho talent na melodie. Pisnicku dela predevsim melodie; texty asi mnozi z nas svedou lepsi, ale to nestaci. Dobra melodie unese i kravsky text, naopak nikoli.
M
Jaroos  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Hon   |62.24.75.xxx |20.02.2004 13:27:00
No vidíš Mateji... Presne takhle to prece Džexna napsala. A já se s ní na tom shodl...;-
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poklad(y) Jana   |62.177.76.xxx |20.02.2004 19:08:00
Latiníci mají prísloví" Si tacuisses philosophus mansises" , cesky " Kdybys držel hubu, pokládali bychom te za filozofa". Kdyby se toho Jan Nedved držel, nebylo by tady tolik reakcí. Ale melodie zustávají, kecy zmizí
petiar  - Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |194.154.224.xxx |23.02.2004 15:20:00
"Každý správný folkový písnickár hlavne mluví..." ;-
Vašek Müller  - Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |212.65.201.xxx |23.02.2004 16:03:00
Pro Tomáše Pohla, který napsal:
"Takový byl Karel Hašler našich babicek , takový je Honza Nedved. Pánbuh mu dal dar krásných melodií, ale nedal mu moc rozumu. Honza se chová jako hlupák, protože takový je."

Docela by me zajímalo jestli tato opravdu tvrdá slova volíte na základe nejakých osobních zkušeností nebo podle vystupování Honzy Nedveda na koncertech a v médiích. Netvrdím, že na me také Honza zprostredkovane nepusobí velmi rozporuplne, ale vyjádril jste se velmi tvrde.
Vašek Mülle
Cyril  - Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |81.90.163.xxx |24.02.2004 11:03:00
to Tomáš Pohl: Souhlasim doslova
Tomáš Pohl  - Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |62.177.91.xxx |24.02.2004 14:44:00
To Vašek :
Na me, milý Vašku, Jan Nedved bohužel tak pusobí. Vzhledem k tomu, že jsem o málo mladší než on, není to tak vždy. Jana Nedveda zblbla sláva a peníze a s tím spojená tzv. druhá míza. Mé vodácké deti zpívají Nedvedy jen, jestliže už nemají nic jiného. Stejne staré kluky jako je Miki Ryvola, Kapitán Kid, Wabi Danek a další bych nikdy slovem hlupák neoznacil. Muj názor není ze zloby, me je jana Nedveda líto, protože melodik je to non plus ultra a zde souhlasím plne s Matejem Rakem. Já si vo folku hodne cením opravdovosti, což od urcitého období u Jana Nedveda postrádám. Možná jsou má slova tvrdá, ale stojím si za nimi
janek K.  - Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |217.23.244.xxx |24.02.2004 21:55:00
Milý Kubikm! Nebýt jeho osoby, nebyli by písnicky. Ja zas nemám rád ty, kterí nic nedokázali a delaj ze sebe ty nejsprávnejší hodnotitele jiných. Jane
Jenda  - Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |217.23.244.xxx |24.02.2004 21:57:00
Tomáš. Doufám však, že ty jsi v porádku. Jenda
Vlasta  - Re: Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zah   |217.23.244.xxx |24.02.2004 21:59:00
Hlavne, že ty jsi ten správny filozof. To jo.
Takový mam ráda, kterí nic nedokázali a delaj ze sebe ty nejchytrejší.
Vlasta
Petr  - Re: Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zah   |217.23.244.xxx |24.02.2004 22:00:00
A Jaroos by ?moh poslouchat a ne psát..
Petr  - Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |217.23.244.xxx |24.02.2004 22:04:00
Souhlasím. Ale ja si myslím, že ne tvrde ale hloupe
ozef Kadlec  - Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |217.23.244.xxx |24.02.2004 22:07:00
Pán Pohl. Keby ste však bol co i len o nieco rozumnejší ako Honza Nedved (co ale súdiim, že nie ste), urcite by ste tu tieto a takéto názory nepísal. Pretože... preco? Vás to uspokojuje, že to tu napíšete o niekom známom, že je hlúpy? Tak potom sa nad sebou zamyslite, pretože to urcite nie je v poriadku. Máte najaké komplexy a tie by ste mali liecit iným spôsobom. Existujú aj také ústavy..
Vráťa  - Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |217.23.244.xxx |24.02.2004 22:10:00
Výborne. To se milcelkem líbilo
TP  - Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |212.20.121.xxx |25.02.2004 00:31:00
Milý slovenský príteli, já mel Jana Nedveda rád a svuj názor nepíšu proto, že je mi líto, kam se dostal. Já z toho radost nemám. Jinak znám dost známých lidí, tzv. celebrit, o nichž klidne reknu, že jsou hlupáci. Být známým neznamená mít patent na moudrost.
P.S. Blízko takového ústavu žiju už dlouho. V sobotu tam byl bezva Fest. Píše o nem Džexna. Ani jeden hlupák, tedy krome mé malickosti, ale každý nemuže být moudrý, zejména my zakomplexovaní, jak jste bystre postreh
Věra  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Hon   |195.113.180.xxx |25.02.2004 12:53:00
Dovolila bych si podotknout, že Janu Nedvedovi nikdo neupírá jeho talent,ty staré písnicky všichni dobre známe a jsou nám blízké, ale to jeho žvanení dovede cloveka otrávit a zkazit mu náladu. Proto už na jeho koncert nikdy nepujdu ale písnicky budu poslouchat dál. Víte, ono na tom prísloví, že nekdy méne je více, urcite neco bude
barban  - Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |212.27.209.xxx |26.02.2004 13:50:00
ad ty zatrachtený komplexy: Milý prátelé, zkuste si prosím povšimnout, že zatímco argumenty kritiku (snad je tak mohu nazvat) myšlenkových explozí J. Nedveda se drží tématu, jeho obdvovatelé toto nereší - neríkají Honza Nedved je moudrý, vlídný a laskavý guru (proc - copak si to snad nemyslí?), ale zato jeho kritici jsou pitomci, omezenci resp. v živote neúspešní chovanci ústavu pro choromyslné. Tož si myslím, že ty komplexy tu jsou, ale asi nekde jinde... Howg
David Maroš (Ořešák)  - Re: Re: Re: Re: Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v   |195.39.30.xxx |26.02.2004 17:00:00
Ano, tohle presne jsem mel na mysli, jsem rád, že se nekdo chytil: stále o špatných filozofech platí "Pokud to o sobe ví, tak je zticha (a vše je v porádku). Pokud to o sobe neví, tak blbe kecá " - jak jsem psal výše. Mám pocit, že nekterí prispevatelé do diskuze to o sobe taky neví, a podle toho jejich príspevky vypadají.

Zajímavá je také myšlenka "Takový mam ráda, kterí nic nedokázali a delaj ze sebe ty nejchytrejší."
Co by tedy mel "takový" clovek dokázat?
Jak víš, ti "takoví" nic nedokázali?
Já myslím, že neznáš a nevíš. A tak špatne filozofuješ...
Iva  - Re: Poklad(y) Jana Honzy Nedvěda v Zahradě   |195.113.158.xxx |08.03.2004 14:32:00
Ponekud pozdeji, ale prece jen ... novejší tvorbu H. Nedveda príliš nesleduji, nebot v tom už není to "staré dobré" kouzlo jako za Brontosauru. Presto rekne-li se "Nedved", snad každý ví o kom je rec a práve ty staré písne našly své místo u vetšiny trampských ohnu. Není ani tak duležité, jaký tento clovek je, ale co pro nás ostatní delá...poslechnout si za dlouhých zimních veceru jeho písne, které nás prímo zvou do strání preci není zanedbatelné...
A že jsou jeho texty nekdy až príliš romantické? ..proc by taky nemely být..je to lidské prirozené..jen nekterí z nás se za to (zrejme) stydí...

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
15161718192021
22232425
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib